Hlavní navigace

Spor o peoplemetry je sporem o zachování pozice televize Nova

18. 9. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Televize Nova se v pátek pozdě večer ohradila proti tvrzení, že nemístně zasahuje do výběru nového provozovatele peoplemetrů, kterými se měří televizní sledovanost. Asociace televizních organizací (ATO), která je zadavatelem tohoto měření, a jejímiž členy jsou všechny velké české televize včetně Novy, momentálně vybírá firmu, která bude peoplemetry provozovat od roku 2013. Ve hře je i možnost, že nový „měřič“ zpřesní data a doplní je o sledovanost mimo domácnosti, což by nepomohlo právě Nově.

Proti čemu se vlastně Nova v pátek, krátce před devátou hodinou večer, ohradila? Mladá fronta Dnes ve čtvrtek zveřejnila článek o zákulisních strkanicích okolo volby generálního ředitele České televize. Zmínila v něm i spor o výběr nového provozovatele peoplemetrů, v němž má generální ředitel televize Nova Jan Andruško údajně nemístně prosazovat, aby v tendru nezvítězila společnost Mediaresearch, která peoplemetry provozuje již nyní. Důvodem mají být blízké vztahy Andruškova předchůdce a nynějšího favorita volby generálního ředitele ČT Petra Dvořáka právě s lidmi z Mediaresearch.

Nova se podle MF Dnes obává, že pokud tendr znovu vyhraje Mediaresearch a Dvořák se stane ředitelem ČT, budou data sledovanosti nahrávat veřejnoprávní televizi. Deník dokonce cituje ze zápisu hodnotící komise ATO, která porovnávala nabídky firem, jež se tendru na provozování peoplemetrů účastní: Tlak, který generální ředitel CET 21 Jan Andruško vyvíjí, a způsob, jakým jedná, je naprosto šokující. Nic víc MF Dnes nenapsala, takže jaký tlak, na koho a proč Andruško vyvíjí, se čtenář nedozví.

Vtipné je, že Andruško je zároveň prezidentem ATO, což je sice čestná rotující funkce, v níž se střídají šéfové televizí a organizací, které jsou členy této asociace, ale zároveň má ATO reprezentovat navenek. Výběr nového provozovatele peoplemetrů provází od začátku potíže. Nejprve asociace prodloužila termín uzávěrky pro podávání přihlášek, protože neměla dost adeptů. Když se jí nakonec přihlásily čtyři agentury, dvě z výběrového řízení vyřadila pro nesplnění formálních požadavků. Zbyli tak pouzí dva adepti: nynější provozovatel peoplemetrů Mediaresearch a agentura TNS Aisa, která je provozovala před ní.

BRAND24

Nový provozovatel peoplemetrů by měl podle zadávací dokumentace nabídnout přesnější měření než nyní, například rozšířením počtu domácností, od nichž bude stahovat data. Ve hře je ale také možnost měření mimo domácnosti, což je obzvláště pro Novu nebezpečné. Dosud se totiž do výsledků sledovanosti nemohli nijak promítat diváci, kteří sledovali sportovní přenosy po hospodách nebo na veřejných projekcích. To samé se týká zpravodajských nebo hudebních televizí v barech a restauracích. Pokud by se do sledovanosti započítávala data i odtud, výrazně by to pomohlo zejména České televizi. Ze skupiny Nova snad částečně jen Nově Sport a MTV, které ale jako placené kanály sledovanost nezajímá.

Ať už je prapůvodem sporu o výběr nového provozovatele peoplemetrů cokoli, Nova má oprávněný důvod pro obavy. Jakékoli zpřesnění měření může ukázat další úbytek diváků jejího hlavního programu, jehož sledovanost začala erodovat už před několika lety a podobně jako jiné plnoformátové televize (snad s výjimkou Primy) ztrácí na úkor malých tematických kanálů. Sledovanost znamená peníze z prodeje reklamních časů. Nově patrně budou utíkat diváci dál, i kdyby se sledovanost měřila stejně jako dosud a provozovatel peoplemetrů se neměnil. Teď se ale hraje o to, aby ten úbytek nebyl razantnější a hlavně rychlejší.

Měla by se televizní sledovanost měřit i mimo domácnosti?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).