Hlavní navigace

Označit Vyprávěj za „fabulační průjem“ je nešťastné, říká šéf ČT 1 Radan Dolejš

30. 8. 2011
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Pokud se nový generální ředitel České televize, jehož jméno by mělo být známo za tři týdny, rozhodne zasáhnout do programování prvního programu ČT, v oblasti původní dramatické tvorby se to projeví až v roce 2013. Na příští rok jsou už všechny plánované televizní filmy, povídky, detektivky, ale i seriály a tvorba pro děti natočeny, říká v rozhovoru pro server DigiZone.cz výkonný ředitel programu ČT 1 Radan Dolejš. Teprve nyní na podzim podle něj může Jednička využít první původní formáty, které připravil tým pod jeho vedením.

Ještě jednou a naposled: Proč jste zrušili původní termín tiskovky ČT 1 k podzimnímu schématu 18. srpna půl hodiny před jejím konáním, a kdo o tom rozhodl?

Stalo se tak po dohodě s obchodním a marketingovým ředitelem Robertem Kvapilem a ředitelem programových okruhů Radkem Žádníkem. Důvodem byla nespokojenost s přípravou této tiskové konference, konkrétně spotů, které jsme na ní měli promítat.

Byla to tedy jejich nespokojenost s vaší přípravou?

Za tým ČT 1 obsahově kopu, podklady připravovalo marketingové oddělení, které patří pod Roberta Kvapila, a oddělení vizuální prezentace patří pod Radka Žádníka. Spoty, které jsme ukazovali na pondělní tiskovce, byly 18. srpna ještě nedostatečné. Navíc do profilace ČT 1 se poslední tři měsíce trefuje každý kandidát na generálního ředitele ČT, aniž by znal zázemí Jedničky.

Radan Dolejš - 3

Vysvětlili jste si už v rámci vedení ČT, kdo za to tedy mohl a vyvodili jste z toho nějaké důsledky?

Robert Kvapil slíbil, že o tom bude jednat s generálním ředitelem, takže čekám, co bude dál. Jsem připraven na sebe vzít svůj díl odpovědnosti. Včetně občerstvení.

ČT 1 na podzim nabídne asi nejvíc novinek ze všech plnoformátových českých televizí. Co si od nového schématu slibujete, vyjádřeno čísly? Posílíte podíl na publiku z dnešních 15 procent? Na kolik?

Podle mne půjde spíše o stabilizaci, abychom neklesli v share 15+ (podílu na dospělém publiku, pozn. red.) ještě níž. Odkázal bych na náš projekt z loňského roku. Cílem je definitivně zastavit pokles Jedničky, který musel po loňském roce logicky přijít a mohl být i větší. Oproti loňsku jsme totiž neměli například takovou kapacitu původních premiérových dramatik. Proto jsme hráli reprízy jako 3 + 1 s Miroslavem Donutilem, Četnické humoresky a všechny novinky jsme koncentrovali až na letošní podzim. Když se podíváte zpátky, Jednička hrála většinou reprízy nebo cykly, které se už nedaly zastavit. Byli jsme de facto správci skladových zásob a ty jsme se snažili dobře rozprostřít po schématu.

Důvodem té zvýšené reprízovosti byl nižší rozpočet ČT 1 oproti loňskému roku?

Jednak nižší rozpočet, ale také odvysílání velké části premiérových koprodukčních filmů během loňského podzimu, kdy ČT 1 nabídla v premiéře snímky Bathory, Hlídač č. 47, cykly Bludičky i kriminálky s Jiřinou Bohdalovou, apod. Na první pololetí letošního roku toho už moc nezbylo.

Nejočekávanější novinkou podzimu na Jedničce je třetí řada seriálu Vyprávěj. Předseda Rady ČT Milan Uhde ale tento seriál dlouhodobě kritizuje a v aktuálním rozhovoru pro časopis Týden jej dokonce nazval „fabulačním průjmem“. Budete na taková vyjádření reagovat?

Upřímně, jsou různé cesty, jak připomenout dobu nedávno minulou, která likvidovala životy i generace. Pro mnoho lidí, včetně pana docenta Uhdeho, nebo rodiny mé ženy, to bylo nepříjemné období. Jsem zastánce toho, aby vznikly oba směry tvorby, tedy jak seriál Zdivočelá země, který budeme konec konců příští rok reprízovat ve všech dosud známých třech řadách a premiérově na podzim zařadíme čtvrtou řadu, tak formou seriálu Vyprávěj. Formulaci „fabulační průjem“ považuji za nešťastnou, zvlášť u seriálu, který získal evropskou producentskou cenu z Monte Carla, takže byl akcentován i na evropské půdě. Prosím diskusi, ne osočování…

Budete se snažit Milana Uhdeho přesvědčit, že seriál Vyprávěj patří do vysílání České televize?

Určitě se s ním rád potkám. Už jsem se s ním v minulosti viděl. Pokud si vzpomenete na dobu, kdy jsem nastupoval jako výkonný ředitel ČT 1, vyjadřoval se o mě jako o frontmanovi kapely Šlapeto, co zničí Jedničku. Až později zjistil, že jsem ten historik, co se věnoval první republice, Voskovcovi a Werichovi. Prvotní pohled na věc bez znalosti věci je vždycky dost nešťastný. Doporučoval bych se podívat na nové díly Vyprávěj, které jsou mnohem lepší než první řada tohoto seriálu přede dvěma lety. Seriál se vyvíjí, zraje a pokud má publikum, neuráží, připomíná minulost nějakou celkem kultivovanou formou, ať se vysílá.

Na pondělní tiskové konferenci ČT 1 jste řekl, že už připravujete natáčení čtvrté řady Vyprávěj, které by mělo proběhnout příští rok. Už je to jisté?

Ano, měli bychom se dostat až do roku 1989. Logicky bychom ho měli dotáhnout, navíc první díl třetí řady akcentuje rok 1990 a odchod komunistů od moci. Čili chceme tento příběh dokončit. Stejně jako Zdivočelou zemi, která se teď pohybuje okolo Charty 77 a skončí v podobném časovém horizontu jako Vyprávěj.

Pondělky a úterky večer chcete věnovat reprízám původních seriálů. Četnické humoresky Jednička opakuje už poněkolikáté za sebou, nesnižujete tak jejich možný zásah při dalším nasazení do vysílání? Neměli byste mezi jejich reprízami dělat větší přestávky?

Četnické humoresky jsou zvláštní fenomén. Pro komerční televize a zvláště Novu je to noční můra, protože i pátá repríza tohoto seriálu je porážela. Teď mají humoresky větší zásah než při premiéře první řady. Do budoucna ale budu velmi opatrný a další reprízu bych viděl nejdříve tak za tři roky. Nicméně třetí řada, kterou nyní opakujeme, se reprízuje vůbec poprvé.

Radan Dolejš - 1

V úterý postavíte proti Ordinaci v růžové zahradě 2 na Nově socialistickou kriminálku Malý pitaval z velkého města. Má proti Ordinaci šanci?

Úterky a čtvrtky jsou pro změnu noční můrou pro nás. Dlouhodobé programování ČT vedlo k tomu, že se podíly Jedničky v prime time těchto dní pohybovaly mezi sedmi a osmi procenty. Teď v létě se povedlo, že během pěti večerů to bylo okolo 15 procent (Nova však v létě Ordinaci nevysílá, pozn. red.). Když se na nám to samé povede s těmi pořady, které nasadíme na úterý a čtvrtek od osmi večer, budeme spokojeni. Opravdu se odrážíme ode dna. Repríza Pitavalu je navíc natolik levná, že se ji vyplatí vysílat v prime time do doby, než budeme mít připravené pořady, které bychom v tomto čase vysílali raději, a chystáme je na příští rok. Podobné to je ve čtvrtek s Kolem plným hvězd. To je alternativní forma zábavy, rozpracovávající nejlevnějším způsobem Zlatý fond ČT a archivy. Když to vezmu z ekonomického pohledu, za ušetřené peníze ze soutěže Vysoká hra, kterou jsme vysílali v čase, kdy půjde Kolo plné hvězd, se mohlo pořídit nejen vysílání této talk show, ale i půl roku vysílání Taxíku s Alešem Hámou, na který už nebyly prostředky a byl několikrát zrušen.

Soutěž Vysoká hra na ČT 1 definitivně skončila?

V tuto chvíli ano. Rádi bychom vysílali nějaké další vědomostní soutěže. Proto zkoušíme nasadit na páteční podvečer Fenomén, který vysílá i Slovenská televize od 20 hodin na Dvojce. Dostali jsme nabídku, abychom jím nahradili jedno vysílací okno a jsme zvědaví, jak to bude fungovat. Pro mě je ta soutěž trošku složitá, ale jaký bude mít divácký dopad, těžko říct. Pořád se nám podsouvá, že se nehoníme za čísly, tak proč nepřinést pořad, který je atraktivní. To samé platí o magazínu Suma sumárum. Spousta lidí se nám ozývá, že teprve až z něj pochopila rozdíl mezi kreditní a debetní kartou a že si dávají větší pozor na hypotéky.

U Fenoménu se zastavím. Proč si ho ČT nevyrábí sama a najala si na něj externí firmu, když jde o jednoduchou soutěž?

Jsou tam nějaké licenční podmínky. Přiznám se, že to přesně nevím, výrobě se do toho nepletu. Vím, že tam je volné okno ve schématu, že na něj mám rozpočet a záleží na tom, jak se domluví výroba. Já se zodpovídám za to, že za peníze určené pro ČT 1 pořídím patřičný počet vysílacích oken v co nejvyšší kvalitě.

Nehrálo tam roli to, že v produkční firmě Bohemia Star, která soutěž Fenomén vyrábí, dříve působil Jiří Ponikelský, nynější výkonný ředitel sportovního kanálu ČT 4?

To je zajímavá otázka, ale odpovědět na ni nemohu, protože sám toto pozadí neznám.

Pojďme ke Kolu plnému hvězd, které má ve čtvrtek konkurovat Ordinaci na Nově, stejně jako Pitaval v úterý. Není ten koncept povídání s celebritami v divadle trošku přežitý? Neosloví jenom staré publikum?

Bude to pořad pro starší publikum, který nepřináší nic nového. Je to jen potvrzení tradic, o kterém si myslíme, že by mohlo diváky bavit. Je to ale určitý přechodový stav, raději bych v tomto okně měl pořad pro mladší diváky, ale zatím jsme nic takového neměli k dispozici. Nejsnazším řešením tak byl tento formát, kterým jsme nahradili ukončenou soutěž Vysoká hra.

Kolo plné hvězd cílí na stejné publikum jako Ordinace? Myslíte, že Nově ve čtvrtek odeberete část diváků?

Ano, ale nepočítáme s tím, že by to bylo nějaké výraznější procento. Chceme prostě ve čtvrtek večer na Jedničce vyšší podíl než dnešních osm procent.

A v absolutních počtech diváků? Kolik jich očekáváte u Pitavalu a kolik u Kola plného hvězd?

To si netroufnu říct. V hodnocení, které nás zajímá, je důležitý share, tedy podíl na publiku. Když budeme mít u obou pořadů podíl 15 procent na publiku starším 15 let, budeme spokojeni. Ale hlavně si tím uděláme předpolí pro další pořady, v úterý večer pro cestopis Na cestě, potom půjde nová talk show Pokondr live a po ní publicistický pořad Pološero. Rádi bychom, aby pořad Na cestě nezačínal z nuly.

Vlastní talk show bude mít znovu Miroslav Donutil, asi hlavní hvězda ČT 1. Proč budou jeho Trumfy měsíčníkem a ne týdeníkem?

Myslím, že by Miroslav Donutil takovou periodicitu časově nezvládal. Točí řadu třinácti dílů a je to velmi náročné, protože požaduje různá prostředí. Má velké požadavky na hosty, i na hudební doprovod. Viděl jsem první díly a vypadá to velmi dobře.

Třetí novou talk show ČT 1 bude úterní Pokondr live. O té se spekulovalo, že byla jedním z důvodů zrušené tiskovky ČT 1, protože jste se prý báli, co na takový „komerční“ formát řekne Rada ČT, nebo konkrétně její předseda Milan Uhde…

Také se mi to doneslo. Program Pokondr live vzešel z poptávky po talk show poté, co Jan Kraus odešel z ČT na Primu, Halina Pawlowská u nás skončila a nám zůstalo volné úterý. Takže jsme se dohodli s oddělením vývoje nových formátů, že vypíšeme tendr, do kterého se přihlásil Ondřej Hejma, Martin Dejdar, Monika Absolonová s Alešem Hámou, Jan Budař a další, včetně dvojky Těžkej Pokondr. Těm se původně do soutěže nechtělo, ale nakonec se jí zúčastnili a objektivně se připravili nejlépe. Přišli s tím, že pořad bude vysílaný živě, měli zajímavou strukturu hostů. Mělo by jít o aktuální zajímavé osobnosti, třeba když nějaký tým vyhraje důležitý fotbalový zápas, mají možnost jeho zástupce vyzpovídat hned ten samý večer. Počítají ale také s hostem z umělecké sféry, který v pořadu zároveň vystoupí, s čímž mají zkušenosti z rádia. Proto bude v prvním díle Jiří Macháček se svojí kapelou Mig 21. Nám se líbí, že to bude živě, je to experiment, konečně do té zatuchliny všech starších pořadů přichází něco nového. Zda to dopadne dobře nebo ne, to se teprve uvidí. Myslím, že bychom to měli risknout.

Radan Dolejš - 5

Neděle večer budou na ČT 1 opět patřit původní dramatice, tentokrát povídkám Čapkovy kapsy, které vznikaly už za vaší předchůdkyně Kateřiny Fričové. Půjde o 12 povídek, jimž věnujete čtyři zářijové neděle. Původně jste měli mít k dispozici ale jen dvě povídky, ne?

To bylo dané tím, že programování nedělních večerů s dramatikou na ČT 1 nebylo systematické. Když jsem nastoupil do ČT, první informace, kterou jsem dostal, byla o snížení rozpočtu Jedničky. Tak jsme začali v týmu hned přemýšlet, jak to udělat, aby to fungovalo, když třeba nemáme tolik peněz na propagaci. A vznikl nápad tematických večerů, dohodli jsme se s ČT 2 a ČT 24 na tom, že režiséři nedělních dramatik dostanou prostor v jejich vysílání, pozvou si je jako hosty. Prostě společně s výrobou a umístěním pořadu do schématu už plánujeme i jeho marketing. U Souboje seriálů budeme pracovat i s netelevizními médii, budeme mít významného mediálního partnera z oblasti tisku, aby se k informaci o tomto projektu dostali i lidé, kteří se na televizi běžně nedívají. Aby to nedopadlo tak, jak jste před časem napsal, že ČT 1 je hlavně pro starý.

Všechny povídky Čapkovy kapsy vznikly ještě za Kateřiny Fričové, nebo některé až za vás?

Ne, bylo to tak půl na půl.

Mladé frontě Dnes jste řekl, že jste dal prostor i tvůrcům, kteří byli do té doby v ČT v nemilosti: Pavlu Kohoutovi a Vítu Olmerovi. To se týkalo právě Čapkových kapes?

Vít Olmer natočil film Vůně kávy. Ten je hotový. Pavel Kohout připravil drama s komediálními prvky Cizinec a krásná paní. Je to příběh dvou lidí, který začíná znásilněním a končí velkou láskou. Hraje v něm Marie Drahokoupilová a Juraj Kukura.

Mají Čapkovy kapsy šanci v konkurenci obdobného formátu Soukromé pasti na Nově a druhé řady Česko Slovensko má talent na Primě? Hlavně Nova vlastně cílí na stejného diváka.

Myslím si, že šanci určitě nějakou mají. Tady se dostáváme k problému, který pořád řeším: zda programovat proti těmto televizím, nebo nastavit vlastní směr. A pokud jsou tím směrem v tuto chvíli Čapkovy kapsy, můžeme se do roka a do dne dostat k tomu, že budeme mít modernější dramatiku, povídky mladých autorů a posuneme se ještě někam dál. Ale pokud budeme jenom protiprogramovat a budeme muset vyrábět komerčnější záležitosti typu Trapasů, nikam televizi obsahově neposuneme. A tady je podle mě docela důležitá profilace, kolik diváků by měla mít ČT, aby nevysílala „do zdi“, a na druhé straně by měla být samostatná a vnímat svět kolem sebe a snažit se třeba ty Čapkovy povídky maximálně prodat. Proto se snažím i o jejich marketingovou podporu. Ale zda to bude dobré nebo ne, teprve uvidíme. Pro mě jako ředitele ČT 1 je důležité, abychom měli vůbec šanci o sobě dát vědět. Uvidíme zpětnou reakci, pak se můžeme klidně pohádat, ale je to první cesta, jak zkoušet něco nového. To samé se týká Pokondra live.

Jednička byla původními dramatikami v neděli večer tradičně silná. Uškodilo vám rozhodnutí Novy nasadit na stejný den a čas podobně laděné Soukromé pasti? Berete to jako protiprogramování a útok na vysílací okno, které Jedničce funguje?

To se děje pořád. Komerční televize se pokoušely o to samé i v pátek večer, hlavně tedy Prima.

Pátek vám ale teď obě velké televize, Nova s Primou, úplně vyklidily. Proti Vyprávěj půjdou ne zrovna aktuální zahraniční filmy na Nově a krimiseriál Schimanski na Primě.

To je pravda. Myslím si ale, že to budou dál zkoušet. Na neděli plánujeme další zajímavé cykly, jak vážnou dramatiku, tak něco lidovějšího, abychom to vyvážili.

Jak vznikl nápad na nový dokumentární cyklus Do moře míst s Tomášem Hanákem, který se na Jedničce objeví v neděli podvečer?

Nabídka na něj nám přišla z oddělení vývoje, které vede šéfdramaturgyně Jana Škopková. Vznikl nezávisle na tom, že jej teď budeme vysílat v televizi. Přišlo nám to opravdu zajímavé a vtipné, a protože máme divácky velmi slabý nedělní podvečer, nemáme šanci konkurovat všemu tomu vaření na komerčních televizích, našli jsme Tomáši Hanákovi skvělé vysílací okno před zprávami a Večerníčkem.

Do konce roku plánujete vysílat i původní dokumentární cyklus s rybářem Jakubem Vágnerem. Podobný seriál natočil i National Geographic Channel. Jak jste na ten nápad přišli?

Co já vím, šéfdramaturgyně Alena Müllerová s ním přišla v loňském roce. Bude to celý cyklus, letos bychom měli odvysílat deset dílů. Budou natočeny tak, abychom je mohli odvysílat do konce letošního roku. Půjdou ve slotu cestopisného cyklu Na cestě, jehož vysílání kvůli tomu přerušíme. Původně jsme tento cyklus nazvali Giganti Jakuba Vágnera, ale konečný název bude asi jiný. Zřejmě tam byla přílišná podobnost s giganty od Petra Čtvrtníčka v České sodě.

Který den ho tedy nasadíte?

V úterý po Pitavalu.

Radan Dolejš - 4

Když chcete do konce roku odvysílat deset dílů, první půjde už v říjnu?

Ano. Viděl jsem některé díly, je to dělané formou docusoap o lovu největších sladkovodních ryb na světě. Stopáž jednoho dílu je klasicky 26 minut a je to spíš dobrodružnější formát.

Za měsíc by měla mít ČT nového generálního ředitele. Jak ovlivní jeho volba přípravu programového schématu a rozpočtu ČT 1 na příští rok?

Co se týče rozpočtu a zpracování programu pro příští rok, moje stanovisko je jasné: musíme na něm pracovat. Novému generálnímu řediteli pak předložíme, co máme vymyšlené, co je hotové a jak jsme se vypořádali s financemi, které nám byly přiděleny. Dostaneme je 6. září. Teprve potom bude jasné, jaký obsah za ně budeme schopni udělat. Nový generální ředitel může náš plán sestřelit, protože podle něj bude celý špatně, nebo o něm bude přemýšlet, jako jsem to musel udělat já, když jsem nastupoval na Kavčí hory. Nejdříve totiž musíme odvysílat všechno to, co je už nasmlouvané a vyrobené. Takže s překvapením zjišťuji, že některé pořady z mého projektu, u nichž jsme rozjeli výrobu, uvidím na obrazovce nejdříve za rok nebo dva. A takové dědictví zůstane každému dalšímu řediteli.

Takže kdyby chtěl nový generální ředitel ČT „hrábnout“ do programování Jedničky, kdy by se to reálně projevilo na obrazovce?

BRAND24

V nějakých razantních směrech už příští rok, ale třeba premiérová dramatická tvorba na celý příští rok je už vyrobena. Ve výrobě jsou i všechny distribuční filmy, na nichž se ČT podílí, a už zapadají do vysílacích oken na ČT 1. Totéž se týká seriálů, které se budou točit příští rok. Pokud se týká dramatiky a původní tvorby pro děti, plánujeme nyní už výrobu pro rok 2013.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Měla by ČT 1 protiprogramovat proti Nově a Primě?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).