Hlavní navigace

Vladimír Rusnák: Pro Digi TV není sport možnost, ale povinnost

3. 11. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Satelitní platforma Digi CZ představila letos také vlastní OTT řešení nazvané Digi2Go. Jak letošní rok hodnotí její šéf Vladimír Rusnák?

Při rozhovoru neskrývá Vladimír Rusnák spokojenost a optimismus ohledně dalšího vývoje své společnosti. Za ideální považuje pro diváky kombinaci satelitního a IPTV vysílání, jak ji jeho společnost nabízí. Třeba starší diváci nemají o nelineární řešení zájem. Zájem o něj mají naopak mladší diváci a střední generace je sice na něčem vychovaná, ale na druhou stranu je ochotná se učit novým věcem, vysvětluje Rusnák.

Jak se vám vyplácí orientace na sportovní fanoušky?

Před rokem a půl jsme koupili firmu, která se sportovním divákům věnovala už šest let. Nebyla tedy otázka, jestli chceme dělat sportovní televizi. My už jsme ji jako sportovní koupili. Mezi našimi zákazníky je 75 až 80 procent těch, kteří pravidelně sledují fotbal, což je rozdíl i oproti jiným operátorům. Pro nás není sport variantou, ale povinností, naši zákazníci ho prostě vyžadují. Neměli jsme jinou možnost než investovat do exkluzivního obsahu a ten se nám také vyplácí, protože tak plníme očekávání našich zákazníků.

Kolik těch zákazníků máte?

Čísla ještě nechceme uvádět. Vstoupili jsme do Digi CZ v době, kdy ztrácela zákazníky. Přišli jsme s dlouhodobým plánem společnost zásadně a rychle změnit, tedy stabilizovat, modernizovat a rozvíjet. Nyní končíme fázi stabilizace spojenou s migrací zákazníků na novou satelitní technologii, významně jsme rozšířili programovou nabídku, spustili jsme internetovou televizi Digi2Go a přicházíme do růstové fáze. Počet zákazníků roste a odpovídá našim představám a plánům. Věřím, že za pár měsíců všechny překvapíme.

Vladimír Rusnák

A jaký je zájem o vaši OTT službu Digi2Go?

Nad očekávání. Od spuštění Digi2Go jsme získali už několik tisíc zákazníků, podstatná část k nám přichází od konkurence. Po zavedení samostatného balíčku Sport Plus evidujeme ve velké míře i zájem zákazníků, kteří nikdy placenou televizi neměli a dosud jim stačilo volně šířené vysílání v DVB-T. Za sport v naší nabídce s Premier League a La Ligou jsou ochotní zaplatit.

RECENZE: Digi2Go – výborný základ, teď ho jen dotáhnout

Kdy se v Digi2Go dočkáme 4K obsahu?

Je to samozřejmě něco, co nás zajímá. Premier League je nabízena ve 4K, stejně jako španělská La Liga. Kdybychom měli zájem, mohou nám Ultra HD přenosy začít dodávat už od příští sezony, tedy od září 2017. Tuto nabídku v současnosti analyzujeme, řešíme, co vše je potřeba udělat, ale každopádně musíme nejdříve mít patřičnou technickou infrastrukturu.

Což ale OTT zatím není, spíš satelit…

Záleží na infrastruktuře, tedy na tom, jaké máte doma internetové připojení, jaký máte set-top box nebo jaké enkodéry fungují v pozadí. Ultra HD příjem je samozřejmě možný i v OTT prostředí, ale tím neříkám, že se tam brzy objeví. Je to jedna z možností, kterou se samozřejmě chceme zabývat, avšak nemohu teď říci žádné přesné datum nebo technické podrobnosti.

Ani jeden set-top box, který k vašim službám nabízíte, 4K příjem neumožňuje.

A když byste si ho chtěl pořídit, jsou jejich ceny někde úplně jinde, než kolik by naši zákazníci byli ochotni zaplatit. I technická infrastruktura vyžaduje vyšší investice. Na workshopu La Ligy v Barceloně nám vysvětlili, že z důvodu produkce 4K obsahu je potřeba i jiná světelnost přímo na stadionu. Nejde tedy jen o nákup 4K kamer, osvětlení či kvalitu internetového připojení, ale o celou souslednost kroků, které je třeba udělat. Nechceme nabízet 4K jen ve formě jakéhosi upscale (umělého přepočítávání obrazu na vyšší rozlišení, pozn. red.). Když už, tak ho chceme dělat pořádně. Na druhé straně rozhodně nevnímáme dostatečnou poptávku od našich zákazníků. Neplatí, že 4K obsah rozhoduje při výběru operátora. Je jistá skupina diváků, která má o Ultra HD zájem, ale ani zdaleka to není mainstream.

O jakém typu obsahu uvažujete?

Samozřejmě, že o sportu. Sport se dá nejjednodušeji dostat přímo k zákazníkovi, pokud ho někdo vyrobí, a vy ho máte jen doručit divákovi, který navíc jasně vnímá přidanou hodnotu. I ze zářijové konference, kterou na téma Ultra HD vysílání DigiZone pořádalo, vyplynulo, že 4K není otázkou týdnů nebo měsíců, ale spíše roků. Určitě se ho dočkáme, ale je otázka, kdy to bude. Když jsem v roce 2006 s televizním byznysem začínal, začalo se akorát rozjíždět HD. To je jedenáct let zpátky a ještě stále není všechno vysílání v HD. Věřím, že za pár let bude většina obsahu v UHD, ale bude to reálně trvat deset let, než bude UHD standardem.

Vladimír Rusnák

Slibovali jste čtyřicet HD kanálů…

Naši OTT službu jsme spustili s 38 kanály a do měsíce jich bude přes 40.

Kdo je cílovou skupinou pro vaši OTT službu, zákazníci, kteří už satelit mají?

Cílové skupiny jsou různé. Pro nás byl primárním důvodem spuštění OTT zájem o naši službu v oblastech, kde byl problém s regulací, konkrétně třeba v centrech velkých měst ze strany místní samosprávy a památkářů. Druhou skupinou jsou zákazníci, kteří nechtějí mít satelit. Ty se snažíme oslovit primárně. Sekundárně pak naše zákazníky, kterým jsme schopni naši nabídku poskytnout i na jiných obrazovkách než na té primární ze satelitu. Mají tak možnost mít další služby na zařízeních a v čase, který jim vyhovuje.

Mohu přejít z vašeho satelitu k IPTV službě Digi2Go?

Čekal jsem, že to nějaká skupina diváků udělá, ale takřka se to neděje. Satelit má také své výhody a spíše si naši zákazníci doobjednávají k satelitu další služby.

IPTV má také své výhody.

A kombinaci obou těchto služeb považuji za ideální.

PRVNÍ DOJMY: Digi2Go – podívejte se, jak vypadá na třech platformách

Uvažujete o nějaké hybridní aplikaci pro satelitní zákazníky?

Uvažujeme. Ale není jednoduché domluvit se s Nagravision, jak by měla aplikace vypadat. Nechceme jít do řešení, kdy máte satelitní box a k němu si spouštíte aplikaci, třeba s videoarchivem. To není uživatelsky komfortní, za ideální považujeme přístup na jedno zmáčknutí. Nechceme výsledek rychle, chceme ho udělat dobře, stejně jako naše OTT řešení.

HbbTV aplikace by ve vašem podání měla primárně splňovat co?

HbbTV je koncept, který posouvá televizi o krok blíž k zákazníkovi a umožňuje mu interaktivní využívání služeb přes internet.

Sportovní vysílání si vyložené říká o hybridní aplikace pro sázkaře, které už fungují třeba v Polsku.

Podobné řešení zvažujeme.

Vladimír Rusnák

Vnímáte poptávku po set-top boxu s Wi-Fi připojením?

Když jsme OTT rozjížděli, udělali jsme si průzkum a na otázku, zda naši zákazníci chtějí v set-top boxu zabudovaný Wi-Fi modul, odpověděli, že chtějí. Následně jsme byli překvapeni, že ho žádají jen jednotlivci. Máme řešení externího plug-inu, které umíme dodat, avšak zákazníci ho požadují v minimální míře. Za sebe musím říci, že kabel je vždy kabel a funguje určitě lépe, protože ho neruší možné interference.

Balíček Sport Plus je limitován jen na jeden přístup?

Ano. Takovou službu nenabízí nikdo, není jednoduché ji vyjednat s majiteli práv. Jde o inovativní nabídku a jsme velmi zvědavi na reakce zákazníků.

Jak probíhají jednání o dalších nákupech?

Aktuálně začínáme cyklus Premier League, kterou máme ještě na tři sezóny. La Ligu máme na další dvě sezóny. Třeba s Premier League máme vynikající vztahy a máme samozřejmě zájem o dlouhodobou spolupráci.

Uvažujete o dalším přeprodeji zakoupených práv?

Říká se nikdy neříkej nikdy, ale ta pravděpodobnost je velmi malá.

Není český trh malý pro dva operátory zaměřující se na sport?

Jsem přesvědčen, že sportovní i fotbalový fanoušek na našich kanálech Digi Sport najde všechen klíčový obsah.

IPTV ale při zhlédnutí nabízí více možností…

Zpětné zhlédnutí nabízíme také. I satelitní zákazník si může objednat druhý set top box nebo aplikaci do mobilu či počítače.

Tedy dva set top boxy za jeden paušál?

Přesně tak.

Každý set-top box má svoji IP adresu?

Na každém lze sledovat rozdílný obsah. Ve všeobecnosti platí, že OTT nahrává na cloud, satelitní box pak nahrává na svůj vlastní interní disk. Musím říci, že třeba starší diváci nemají o nelineární řešení zájem. Zájem o něj mají naopak mladší diváci a střední generace je sice na něčem vychovaná, ale na druhou stranu je ochotná se učit novým věcem. A kdo si TimeShift vyzkouší, většinou u něj také zůstane.

Vladimír Rusnák

Využíváte data o divácích pro další programming?

To jsou pro nás klíčové informace, hlavně co se týče výběru a zařazování kanálů do našeho portfolia podle jejich sledovanosti. Třeba za první měsíc fungování naší OTT služby se všechny tři Digi Sporty umístily v TOP 10, přes víkend jsou Digi Sporty v úhrnu nejsledovanějšími kanály vůbec. To mi říká, že sportovní obsah má jednoznačně smysl a že lidi, kteří milují sport, si Digi Sport najdou.

Jaké plánujete marketingové aktivity? Zapůjčení set-top boxu na zkoušku je asi dost drahé, ale poskytnout na měsíc zdarma vaši OTT aplikaci by mohlo zabrat…

Nabídka zapůjčení set-top boxu, kterou připravilo O2, je nákladná a míra efektivity je diskutabilní. Klíčem k úspěchu je pro nás zajímavá nabídka a ideální poměr mezi cenou a obsahem. Pak už jde jen o to představit službu zákazníkovi. Zákazník nás musí znát a vědět, že nabízíme rodinnou zábavu, dětské programy a exkluzivní sport na našich kanálech Digi Sport.

Sport asi dobře funguje jako podpora image. IPTV plní podobnou roli?

Určitě ne. Věřím, že IPTV má velkou budoucnost. Satelit je klasická technologie a jsou lokality, kde jiné možnosti ani neexistují. OTT je spíše pro mladší generaci a v kombinaci obou vidím budoucnost s ohledem na lokalitu a cílovou skupinu.

Satelit také zatím jako jediný na našem území reálně nabízí 4K obsah. V nabídce zatím žádné UHD kanály nemáte?

Víte, kolik kapacity UHD zabírá. A my prostě nevnímáme potřebnou poptávku, na 4K se nás ptají de facto jen novináři. Nechceme s UHD vysíláním začínat zbytečně překotně. Rozhodně to není jen o satelitu, i internet se rychle mění. Stačí se podívat na Netflix.

Jaké máte nejbližší plány?

Sledujeme zájem diváků, ať už nových, či stávajících. Jsme spokojeni, jak naše služba funguje a jak se nám daří prodávat dodatečné balíčky. Aktuálně jsme se sloučili pod jednu entitu v rámci skupiny Lama tak, abychom mohli vytvářet jednodušší nabídky a společné balíčky pro telefon, internet, elektřinu, plyn a televizi.

Plánujete zařazení nějakých nových kanálů?

Nové nabídky sledujeme neustále. Ale podrobnosti nemohu pochopitelně sdělovat. Sledujeme filmové i sportovní kanály a hledáme kapacitu na satelitech i v OTT, abychom mohli naši nabídku dále rozšiřovat.

Hodil by se třeba Fightbox, MMA je stále populárnější. O2 Sport natočil se zápasníky celou reality show…

Velmi intenzivně jednáme i o zařazení Fightboxu.

Vladimír Rusnák

Jaká je situace okolo Staré Digi?

Stará Digi pomalu končí, máme u ní ještě několik stovek zákazníků, ale platformu jsme vypnuli. Obsahovala zhruba sedmdesát programů. Stávající zákazníky se snažíme přemigrovat na Novou Digi. Zatím mají k dispozici ještě nějaké kanály, ale to se reálně bavíme o pár stovkách lidí. Diskutovali jsme o tom s kolegy ze Slovenska, kteří tento přechod už zrealizovali, a jim se ozývají zákazníci i po několika měsících, typicky chalupáři, kteří na chatě půl roku nebyli a najednou zjistili, že jim satelit nefunguje. To už nejsou diváci, pro které jde o primární způsob příjmu.

Jaký máte vztah se slovenskou Digi?

Tu vlastní Slovak Telekom, který má samozřejmě svoji investiční strategii. Kanály Digi Sport vlastní slovenská Digi a na jejich obsahu intenzivně spolupracujeme. Slovak Telekom nám třeba zajišťuje kompletní uplink a technologický support. Ale jinak jsme každý na svém trhu a nelezeme si navzájem do zelí.

Jaký máte vliv na obsah Digi Sportu?

Naše dohoda je, že si do vysílání můžeme zařadit, co chceme. Ale ideální samozřejmě je domluvit se a sdílet náklady. Část programmingu máme svoji, část mají oni, ale v součtu je to hlavně o vzájemné domluvě. Digi Sport 1, 2 a 3 jsou federální kanály pro český a slovenský trh, 4 je jen pro Slovensko. Když kupujete sportovní event, kupujete ho téměř vždy pro území České a Slovenské republiky.

Jak probíhá přechod od DVB-S k S2?

Obchodně tomu říkáme přechod ze Staré na Novou Digi, což už jsme probrali. Ale dá se to přirovnat k přechodu na DVB-T2, což je podle nás nešťastná situace. Když my šíříme Novu nebo Primu, musíme jim za obsah platit. V terestrice jsou zadarmo a ještě platí za distribuci. S tímto způsobem distribuce nejsme spokojeni. Buď je něco zadarmo, nebo je to placené. A to se nám nelíbí.

BRAND24

Proč?

Nevidím zásadní smysl v přechodu na DVB-T2, když zmíněné komerční subjekty dlouhodobě deklarují, že mají zájem vysílat jen v HD a že HD bude zpoplatněné, a to pro všechny. V ten moment mi bezplatný přechod na T2 nedává smysl. Nemáme problém s tím, kdyby nějaký operátor spustil placené služby v DVB-T2, jako tomu je na Slovensku. Ale máme problém, když se stát rozhodne dotovat jakoukoliv formu distribuce a vstupuje tak do soukromého sektoru. České Radiokomunikace sice na první poslech zní jako státní firma, ale není to pravda, vlastní je australský fond s prudce komerčními zájmy. Nám se prostě nelíbí, aby stát dotoval soukromý byznys, a když ano, tak by měl dotovat všechny, a ne jednoho. Zaplatili jsme si přechod na S2 bez státní podpory a státní kampaně, pouze z peněz našich zákazníků. Nevidím důvod, proč by to u pozemního příjmu mělo být jinak a proč preferovat jednu platformu před druhou. Navíc pozemní distribuce je neúměrně drahá a z dlouhodobého pohledu neudržitelná.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).