Hlavní navigace

Primě druhý rok po sobě klesá zisk, loni spadla na necelou polovinu rekordního roku 2012

11. 9. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ GRAFY – Firma, která provozuje televizní kanály Primy, zůstává v zisku, celý FTV Prima Holding se ale loni propadl do mírné ztráty. Podívali jsme se, jak Prima hospodaří posledních 12 let.

Zpět na úroveň před rokem 2011

Kde že loňské sněhy jsou, mohla by si říkat televizní skupina Prima při pohledu na účetní uzávěrku za loňský rok, respektive za období od loňského dubna do letošního března. Společnost FTV Prima, která je provozovatelem televizních kanálů Prima, Prima Cool, Prima love a Prima Zoom, ve srovnání s loňským rokem uzavírala hospodaření se ziskem o téměř 90 milionů korun nižším než o rok dříve. Ve srovnání s rekordním rokem 2012, kdy komerční dvojka českého televizního trhu těžila ze špatně nastavené nové obchodní politiky Novy, se dokonce ve výši zisku propadla na méně než polovinu – z 505 na 237 milionů korun.Tedy na úroveň před rokem 2011, kdy startoval její třetí televizní kanál Prima love.

Ještě hůře se vyvíjí hospodaření FTV Prima Holdingu, do kterého kromě samotné FTV Primy spadají společnosti Česká produkční (servisní společnost zabývající se výrobou pořadů) a Media Club (mediazastupitelství, které zastupuje programy Primy a skupiny Barrandov a Óčko při prodeji reklamních časů; stejně tak zastupuje i některé provozovatele webů). Zatímco předloni, tedy přesněji v období od dubna 2013 do března 2014, vykázal FTV Prima Holding zisk půl miliardy korun, o rok později skončil ve ztrátě 1,83 milionu Kč. Kde se vzal z roku na rok propad zisku o půl miliardy korun? Notabene když podle účetní uzávěrky za duben 2014 až březen 2015 nebyly vypláceny žádné podíly ze zisků dceřiných společností FTV Prima Holdingu?

Odpisy, odpisy a odpisy

Prima v uplynulém roce dokončovala likvidaci servisní společnosti TV Produkce, která pro ni v minulosti vyráběla řadu původních pořadů, především publicistických a zábavných. Stejně tak musela odepsat ztráty společnosti Prima Online, pod kterou probíhaly veškeré internetové aktivity skupiny Prima a která na přelomu loňského a letošního roku fúzovala s FTV Primou. Odpis se týkal i společnosti Regio Media, jejímž prostřednictvím Prima do roku 2011 provozovala několik regionálních televizních stanic, díky nimž získala na začátku přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání tzv. kompenzační licenci pro celoplošný program Prima love. Všechny zmiňované odpisy představovaly desítky až stovky milionů korun.

Jenom za TV Produkci holding odepsal formou opravné položky 40 milionů korun, za společnost Regio Media dokonce 74 milionů. V případě Primy Online šlo o 200 tisíc, celková ztráta samostatné internetové divize Primy se vyšplhala nad 17 milionů korun. U „ostatních finančních nákladů“ eviduje FTV Prima Holding odpis 89 milionů korun. Propad FTV Primy Holdingu do mírné ztráty znamená první hospodářský výsledek v červených číslech od roku 2007. Poté byl holding až do roku 2013 ziskový a zisk se pohyboval v rozmezí od 100 do více než 800 milionů korun. Rekordní byl rok 2012, kdy díky výše zmíněné špatné obchodní politice Novy přešla většina velkých klientů k Primě a celý holding dosáhl zisku 820 milionů korun.

Po vstupu MTG zisky Primy rostly

Rok 2012 byl pro Primu zajímavý i z jiného hlediska. Jako poslední z velkých televizí na českém trhu rozjela aktivity na internetu a prakticky okamžitě se stala lídrem v prodeji videoreklamy na svém videoportálu Prima Play. O rok později pak spustila další „odbytiště reklamy“, čtvrtý televizní kanál Prima Zoom. A i když se už klienti po změně vedení Novy začali postupně vracet k největší televizní skupině v Česku, FTV Prima holding uzavřela rok 2013 ziskem rovných 500 milionů korun. Desetinu této částky dodal Media Club, společnost, která zajišťuje prodej reklamy nejen na programech skupiny Prima, ale i na televizních kanálech Barrandova a Óčka. Media Club vznikl v roce 2012, kdy vykázal ztrátu půldruhého milionu korun, ale už v roce 2013 dosáhl zisku 55,5 milionu Kč a loni 51 milionů.

Pokud porovnáme vývoj hospodaření FTV Prima Holdingu i jeho nejcennější části, FTV Primy, za období, které pokrývají zdigitalizované účetní uzávěrky v internetové databázi obchodního rejstříku (od roku 2003), je patrné, že v něm nastal pozitivní zlom po vstupu švédského spolumajitele, společnosti Modern Times Group (MTG). Do roku 2005 vlastnila Primu česká společnost GES Media Holding podnikatele Ivana Zacha. Ten poté prodal poloviční podíl v GES Media Holdingu právě švédské MTG a firma se pak přejmenovala na FTV Prima Holding. V roce vstupu MTG do Primy skončil holding v třicetimilionové ztrátě, ještě v roce 2006 vykázal ztrátu 42 milionů Kč, ale poté byl už výrazně ziskový: v roce 2007 skončilo jeho hospodaření přebytkem 304 milionů korun, v roce 2011 dokonce 555 milionů.

BRAND24

Jak zamíchá čísly příchod ViaPlay?

Obdobně „blahodárný“ vliv měl vstup MTG i na samotnou FTV Primu, držitelku vysílacích licencí k televizním kanálům Primy. Ta byla sice v celém sledovaném období od roku 2003 vždy zisková, po vstupu MTG ale její zisky významně stouply. Jenom rok po příchodu Švédů televizní kanály Primy vydělaly pětinásobek toho, co v rok vstupu. Zisk stoupl z 86 milionů korun v roce 2005 na 423 milionů v roce 2006. Poté však následovaly čtyři roky poklesů dané mj. investicemi do rozjezdu dvou nových programů Prima Cool a Prima love a také lavírováním s regionálními televizemi, kterých se Prima v roce 2012 velice ráda zbavila (do té doby jí tížila licenční podmínka, na jejímž základě měly regionální televize právo vstupovat denně do jejího vysílání se svými zpravodajskými relacemi).

Nynější hospodářský pokles, druhý v řadě za sebou, přichází v citlivém období, kdy se švédská MTG zbavuje některých aktivit ve střední a východní Evropě. Stáhla se z volně šířených televizních kanálů v Maďarsku a oznámila úmysl prodat svůj podíl v mediálním domě v Rusku, protože jí nevyhovují nové ruské mediální zákony, které výrazně oklešťují možnosti zahraničních vlastníků médií. MTG zároveň mohutně investuje do nelineárních služeb, kterými se snaží čelit náporu služeb typu Netflix. Její vlastní videoslužba ViaPlay by měla v dohledné době vstoupit i na český trh. Otázkou zůstává, zda splní očekávání, protože čeští uživatelé dosud nejsou zvyklí za videoobsah na internetu platit, nebo alespoň ne v takové míře, aby to bylo pro poskytovatele těchto služeb zajímavé.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).