Hlavní navigace

Kdy se Česko dočká vysílání ve 4K? První část studie o Ultra HD IPTV

16. 8. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Na září připravuje server DigiZone diskusní kulatý stůl věnovaný možnostem vysílání ve formátu Ultra HD. Jeho možnostem se věnuje i nový seriál od jednoho z našich čtenářů.

UHD (Ultra High Definition) je nový standardizovaný obrazový formát, nástupce Full HD.

K TÉMATU: Těšíte se na Ultra HD? Zářijová konference představí jeho možnosti i budoucnost

Dle standardu ITU-R Rec.2020 je formát UHD ve dvou standardních rozlišeních:

  • 4K UHD – 3840 × 2160 pixelů nebo také 2160p
  • 8K UHD – 7680 × 4320 pixelů nebo také 4320p

Nejvíce je zatím používán první, tj. 4K UHD. Na trhu je už dnes bohatá nabídka přístrojů podporujících 4K UHD (hlavně se jedná o televizní přijímače). K prvním velkému veřejnému použití došlo na OH 2012 v Londýně, kdy BBC použila patnáctimetrové zobrazovače v Londýně, Glasgow a Bradfordu, aby přinesla divákům sportovní přenosy v Ultra High Definition.

Nicméně doménou UHD stále zůstává veřejná produkce a satelitní vysílání. První vlaštovky na poli IPTV se začaly objevovat až v letošním roce 2016 u operátorů, jako je švýcarský Swisscom, portugalský NOS a další. Vše bude podrobně rozvedeno dále.

Mezi formáty standardními jsou ještě formáty ve standardu neuvedené – 5K, 6K a 7K UHD. Protože však nejsou standardizované, každý z výrobců používá malinko odlišný poměr pixelů. Uvádíme je čistě pro úplnost. Nejblíže standardu se blíží formát 5K UHD, označovaný někdy také jako UHD+. Následuje porovnání jednotlivých formátů.

Majoritní odlišností od formátu Full HD je, že se používá výhradně progresivní snímkování, a to opět dle standardu ITU-R Rec.2020. Standardizované frame rate jsou: 120p, 119.88p, 100p, 60p, 59.94p, 50p, 30p, 29.97p, 25p, 24p, 23.976p.

Z toho důvodu je pro skutečné plné 4K UHD nutno při propojování zařízení použít kabeláže výhradně revize HDMI 2.0. Technický strop konektorů a kabelů revize HDMI 1.4 je totiž 3820×2160 při 30 snímcích za sekundu a je prakticky odzkoušeno, že některé levnější HDMI kabely revize 1.4 mají výpadky i při přenosu Full HD. Kabel HDMI revize 2.0 podporuje plné 4K UHD (3840×2160) při 50/60 snímcích za sekundu. Pro propojení televizí s podporou HDR je určen HDMI kabel revize 2.0a.

Porovnání formátů s přidaným Cinema Ultra HD

4K UHD je odvozen z formátu „Cinema Ultra HD“ používaného v multiplexech. Vertikální počet pixelů zůstává zachován, přibývá pixelů horizontálně, čímž vzniká výsledné rozlišení 4096 × 2160.

Aktuální situace v ČR

Požádal jsem jednotlivé operátory o potřebné informace a zde je vyjádření společnosti T-Mobile:
Do budoucna o Ultra HD uvažujeme, ale je potřeba splnit několik podmínek. Jednak musí být takové vysílání v této kvalitě dostupné, mezi uživateli musí být alespoň v nějaké základní míře rozšířená zařízení na příjem vysílání v UHD a samozřejmě řešíme v rámci naší T-Mobile IPTV i zabezpečení dostatečných přenosových kapacit, protože datové toky jsou u tohoto vysílání poměrně velké. Na toto vysílání se připravujeme. Jakmile bude dávat po všech stránkách smysl a dořeší se technické aspekty, tak ho určitě našim zákazníkům budeme chtít nabídnout, a to mezi prvními. Již dnes zvyšujeme postupně počet HD kanálů v nabídce naší T-Mobile TV a v UHD vidíme do budoucna další možný posun v nabízené kvalitě vysílání pro uživatele.

Na poslední tiskové konferenci, v hype kolem O2TV Sport, potažmo O2 Fotbal, zcela zanikla informace vyslovená ředitelem O2 Sport Martinem Kindernayem: Souběžně se startem O2 TV Fotbal nabídne O2 TV Sport své vysílání ve Full HD, firma testuje i formát 4K.

Se zajímavou informací se přidal i druhý z přítomných ředitelů, David Duroň: Změní se ale nejen design lineárního vysílání, ale i celkové uživatelské prostředí na set-top boxech od O2. Odlišíme vnitřní vzhled uživatelského rozhraní podle jednotlivých kanálů. Učešeme programovou skladbu a intenzivně pracujeme na změně způsobu ovládání televize. Zatím bych nechtěl prozrazovat, ale bude to velká změna, která bude znamenat změnu orientace a ovládání. Nově bude mít divák při zapnutí boxu k dispozici „Svět O2TV“.


Autor: Karel Choc

Marek Kindernay a David Duroň

Oslovil jsem proto tiskové oddělení operátora s žádostí o podrobnější informace. K vyjádření pana Duroně nebyly žádné další informace poskytnuty a O2 se omezilo na konstatování: Informace nechceme v tuto chvíli komentovat. Až nastane ten správný čas, rádi redakcím sdělíme všechny podrobnosti. Z jiných zdrojů jsem zjistil, že byli osloveni vybraní klienti s nabídkou testování nových funkcí na přelomu září a října tohoto roku.

K vyjádření pana Kindernaye sdělil operátor následující: Co se 4K týče, na tuto technologii se již připravujeme. Pořídili jsme nový přenosový vůz, který je již „4K ready“ – to znamená, že obsahuje režii a další zařízení, která jsou schopna 4K odbavit.

Řádné 4K vysílání pro celou republiku je závislé na komerčním zavedení technologie vectoringu společností CETIN. Ta jej přislíbila již během letošního léta. Šéf CETINu Petr Slováček řekl v květnu severu Lupa.cz následující: V půlce letošního roku chce firma přijít s plnou podporou rychlostí 80/8 Mb/s a v roce 2017 spustíme 100+ Mb/s.

Co je to vectoring? 

V krátkosti se jedná o eliminaci přeslechů a princip, který používá Dolby ve sluchátkách k potlačení šumu. Totéž se tedy v případě VDSL2 dělá na linkách, ale v pásmu 17 MHz.
Vectoring je závislý na vzdálenosti klientova modemu od DSLAMu či tzv. vysunutého DSLAMu umístěného v uličním rozvaděči. Čistě neodborně, to jsou ty šedivé skříně s logem Telecomu umístěné v ulicích. Pro ideální vectoring je podle posledních výzkumů doporučená vzdálenost do 1 km, poté rychlost již klesá. Mluvíme samozřejmě o metalice.
Společnost CETIN dále testuje technologii Vplus, která umožní do cca 0,5 km od ústředny dosahovat rychlosti až 300 Mb/s.
Podrobně to popisuje odborný web Root.cz.

4K ready přenosový vůz O2

O něm jsme již jednou psali v článku ze 7. 4. 2016, zde doplňuji další obrázky a informace.

Přenosový vůz (Outside Broadcast Van – OBV) O2 je model Streamline S-16, největší vůz z modelové řady Streamline nabízené německou společností Broadcast Solutions se sídlem v Bingenu na řece Rýn (Bingen am Rhein). Označení S-16 znamená, že je vybaven 16 kamerami s možností rozšíření až na 22. Nabízí až dvacet pracovních pozic ve čtyřech oddělených klimatizovaných pracovištích, z nichž dvě jsou pracoviště režijní. Podle údajů výrobce klimatizace zvládne udržet uvnitř komfortní pracovní prostředí až do venkovní teploty 55 stupňů Celsia. Vůz je rovněž vybaven výkonnými UPS bateriemi, které pokryjí v případu výpadku venkovního napájení celý provoz vozu (včetně klimatizace) až na patnáct minut.

Dále je jako jediný v ČR osazen dvěma 6× super slow-motion kamerami.

Podle dostupných zdrojů to byla letošní druhá největší objednávka přenosové techniky u společnosti.

První takovou byla zakázková stavba 31 HD kamerami vybaveného OBV speciálu včetně doprovodného vozu pro katarskou společnost Al Kass Sport Channel dodaného na začátku roku. Vůz je osazen kromě 29 kamer Ikegami, z nichž je 20 3G/HD, 7 HI-Motion a 2 bezdrátové, také dvěma vysokorychlostními kamerami Antelope, 68 monitory značky Sony a 9 servery EVS XT-3. O komunikaci se stará 9 HP Ethernet switchů s celkem 272 porty.

Další vozy směřovaly do Dubaje společnosti Dubai Media Incorporated (HD zpravodajský vůz) a do německého Mnichova společnosti MPP Media Broadcast (8 HD kamerami vybavený 12t Streamline S-8).

BRAND24

Pro zajímavost, od stejné společnosti nakoupila v listopadu roku 2008 svůj první šestnáctikamerový HDTV OBV i Česká televize, poté, co již v roce 2005 zakoupila od společnosti dvě zpravodajsko/reportážní dodávky.

Prohlédli jsme si vstupní část řetězce a v příštím díle se přesuneme k výstupu – klientským zařízením.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).