Hlavní navigace

Roman Anton: Harmonie TV míří do DVB-T mimo Prahu, požádáme o licenci pro druhý kanál

10. 6. 2014
Doba čtení: 16 minut

Sdílet

„Chceme vytvořit televizní skupinu, která se zaměří na mladé i středně staré diváky,“ vysvětluje v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel Harmonie TV Roman Anton

Donedávna jste provozoval pouze internetovou televizi BOOMtv, před pár měsíci jste k ní přidal i televizi Harmonie. Proč jste se rozhodl vstoupit do tohoto projektu?

Harmonie TV si spíš vybrala mě. Jak je známo, v roce 2011 vstoupila na televizní trh s myšlenkou, že chce oslovit diváky starší 45 let. Což byl sám o sobě jistě dobrý záměr, protože tato divácká skupina se neustále početně rozšiřuje, nicméně trh na ni obecně příliš necílí, reklamní zadavatele tolik nezajímá. V tomto směru to byl pro Harmonii TV velice těžký začátek, měli celkem dost složitou vyjednávací pozici s mediálními agenturami a zadavateli inzerce. Záhy jim došly finanční prostředky a televize začala být poměrně prázdná. Zůstala sice v nabídce kabelových společností, takže byla dostupná pro 150 tisíc účastnických zásuvek, ale to samo o sobě k soběstačnosti Harmonie TV nestačilo.

Jak to majitelé Harmonie řešili?

Začali hledat partnera, kterého nakonec našli. Tento nový partner měl určité představy a požadavky na určité změny a kvůli tomu provozovatelé oslovili mě jakožto člověka, který provozuje internetovou televizi a má určité zkušenosti s tím, jak startovat televizní projekt od samého začátku. Sešlo se v příhodnou dobu, protože moje BOOMtv došla v roce 2011 nebo 2012 do určitého vrcholu a neměla se kam dál rozvíjet, protože trh s internetovými televizemi u nás nerostl tak, jak se kdysi předpokládalo. BOOMtv se tedy dál moc nerozvíjela a loni jsme dospěli k dohodě, že přinesu do Harmonie TV svoje know-how, jak tu televizi znovu postavit na zelené louce za rozumných nákladů a přinesu k tomu zároveň obsah, který má BOOMtv. Tyto dvě stanice sloučíme, internetovou platformu necháme jen BOOMtv, necháme ji takzvaně zrát a plně se soustředíme na rozvoj Harmonie TV. A že z obsahu BOOMtv, u kterého to je vhodné, uděláme základ schématu Harmonie TV.

Zároveň jste ale také trochu změnili cílovou skupinu Harmonie TV.

Ano, oproti původním plánům Harmonie se snažíme trochu omladit publikum, chceme snížit původní cílovou skupinu na diváky 35+ a tím si trochu pootevřít dveře na trh s televizní reklamou. Zhruba po roce jsme si chtěli tuto strategii vyhodnotit a říci si, jakým způsobem budeme pokračovat dál. Tyto změny nastaly od loňského léta, obsah BOOMtv přešel na Harmonii TV a v určité smyčce jsme ho vysílali v kabelových televizích. K tomu jsme postupně začali tvořit nějaký nový obsah a předpokládali jsme, že si letos na podzim postupně připravíme zázemí pro vstup do terestrického vysílání.

Do DVB-T jste ale vstoupili už letos na jaře, i když jen v Praze, kdy vysíláte v Regionální síti 4 na kanále 46.

Ano, naskytla se nám možnost vstoupit do DVB-T už v březnu letošního roku a získat programovou pozici v multiplexu, jichž je nedostatek. Upřímně řečeno, naše pozice v současném multiplexu je nedostatečná z hlediska kvality signálu, protože máme garantován datový tok pouhých 2,1 Mbit/s, což je opravdu málo. Je tam sice progresivní dopočítávání, takže když ostatní televize v tomto multiplexu nevyužijí plně svůj bitrate, můžeme ho automaticky využít my, nicméně to není taková sláva.

Ke konci června ale z této sítě odejde TV Metropol, tak by se to mohlo zlepšit.

Ano, ale Leoš Pohl tam už jako náhradu připravuje jinou televizi.

Ta by ale měla plnohodnotně a samostatně vysílat snad až od září.

V tom případě předpokládám, že se to po 30. červnu projeví na lepší kvalitě obrazu Harmonie TV. Pro nás je situace s bitrate o to složitější, že se snažíme používat nové komunikační a grafické prvky, takže vysílání Harmonie TV je složeno z několika vrstev a tím pádem je nárok na bitrate o to vyšší. Ale abych se vrátil k našemu vstupu do DVB-T: v březnu se uvolnila programová pozice v pražské Regionální síti 4, a my jsme do toho šli i s tím, že jsme zpočátku očekávali negativní ohlas na kvalitu vysílání i signálu. Neměli jsme ale příliš na výběr, protože pokud bychom čekali do září, programovou pozici v multiplexu by mezitím obsadil někdo jiný. Momentálně terestricky pokrýváme Prahu a Středočeský kraj, ale už máme v jednání další oblasti pokrytí.

Kde konkrétně chcete ještě vysílat pozemní cestou?

Momentálně jednáme s operátorem z Vysočiny, kde jsme před uzavřením smlouvy, a s dalšími operátory na Liberecku a Mostecku, kde se také blížíme k dohodě. V pátek jsem podepsal smlouvu se společností Antik, největším poskytovatelem IPTV na Slovensku. Od tohoto měsíce bychom tedy měli vysílat i na Slovensku. Současně se vstupem do terestriky, k němuž došlo 4. března, jsme zadali renomovanému grafickému studiu vývoj zcela nové grafiky. Oslovili jsme umělce, o kterých jsme si mysleli, že pro nás budou přínosem, protože jsme chtěli ze začátku nějaké jednoduché pořady, které budou divácky zajímavé a budou se opírat o známá jména. Vešli jsme v jednání s Evou Decastelo, Bořkem Slezáčkem a dalšími, takže dnes už máme asi pět nových pořadů s těmito známými osobnostmi.

A také s Paulou Wild…

Trošku jsme šli i směrem k erotice, protože erotický pořad jako takový poté, co Nova zrušila Peříčko (pokud nepočítáme Intim na Barrandově), v podstatě už nikdo nevysílá. Myslíme si, že to je žánr, který je divácky atraktivní a dá se docela dobře cílit i na inzerenty, například na výrobce přípravků na zlepšení erekce a podobně. Paula Wild nás oslovila s nabídkou a my jsme si to vyhodnotili tak, že její jméno by mohlo být pro naši cílovou skupinu diváků zajímavé. Sice není nováčkem před kamerou, ale v roli moderátorky je nová, takže její pořad má určité úskalí a stále se vyvíjí, ale předpokládáme, že se bude zlepšovat. Obecně se dá říct, že její pořad má potenciál k tomu, aby byl pro diváky zajímavý.

Žánrově tedy Harmonii TV rozšiřujete.

Dnes už komunikujeme především Harmonii TV jako televizi, která by měla být do budoucna plnoformátová. Podařilo se nám za poměrně zajímavých podmínek koupit práva k filmům, které začínáme vysílat, takže základ našeho vysílání tvoří vlastní produkce, ať už jsou to nějaké dokumentární filmy nebo různé talk show, tak spolupracujeme s produkcí, která nám poskytla poměrně slušné zázemí za slušné podmínky, co se týče celovečerních filmů. Většinou jde o zahraniční snímky, kde se objevuje vždycky alespoň jedna z „áčkových“ hereckých hvězd.

Můžete prozradit, od které produkce tyto filmy nakupujete?

To bych nerad, protože ve smlouvě máme jistou klauzuli o mlčenlivosti. Nerad bych, aby na tuto produkci vznikl nějaký tlak.

Tak alespoň na jak dlouho nakupujete vysílací práva a kolikrát můžete jednotlivé filmy odvysílat?

Máme práva na sedm odvysílání, každé odvysílání umožňuje jednu reprízu do 72 hodin od premiéry. Podmínky jsou tedy více méně standardní, filmy musíme odvysílat do konce letošního roku. Ale vzhledem k tomu, že v této chvíli máme nakoupeno dvanáct filmů, které nestačíme během následujících tří měsíců odvysílat tolikrát, na co máme práva, a za tři měsíce nakoupíme dalších dvanáct, chtěli bychom pak tuto první várku znovu zreprízovat a společně s ní nasazovat filmy nové. Frekvence nasazování filmů na Harmonii TV tak bude pro diváka postupně zajímavější, budeme je nasazovat častěji. Sice se budou opakovat ty dříve nasazené, ale bude jich více.

Ty opakované ale mohou vidět diváci, kteří předtím Harmonii TV nesledovali.

Právě, my s tím tak trochu kalkulujeme, protože divácká křivka bude stoupat a bylo by škoda „vyplýtvat“ pořady v době, kdy bude ještě nízká. Za tři měsíce nebo půl roku může být sledovanost Harmonie TV úplně jiná.

Můžete prozradit konkrétní filmy, které jste už nakoupili?

Ve čtvrtek jsme odvysílali poměrně kontroverzní fiktivní dokument Ivanny Benešové Zneužívaný, což je do jisté míry zajímavý snímek ať už tím, jak byl točen a kampaní, která se kolem něj odehrála, tak i tím faktem zneužívání hlavního hrdiny. Z celovečerních zahraničních filmů teď budeme nasazovat tuto neděli snímek s Johnym Deppem v jedné z hlavních rolí, který se jmenuje Než se setmí. Je o kubánském disidentovi, poměrně zajímavý film, který posbíral řadu cen. Máme také filmy s Gerardem Depardieu, Sophií Loren, všechno jsou poměrně slušné filmy, byť nejsou nejnovější: vznikly mezi lety 2000 a 2006. Myslím si, že pro našeho diváka budou zajímavé.

Než se setmí je poměrně známý snímek, který sesbíral dost cen a za jeho odvysílání by se nemusela stydět ani Česká televize.

Ano.

Říkal jste, že nejste investorem Harmonie TV, ale najatým manažerem. Kdo je tedy novým majitelem této televize?

Majitelem je stále družstvo Coop TV, jehož předsedou je pan Heger. Majetkové vztahy nejsou v tuto chvíli ještě uzavřeny, protože investice do Harmonie TV se stále ještě upřesňují.

A kdo je tedy tím investorem?

Toho bych zatím ještě neříkal. Ale jde o fyzické osoby, není to žádná společnost, proto zatím nechtějí příliš vystupovat na veřejnost.

Veškeré aktivity teď směřujete k Harmonii TV, o internetové BOOMtv jste řekl, že dospěla na hranici svých možností. Znamená to, že tento projekt už nebudete dál rozvíjet?

Ne, to vůbec ne. Asi to už dnes můžeme říct, i když jsme si to chtěli nechat na později. Rádi bychom bud ještě na červnovém zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, nebo v září, požádali o vydání pozemní vysílací licence pro BOOMtv. Rádi bychom vedle Harmonie TV zřídili druhý vysílací kanál. Harmonie TV cílí především na zralejšího diváka, kde je potenciál, co se týče koupěschopnosti, atd., tak i určitých zkušeností a možnosti prezentovat trošičku odlišné filmy a dokumenty, než je u klasických televizí zaměřených na cílovou skupinu 15+. Kanál BOOMtv by měl být kombinací lifestylového a hudebního kanálu, kde by byla spousta hudebních videoklipů, muziky, ale i různé reportáže z večírků, z party, atd. Nemělo by jít o bulvár v tom smyslu, jak ho tady známe, ale spíš o mapování společenského dění, včetně filmových premiér, apod.

Takže BOOMtv by neměla vysílat tolik hudby jako Óčko, bude víc mixovaná s reportážemi.

Přesně tak. Trošku bych ji přirovnat k Fashion TV, ale ne s takovým akcentem na módní přehlídky a módu jako takovou, ale spíš na lifestyle a kulturně-společenský život.

Vznikne tedy nová skupina televizních kanálů.

Ano.

Licenci pro BOOMtv bude žádat pro Prahu, nebo bude celoplošná?

To je ještě v jednání. Určitě začneme Prahou, ale on v tom už de facto není příliš velký rozdíl, protože v žádosti o licenci je možná lepší specifikovat větší pokrytí, než ze začátku využijeme. Potom by mohla přijít nějaká výhodná nabídka na rozšíření pokrytí a pak by rozšiřování licence zbytečně zabíralo čas. Takže pravděpodobně budeme žádat o celoplošnou licenci, ale je to otázka volných míst v multiplexech. O tom ještě musíme jednat.

České Radiokomunikace teď budou spouštět nový multiplex, který pokryje pouze krajská města. Taková síť by byla pro BOOMtv zajímavá.

Ano, tam je obecně náš zájem a tímto směrem půjde naše vyjednávání. Rádi bychom pro sebe vyjednali co nejlepší podmínky, co se týče pokrytí i kvality signálu, a to nejenom v budoucnu pro BOOMtv, ale samozřejmě i pro Harmonii TV. Ta by měla zůstat jakýmsi nosným prvkem této společnosti.

Vydělají si na sebe tyto dvě televize? Vysíláte reklamu, ale data o sledovanosti Harmonie TV asi nemáte.

Nemáme. Je to velice krátká doba od chvíle, co jsme zavedli změny ve vysílání a navíc asi budeme pod linkou měřitelnosti. Na druhou stranu faktem je, že za ty tři měsíce jsme na tom, co se týče zájmu reklamních klientů, daleko lépe, než jsme čekali. Některé klienty jsme si přivedli už z kabelového vysílání, jejich kampaně kontinuálně běží dál. Stejně tak pokračuje i naše vysílání na internetu. Ozvaly se nám i některé mediální agentury, které mají jistý přepad prostředků od klientů, které mohou kromě velké čtyřky rozdělit i do menších televizí. Většinou jde o sponzorské vzkazy. V tuto chvíli si na sebe Harmonie TV ale ještě nevydělá, ale předpokládám, že bude-li vývoj stejný jako doposud, do konce roku bude Harmonie TV co se týče poměru nákladů a příjmů na nule.

Když nemáte výsledky sledovanosti, jak deklarujete inzerentům úspěšnost jednotlivých pořadů, ke kterým umisťují svoje reklamní spoty?

Samozřejmě dost složitě. Naší výhodou je, že jsme si do terestriky přenesli ceník spotů, který jsme měli už jako čistě kabelová televize. Vysílací spot se u nás dá pořídit za tisíc korun. To je motivací pro mediální agentury i pro některé menší klienty, kteří si nakupují reklamní prostor napřímo, a nemohli by si jinak dovolit v Praze mít reklamu v televizi.

Uvažujete o nějakém jednorázovém deníčkovém průzkumu, abyste měli alespoň přibližnou představu, kolik lidí vás reálně sleduje?

Samozřejmě ano. Je to o jednání. Teď jsme si dali zhruba šest měsíců na to, abychom se trošku etablovali na trhu, abychom vychytali chyby a po těch šesti měsících si myslím, že by bylo vhodné udělat si průzkum trhu. Určitou rešerši a na základě té oslovit další klienty a komunikovat s mediálními agenturami, už s nějakými výsledky sledovanosti.

Zdá se mi, že se s Harmonií snažíte zaplnit místo po zábavné televizi Pětka, která na trhu vydržela jen tři měsíce.

Není to původní záměr, ale asi se to trochu nabízí, protože se uvolnilo místo na trhu. Nemáme ale ambice konkurovat velkým televizím. Nemáme jejich finanční ani korporátní možnosti, takže je zbytečné se tímto směrem vůbec dívat. Náš cíl je trošku někde jinde, chceme oslovovat diváka zajímavými pořady, zajímavými lidmi. Nečekáme, že u nás divák stráví celý večer, že zapne Harmonii v půl osmé a vydrží u nás do jedenácti nebo do půlnoci. Snažíme se mu nabídnout takové spektrum pořadů, aby si v něm co nejširší vrstva diváků něco našla a strávila u Harmonie TV nějaký čas.

Neuvažovali jste kvůli měření sledovanosti o spolupráci s agenturou Atmedia, která prodává reklamní časy na menších televizích a zprostředkovává jim data z peoplemetrů?

Zatím jsme na přímo nejednali, ale tuto společnost známe, víme, že umožňuje menším televizím oslovit velké korporátní klienty. To sebou nese několik výhod i nevýhod. První je v tom, že cena, za jakou se klient může dostat do vysílání, je poměrně nízká. Na druhou stranu plusem je, že ostatní klienti, i ti menší, vidí na vaší televizi velké známé korporátní klienty, což u nich vzbuzuje důvěru k tomu, aby u vás sami inzerovali. To je samozřejmě dobře. Nicméně my bychom se v rámci těch šesti měsíců chtěli pokusit zkomunikovat a zobchodovat si Harmonii sami prostřednictvím našich externích prodejců. Následně si úspěch či neúspěch takového prodeje vyhodnotíme a na základě výsledku se rozhodneme, co dál.

Jakého podílu na trhu byste chtěli oběma televizními kanály dosáhnout? Říkáte, že nechcete jít proti velkým televizím, ale určitě musíme mít nějaký cíl, když chcete vysílat v terestrice.

Byl bych rád, kdybychom do tří let dosáhli zhruba na tříprocentní share.

V cílové skupině 15+?

Ano.

Tak to už je taková slušná Prima love nebo Prima Cool.

Myslím si, že teoreticky by to v tom časovém horizontu mohla být naše stabilní pozice. Všechno je to samozřejmě o investicích, které v tuto chvíli nedokážeme sehnat a pokrýt. A znamená to i úplně jiný styl práce. Tím, že jsem si přivedl spoustu lidí z internetového prostředí, máme televizní práci zafixovanou trošku jinak, než klasičtí televizní pracovníci, kteří mají za sebou 15 nebo 20 let praxe ve velké televizi a jsou zvyklí pracovat na jiném materiálu, s jinými kamerami… Hodně využíváme virtuální studia, nakoupili jsme hotová virtuální studia ve Spojených státech, která pak aplikujeme do našich pořadů. Samozřejmě vnímám spoustu hlasů pro a proti, zda používat virtuální studia, u nás je ale situace daná tím, že nejsme tak velká televize, abychom mohli mít dlouhodobě pronajatá velká studia, kde bychom byli schopni s množstvím techniky neustále měnit vizuál.

Nahrazujete tedy reálné dekorace a vystačíte si s malým vlastní studiem a klíčovací plochou.

Musíme vycházet z toho, že máme nějaký rozpočet a je daleko jednodušší naplnit měsíční náklady okolo tří až pěti milionů korun než kolem 30 až 50 milionů. Daleko jednodušeji seženeme klienty, kteří nám vykryjí tyto náklady, než kdyby šlo o částky pětkrát nebo desektrát vyšší. Takže naším nejbližším cílem je dostat se při rozumné kvalitě na to, aby jazýčky těch vah byly v ose, a z toho vychází i způsob naší práce.

Má Harmonie TV a BOOMtv nějaké kmenové interní zaměstnance, nebo pro vás pracují jen externisté?

Kmenových zaměstnanců je zhruba dvanáct a dalších dvacet až pětadvacet lidí jsou externisté. Většinou jde o štáby, které kromě nás pracují i pro konkurenční stanice. Je to naprosto běžná věc a týká se to i moderátorů. Nemáme žádné exkluzivní smlouvy, v podstatě nemůžeme nabídnout takové podmínky, abychom si mohli někoho vázat exkluzivně. Nicméně vycházíme trochu z toho, že jsme taková „rodinná televize“. Všichni se tady vzájemně známe, v Harmonii TV se sešla docela dobrá parta lidí, která si vychází vstříc a je v ní taková rodinná atmosféra. Proto lidi, kteří mají zkušenosti z velkých televizí a produkcí, s námi docela rádi pracují, protože to je pro ně taková příjemná změna, i když podmínky u nás nejsou finančně i technicky až tak zajímavé jako u velkých hráčů.

Koho považujete za svoji přímou konkurenci?

Kdyby ještě existovala Pětka, mohli bychom ji považovat za konkurenci. Možná, že dnes je jím Relax, který teď také modernizuje, a všiml jsem si, že investuje do nákupu pořadů. My máme trošku jinou filosofii, nechci, abychom dělali vlastní zprávy, protože je nedokážeme odbavit v takové kvalitě, aby si kvůli nim divák přepnul na nás. Zpravodajství je také jednou z nejdražších produkcí v televizích vůbec.

Nedávno jste na Harmonii sliboval i nějaký živě vysílaný projekt. O co půjde?

Máme projekt, který se jmenuje Prague After Dark. Zatím připravujeme první díl tzv. „do zdi“, protože si to nejdřív musíme vyzkoušet. Pracujeme na něm ve spolupráci se společností Sat Plus, která odbavuje vysílání Harmonie TV. Bude to projekt o nočním životě v Praze, který by se měl vysílat mezi desátou a dvanáctou hodinou večer v pátek a měl by být živě.

Takže přenosy z klubů a podobně?

V podstatě půjde o takové návštěvy v klubech, na zajímavých místech, i v nějakých nočních podnicích, diskotékách a podobně.

A technicky ty přenosy budete zajišťovat jak? Pronajmete si přenosové batůžky, které používají redakce zpravodajství velkých televizí?

Od Sat Plus máme zajištěno mobilní zařízení, které přes satelit expeduje živý signál na odbavovací pracoviště a do vysílání.

Takže těmi pátečními přenosy zároveň budete i propagovat Harmonii TV mezi lidmi v Praze.

Přesně tak, a samozřejmě to bude fungovat i opačně jako propagace těch klubů. Předpokládáme, že budou nějakým způsobem participovat na realizaci těch jednotlivých večerů.

Když už jsme nakousli propagaci, jak se vlastně o vás dozví divák, který se zatím s Harmonií TV nesetkal a nezná ji?

Snažíme se komunikovat přes Facebook, webové stránky, přes rozhovory, jaký teď děláme spolu. Pomáhá nám externí PR oddělení, ve kterém je bývalý mluvčí televize Nova Josef Koukolíček. To jsou asi takové základní distribuční kanály, přes které se snažíme šířit informace o Harmonii TV. Jinak jsme ve výběru stanic na webu Programy.cz, který spravuje společnost Sat Plus.

A nějakou profesionální kampaň, třeba k podzimnímu startu další vlny zahraničních filmů, nechystáte?

Je to v jednání, ale záleží na penězích a na tom, abychom zvolili takovou kampaň, která bude pro nás nejúčinnější. Víte sám, že investovat jen do jednoho jediného komunikačního kanálu je v podstatě ztráta peněz, takže se snažíme v tuto chvíli vybrat takovou skladbu komunikačního mixu, abychom za rozumných investic došli k tomu, co potřebujeme, abychom komunikovali cílového diváka. Pravdou je, že když jsem rozjížděl BOOMtv, měli jsme zhruba čtyřmilionovou kampaň a mělo to velice dobrý ohlas, takže možná něco podobného uděláme i teď. Ale je to už devět let, od té doby se situace dost změnila. Určitě budeme chtít využít nějaké moderní komunikační médium, určitě internet, určitě půjde o nějakou masivnější reklamu na Facebooku a na podobných kanálech, kde se už dnes nepohybují jen mladí, ale i střední generace, na kterou Harmonie TV cílí.

Spolupráci s nějakým netelevizním médiem nechystáte?

BRAND24

Nebráníme se ničemu, jakousi pasivní spolupráci máme s Fajnrock rádiem, protože vysíláme pořad Televizní Rockparáda, který vede Petr Kůsa, a ten zároveň pracuje v tomto rádiu. Takže tam máme určitou dohodu o vzájemné propagaci. V budoucnu se nebráníme ničemu, teď máme onu půlroční zkušební dobu, abychom si osahali, co přesně pro nás znamená terestrické vysílání, jaké jsou možnosti v našem týmu. Následně si to vyhodnotíme a na základě výsledku oslovíme partnery, se kterými bychom do toho mohli jít.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).