Hlavní navigace

Trendy televizního vysílání v Asii a Tichomoří: příjmy Pay TV za sedm let vzrostou o 50 %

24. 3. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jaký vývoj čeká region s devíti miliardami lidí a více než osmi miliardami mobilních širokopásmových přípojek v 1,5 miliardy domácností s digitální televizí?

Veletrh Broadcast Asia, který se každoročně koná v letních měsících v Singapuru, je největší událostí pro broadcastery a milovníky médií asijsko-pacifického regionu. Posledního ročníku této konference a výstavy se zúčastnilo téměř 18 tisíc návštěvníků z 87 zemí světa. I zde bylo poukázáno na sílu regionu Asie a Tichomoří, kam se v těchto letech ubírá pozornost odborníků i zainteresované veřejnosti.

ČTĚTE PŘEDCHOZÍ DÍL: Pět nejočekávanějších změn v placeném televizním průmyslu Asie a Tichomoří

Veletrh spojuje přehlídku nejnovějších technologií, které formují televizní vysílání, digitální multimediální a zábavní průmysl v příštích několika letech.

Dynamický trh s obrovským potenciálem

Asia-Pacific je trh s obrovskými možnostmi, které se začínají těšit pozornosti broadcasterů zejména v posledních dvou letech. Reuben Verghese, globální ředitel společnosti Multiscreen solutions a viceprezident pro Asii společnosti ACCEDO, tvrdí, že kombinace rychle rostoucí ekonomiky a nedostatku pevné infrastruktury v rozvojových zemích znamená, že právě mobilita je zásadní pro životy mnoha spotřebitelů a podniků v regionu.

„Věřím, že obrazové vysílání bude v letošním roce v tomto regionu klíčové a že více společností a poskytovatelů se naučí lépe využívat síly a možností mobilních zařízení a používat je právě pro to, spojit se se svými spotřebiteli a pochopit jejich potřeby,“ doufá Verghese, který se bude věnovat tomuto tématu i na letošním ročníku BroadcastAsia 2015, jenž proběhne v Singapuru od 2. do 5. června. Jeho příspěvek bude orientován zejména na měnící se televizní průmysl a na dopady, jaké budou mít tyto změny právě na menší společnosti i leadry trhu, ale i na nové způsoby, jak zapojit publikum, zpeněžit závazky společností a lépe spravovat uživatelské zkušenosti.

Verghese tvrdí, že fragmentace publika bude důvodem ke změně způsobu, jakým spotřebitelé a podniky konzumují a dodávají videa. Předvídá lepší a pohodlnější přístup konzumentů především k živým sportovním přenosům, ale i zprávám, videu a zábavě, a to na mnoha zdrojích, nejen na tradiční televizní obrazovce.


Foto: Accedo

Reuben Verghese, globální ředitel společnosti Multiscreen solutions a viceprezident pro Asii společnosti ACCEDO.

Regionalizace služeb a sběr dat

Jedním z klíčových úkolů pro region je udržení vysoké kvality služeb na více platformách a různé kvality síťové infrastruktury.

„S obsahovým partnerstvím mezi telekomunikačními společnostmi a agregátory obsahu jsme nyní svědky regionalizace služeb. Místní vysílače rozšiřují svůj dosah na regionální a globální publikum prostřednictvím služby OTT poskytované telekomunikační společností," říká. „Provozovatelé vysílání také úzce spolupracují s partnerskými výrobci mobilních zařízení pro maximální dosah a se snahou zvýšit atraktivitu těchto zařízení v místě prodeje.“
Verghes si uvědomuje, že podniky musí udělat víc, než jen reagovat na dnešní trendy – musejí předvídat. Potřebují být schopni vidět nové trendy, které budou určující pro budoucnost televize a budou rozvíjet bohatší vztahy s diváky.

„Digitální videoprodukty v rukou milionů uživatelů shromažďují a představují obrovské množství dat generovaných pro provozovatele vysílání,„ říká. „Díky analýze těchto údajů je nám umožněno ponořit se do spotřebního chování našich diváků a odhalit jejich vzorce, potřeby a přání.“

Videocentralizace

Budoucnost televize obecně, tedy i v tomto lukrativním regionu, spočívá v efektivní dodávce videa a práci na tom, aby každá síť byla videocentrická. To bude nezbytně nutné, jelikož hráči v odvětví televizního vysílání tak zřídí nové příjmy, sníží své náklady a pochopí nejdůležitější prvky vyvíjející se televizní krajiny.

Vyvíjející se TV a videotrendy v asijsko-pacifické oblasti – 50% nárůst!

Podíváme-li se na asijsko-tichomořské oblasti jako celek, vidíme, že rozšíření a dostupnost širokopásmového připojení rychle zvyšuje poptávku po IPTV a OTT službách. Podle průzkumu výzkumné společnosti Media Partners Asia je oblast Asie a Tichomoří nastavena na výrazný nárůst fixních širokopásmových předplatitelů, který by měl vzrůst z 310 milionů (v roce 2013) až na 400 milionů (do roku 2018). Studie z loňského roku Digital TV World Revenue Forecast také zdůrazňuje, že příjmy placené televize mezi lety 2013 a 2020 pravděpodobně vzrostou o téměř 15 miliard dolarů, což představuje 50 procent. Tomu odpovídá i „slogan“ přicházející konference, který zmiňuje, že je čas, abyste objevili správný obchodní model, jak využít technologie a zpeněžit obsah.

Kulatý stůl společnosti Ericsson – Media Vision 2020

Společnost Ericsson uspořádala vloni kulatý stůl s problematikou zaměřenou na region Asie a Oceánie, kde byly představeny mediální vize společnosti v tomto vyvíjejícím se regionu. Simon Frost, ředitel televizního marketingu společnosti Ericsson, zde představil celou řadu předních telekomunikačních operátorů, broadcasterů a poskytovatelů obsahu z celé jihovýchodní Asie a Tichomoří. Hlavní myšlenkou prezentace bylo uvědomění si skutečnosti, jak moc je potřeba změnit televizní průmysl, jenž se musí chopit příležitosti a výzvy rychle se rozvíjejícího trhu, který bude stát za pouhých pět let neuvěřitelných 750 miliard dolarů. Tato prognóza se splní, jelikož:

  • k dispozici je zde 9 miliard lidí a více než 8 miliard mobilních širokopásmových přípojek v 1,5 miliardy domů s digitální televizí,
  • služby OTT tvoří 41 % celkového sledování televize,
  • spotřebitelé na vyspělých trzích rozdělili svou pozornost napůl a tráví přesně 50 % času sledováním on-demand vysílání a 50 % sledováním lineárního a živého televizního vysílání.

Pro cestu do roku 2020 bude spolupráce a flexibilita klíčová, jelikož celý mediální hodnotový řetězec bude nadále přetvářen čerstvými novinkami a měnícími se preferencemi spotřebitelů. Jsme přesvědčeni, že pokud se nejdůležitější hráči na trhu spojí ke spolupráci a vytvoří pohodlný a jednoduchý model nabídky služeb, za jejichž využívání budou spotřebitelé rádi platit, bude dosaženo klíčového úspěchu. Technologie a připojení umožňují interakci mezi novými hráči a z toho vyplývá i jasná potřeba zpeněžit tyto nové příležitosti.


Foto: Ericsson

Ředitel televizního marketingu společnost Ericsson Simon Frost.

Popularita televizí s ultra vysokým rozlišením

Dalším z horkých témat v regionu Asie a Tichomoří je 4K UHDTV (Ultra-high-definition television, 2160p, tedy dva digitální formáty), která je dokonalým příkladem toho, jak může být ve velmi blízké budoucnosti technologie využita pro televizní diváky.

Budoucnost 4K UHDTV a adopce sazeb bude do značné míry záviset na způsobu, jakým se průmysl této technologie ujme. Pokud se ukáže, že 4K UHDTV je vlastně jen o zkušenostech spotřebitelů, pak může být tato televize transformována do dokonalého filmového televizního zážitku přímo ve vašem obývacím pokoji. To by mělo spotřebitele motivovat k její koupi. Aby bylo možné dosáhnout této úrovně zkušeností, technologie vyžaduje 10bitovou hloubku datové hodnoty pro veškerý obsah a 50 až 60 snímků za sekundu pro sportovní a další komplexní pohybový obsah.

BRAND24

V letošním roce je očekávána řada významných novinek právě kolem této nové technologie. Pokud se stane tak populární, jak je očekáváno, později v roce 2015 by měla být dostupná přes IP infrastruktury i videa v reálném čase a další novinky:

  • rozšířené colorimetry
  • pokračování vyšší snímkové frekvence, až 100–120 snímků za sekundu
  • prověřování návrhů s vyšším dynamickým rozsahem

Proto je letošní ročník veletrhu BroadcastAsia očekáván s velikým napětím.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka se dlouhodobě zabývá médii, v minulosti působila mj. v redakcích odborných časopisů Strategie a Marketing&Media

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).