Hlavní navigace

Podomní prodej set-top-boxů? Známe podrobnosti

7. 7. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 118483
Možná to znáte z vyprávění, fotografií nebo filmu - vlídný pán chodí dům od bytu a nabízí lidem vysavač, jehož schopnosti sám předvádí. Technologie od časů obchodníků s luxem výrazně pokročila, osvědčený kanál podomního prodeje se ale hlásí znovu o slovo. Poznali to obyvatelé pražského Žižkova, kterým novodobí obchodní zástupci začali nabízet výbavu, která je připraví na digitální příjem televize. DigiZone.cz zjistil, co a za kolik prodejci nabízejí, jaká je úloha firmy Option One a kdo zboží dodává.

Začátkem minulého týdne jsme vás informovali o zjištění serveru Digital Českého rozhlasu, podle kterého Prahou obcházejí prodejci se lživými argumenty. Čtenář ČRo Digital popsal argumentaci dvojice obchodníků, která mu nabídla set-top-box a nový televizor: Začali tím, že od příštího roku bude analogové vysílání vypínáno. Pokračovali dále, že stát chápe, jaké problémy může tato změna způsobit zejména lidem s nižšími příjmy. Proto jsou pověřeni státem, aby nabídli digitální přijímač se státní podporou. Měl se rozhodnout okamžitě, protože akce údajně probíhá v místě jeho bydliště pouze jediný den – pak se přesouvá jinam.

Aktualita zveřejněná na DigiZone.cz vzbudila mezi čtenáři velký ohlas, kterému vévodily návaly rozhořčení. Pod titulky jako Na co českej vekslák nepřijde nebo Hyeny obchodnické se objevila často tvrdá vyjádření. Jak někoho takového načapám u nás v paneláku, tak ne z bytu, ale z domu, poletí a s rozbitou držťkou napřed!, píše jeden čtenář, další by raději mučil: Možná jsem xenofobní, ale takové jedince by mělo být státem povolené zajmout a týden máčet ve studené vodě. Mezi naštvanými se ale objevil i spokojený zákazník, který si od bytových prodejců techniku nakoupil: Vše vysvětlili, za dva dny přivezli, namontovali, poradili a vše je v úplném pořádku. Mám nové programy, super obraz a jsem spokojený.

Podomní prodej není v zásadě špatné řešení digitalizace tuzemských domácností – minimálně pro lidi staršího věku, kteří vyjdou ven prakticky jen na nákup potravin. I k nim by se ale obchodníci měli chovat eticky a nezneužívat jejich neznalosti. Zmínky o konci analogového vysílání v Praze již v příštím roce nebo neexistující státní dotace mají k prodejní etice ale na míle daleko. DigiZone.cz chtěl proto zjistit víc.

Nabídkový leták a smlouva

Do diskuse pod aktualitou o nepoctivých prodejcích jsme připojili výzvu, ať nám lidé oslovení firmou Option One pošlou její nabídku. DigiZone.cz se tento týden ozval čtenář z Prahy, jehož rodinu obchodníci také navštívili: U mé 72leté matky, která je připojena na kabelovou televizi v oblasti Prahy 3, to chtěli vyřešit prodejem televize Grundig Elegance 55 Flat a set top boxem Homecast T3000 za pouhých 9999 korun. Když jsem zjistil, zač bych uvedené zboží pořídil v internetovém obchodě, nestačil jsem se té drzosti divit. Čtenář připojil i číslo z nabídkového letáku, na kterém funguje infolinka společnosti: 844 101 844. Po další komunikaci jsme od něj získali naskenovaný leták i smluvní podmínky bytového nákupu, za což mu DigiZone.cz děkuje.

Option One leták

Při zveřejnění aktuality o podomních prodejcích nám chyběla jistota, že obchodníci v pražských bytech jsou skutečně zaměstnanci firmy Option One. Na internetových stránkách společnosti totiž není o set-top-boxech ani čárka, a bylo proto možné, že si prodejci název jenom vypůjčili. Firma Option One britského jednatele Johna Phillipa Brookse a Čecha Jiřího Fanty funguje od roku 2000. Podle Obchodního rejstříku patří mezi její aktivity mj. ‚zprostředkova­telská činnost v oblasti telekomunikačních služeb a informačních technologií‘, uvedli jsem v dřívější zprávě. Nyní už víme jistě, že stejná firma má na starosti i distribuci set-top-boxů do pražských domácností. Stačilo zavolat na infolinku, tedy raději na dvě.

Zavolali jsme do call centra

Zákaznické centrum Option One je k dovolání na čísle: 844 111 140. Operátorka nám na otázku po chybějící internetové prezentaci digitálních přijímačů poskytla vysvětlení: Na našich stránkách se informace o prodeji set-top-boxů nevyskytují, protože jsme pouze zprostředkovatelé, kteří společně s GE Money Bank sepisují smlouvy. Logickou otázkou bylo proto, kdo za prodejem stojí, když Option One využívá svých obchodních zástupců jen k podpisu smluv? Na to si slečna z infolinky vzala chvíli na rozmyšlení, aby pak řekla, že neví. Odhalení hráče v pozadí zůstalo tak na našem důvtipu.

O poznání zajímavější byl rozhovor s pracovnicí call centra, které zodpovídá dotazy ohledně nabídky digitálních přijímačů. Slečna nám podala korektní informace, které ostře kontrastují s argumenty zmiňovanými zástupci v „terénu“: Nabízíme set-top-box za 4190 korun včetně DPH. Jedná se o Homecast T3000 s digitální anténou. V ceně je i instalace a doprava. Zeptali jsme se proto, zda je akce nějak limitovaná: Nabídka není časově ani místně omezená, záleží ale na tom, jestli budete mít signál. Pak jsme se na infolince dozvěděli o paní ze Žižkova, které přijímač bude vracet, a to z technických důvodů, protože má špatný signál – nechytá digitální programy v takové kvalitě, v jaké by měla. Jednoduše shrnuto: podané informace byly pravdivé, cena námětem k diskuzi. Na Internetu je prodávaný výrobek samozřejmě levnější, a to i při započtení antény. V klasických kamenných elektroprodejnách ale cena není výrazně nižší a instalaci s montáží starší obyvatele Prahy pravděpodobně uvítají, ačkoli jejich děti a vnoučata by nejspíš hravě zvládla obojí.

Na infolince pro set-top-boxy jsme se přeptali také na obchodní zástupce a jejich pole působnosti. Lokality zástupců jsou nahodilé. Záleží samozřejmě na dané společnosti, jak si stanoví své potenciální zákazníky, sdělila nám operátorka. Nahodilost v pojetí Option One dostává zajímavý rozměr – všechny ohlasy oslovených čtenářů totiž pocházejí z Prahy 3, konkrétně ze Žižkova. Bude to asi souviset s definováním potenciálních zákazníků, protože právě tady je zvýšená koncentrace starších obyvatel, kteří bydlí sami. Pokud ale žijete jinde v Praze nebo celé České republice, nemusíte lomit rukama. Slečna z call centra nás ujistila: Nabídku můžeme odeslat faxem nebo e-mailem. Na požádání mohou přijít na adresu zákazníka zástupci Option One osobně.

Option One smlouva

Kdo stojí v pozadí?

Nakonec nebylo příliš těžké uhodnout, kdo si zprostředkovatelské služby firmy Option One objednal. Stačilo jít po trase zboží od zákazníka k výrobci o stupeň výš. Značku Homecast i Grundig má na území České republiky společného distributora, kterým je společnost Allcom. Napsali jsme jí proto, zda o podomních prodejcích něco neví a jak se staví k jejich argumentům státní dotace a brzkého konce analogového vysílání. Obchodní zástupce Luděk Hrubý měl pro čtenáře DigiZone.cz vysvětlení a dobrou zprávu do budoucna:

Vaše vyjádření jsme tlumočili kompetentní osobě firmy Option One. Vámi zmínění obchodní zástupci jsou zaměstnanci právě této společnosti. Naše firma zajišťuje pouze dodání kvalitního zboží značek Homecast a Grundig. Z firmy Option One nám bylo sděleno, že za těmito mylnými informacemi je nový obchodní zástupce, který bude ještě dnes (4. července, pozn. autora) znovu vyškolen a následně přezkoušen, aby k těmto situacím nedocházelo. Mockrát děkujeme za cennou informaci.

Nezaspalo Ministerstvo informatiky se svojí kampaní?

Kauza podomních prodejců set-top-boxů nemá už žádná tajemství, všichni hráči jsou jasní. Pražským Žižkovem a pravděpodobně i dalšími místy budou dál chodit obchodníci, kteří budou byt od bytu nabízet set-top-box a televizi, tak jako to dělali jejich předchůdci s vysavačem. Doufejme však, že se jejich argumentace přiblíží realitě mnohem víc, než jak tomu bylo ještě před týdnem.

Nabízí se otázka, jestli není česká neznalost o digitalizaci především u lidí dříve narozených důsledkem zatím neprobíhající kampaně Ministerstva informatiky, která začne až letos na podzim. DigiZone.cz nabízí čtenářům reakci ministerské mluvčí Kláry Volné, které jsem se zeptali:

Mohou aktivity obchodníků těžit i z toho, že Ministerstvo informatiky s informační kampaní o digitalizaci zaspalo a lidé si snadněji nechají něco napovídat?

Ráda bych se v první řadě ohradila proti tvrzení, že Ministerstvo informatiky s kampaní zaspalo. Jak jistě víte, k přechodu na digitální technologii by nemohlo dojít (nebo jen s velkým zpožděním), kdyby nebyla schválena novela mediálního zákona. Její projednávání Poslaneckou sněmovnou trvalo více než rok! A ihned po jejím schválení začalo Ministerstvo informatiky připravovat další kroky, například rozpočet plánované informační kampaně. Ani jeho projednání nebylo snadné a ministerstvo mimo jiné čelilo kritice, že hodlá s informační kampaní začít zbytečně brzy, a že tudíž bude vše stát příliš peněz. To jen na dokreslení situace. Všechna rozhodnutí jsou kompromisem.

BRAND24

Informační kampaň, její obecná část zaměřená na celé území republiky, začne v září tohoto roku s využitím celoplošných médií, především veřejnoprávní i soukromých televizí a deníků a jejich příloh. Ve druhé fázi kampaně, která začne v červenci příštího roku a která bude zaměřená na konkrétní oblasti, ve kterých bude docházet k vypínání analogu, a bude tudíž postupovat podle Technického plánu přechodu, který připravuje Český telekomunikační úřad, se počítá s distribucí informačních letáků přímo do domácností. V žádné z oblastí přitom nebude moci dojít k vypnutí analogu, pokud tam nebude informační kampaň probíhat alespoň tři měsíce dopředu. Ministerstvo informatiky v současné době dokončuje zadávací dokumentaci a ještě v průběhu července chce na zajištění informační kampaně vypsat veřejnou soutěž.

Ještě jednou připomínám: Informační kampaň poběží v České republice déle než rok před zahájením postupného vypínání analogu. O tomto plánu ministerstvo podrobně informovalo, když se příslušný dokument na vládě schvaloval, a tématu se věnovala všechna velká média.

Přijde k vám podomní prodejce se set-top-boxy, co uděláte?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).