Hlavní navigace

StarDance: kultivovaná, milá zábava, ale…

14. 11. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Porota hodnotí z odborného hlediska, diváci spíše z hlediska sympatií. Diváci zvrátí rozhodnutí poroty. Tudíž, není ta porota zbytečná?

Je to Romanem Petrenkem kvalitně natočený pořad s vynikajícími moderátory. Tereza Kostková je okouzlující, zábavná, rozzářená, nabitá pozitivní energií. A Marek Eben je zcela jistě nejlepší současný český moderátor (naprosto nesrovnatelný s trapným „Pycem“ v Superstar, který je poslední dobou nesmyslně vynášen). Je vtipný, decentní, dokáže bez problémů uvádět věci do souvislostí, inteligentně žertovat, podpořit soutěž i soutěžící, bavit decentně diváky. To, že já nemám takovéto pořady rád – a píšu to sem záměrně – nehraje sebemenší roli.

Protože každý člověk by měl uznat, že je něco děláno profesionálně dobře, i když jemu to nemusí být sympatické.

V posledním vydání mohli diváci shlédnout osm muzikálových čísel. Všichni soutěžící si je tzv. užívali. Někteří chtěně, jiní doopravdy.

Pravda je, že Jitka Schneiderová je evidentně největší hvězdou pořadu. Krásná, přirozená, skvěle tančící… řekl bych, že jediná, která tančí prakticky bez zaražení se, bez toho, aby se musela pekelně soustředit na to, co dělá. Tanec je pro ni součástí herecké profese, ona ho dokáže nikoliv pouze řemeslně ztvárnit, ale ona ho prožívá.

Opačným příkladem je Lukáš Pavlásek. Ten neumí tančit vůbec. Zato baví diváky už svou existencí, svými poznámkami i tím, že na parketu se chová jako naprosté dřevo.

Oba dva do pořadu patří.

Poněkud mi vadí názor porotců – Jana Revaie, Tatiany Drexler, Radka Balaše a Zdeňka Chlopčíka, že hodnotí pouze taneční výkon, a nikoliv celý projev. Ona tohle je a není taneční soutěž. Vlastně v ní ani tak nejde o to, kdo vyhraje a kdo ne. Jde o to, aby se diváci bavili. A to dávají diváci jednoznačně najevo svým hlasováním, které je mnohdy v naprostém rozporu s názory porotců. Díky tomu postupují i soutěžící, které by porotci ze soutěže dávno vyhodili. Porotci si to tak trochu pletou s profesionální taneční soutěží, jakých jsou tisíce.

Odjakživa miluju film Tančírna od geniálního italského režiséra Ettore Scoly. Už originální názvy – francouzský Le Bal a italský Ballando ballando – navozují pocit jakési lehkosti, vzdušnosti, estetické krásy… Právě v tomhle filmu herci tancem zahrají pocity, dobu, příběhy… Myslím, že by bylo úžasné, kdyby ve StarDance tohle herci-tanečníci dokázali. Protože to nedokáží, protože je k tomu nikdo ani nevede, není pořad ani z poloviny tak dobrý, jak by mohl být.

Osobnost nemusí být ani skvělý tanečník, ti mohou být okolo něj. Oni jsou jeho křoví a on jim vévodí. Hezký příklad tohoto je např. ve filmu Charleston, kdy B. Spencer „tančí“ na jevišti mezi tanečnicemi. Dívky jsou to krásné, komihají se okolo Spencera, ale divák neodtrhne oči z velkého herce.

Je trochu neštěstí, když účinkující na svůj tanec zarytě myslí a když tak ztratí lehkost, s níž by měli tančit. To je příklad L. Machálkové, M. Taclíka, o K. Cajthamlové nemluvě (o ní se diváci dozvěděli, během přenosu, že „skáče jako koza“). Není také k dobru věci, když je „tanečník“ exhibicionista a poskakuje po parketu jako tajtrlík, čímž míním R. Bangu. Pro mě překvapivě svěže působí známý nemuzikální zpěvák Leoš Mareš. A M. Doležalová je holt „ten bagr, který se zahrabává do země“. S tím bych nesouhlasil. Ona se snaží tancem bavit a užívat si ho.

Pan Chlopčík v jedné chvíli prohlásil: Nejsem spokojený, nejsem spokojený a nejsem spokojený, to nebyla Cha-cha (čača).

BRAND24

Osobně bych byl nespokojený spíše s nejasností hodnocení a tudíž i se zaměřením pořadu. Porota hodnotí z odborného hlediska, diváci spíše z hlediska sympatií. Diváci zvrátí rozhodnutí poroty. Tudíž, není ta porota zbytečná? V Superstar je sice také, ale alespoň nedává body – ve finálových kolech – nemůže nikoho vynést vzhůru ani poškodit. Tady také ne, a přesto to předstírá. Což je příklad pokrytectví ČT.

Poněkud dost rušivě působí vinzertovávání KB do obrazu. Tento agresivní přístup prosazování sponzora mi přijde, zvláště ve veřejnoprávním médiu, hloupý a nepříjemný. Jeden z nejvýznamnějších odborníků na marketingovou komunikaci Philip Kotler píše ve své knize Marketing v otázkách a odpovědích: …já sympatizuji s těmi, kdo cítí odpor k dotěrným nevyžádaným telefonátům, nechtěným poštovním zásilkám a spamovým mailům. To se týká všech forem takovéto rušivé a neetické reklamy. Ale snad ČT ty peníze od KB za tuhle nechutnost využije na zkvalitnění pořadu, aby pan Eben nemusel říkat: My tady při tom rozpočtu máme tak na jeden výron.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je televizní scénárista

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).