Hlavní navigace

Placené televize stále více skupují práva pro domácí sportovní přenosy

4. 10. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Začalo to nejvyššími českými fotbalovými a hokejovými soutěžemi, Gambrinus ligou a O2, dnes již Tisport extraligou, později přišlo na přetřes Mistrovství Evropy ve fotbale, dnes se už mezi Českou televizí, tradičními a novými placenými sportovními kanály stále více bojuje o vysílací práva pro domácí sportovní události. Nebo o zápasy českých reprezentací v zahraničí. Stále větší roli začínají hrát kabelové a satelitní programy Sport 1, Sport 2 a Digi Sport. Naopak potíže začíná mít nejen veřejnoprávní ČT 4, ale také Nova Sport. Ceny vysílacích práv stoupají do astronomických výšek.

Sport 1 a Sport 2 se zaměřují na český fotbal

Do loňského roku se o domácí sportovní přenosy přetahovala především Česká televizeNovou. Letos se k nim přidali další hráči, kteří chtějí postupně zvyšovat podíl domácí sportovní produkce na úkor přenosů zahraničních sportovních soutěží. Nejvíc se snaží placené kabelové a satelitní kanály Sport 1 a Sport 2, které provozuje společnost Chello Central Europe, ovládaná majitelem společnosti UPC, mediální skupinou Liberty Media. Začalo to letošním jarním přenosem přátelského zápasu české fotbalové reprezentace se Skotskem, kterým se Sport 1 uvedl mezi českými diváky jako alternativa vůči veřejnoprávní ČT 4 a zavedenému programu Nova Sport.

Přenos zápasu se Skotskem využil Sport 1 také k marketingové kampani, během níž pozval diváky na veřejné sledování utkání v pražském sport baru Zlatá Hvězda, k němuž přizval fotbalistu Karola Dobiáše a tenistu Bohdana Ulihracha. Od července pak Sport 2 nabízí každou neděli přímý přenos vybraného zápasu domácí fotbalové Gambrinus ligy (záznamy pak běží na sesterském Sportu 1) a nyní skupuje venkovní zápasy české reprezentace v kvalifikaci na Mistrovství Evropy ve fotbale 2012. Podařilo se mu uzavřít smlouvy na říjnový zápas s Lichtenštejnskem a utkání se Skotskem, které proběhne příští rok v září v Glasgow. O dalších zápasech Sport 1 jedná.

Gambrinus liga 2010 logo

Česká televize nemá na venkovní zápasy peníze

Velká konkurence šroubuje ceny vysílacích práv nezvykle vysoko, a Česká televize už naznačila, že nebude ochotna na takovou „hru“ přistoupit. Kavčí hory mají jisté domácí zápasy české reprezentace, jejich práva vlastní Českomoravský fotbalový svaz, venkovní zápasy ale prodávají svazy zemí, v nichž se utkání odehrávají. A například Španělé po vítězství na letošním Mistrovství světa ve fotbale zvýšili ceny přenosů natolik, že si je televize v tak malých zemích, jako je Česká republika, nemohou dovolit. Obvyklá cena za venkovní zápas domácí reprezentace se podle obchodníka s vysílacími právy pro sportovní přenosy Jaroslava Vacka pohybuje okolo 1,75 milionu korun, za kvalifikační zápas Španělska s Českem chce španělská strana v přepočtu 14 milionů Kč.

Pokud vím, nejdražší přenos jednotlivého zápasu fotbalové reprezentace stál dosud sto dvacet tisíc eur, tedy něco okolo tří milionů korun, řekl deníku Sport Vacek. Česká televize už loni odmítala zaplatit za přenosy zápasů některých evropských soutěží, které podle ní byly předražené. Týkalo se to i domácích zápasů pražské Slavie v Poháru UEFA (dnes Evropském ligy). U reprezentačních duelů v zahraničí také rozhoduje především cena. Odvysíláme kompletně domácí utkání. Venkovní můžeme kupovat jednotlivě, ale momentálně jsou nabízené ceny astronomické, řekl sportovnímu webu isport.cz mluvčí ČT Ladislav Šticha. Ještě méně peněz se ochotná za tyto zápasy platit Nova Sport, které Sport 1 a Sport 2 konkurují ještě více.

ČT 4 - Ivan Hašek, Otakar Černý

Šéf Českomoravského fotbalového svazu Ivan Hašek ve studiu ČT 4 s šéfredaktorem sportovní redakce České televize Otakarem Černým (Foto: archiv ČT)

Nova Sport „přišla“ o několik evropských fotbalových soutěží

Pro Novu Sport je expanze Sportu 1 a Sportu 2, ale také zcela nového satelitního programu Digi Sport v češtině, ještě nebezpečnější než pro Českou televizi. Provozovatel Sportu 1 a Sportu 2, společnost Chello Central Europe, už skoupila práva na přenosy na španělskou fotbalovou La ligu, skotskou fotbalovou ligu, vysílá kvalifikační zápasy na fotbalové Euro 2012 mezi vybranými zeměmi (tento týden v pátek nabídne přenos zápasu Německa s Tureckem) a navíc nabízí i výše zmíněný nedělní zápas domácí Gambrinus ligy. Satelitní Digi Sport přebral Nově Sport nejzajímavější fotbalovou soutěž, anglickou Premier league, ale vykoupil práva i pro italskou fotbalovou Serii A, americkou Major Soccer League, veškeré zápasy slovenské fotbalové reprezentace a nejvyšší slovenské fotbalové soutěže, Corgoň ligy.

Nově Sport zůstávají portugalská fotbalová liga, ruská Premier Liga, francouzská Ligue 1 a vybrané zápasy nejatraktivnějších zápasů evropských pohárových soutěží (může odvysílat živě 20 zápasů), vybrané zápasy evropské kvalifikace na Euro 2012, Champions League a sobotní přenosy domácí Gambrinus ligy. Česká televize si drží dva přenosy Gambrinus ligy týdně, Ligu mistrů, domácí zápasy české fotbalové reprezentace a vybrané zápasy Poháru UEFA. Eurosport 2 má zase exkluzivní práva na německou fotbalovou Bundesligu. S větším počtem sportovních kanálů, které se přetahují o vysílací práva pro český fotbal, se ale stále více přenosů stěhuje na placené programy. Ztrácí tím nejen Nova Sport, která je vedle Eurosportu asi nejrozšířenějším placeným sportovním kanálem v Česku, ale i volně dostupný sportovní program České televize.

Marek Kindernay 500

Ředitel Novy Sport Marek Kindernay čelí promyšlenému útoku konkurenčních programů Sport 1, Sport 2 a Digi Sport (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Konkurence není jenom u fotbalu

Fotbal však není jediným sportem s českou účastí, o který se přetahují ČT s Novou Sport, Sporty 1 a 2 a Digi Sportem. Sport 1 a Digi Sport například nakoupili práva pro Mistrovství světa a Evropy ve volejbale, kterých se účastní i české reprezentace. Konkurence vzniká zatím na těch relativně levnějších věcech: mistrovství světa a Evropy ve volejbale, kde se cena zvyšuje. Za dva tři roky přijde doba, kdy ani nebudeme moci do těchto tendrů na vysílací práva jít. Budeme muset sledovat „českou stopu“ a v případě, že ženy budou hrát mistrovství světa v basketbalu, skončit po něm. To samé u hokeje, řekl v nedávném rozhovoru pro DigiZone.cz výkonný ředitel programu ČT 4 Jiří Ponikelský. Největší boj je ale stále o český fotbal.

Otázka je, co bude po mistrovství světa ve fotbale v Brazílii, pokud třeba naši na šampionát zase nepostoupí. Mistrovství světa je náročné, drahé… Nevím. Český divák na to ale má ze svého pohledu právo, chce šampionát vidět. Odpovídá tomu i dobrá sledovanost, míní Ponikelský. Nebrání se ale tomu, že by světový fotbalový šampionát vysílaly placené televize. Je to přesně ten projekt, který zapadá do komerční televize a nám by to uvolnilo ruce při nákupu jiných práv, míní. Pro komerční programy, včetně Novy Sport, je ale taková akce velmi drahá. Za měsíc trvající šampionát by vydala tolik peněz, kolik stály třeba tři ročníky anglické Premier League. Z takové akce se dá těžit jeden měsíc, potom se ale efekt sledovanosti vytrácí.

Sport 1 a 2

Logo placených sportovních kanálů Sport 1 a Sport 2

Začíná se bojovat také o hokejová práva

Vedle fotbalu se sportovní kanály začínají přetahovat také o český hokej a zahraniční soutěže, v nichž hrají čeští hokejisté. Domácí hokejovou extraligu do loňského roku nabízela výhradně jen Česká televize, byť o ni delší dobu projevovala zájem také televize Prima. Od nové sezóny vysílá jeden zápas týdně rovněž placená Nova Sport, a časem by chtěla podíl zvýšit na dva zápasy týdně (ČT 4 nabízí tři zápasy týdně). Nova má s hokejem bohaté zkušenosti, v minulosti si vyzkoušela i přenosy světového šampionátu (a na krátko získala i komentátora Roberta Zárubu), její Nova Sport se ale soustředí především na zahraniční soutěže s účastní českých hráčů. Vedle NHL, která postupně ztrácí na lesku a kromě Novy Sport ji nabízí také Sport 1, jde především o ruskou KHL.

NHL už pro nás zdaleka není exkluzivní produkt, protože v tuhle chvíli ji vysílá STV, Sport 1, NASN… To je produkt, který se rozmělnil a myslím, že není to úplně dobrá strategie ze strany distributora práv. My chceme jít po produktech, které budeme mít skutečně exkluzivně a postupně chceme tohoto cíle dosáhnout, řekl loni v srpnu v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel Novy Sport Marek Kindernay. Zatím není jasné, zda Sport 1 a Sport 2 sáhnou i po domácí hokejové extralize, ta však nedávno přišla ze dne na den o silného partnera, generálního sponzora Telefóniku O2. Nejen že se tato firma stáhla z pozice generálního partnera (nahradila ji sázková kancelář Tipsport), ale zároveň zrušila ve své placené digitální televizi O2TV speciální hokejové programy věnované jednotlivým týmům domácí extraligy.

Jaromír Jágr KHL

Zájem o kanadsko-americkou NHL klesl poté, co známí čeští hokejisté přesedlali na ruskou KHL. Vedle Jaromíra Jágra v ní hraje například i Dominik Hašek a přenosy nabízí Nova Sport.

ČT chce udržet sporty s českou účastí, Nova Sport sází na značku

Do bojů o vysílací práva silně zasahuje také panevropský sportovní kanál Eurosport, který se soustředí především na zimní sporty, cyklistiku a tenis. České televizi například nedávno Eurosport odmítl prodat práva pro lyžařské přenosy, které by Kavčí hory nasadily na sportovní kanál ČT 4. Diváci to potom brali jako chybu České televize, že nemohli sledovat boj českých běžkařů a medaile. U některých lyžařských přenosů, kde práva drží Eurosport, je podmínka, že je nesmíme vysílat na čistě sportovním kanálu, vysvětluje šéf ČT 4 Jiří Ponikelský. A protože ne vždy je možné sport ze dne na den zařadit na program ČT 2, veřejnoprávní televize na takové požadavky doplácí. Ale už o tom jednáme a je to, myslím, na velice dobré cestě. Není to ani tak otázka financí, ale čistě jednání a nějaké spolupráce, slibuje Ponikelský.

BRAND24

Jiří Ponikelský, ČT 4

Výkonný ředitel sportovního kanálu ČT 4 Jiří Ponikelský (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Diváka zajímá fotbal, hokej a tyto silné věci. Musíme v nich sehrát tu roli, že se pokusíme koncesionářům za to, že nám platí televizní poplatek, tyto přenosy přinést na volně dostupné ČT 4, říká šéf sportovního kanálu České televize. Nova Sport zase spoléhá na silnou značku svého hlavního kanálu, televize Nova. Díky ní chce přežít frontový útok satelitního programu Digi Sport, který jí vzal nejdůležitější část programu: anglickou fotbalovou Premier League. Pro nás je to impuls dělat svoji práci ještě lépe a nadále zkvalitňovat program. Naše nejsilnější programové brandy máme podepsány na dlouhé období dopředu a v tomto trendu budeme pokračovat, říká šéf Novy Sport Marek Kindernay. Jenže jakmile vyprší práva nakoupená na několik let dopředu, strhne se opravdu silný boj o pozice, v němž můžou sportovní programy finančně vykrvácet.

Který sport je podle vás nejatraktivnější pro českého diváka?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).