Hlavní navigace

Prima na tom není zase tak špatně

20. 7. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Meziroční pokles reklamních výnosů o 17 procent za druhé čtvrtletí vlastně není tak hrozné číslo, když si uvědomíme, že loni touto dobou mířila tařka veškerá televizí reklama v zemi právě na Primu

Meziroční pokles reklamních tržeb o 17 procent za druhé čtvrtletí letošního roku oznámila FTV Prima. Respektive to sdělil její spolumajitel, švédská mediální skupina Modern Times Group (MTG). A dodal k tomu, že právě pokles Primy stáhl celkové výnosy volně šířených kanálů MTG ve regionu střední a východní Evropy do horších výsledků než v loňském druhém kvartálu. Srovnávat ale loňské výnosy Primy s letoškem je nesmírně těžké, protože loni měla tato televizní skupina neskutečné reklamní žně, k nimž jí pomohl tehdejší generální ředitel konkurenční Novy Jan Andruško rozhodnutím zdražit reklamu a zrušit bonusy pro mediální agentury.

Prima loni vydělala nejvíc peněz v historii a sami její manažeři přiznávají, že taková situace se už asi nebude nikdy opakovat. Těžko mohl někdo čekat, že si Prima letos udrží stejné tržby nebo že neklesne. Pokles byl tedy jasný dopředu. Jediné, co se nevědělo, byl fakt, jak velký ten pokles bude. 17 procent není vzhledem k loňskému megaúspěchu zase tak hrozné číslo, vezmeme-li v úvahu, že podle monitoringu výdajů do televizní reklamy v Česku byly příjmy skupin Nova a Prima za druhé čtvrtletí vzácně vyrovnané (jistě, čísla jsou to zavádějící, protože operují s ceníkovými cenami, za které se reklama v podstatě téměř neprodává).

Když si uvědomíme, že Nova musí pro stejný výnos, jaký má Prima, vygenerovat mnohem větší sledovanost (zhruba o třetinu vyšší souhrnný celodenní podíl na publiku starším 15 let; u komerčně zajímavější kategorie diváků od 15 do 54 let je rozdíl ještě větší), což ji nepochybně musí stát mnohem víc peněz, vychází Prima z tohoto souboje jako mnohem efektivnější televize. Ale aby nebylo těch superlativů příliš, Prima by také měla zapracovat na sledovanosti, protože jinak jí na podzim hrozí stejná situace, které čelila celý loňský rok: vyprodanost reklamních časů vedla k tak častému vysílání reklamy, že to diváky otrávilo a odcházeli jinam.

BRAND24

Zejména hlavní kanál Primy by měl zlepšit výkon, protože v některých dnech ho dohání i TV Barrandov, Nova Cinema nebo ČT 2. Naopak Nova a ČT 1 si udržují větší odstup. Prima má problém zejména v prime time, začátky hlavních vysílacích časů jsou u ní bídné a to se s ní pak táhne po celý večer. Startovat po 20:00 pořadem, který vidí s bídou 300 tisíc diváků, prostě není ideální pozice pro další večerní pořady, byť by byly sebelepší. Vypovídá to o jisté programové unavenosti a nejasnosti Primy, která se dříve profilovala jako rodinná televize, ale dnes vlastně nevíme, na koho cílí. Někdy chce oslovit ženy romantickými filmy, jindy starší diváky českými filmy, a potom muže akčními trháky.

Existuje ale určitá naděje, že letošní podzim by to mohl změnit. Prima se opět rozhodla vsadit na větší počet původních seriálů, k jednomu dokonce chystá tematickou tiskovou konferenci ve vinném sklípku na jižní Moravě. Seriálové žně ale bude mít na podzim i Nova, ČT 1 a dokonce TV Barrandov. Neskončí to nakonec tak, že unavení diváci raději sáhnou po alternativě v podobě tematických kanálů s filmy, dokumenty a zábavnými pořady? Už předloni se Prima vlastní seriálovou smrští spálila. Pokud by letos na podzim opět sklouzla ke svému tradičnímu modelu neustálého rušení a přesouvání pořadů, mohlo by to pro ni být smrtící.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).