Hlavní navigace

Zákazníkům jsme nelhali, reklamy byly v době vysílání pravdivé, říká šéf Skylinku a CS Linku

28. 8. 2012
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Ještě loni v prosinci sliboval Skylink a CS Link základní české a slovenské programy bez dalších měsíčních poplatků. „V té době to byla pravda,“ hájí se jejich šéf Jaromír Glisník.

M77 Group minulý týden oznámila, že prodlouží akci, při které nabízí karty Skylinku s odkladem platby servisního poplatku na jeden nebo dva roky. Nebudou vám potom ty peníze chybět, když jste zavedení servisního poplatku zdůvodňovali nedostatkem peněz na správu zákaznického kmenu Skylinku a CS Linku?

Věřím, že těch patnáct dní, o které posouváme termín akce u karty Výměna, nezpůsobí žádný větší problém. Je o ně obrovský zájem, nestíháme vyřizovat poptávku tak, jak bychom potřebovali. Zájem je zhruba dvojnásobný oproti našim odhadům. Máme v dodávkách karet zhruba jeden týden skluzu, který bychom chtěli dohnat. Nechceme některé zákazníky dostat do situace, že by nemohli využít této speciální nabídky kvůli nedostatku karet na trhu. Proto jsme akci raději prodloužili.

V téhle speciální nabídce nabízíte pouze karty Skylinku. Z toho vyplývá, že se nadále snažíte ke Skylinku přetáhnout zákazníky sesterského CS Linku. O tom sice tvrdíte, že nezanikne, nicméně to vypadá, že všichni zákazníci placených balíčků postupně přejdou právě ke Skylinku. Je to tak?

Primární důvod není v platformě CS Link nebo Skylink, ale v systému podmíněného přístupu. Nechceme v roce 2013 a ani nikdy v budoucnu provozovat placené programy v systému CryptoWorks. A protože migrace CryptoWorksu na systém Irdeto je možná pouze přes karty Skylink Výměna, logicky zákazníkům CS Linku, kteří používají karty CryptoWorks a chtějí nadále využívat placenou nabídku, nabízíme karty Skylinku. Nejdůležitější důvod byl tedy technologický. Zákazníků CS Linku, kteří mají kartu Irdeto a využívají placenou nabídku této platformy, je relativně málo.

Když je jich málo, převedete je časem všechny pod Skylink, nebo si CS Link nadále zachová i placené balíčky?

Domnívám se, že i tyto zákazníky časem převedeme na Skylink, protože provozovat placené programy pro pár stovek klientů zvlášť v jiné platformě stojí velké peníze. Takže počítám, že k takovému přesunu dojde, ale časový plán pro něj zatím nemáme. Takových zákazníků CS Linku je ale relativně málo, takže by se to mohlo zvládnout i během jednoho měsíce.

O CS Linku říkáte, že by měl být i do budoucna platformou pro zákazníky citlivé na cenu. Zároveň pro ně nevydáváte karty Irdeto pro základní bezplatnou nabídku, k níž se bude od září vázat servisní poplatek. Znamená to, že CS Link postupně zanikne společně s CryptoWorksem?

Zákazníci CS Linku si zachovají svoji kartu CryptoWorks a pokud budou hradit servisní poplatek, bude jim dál fungovat stejně jako doposud. Služba jim zůstane zachována, a pokud budou mít zájem o rozšíření programové nabídky o placené balíčky, bude jim nabídnuta zvýhodněná migrace ke Skylinku. Co se týká ukončení provozu systému CryptoWorks, zatím nebylo rozhodnuto o konkrétním termínu, ale počítáme s tím, že se tak stane někdy v roce 2013 nebo 2014. Karty Irdeto CS Linku jsou v běžném prodeji, ale poptávka po nich je velmi malá.

Čili bezplatná nabídka CS Linku bude nadále pouze na kartách CryptoWorks, nebude přecházet na kódování Irdeto?

Není to v našem plánu. Systém Irdeto CS Linku na rozdíl od Irdeta Skylinku nepodporuje karty ICE, takže přechod z CryptoWorksu na Irdeto CS Linku by byl spojen s výměnou přijímače. Ale nevidíme důvod tyto karty měnit, není to nic urgentního, pakliže jde o zákazníky, kteří nemají příjem placených programů. U neplacené nabídky CryptoWorks ještě nějakou dobu vydrží.

Jakou budoucnost má tedy CS Link? Bude nabízet pouze základní bezplatnou nabídku v ceně servisního poplatku? A jak dlouho takhle vydrží? Zachováte ho i v téhle podobě vedle Skylinku, nebo časem zanikne?

V této věci jsme udělali významný krok už tento rok, mediálně propagujeme už jen značku Skylink. Neutrácíme peníze na propagaci značky CS Link. Na druhou stranu by byla škoda tuto značku vysloveně opustit, možná ji do budoucna použijeme na něco jiného. V tomto směru ale zatím žádné plány nemáme. Zákaznická báze CS Linku je nadále velmi významná a velká, takže nemáme důvod ji migrovat. Stálo by nás to hodně peněz, takže zatím bude fungovat tak, jak fungovala dosud. Pokud budou mít zákazníci CS Linku zájem o placené programy, nabídneme jim výhodný přechod ke Skylinku.

A neuvažujete o tom, že by si Skylink ponechal jen zákazníky placených nabídek a ty s bezplatnými balíky převedl na CS Link? Že by jedna služba byla vyloženě placená a druhá bezplatná, tedy jen se servisním poplatkem?

To bychom přišli o většinovou bázi Skylinku, kterou dnes máme, a všem bychom museli znovu vyměnit karty, což by nás vyšlo na stovky milionů korun. Takže ne. Navíc velká část zákazníků s neplacenou nabídkou čas od času předplácí i placené balíčky. To by museli i několikrát ročně měnit kartu. To nedává smysl.

Pojďme ještě k servisnímu poplatku. V reakci na bývalého spolupracovníka CS Linku Miroslava Babku, který pro server DigiZone.cz minulý týden uvedl, že o zavedení tohoto poplatku jste věděli už loni na podzim, jste nám řekl, že tyto úvahy přišly mnohem dříve, snad dva tři roky dozadu, protože to vyžadovala ekonomika obou platforem. Na druhou stranu platformy Skylink i CS Link vedly v posledních dvou až třech letech reklamní kampaně, v nichž zákazníkům slibovaly, že „zaplatí jenom jednou a potom už nebudou muset platit žádné měsíční poplatky“. Není to ono klamání zákazníků, o kterém mluvil pan Babka, nebo i Český telekomunikační úřad (ČTÚ)?

V době vysílání těchto reklam přeci tato informace platila. Zpětně jsem se na ty spoty díval, dají se najít na YouTube a jiných serverech, a hovoří se v nich, že za české slovenské programy peníze nevybíráme, což v době vysílání těchto reklam bezezbytku platilo. Nebylo tam ale žádné „na věky věků“, jak teď slýchávám, protože kdybychom něco takového slibovali, tak bychom to potom těžko mohli dodržet.

Ale tyto reklamy jste vysílali v televizích i před rokem a získali jste na ně zákazníky, jimž jste po půl roce oznámili zavedení servisního poplatku. To je podle mě docela krátké období, takže rozčarování vašich klientů je asi na místě.

Podobně může být zklamaný někdo, kdo si koupí dieselový vůz, protože je to výhodnější, ale posléze po zdražení pohonných hmot je najednou jeho provoz dražší než auta na benzín. V té době to prostě platilo a rozdíl v té propozici není tak markantní. Nezapomeňte, že tito zákazníci mají minimálně dva roky bez platby servisního poplatku.

Co říkáte na tvrzení pana Babky, že v době, kdy ještě běžely tyto reklamy, jste už určitě věděli, že zavedete servisní poplatek a přesto jste to nekomunikovali navenek a zákazníkům nadále tvrdili, že je nečekají žádné měsíční poplatky? Podle jeho slov jste tím zákazníky záměrně klamali.

Jak jsem říkal, v reklamě nebylo nic v tom smyslu, že bez poplatků budou základní programy na věky věků. V době, kdy se tato reklama vysílala, tedy v listopadu a prosinci 2011, to sdělení bezezbytku platilo. Na tom nevidím nic špatného.

Ale podle pana Babky se už uvnitř firmy vědělo, že se zavede servisní poplatek, měl to přímo říkat šéf marketingu prodeje karet Jaroslav Peremský. Zakázal to ale komunikovat směrem k zákazníkům.

Je to jako u jiných případů podobných služeb, že když se něco takového připravuje, velmi záleží na tom, aby se tato zpráva komunikovala navenek až ve chvíli, kdy je všechno vyladěno. Což v té době v žádném případě nebylo. Věděli jsme, že budeme muset nějakým způsobem zpoplatnit příjem satelitní televize, ale ta úvaha ještě neměla žádné konkrétní obrysy. A jak jsem řekl už dříve, o poplatku jsme uvažovali mnoho let. Na konci loňského roku jsme neměli servisní poplatek připraven natolik, abychom ho mohli komunikovat navenek. Stalo se tak až koncem května s tím, že ho zavádíme až od 1. září. Informovali jsme o něm tedy v dostatečném předstihu. Dokud to nebylo „upečeno“, nemohli jsme s tím jít na trh.

Hodně diskutované je i téma přesunu provozovatele Skylinku a CS Linku z České republiky do Lucemburska poté, co původní firmy TradeTec a Media Vision zfúzovaly s lucemburskou M77 Group. Do jaké míry jste se při těch úvahách o přesunu do Lucemburska inspirovali tím, že Lucembursko má nižší DPH za poskytování služeb elektronických komunikací než Česká republika?

Koupila nás lucemburská společnost, a ta jistě věděla, jaké sazby DPH jsou u nás a jaké u nich. My z České republiky jsme o žádném přesunu nerozhodovali, rozhodoval to lucemburský vlastník.

Takže v současné době Skylink a CS Link platí daně v Lucembursku, nikoli v České republice.

Samozřejmě.

Tím pádem tedy ani nepodléháte regulačním orgánům v České republice a na Slovensku, ale pouze v Lucembursku.

Přesně tak.

To je vlastně další věc, kterou aktuálně řeší ČTÚ. Zahájil s vámi již tři správní řízení, ale je otázka, zda je vůbec může vést, když M77 Group jako provozovatel Skylinku a CS Linku nesídlí v České republice. Jaký je váš postoj k těmto řízením?

Ve všech těch kauzách, byť se domníváme, že ČTÚ nemůže činit kroky, které by se týkaly lucemburské společnosti, s úřadem komunikujeme a na všechny jejich podněty jsme v řádných termínech odpověděli. ČTÚ od nás má všechny potřebné podklady.

ČTÚ také oznámil, že dal podnět Finančnímu ředitelství ohledně placení daní z provozu Skylinku a CS Linku a že veškeré podněty od vašich zákazníků předal lucemburskému regulačnímu úřadu. Tam už začalo nějaké šetření?

Nemám žádnou povědomost o tom, že bychom dostali jakýkoli podnět od lucemburských úřadů.

Jste předsedou představenstva M77 Group, která od loňského roku provozuje Skylink a CS Link. Jak často býváte v Lucembursku a jednáte s novými majiteli těchto satelitních služeb?

Létám tam každý druhý týden.

A jednání s regulačními úřady v Lucembursku máte na starosti vy, nebo někdo jiný přímo z Lucemburska?

Vzhledem k tomu, že se to týká českých úřadů, pomáhá nám česká právní kancelář. Jinak máme v Lucembursku právní oddělení, a to se těmto kauzám také věnuje.

Jak vlastně vnímá lucemburský vlastník Skylinku a CS Linku tyto problémy spojené se zavedením servisního poplatku v České republice a na Slovensku?

Jsou to problémy, které je třeba vyřešit, ale nevím, jaké zvláštní postoje by k tomu měl zaujímat. Je třeba na to reagovat, ale je to záležitost právního charakteru. Nebo jste myslel, zda k tomu zaujímá pozitivní nebo negativní postoj?

Ne, spíš bych rád věděl, nakolik se o tyto problémy lidé z mateřské M7 Group zajímají. Zda je postup ČTÚ a protesty zákazníků v Česku a na Slovensku nepřekvapily.

Spíš byli trochu překvapeni postojem ČTÚ, protože ve stejném režimu poskytuje jiná lucemburská společnost služby platformy freeSAT by UPC Direct již několik let. Teď to najednou vypadá, jako by regulační úřady objevily Ameriku, že něco takového existuje. Samotné zavedení servisního poplatku totiž ani ČTÚ ani jiný orgán nerozporuje.

Máte nějakou představu o tom, o kolik klientů by mohl Skylink a CS Link přijít v souvislosti se zavedením servisního poplatku?

Těžko říct. Platby nám nyní přicházejí v obrovském množství, hodně se mění i karty. Minulý týden jsme měli přes 70 tisíc výměn a plateb servisních poplatků. Počítám, že toto číslo bude v nejbližších dnech ještě vyšší. Situace se každým dnem velmi dramaticky mění. Řekl bych, že přijdeme možná nějakých 200 nebo 250 tisíc zákazníků, tedy zhruba deset procent ze všech, co máme, ale to jsou většinou nepoužívané karty nebo domácnosti, kde není poptávka po větším výběru a kvalitě a přešly na DVB-T.

Počítáte v souvislosti se zavedením servisního poplatku se zlepšením služeb zákaznického centra, na které by měla část těchto výnosů jít?

Ono to už probíhá poměrně masivním způsobem. Firma, která nám poskytuje zákaznický servis, se přestěhovala do nových prostor, které umožňují zněkolikanásobení kapacity, počet operátorů jsme zhruba zdvojnásobili. Došlo k tomu během několika minulých týdnů, zejména v souvislosti s komunikací servisního poplatku. Samozřejmě pracujeme na dalších zlepšeních.

Někdejší prodejce karet CS Linku Miroslav Babka měl na adresu obou satelitních služeb ještě několik obvinění, jedním z nich byl výprodej přijímačů schopných dekódovat vysílání v systému CryptoWorks ze skladů Skylinku a CS Linku v době, kdy jste už věděli, že přejdete na Irdeto a pro zákazníky se tyto přijímače poměrně brzy staly nepoužitelné.

V tomto případě měl pan Babka stoprocentní pravdu. Bojovali jsme s doprodejem cryptoworksových přijímačů několik let. Říkali jsme importérům, aby dováželi a prodávali přijímače Irdeto, bezplatně jsme pro ně vhodné přijímače certifikovali, nicméně prodejci vyprazdňovali sklady, za super ceny se daly koupit přijímače s CryptoWorksem. Dělali to ale prodejci, nikoli Skylink a CS Link. My jsme nikdy žádné přijímače neimportovali, ani neprodávali. Na trhu ale samozřejmě byly, a dokonce loni v létě na trhu vznikla velká poptávka po kartách CryptoWorks, které už nebyly k dispozici. Neprodávaly se ani karty Skylink Standard v provedení ICE, takže bylo vidět, že spousta takových přijímačů těžko hledala uplatnění. Někteří importéři a prodejci reagovali na přechod k Irdetu se zpožděním, nebo se snažili ještě na poslední chvíli získat velké marže z prodeje starých přijímačů.

Majitel televize Nova, společnost CME, nedávno ve své zprávě o hospodaření za první pololetí letošního roku zveřejnila informaci, že Skylink a CS Link mají dohromady 190 tisíc zákazníků placených programových nabídek. Miroslav Babka to pro DigiZone.cz okomentoval tak, že jste od ledna přišli o 40 tisíc platících zákazníků. Je to pravda?

Že nám od ledna klesl počet platících zákazníků o 40 tisíc, je docela dobře možné. Děje se to každý rok díky tomu, že u nás lze předplatit některé balíčky třeba jen na tři nebo čtyři měsíce. Máme proto velké sezónní výkyvy v počtu předplatitelů. Zejména od května do konce léta bývá patrný pokles, potom to zase stoupá.

Překvapilo mě, že máte tolik zákazníků jako Digi TV. Předpokládal jsem, že když kartu Skylink nebo CS Link mají více než dva miliony lidí, bude počet předplatitelů placených balíčků vyšší.

BRAND24

Číslo, které zveřejnila CME, nehodlám komentovat. Ani neřeknu, jestli je správné nebo ne. Počty zákazníků placených nabídek neuvádíme. Drtivá většina zákazníků ale opravdu nemá placené balíčky, a ti nám generují jenom náklady. Proto zavádíme servisní poplatek.

Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).