Hlavní navigace

Radek Přikryl: Budoucností VoD je obsah všude, včetně aut. Tam míří Banaxi

7. 4. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Hovořit budeme zejména o VoD, tedy Video on Demand, videu na vyžádání. A také o nástupu rozlišení Ultra HD, současném stavu a budoucích cílech videotéky v podstatě s planetárními ambicemi.

On-line videotéka Banaxi je u nás známa především ze spolupráce s obchodním řetězcem Tesco, pro který zajišťovala provoz videoslužby Clubcard Kino spuštěné v prosinci 2014. Zákaznická odezva však nesplnila vzájemná očekávání, takže službu po roce provozu společnosti ukončily.

Banaxi jako taková samozřejmě jede dál, protože pro Tesco zajišťovala pouze technický provoz služby. Tady se nemění nic, ba právě naopak. Banaxi hodlá významně expandovat ve všech směrech, a pokud jste zatím o této VoD službě neslyšeli, nebo se vám zdálo, že jste slyšeli, ale jen něco málo, v nedaleké budoucnosti o ní uslyšíte podstatně více.

Vydali jste se cestou značné jazykové rozmanitosti a zjevně chcete být minimálně celoevropským operátorem. Jak velký region chcete pokrýt, celou EU?

Sídlo společnosti je na Kypru, pobočku máme v Hamburku na prestižní adrese. Našimi sousedy jsou například Google či Facebook. Hranice neznáme. Uživatelé z Česka a ze Slovenska znají Banaxi jen z tohoto regionu. My ale máme obchodní aktivity po celém světě. Například se značkami vyrábějícími Smart TV má Banaxi většinou globální smlouvy. Znamená to, že můžeme aplikace nasadit kdekoliv na světě. S Warner Bros. máme například smlouvu pro 20 států Evropy. Připravujeme spolupráci s operátorem v Brazílii, jednáme o nasazení služeb Banaxi u operátorů v Bulharsku, Rusku, Francii… Jmenoval bych desítky států, kde Banaxi operuje, a většinou pracujeme na úrovni B2B, jako například s tzv. Telco operátory. Poskytujeme tedy pod naší značkou obsah a technologii u telekomunikačních a TV operátorů. V rámci B2C (viz dále) připravujeme dvě velké věci, kde pro nás bude odrazovým můstkem Evropa a následně celý svět.

Takže služby Banaxi lze v Česku a na Slovensku najít u většiny místních operátorů?

Jsme v pozici tzv. nadplatformní. Tedy služba pro zákazníky prostřednictvím operátorů. Naši partneři nás vnímají jako VoD službu, která si buduje svou značku (brand) a bude dostupná a vyhledávaná všude – na webu, Smart TV, v automobilech u operátorů, atd. Najdete nás například u slovenského T-Mobile v Magio TV, u Orange SK či Antik TV. Připravujeme spuštění pro zákazníky Skylinku a prostřednictvím jednoho partnera připravujeme nasazení IPTV u cca 50 000 zákazníků.

Banaxi - problémy s Google Widevine.
Autor: Bohumil Herwig

Banaxi – problémy s Google Widevine.

Po poslední aktualizaci Firefoxu, který na počítači používám, nejde Banaxi přehrát, protože se odmítá instalovat Google Widevine. Uvažovali jste nad nějakou aplikací, která by byla na takovýchto výstřelcích nezávislá? Divák se přihlásí do videotéky, zakoupí film a pak zjistí, že mu nejde přehrát. Má ho sice k dispozici na jiné platformě, ale stejně…

Myslím, že tento problém netrápí jen nás, ale většinu VoD služeb, které pracují s DRM Widevine. Firefox má nyní problém a věřím, že jej brzy vyřeší. Ostatně si takto globálně odesílá zákazníky na jiný prohlížeč. Ono je to ale snad u všech možných platforem. Právě probíhá aktualizace Widevine na další úroveň, protože ani ve všech telefonech s Androidem neběží vše tak, jak má. TV značky mají také mnoho platforem a verzí. Pokud chceme služby VoD provozovat, musíme držet tempo. Pamatuji si na přehrávání WMV s MS DRM, Play Ready… Bylo a je toho spousta a technologie se vyvíjejí.

Líbí se mi váš přístup, resp. členění videotéky, a i to, jak máte dělané popisky k jednotlivým pořadů. Na rozdíl od většiny konkurence je u vás jasně vidět, jaký jazykový doprovod je k dispozici a také s jakým datovým tokem je konkrétní video vysíláno. Chystáte nějaké změny v uspořádání?

Našim cílem je poskytnou uživatelům to, co od nás očekávají. Připravujeme nasazení obrovského balíku obsahu a je nám jasné, že v tak velkém balíku se žádný uživatel nezorientuje. Takže jedním z našich dalších cílů je personifikace obsahu a systém doporučování založený na chování uživatele. Na jedné platformě již s touto technologií budeme pracovat. Jedná se o OS.CAR, tedy operační systém pro auta. Náš strategický partner, společnost Netrange, tuto technologii vyvíjí a již podepsal velké smlouvy u několika automobilek. Na CES 2016 byla platforma představena, stejně tak i Banaxi, jako první VOD služba v OS.CAR. Právě OS.CAR bude uživatelům doporučovat obsah. Například u hudby, při vyšší rychlosti automobilu nabídne rychlejší hudbu, doporučí nejvhodnější pumpu, protože už jedete dlouho, tak Vás vyzve k přestávce na kávu atd. A právě film a TV je jedním z nezbytných obsahů v OS.CAR.

Mohu se zeptat, odkud provozujete vysílání, a pokud se to dá říci obecně, s jakým datovým tokem šíříte SD a HD pořady a v budoucnu hodláte šířit Ultra HD?

Jak jsem zmínil, pracujeme B2B i B2C. Náš obsah je uložen po celém světě. Snažíme se být vždy na nejkratší cestě k uživatelům. Někdy je to zábavné sledovat, odkud kam obsah putuje. Z USA nám na FTP přistane film s 50Mb datovým tokem. Například v ČR se zpracuje CZ verze a putuje do datového centra v Praze či Bratislavě. Co se týče kvality obsahu, tak máme šikovný tým a jednoho skvělého kolegu, který stále inovuje interní dekódovací technologie. Takže nedávno jsme udělali úpravy a u cca 2 Mb/s nabízíme SD, HD a 3D máme na úrovni 4–5 Mb/s a UHD v HEVC je na úrovni 8 Mb/s. U IPTV operátorů máme obsah i v 8 Mb/s v SD formátu. Nicméně si stále hrajeme. Nyní postupně celý obsah Banaxi měníme za lepší kvalitu. Ale záleží také na poskytovatelích, v jaké podobě nám obsah dodají.

Jste na celé řadě platforem, neviděl jsem vás snad jen na Google Chromecast. Považujete nějakou platformu za stěžejní? Kam chcete Banaxi směrovat?

Chromecast bude. Jen nedokážu nyní říci kdy. Všechny platformy jsou pro nás důležité a asi neexistuje žádná, kterou bychom opomíjeli. Smart TV nahrazuje set-top box, je skvělá, a pokud máte rychlý televizor, tak je opravdu fajn. Někdy mi připadá jednodušší než web. Velké naděje vkládáme do OS.CAR. To je budoucnost.

Obchodních modelů pro VoD je hned několik. Jaké používáte vy a kudy myslíte, že vývoj ve videu na vyžádání půjde?

Banaxi používá jak TVoD (transakční), tak SVoD (předplatitelský), EST (nákup neomezené digitální licence), AVoD (kombinace s reklamou)… Umíme vše. Je vždy důležité mít nasazen u partnerů a platforem správný model. Například v rámci SVoD máme balíček Banaxi Mini, který má cca 50 filmů a seriálů s pravidelnou obnovou a stojí asi 2 € a je jednou z našich nejoblíbenějších služeb. Skvělá cena – dobrý obsah. Ale v rámci TVOD máme i nejčerstvější novinky. Uvedli jsme filmy, jako je Šílený Max, všechny Pottery, Hobita atd. A to vždy už měsíc před vydáním na DVD. Globálně jsem přesvědčen, že se budou držet tyto dva modely: TVoD přinášející nejlepší novinky a SVoD s fajn archivem za dobrou cenu.

Nyní u vás zákazník najde zejména tradiční videopůjčovnu. Co to ale znamená pro provozovatele? Sníží se provozní náklady o nutnost důkladnější správy předplatitelů nebo je třeba jednoduší odbavovací systém?

Technologicky je nám to jedno, umíme inkasovat a doručit obsah jakkoliv. Jednáme nyní např. o nasazení filmů i v režimu AVoD, tedy obsah v kombinaci s reklamou. Budete se dívat a film přerušíme stejně jako v TV. Je to v podstatě konkurence pro běžné televizní vysílání. Vše se dá doručit. Jen na to potřebujete mít správné partnery.

V rámci předplatného máte tedy zavedeny dva balíčky: Banaxi GO za 99 Kč/měsíčně a dětský balíček Dingy Banaxi Kids za 49 Kč/měsíčně. Ty jediné najde zákazník na vašem webu. Zmiňoval jste ale také Banaxi Mini…

Ano, Banaxi Mini je balíček za 2 € či v ČR 49 Kč. Již více než rok ho prodáváme u operátorů a nyní ho budeme nasazovat i v rámci B2C. Dětský balíček budeme stahovat. Tohoto obsahu je na YouTube plno a zdarma. Oproti tomu budeme nasazovat balíček pro dospělé.

Chystáte nějaký další programový balíček v souvislosti se zaváděním 4K či World Cinema? Jak budete řešit tyto nové sekce?

Na 4K máme smlouvy na 1000 hodin materiálů nativně natočeného ve 4K. Jednáme s několika partnery o jeho nasazení. Myslím si však, že na 4K je ještě brzy. Studia mají tohoto obsahu jen málo a je nesmyslně drahý. Za cca 2 roky bude vše jinak. World Cinema je pro nás výzva. V této věci se chystáme na velké partnerství, ale to zatím prozradit nemohu.

Rozumím tomu správně, že od plánů na 4K zatím letos ustupujete a soustředíte se na sekci World Cinema?

Neustupujeme. Jen hledáme s partnery správný obchodní model. Například velká studia jsou schopna poskytnout pro jedno teritorium 4K obsah v podobě pár filmů v řádech set tisíc euro. Ale na druhé straně musí být někdo, kdo to koupí či zaplatí. Ať je to zákazník či nějaký partner, který takový obsah bude chtít třeba rozdávat svým zákazníkům. Prodeje 4K TV jsou ale zatím nízké. Nicméně mu věříme více než 3D. Chce to jen čas. Čas, než lidé budou mít doma potřebnou techniku. Každopádně provoz VoD bude asi levnější než třeba v tento moment vysílat 4K TV kanál na DVB-T, DVB-S…

Jaké možnosti plateb umožňujete?

Platební karty, SMS, převod z účtu… Snad 20 možností pro zákazníky z ČR a SK. Ve světě je hlavní platební karta a SMS. A právě v SMS chystáme unikátní platbu. Nastavení bude podobné jako u platební karty. Jednou zadáte své číslo a pak již jen potvrzujete zaplatit a vše se Vám objeví na vašem mobilním účtu. Máme partnerství s rakouskou společností, která to pro nás bude zabezpečovat pro celý svět.

Průběžně po Evropě testuji nejrůznější VoD a IPTV aplikace v mobilu a v počítači, Banaxi mi nepracuje nikde, resp. aplikaci spustím, ale nelze zakoupit žádný film a nevidím ani ty, které mám rozkoukané. Předpokládám, že sekce World Cinema má být zaměřena právě tímto směrem, tedy na obsah spustitelný v zahraničí…

Používáme geofiltering. Ale od roku 2017 by se i toto mohlo změnit. Probíhá proces v rámci EU a uživatelé budou moci obsah sledovat téměř kdekoliv. Jednou si zaplatili, mají ho mít! V případě World Cinema, jak jsem říkal, nám ještě chvíli dejte čas a představíme něco velkého…

Prozradíte nám alespoň, kdy rámcově počítáte s uvedením sekce World Cinema a zda budou tyto pořady k přehrání na všech zařízeních?

Nyní to nedovedu odhadnout, ale doufáme, že jen „malé měsíce“. Běžet bude všude, včetně partnerů B2B.


Autor: Banaxi

Banaxi je nyní čistá on-line videotéka. Před časem jste ale naznačili, že rovněž připravujete nasazení celé řady televizních kanálů, tedy v podstatě IPTV. Půjde o běžné televizní (lineární) vysílání, nebo budou k dispozici i archivy TV stanic?

Náš strategický partner má nasmlouváno 4000+ TV kanálů. Asi polovina má globální práva. Ano, je to jeden z našich velkých cílů pro rok 2016 – stát se TV operátorem-agregátorem. Bude to nastaveno tak, že v každém státě budeme prodávat službu některého z lokálních operátorů a budeme ji doplňovat dalším obsahem našeho strategického partnera.

Mohu se zeptat, zda počítáte i se zavedením českých a slovenských stanic? Jak se to dotkne ochranných práv na pořady? Nebo počítáte s dostupností pouze v rámci té které země?

Ano, i ČR a SR bude pokryto nabídkou lokálních TV stanic. A prozatím musíme ctít teritorialitu.

Vedle AXN, které už nabízíte, zařadíte do nabídky i další známé mezinárodní stanice jako AMC či HBO? Počítáte s jejich lokalizováním pro jednotlivé země, resp. pro Česko a Slovensko?

AXN bylo u nás vysíláno dočasně. Testovali jsme již desítky TV stanic ve vysílání on-line. Veškerý obsah, který je běžně dostupný v ČR, bude lokalizovaný. Ale ten velký balík TV stanic bude v původních jazycích. Právě zmiňovaný OS.CAR je v tomto bodě velmi důležitý. Protože budeme přinášet i TV do vozů. A myslí se na vše. Na pokrytí internetem, rychlost vozidla… Na vše.

Vraťme se ještě k pořadům, které máte nachystané ve 4K. Jsou už u vás zavedeny s kódováním H.265/HEVC, nebo pracujete s H.264? Jak silné bude muset mít divák internetové připojení, aby je mohl sledovat?

Umíme oba formáty, ale výsledný bude HEVC 8 Mb/s. Při cca 10–12Mb lince můžete tento obsah sledovat.

Řeknete nám, jaký bude podíl pořadů v tzv. nativním provedení, tedy těch, které jsou přímo natáčené a také zpracovávané v Ultra HD (4K)? Půjde v tomto ohledu i o nějaké filmy?

Už jsem se zmiňoval o 1000 hodin materiálů v nativním 4K. Banaxi má nasmlouván obsah, kde je asi 50 filmů a zbytek jsou dokumenty. Vše skutečně natočeno ve 4K. Nicméně si myslím, že na trhu bude obrovské množství obsahu, který bude převáděn do 4K. Tedy nebude takto nativně natočen. Takový obsah nás nezajímá. Byl jsem jeden z prvních, který v Česku spouštěl SD obsah, první s HD, první s 3D a první, který byl i u 4K. Technologie mě baví. Ale vyžadují čas.

BRAND24

Děkuji za údaji nabitý :) rozhovor

Bohumil Herwig

Stručné C.V.: Radek Přikryl (*1973) podniká od roku 1992. Vlastnil reklamní a vydavatelskou agenturu, podílel se na budování obchodní sítě a infrastruktury vysílačů T-Mobile, pracoval jako poradce v investičních fondech. Od roku 2004 se pohybuje v multimédiích. Byl spoluzakladatelem služby Topfun, jedné z prvních VoD služeb na území ČR a SR. Jako akcionář společnost opustil v roce 2014. Mimo jiné také vybudoval nejpoužívanější aplikaci s přehledem TV programů u nás, která má už více jak 2 mil. stažení, Tiviko. V roce 2015 přijal výzvu nastartovat VoD službu s globálním dosahem, Banaxi Limited, z pozice generálního ředitele (CEO) a tuto funkci dodnes zastává. Je ženatý, má čtyři děti a rád cestuje za teplem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář a redaktor DigiZone.cz věnující se novodobému digitálnímu světu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).