Hlavní navigace

Petr Dvořák přebírá vedení České televize. Jaké budou jeho první kroky?

30. 9. 2011
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Nový generální ředitel České televize Petr Dvořák nastupuje na Kavčí hory. Od soboty 1. října převezme od prozatímního ředitele Vladimíra Karmazína veškeré řídící kompetence v ČT. V televizi se ale už nepotká s obchodním a marketingovým ředitelem Robertem Kvapilem, ředitelem programových okruhů Radkem Žádníkem, finanční ředitelkou Lujzou Oravcovou a výkonným ředitelem zpravodajské ČT 24 Romanem Bradáčem, kteří k dnešnímu dni z ČT na vlastní žádost odcházejí. Jaké budou první kroky nového šéfa ČT?

Nastoupí v sobotu, nebo až v pondělí?

Zatím není jasné, zda Petr Dvořák na Kavčí hory skutečně nastoupí 1. října, protože tento den připadá na sobotu, nebo až v pondělí 3. října. Tiskový mluvčí ČT Ladislav Šticha na tuto otázku DigiZone.cz ve čtvrtek nereagoval, nový generální ředitel ČT pro změnu nezvedal mobilní telefon. To však není podstatné, i kdyby se Dvořák funkce ujal až v pondělí, maximálně by tím prodloužil „životnost“ některých manažerů ČT o dva dny. Dvořák totiž opakovaně v několika novinových rozhovorech prohlásil, že se nejprve setká se všemi členy současného vedení ČT, seznámí je se svojí koncepcí rozvoje veřejnoprávní televize, případně jim sdělí, že s nimi už v dané funkci nepočítá.

Výše jmenovaní čtyři manažeři ČT vlastně Dvořákovi usnadnili práci, protože by s nimi nový ředitel asi tak jako tak nepočítal. Roman Bradáč proti němu kandidoval na šéfa celé televize a navíc vykonával klíčovou funkci ředitele zpravodajské ČT 24, kterou by si každý nový generální ředitel okamžitě obsadil svým člověkem. Ve Dvořákově případě se dá jen spekulovat, zda si zpět na Kavčí hory přivede zakladatele ČT 24 Zdeňka Šámala, který je momentálně „uklizen“ na pozici programového ředitel pražské televize Metropol. Další odcházející manažer Robert Kvapil zosobňuje svéráznou snahu vydělat na reklamě a teleshoppingu ČT co nejvíc peněz bez ohledu na programové důsledky a Radek Žádník vlastně ani pořádně neukázal, co na Kavčích horách dělal.

Česká televize, Kavčí hory - letecky

Jedno je jisté – Kavčí hory čeká opravdové zemětřesení (Foto: Čestmír Polák)

Volba ředitele ČT, 21.9.2011 - 200

Fotogalerie: Jak se volil nový generální ředitel ČT

Volba generálního ředitele České televize proběhla nečekaně hladce. Po veřejných slyšeních všech pěti finalistů výběrového řízení, která radním zabrala téměř tři hodiny, následovala jen dvě kola volby. V prvním vybrali postupující dvojici kandidátů – Petra Dvořáka a Hynka Chudárka. Poměr sil už naznačoval, že Dvořák patrně hned v druhém kole zvítězí. Tak se také stalo, i když oproti prvnímu kolu dostal o jeden hlas méně (12 místo 13 v prvním kole). Chudárek ve finální volbě inkasoval tři hlasy. Podívejte se na fotogalerii

Další manažeři v ohrožení

Jediná Lujza Oravcová podala z ČT výpověď ještě před Dvořákovým zvolením, už po výběru pětice finalistů konkurzu na nového šéfa ČT. Další členové managementu bývalého generálního ředitele Jiřího Janečka, kteří na Kavčích horách setrvávají, čekají, jak s nimi Dvořák naloží. Jisté je, že i po dobrovolném odchodu čtyř ředitelů jich nejméně stejný počet opustí funkce nedobrovolně. Dvořák totiž už před finální volbou generálního ředitele v rozhovoru pro DigiZone.cz řekl, že ve svém osmičlenném managementu počítá napůl s lidmi z Kavčích hor a napůl s manažery zvenku. Samozřejmě nějakou předběžnou představu pro pár míst mám, to nezastírám, uvedl. Bezprostředně po svém zvolení doplnil, že už ví, kdo bude programovým a obchodním ředitelem. Jmenovat ale odmítl.

Bezesporu ohrožený je výkonný ředitel programu ČT 1 Radan Dolejš, neboť právě Jedničku označuje Dvořák za nejproblémovější ze všech stanic České televize. Otazník visí i nad šéfem ČT 2 Janem Mrzenou, bývalým předsedou Rady ČT, za jehož šéfování radní v roce 2003 poprvé zvolili Jiřího Janečka generálním ředitelem ČT a nezbaví se tudíž puncu manažera jmenovaného z exředitelova „vděčnosti“. Šéf zpravodajské ČT 24 Roman Bradáč odchází sám, je ale pravděpodobné, že jeho nástupce si nebude chtít ponechat ani šéfredaktora Karla Nováka. Ani ne tak proto, že by bylo Novákovi co vyčítat, ale jednoduše proto, že každý ředitel zpravodajství chce mít „svého“ šéfredaktora (Bradáč před rokem také vyměnil šéfredaktora Michala Petrova z dob jeho předchůdce Milana Fridricha).

Karel Novák

Šéfredaktora ČT 24 Karla Nováka zřejmě nový šéf tohoto programu nahradí svým člověkem. To by ale nemuselo znamenat, že Novák z České televize odejde. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Některé funkce zcela zmizí

Jiní členové vedení ČT už nyní vědí, že jejich funkce tak jako tak zaniknou. Například finanční ředitel by měl mít ve Dvořákově managementu pod sebou i provoz a techniku. To se týká nynějšího prozatímního šéfa ČT Vladimíra Karmazína a technického ředitele Rudolfa Popa. Zatím není jasné, zda tito ředitelé v nové organizační struktuře pouze „poníží“ na druhý stupeň řízení, nebo budou muset zcela odejít a nahradí je někdo jiný. Funkce ředitelů výroby a vývoje nových formátů sice zůstávají, zda je ale Dvořák ponechá obsazeny stejnými lidmi jako dnes, tedy Václavem Myslíkem a Andreou Majstorovičovou, je ve hvězdách. Média například spekulují o Petru Erbenovi coby staronovému šéfovi výroby, který nyní působí ve stejné funkci na Nově a je jedním z posledních manažerů, kteří tam vydrželi ještě od dob Dvořákova ředitelování.

Dvořák ale už minulý týden pro DigiZone.cz vyloučil, že by se chystal přetahovat manažery ze svého bývalého působiště. S lidmi, kteří zůstali na Nově, nepočítám a ani počítat nemůžu, protože smlouva, kterou mám se CME, mi zakazuje do konce letošního roku přetahovat lidi, vysvětlil. Spousta Dvořákových podřízených z Novy ale musela tuto televizi opustit a už jim vypršela konkurenční doložka. To se týká například bývalého technického ředitele Ivo Ferkla, obchodního ředitele Jana Řeháka či výkonného ředitele Milana Cimirota, který by se podle Lidových novin mohl stát novým finančním ředitelem ČT. Právě tuto funkci společně s pozicemi obchodního ředitele a šéfa zpravodajství musí Dvořák obsadit co nejdříve, protože budou ode dneška volné a jakékoli prodlení by mohlo ČT poškodit.

ČT - chodba Kavčí hory

Petr Dvořák slibuje, že zamezí šíření „pavlačových drbů“ po chodbách Kavčích hor (Foto: Česká televize)

ČT se musí připravit na omezení reklamy

Nového obchodního ředitele ČT čeká několik zásadních kroků. Antimonopolní úřad stále ještě nerozhodl o námitce proti výsledku veřejné obchodní soutěže na prodejce reklamy u programů ČT, kterým se měla znovu stát agentura Media Master. Počínaje 11. listopadem by navíc měly programy ČT 1 a ČT 24 zcela přijít o možnost vysílání reklamy a teleshoppingu, což sice už prošlo Parlamentem a zákon podepsal prezident, zatím však nevyšel ve Sbírce zákonů a podle serveru MediaGuru.cz se tak stane patrně až v průběhu prosince. ČT 1 a ČT 24 by tak mohly prodávat reklamní časy a teleshopping ještě minimálně do konce listopadu. Důležitější však bude definitivní rozhodnutí o prodejci reklamy na programech ČT 2 a ČT 4 pro léta 2011 až 2016.

Zda si Dvořák přivede na Kavčí hory jako nového obchodního ředitele svého bývalého kolegu z Novy Jana Řeháka, který byl krátce i výkonným ředitelem nejsledovanější české televize, ale není tak jisté. Řehák se totiž nedávno vrátil do společnosti Omnicom Media Group, v níž působil přes svým odchodem na Novu. Firma pro něj dokonce zřídila zcela novou pozici šéfa konzultační divize, takže odchod z ní pouhý měsíc po nástupu by byl poněkud podivný a neprofesionální. Budu se určitě dívat a snažit se kontaktovat s lidmi, kteří jsou na trhu a jsou volní. Ale jestli za sebou mají profesní zkušenost z ČT, Novy nebo Primy, je úplně jedno, říkal Dvořák ještě před svým zvolením.

Česká televize - reklama

Bleskový odchod obchodního ředitele ČT Roberta Kvapila způsobí novému šéfovi Kavčích hor problémy (Repro: Česká televize)

Klíčová pozice: programový ředitel

Největší otazník ale visí nad obsazením funkce programového ředitele, kterou chce Dvořák po necelém roce od jejího zrušení znovu obnovit (Jiří Janeček nahradil od začátku letošního roku programového ředitele výkonnými šéfy jednotlivých programů, které měl „dirigovat“ ředitel programových okruhů Radek Žádník, který k tomu však nezískal potřebné kompetence a fakticky byl po celou dobu svého působení na Kavčích horách na stejném stupni řízení jako šéfové programů, které měl řídit). S programovými řediteli měl Dvořák potíž už na Nově, kde se nejprve zbavil Libuše Šmuclerové, aby mu posléze CME do této funkce dosadila Američana Davida Stogela a po něm Američanku s českými kořeny Alex Ruzek.

S programovými řediteli měl problémy i Dvořákův předchůdce v ČT Janeček. Za osm let svého ředitelování vystřídal hned pět šéfů programu. Všichni měli podobný problém: nejasné vymezení kompetencí s ředitelem zpravodajství, pod kterého spadaly nové digitální programy ČT 24 a ČT 4. Dvořák se nyní chce vrátit právě k této praxi, kdy programový ředitel celé ČT fakticky povede i program ČT 1 a bude dohlížet na ČT 2, zatímco pod ředitele zpravodajství bude spadat zpravodajská ČT 24 a zřejmě i sportovní ČT 4. Společný šéf programu by přitom měl zajistit vzájemné synergie všech čtyř programů a jejich vzájemné cross promo. Například i tím, že moderátoři na jednom programu ČT nebudou diváky vyzývat k tomu, aby si přepnuli na sesterský kanál, aniž by jim řekli, co bude následovat na stanici, kterou právě sledují.

Fridrich Fričová

Zatím poslední programovou ředitelkou ČT byla Kateřina Fričová, která ve funkci skončila loni v srpnu. Nahradí ji v Dvořákově managementu Milan Fridrich (vlevo)? (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Kam s Milanem Fridrichem?

Lidové noviny spekulují o tom, že Petr Dvořák nabídne funkci programového ředitele Milanu Fridrichovi, nynějšímu výkonnému řediteli divize Nová média ČT, který až do loňského léta vedl zpravodajství a s ním i programy ČT 24 a ČT 4. Je to odvážná spekulace, sám Fridrich ale otevřeně říká, že se zpátky na ČT 24 nechystá (i když pozice ředitele zpravodajství je ode dneška volná) a lze si jen těžko představit, že by jej Dvořák coby svého nejsilnějšího spojence uvnitř ČT ponechal na současné pozici mimo vrcholový management. Já ani Pavlína Kvapilová (někdejší šéfka ekonomické redakce ČT 24, nyní Fridrichova zástupkyně v divizi Nová média, pozn. red.) se do ČT 24 vracet nehodláme, řekl Fridrich ve čtvrtek serveru DigiZone.cz.

Faktem je, že Nová média Dvořák zmiňuje ve svém kandidátském projektu jenom jako jeden z programových okruhů ČT, který by měl spadat pod vedení nového programového ředitele. Šéf této divize tedy „poníží“ na druhý stupeň řízení a nebude členem kolegia generálního ředitele ČT, jako je tomu nyní. Oproti tomu nový šéf programu celé ČT bude nejen přímým nadřízeným vedoucího divize Nových médií, ale i programu ČT 2, sám povede ČT 1, bude mít značný vliv na ČT 24 a ČT 4 a čeká ho intenzivní komunikace s nově vytvořenými (či obnovenými) producentskými centry ČT. Zkrátka, pokud by Fridrich zůstal šéfem Nových médií, znamenalo by to, že jej Dvořák upozadí tak, jako se to chystal udělat Janeček, pokud by svoji restrukturalizaci dovedl do konce a ředitele jednotlivých programů vyloučil ze svého kolegia.

VIF 2011 - Milan Fridrich, Petr Dvořák

Milan Fridrich (vlevo) se svým budoucím šéfem Petrem Dvořákem na konferenci Video Internet Forum 2011, kterou letos v lednu pořádal vydavatel DigiZone.cz, společnost Internet Info (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

ČT 3: Dvořákův největší závazek

Programového ředitele ČT navíc čeká docela slušná porce práce s novým dětským a vzdělávacím kanálem ČT 3, který chce Petr Dvořák spustit už koncem příštího roku. Rád by ho zařadil do veřejnoprávního multiplexu, aby byl dostupný všem divákům, kteří dnes mohou přijímat programy ČT 1, ČT 2, ČT 4 a ČT 24. Tady ale nastává problém: tato digitální síť totiž momentálně nemá dostatek místa pro další televizní program. Vysílá v ní totiž i Český rozhlas. Dvořák sice už před svým zvolením říkal, že start ČT 3 podmiňuje dohodou s rozhlasem o jeho odchodu, ten by ale nebyl tak jednoduchý. Český rozhlas totiž v této síti vysílá ze zákona a bez jeho změny z ní odejít nemůže – i kdyby chtěl.

Nový generální ředitel ČT navíc začal mluvil o tomto odchodu, aniž by to dopředu s kýmkoli z Českého rozhlasu konzultoval. A to se lidem z Vinohradské nelíbí. Žádnou oficiální žádost či informaci jsme dosud nedostali, nepochybně by nějakým informacím v médiích mělo předcházet vzájemné projednání takového záměru, posteskl si pro DigiZone.cz vedoucí projektu digitalizace ČRo Pavel Balíček. Digitální vysílání v systému DVB-T provozujeme na základě příslušného odstavce v Zákoně o ČRo, který mj. určuje vysílání právě v multiplexu veřejné služby a požaduje vysílat i celoplošné analogové stanice. Při případném jednání by se tedy musel sladit požadavek ČT, strategie ČRo i platná legislativa, do­dal.

Studio Kamarád - Jů a Hele

Jůheláci asi nebudou pro dětský kanál ČT 3 od Petra Dvořáka úplně to pravé ořechové (Foto: Česká televize)

Další problém: peníze

I kdyby se ale Dvořákovi podařilo přesvědčit poslance a senátory, a nakonec i prezidenta, aby rozhlas z televizního multiplexu veřejné služby odešel, narazí na jiný problém. Rozhlas totiž ČT platí coby operátorovi multiplexu za využívání kapacity, a nejde o nijak zanedbatelnou částku: 26 milionů korun ročně. Kavčí hory pak platí Českým Radiokomunikacím coby technickému operátorovi fixní částku za šíření celého multiplexu bez ohledu na to, kolik programů v něm přenáší. Generální ředitel ČRa Kamil Levinský serveru DigiZone.cz potvrdil, že by případné zařazení pátého programu ČT do veřejnoprávního multiplexu neznamenalo žádné navýšení plateb ČT za šíření této digitální sítě, Kavčí hory by ale přišly o oněch 26 milionů korun ročně od rozhlasu, které by se rázem staly nákladem za šíření programu ČT 3.

Náklad by to ale zřejmě nemusel být tak zásadní, protože Dvořák počítá s tím, že roční provoz ČT 3 by měl přijít maximálně na 150 milionů korun. Až dvojnásobek této částky chce ročně ušetřit na režijních, personálních a výrobních nákladech celé ČT (u každé z těchto složek by prý uspořil po 100 milionech korun). Že dokáže šetřit, Dvořák dokázal už na Nově, kde mezi lety 2008 a 2009 snížil celkové provozní náklady o 17 procent. Jenom tím, že jsme šli smlouvu po smlouvě a hledali úspory ve všech oblastech konání, vzpomíná nynější šéf ČT. Jenže úspory ve veřejnoprávní televizi se dělají mnohem hůř než v komerční, protože se tam nedá tak jednoduše škrtat. Dvořák navíc musí počítat s enormními tlaky různých zájmových skupin, ale i odborů, které jsou zatím s jeho zvolením spokojeny.

Český rozhlas, Římská 15

Se zařazením programu ČT 3 do veřejnoprávního multiplexu může být problém. Prostor by mu musel uvolnit Český rozhlas, a k tomu by bylo nutné změnit zákon (Foto: Český rozhlas)

BRAND24

První viditelné změny: úprava loga ČT a zpravodajství

Jakých prvních viditelných změn by se mohli od Petra Dvořáka dočkat televizní diváci? Do půl roku slibuje designově upravit stávající korporátní logo, ale zásadně odmítá zavést zcela nové, které pro televizi vytvořil již v roce 2007 grafik Štěpán Malovec. Výraznou proměnu slibuje v marketingu a komunikaci ČT, včetně vzájemné komunikace a spolupráce jednotlivých programů. S tím se dá pracovat okamžitě. Nelze vyloučit ani některé rychlé programové změny. Dvořák se netají antipatií k nepovedené talk show Pokondr live, kterou od září vysílá každé úterý večer program ČT 1 (podíl Jedničky na dospělém publiku v úterý klesá až na hrůzných 10 procent) či k pořadu Výletníci. Pokud bude mít po ruce vhodné pořady o stejné stopáži, může je prostě okamžitě vyměnit kus za kus, dokud ČT nevyrobí něco kvalitnějšího.

O něco déle bude trvat proměna zpravodajství, zejména hlavní zpravodajské relace Události. Už po svém zvolení Dvořák prohlásil, že viditelnou změnu očekává spíše až na jaře příštího roku. Navíc ji nebude připravovat sám generální ředitel, nýbrž nový šéf ČT 24, jehož jméno zatím neznáme. Tomu bude určitou dobu trvat, než si sestaví vlastní tým (pokud nepůjde o již zmiňovaného Zdeňka Šámala, kterého lidé ze zpravodajství znají a patrně by vedení redakce složil mnohem rychleji než někdo zcela zvenku) a začne na úpravách Událostí pracovat. Jisté je, že Dvořák se bude snažit svoji éru v ČT nějak viditelně oddělit od éry svého předchůdce, a to se mu nejlépe podaří právě vizuálními (logo a grafika) a programovými změnami. Zbytek jsou interní záležitosti, které většinu diváků vůbec nezajímají.

Kdo podle vás bude muset ještě opustit vedení České televize?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).