Hlavní navigace

Proč se v létě tolik daří ČT 24 a proč tomu nebude jinak ani po prázdninách

28. 7. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zpravodajský kanál ze své podstaty nemůže léto „vypustit“ jako slabou sezónu a vysílat reprízy. Pro diváky je ČT 24 jistotou nesutálých novinek a živého vysílání.

Venkovní teploty atakují čtyřicet stupňů ve stínu, řada lidí tráví čas spíš někde u vody, ale ČT 24 láme rekordy sledovanosti. Není snad dne, kdy by se v celodenním podílu na dospělém publiku nepřiblížila hranici sedmi procent, a to se ještě nedávno pohybovala pod pěti procenty. Jistě, letošní léto je výjimečné v tom, že tu máme nepolitickou vládu jmenovanou prezidentem na truc proti Poslanecké sněmovně, o které nevíme, zda dostane důvěru (a pokud ne, zda bez ní dovládne celý zbytek funkčního období bývalého kabinetu premiéra Petra Nečase), takže televizní zpravodajství je nadmíru sledované.

Pokud si odmyslíme tento fakt, ČT 24 jasně ukazuje, jakým směrem se bude muset ubírat televizní vysílání – tedy pokud se bavíme o lineárních kanálech, které vysílají nepřetržitě 24 hodin denně. Diváky už tak nějak omrzela nabídka filmů a seriálů, které si mohou kdykoli přehrát na různých videoportálech, nebo si je prostě stáhnout z pirátských či méně pirátských webů. Naopak existuje jasná poptávka po něčem, co se prostě stáhnout z internetu nedá, protože to je vysílané živě v reálném čase. Takové obsahy jsou v zásadě dva: mimořádné živé zpravodajství a sportovní přenosy.

ČT 24 nabízí živých přenosů čím dál tím více, až to někdy vypadá, že výběr přenášených akcí nedává úplně smysl nebo bychom ho museli hledat v různých ředitelsko-politických vztazích, jelikož funkce generálního ředitele ČT je svým způsobem politická a na politicích přímo závislá. Faktem je, že vliv ČT 24 neustále roste a ačkoli nemůže ve sledovanosti konkurovat zpravodajství TV Nova, cílové skupiny, které zpravodajský kanál veřejnoprávní televize oslovuje, jsou rozhodně zajímavější než u Televizních novin. Diváci ČT 24 jsou vlivnější a vysílání ČT 24 je tudíž schopno více ovlivňovat nejen veřejné mínění, ale i reálnou politiku a chod věcí veřejných (bez velkého „V“ na začátku).

BRAND24

To je na jedné straně velká poklona pro Českou televizi, na straně druhé obrovské riziko. Protože čím sledovanější a citovanější ČT 24 je, tím více může ovlivňovat nálady ve společnosti jenom tím, kterou tiskovku které politické strany nebo politika nabídne živě v atraktivním vysílacím čase a komu dá naopak prostor v nějakém mimoňském magazínu pro neparlamentní pidistrany, jehož vysílací čas nedává ani trochu šanci oslovit zajímavé spektrum diváků. Je zkrátka v situaci, kdy nejen že reflektuje politický a společenský vývoj, ale je jeho přímým hybatelem. To je velmi ošemetná situace, zvlášť když ČT 24 a celou Českou televizi vede ředitel závislý na Radě ČT, volené Poslaneckou sněmovnou, která může velmi brzy skončit.

Výsledky parlamentních voleb by se samozřejmě neměly nijak promítat do toho, kdo zůstane nebo nezůstane generálním ředitelem České televize a proč. Praxe je ale trochu jiná. Uchrání si ČT 24 svoji nezávislost a nesklouzne k nadržování některé části politického spektra? Musíme v to doufat. Diváci České televize patří k nejstarším, ale také nejvzdělanějším, takže by asi příklon k některému politickému proudu včas vycítili. Každopádně by i v zájmu Kavčích hor bylo nejlepší, kdyby na českém trhu fungovala ještě aspoň jedna komerční zpravodajská televize, která by ČT 24 vyvažovala. Škoda, že projekt televize Z1 skončil ve chvíli, kdy se už nadechoval…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).