Hlavní navigace

Rádio Dechovka bude do února 2016 celoplošné, konkurovat mu chce Český rozhlas i Šlágr

6. 12. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Segment elektronických médií pro seniory a milovníky lidové hudby se povážlivě rozšiřuje, Šlágr TV stále připravuje projekt druhého kanálu zaměřeného na country hudbu

Střední vlny jsou pro takový projekt ideální

Frontální útok na opomíjené starší cílové skupiny televizních diváků a posluchačů rádií připravuje větší počet provozovatelů elektronických médií v Česku. Po nebývalém úspěchu lidové Šlágr TV, která dlouhodobě dosahuje v celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let hodnot mezi jedním a dvěma procenty (a u diváků nad 65 let dokonce až pěti procent), se snaží tu samou niku rychle obsadit i vybraná rádia. Nejblíž tomu je tematické Rádio Dechovka, které letos v březnu, po čtyřech letech existence na internetu, vstoupilo do pozemních sítí. Nejprve do televizní Regionální sítě 4 v Praze, kterou provozuje spolumajitel tohoto rádia Leoš Pohl, a v červenci zahájila vysílání na střední vlně ze středočeských Líbeznic a Brna.

Licenci po vysílání na středních vlnách má ale Rádio Dechovka celoplošnou, Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) už předložilo závazný plán zvyšování pokrytí, podle něhož by nejpozději do února 2016 mělo být pozemní cestou ze středněvlnných vysílačů dostupné 80 procentům populace. Nyní jej může tímto způsobem naladit zhruba třetina obyvatel Česka, což ale rozhodně neodpovídá skutečné proladěnosti přijímačů – střední vlny poslouchá jen omezený počet lidí, většinou právě starších posluchačů, kteří jsou na ně navyklí z poslechu Českého rozhlasu, zejména pak stanice Dvojka a dříve i publicistické Šestky (dnes Český rozhlas Plus). Právě na ně, konkrétně posluchače starších 40 let, Rádio Dechovka cílí.

Televizní spot Rádia Dechovka, který se objevuje na televizních kanálech Leoše Pohla (CS Film, Kino Svět, apod.):

Příští rok na Ostravsko, Budějovicko a Plzeňsko

„Během první poloviny roku 2014 rozšíříme síť o Ostravsko, Budějovicko a Plzeňsko. Mapy pokrytí poskytneme po zahájení vysílání v uvedených regionech,“ sdělil serveru DigiZone.cz Leoš Pohl, kterýv licencované společnosti Radio Praha drží třetinový podíl. Další třetina patří Karlu Jůzkovi a třetinový podíl kontroluje i ředitel stanice Roman Culek. Už dnes má Rádio Dechovka poměrně slušné publikum, podle Leoše Pohla jej denně přes internet, DVB-T a střední vlny naladí 15 tisíc lidí, kteří už něj stráví průměrně čtyři hodiny. Stanice je kromě hudby láká na autorské pořady se známými osobnostmi, nejvíc asi na páteční povídání s lidovkovým duem Eva a Vašek.

O dechovkové publikum se bude s Rádiem Dechovka od Nového přetahovat Český rozhlas, který se chystá tento žánr přesunout ze všech svých celostátních okruhů do regionálního vysílání. Dechovku tak budou vysílat výhradně krajská studia ČRo, z nichž některá s ní slaví úspěch již nyní (Brno, Zlín, České Budějovice). „Žánrově by hudba měla odpovídat cílové skupině, kterou dnes regionální stanice mají, tedy starší generaci. Půjde o pop, country, folk, pop-country a od 1. ledna 2014 také ve zvýšené míře o dechovku, kterou od tohoto data přesuneme ze všech dalších okruhů ČRo pouze na regionální stanice,“ potvrdil serveru DigiZone.cz již v červenci náměstek generálního ředitele ČRo pro regionální vysílání Jan Menger.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Leoš Pohl využívá synergií Rádia Dechovka se svými televizními kanály, zejména kabelovým a satelitním CS Filmem

Český rozhlas může Dechovce zkřížit plány

„Na celoplošných okruzích dechovka už nebude. Výhradně do regionálního vysílání se přesunou i písničky na přání, takže například na Dvojce se s nimi už posluchači nesetkají,“ popsal Menger další změnu v hudební dramaturgii regionů veřejnoprávního rozhlasu, jejichž publikum se do značné míry překrývá právě s Rádiem Dechovka. Na rozdíl od něj ale vysílají na velmi krátkých vlnách v FM pásmu, které je posluchači přece jenom více využívané, ale není v něm už dostatek kmitočtů na to, aby někdo složil síť pro celoplošné vysílání. Naopak o střední vlny není mezi provozovateli rádií skoro žádný zájem, kromě Rádia Dechovka se na chystalo i Rádio Impuls s projektem Rádio Impuls AM, nakonec si to ale rozmyslelo a vysílací licenci vrátilo ještě před jejím startem.

Průnik do rozhlasového vysílání plánuje i majitel a ředitel lidové Šlágr TV Karel Peterka. Časopisu Forbes letos v říjnu řekl, že pro něj již získal vysílací licenci a odstartovat bude muset do roka, jinak by mu propadla. Obsahově chtěl rozhlasovou stanici zaplnit tím samým, co vysílá Šlágr TV, a ušetřit tak na obsahu, který bude šířit několika různými kanály. Podle informací serveru DigiZone.cz dokonce uvažuje o koupi jihočeského Rádia Orlík. Zároveň ale také plánuje spuštění druhého televizního kanálu zaměřeného výhradně na dechovku a country. Druhý Šlágr měl odstartovat již letos v říjnu, později Peterka termín posunul na leden příštího roku. Dosud však nemá uzavřenou smlouvu s žádným z operátorů televizních multiplexů.

Rádio Dechovka by potucek793

Šlágr TV intenzivně vyjednává s Pařízkem

Nynější Šlágr TV vysílá od loňského října v celoplošném multiplexu 3, jemuž se upsal na osm let za částku 39 milionů korun ročně. V případě druhého kanálu podle infromací serveru DigiZone.cz intenzivně vyjednává s přímým konkurentem Radiokomunikací, podnikatelem Radimem Pařízkem, který by Peterkovi mohl nabídnout prostor v celoplošném mutliplexu 4 nebo Regionální síti 7. Druhá možnost je reálnější, Regionální síť 7 má o něco menší pokrytí, což ale zároveň znamená, že distribuční poplatky v ní nejsou tak vysoké jako u multiplexu 4. Nyní v ní Pařízek šíří programy České televize, ale také hudební kanál Retro Music Television, v němž má menšinový podíl.

BRAND24

Pro Šlágr by bylo spuštění druhého kanálu zajímavé nejen z hlediska oslovení užší cílové skupiny fanoušků country a dechovky, ale také kvůli zvýšení podílu na trhu a prodeji televizní reklamy. Prostřednictvím agentury Atmedia totiž vstoupila do peoplemetrů a reklamu tudíž prodává podle reálně dosaženého počtu diváků. Jenže provozovat druhý kanál by znamenalo významný růst provozních nákladů. Nynější jedinou televizní stanici totiž obhospodařuje pouhých 14 lidí včetně Peterky a s tak malým počtem zaměstnanců se dva televizní kanály dělat nedají. Zvlášť když současná Šlágr TV nemá pevné vysílací schéma ani programové plány a programuje ze dne na den ručně přes servisní společnost Sat Plus.

Peterkovi ale nic jiného než spustit druhý kanál nezbývá, protože provoz jediné televize je ještě dražší a navíc by ho mohla překvapit konkurence. Ostatně, to se stalo už na sousedním Slovensku, kde Šlágr TV tak dlouho vyjednávala o vstupu do pozemních multiplexů, až majitel jediného provozovatele celoplošných sítí DVB-T postavil prostřednictvím vlastní televizní skupiny Joj stejně zaměřenou televizní stanici Senzi. Šlágr TV sice na Slovensku vysílá, dokonce i v mnoha regionálních multiplexech DVB-T, nemá ale za zády silnou plnoformátovou komerční televizi, takže je v nevýhodě. Kdyby obdobně zaměřený kanál u nás spustila Nova nebo Prima, měl by Karel Peterka problém.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).