Hlavní navigace

Nové televize nespěchají, Febio TV uvažuje o příštím roku

9. 1. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Kdy si šestice nových digitálních televizí požádá o kompenzační licence, na které mají podle diginovely platné od Nového roku nárok? Zatím to vypadá tak, že ani jeden z provozovatelů s žádostí nespěchá. Pro samotné zahájení vysílání to ani není potřeba. Program může odstartovat třeba týden po udělení licence, nebo taky za necelý rok: zákonnou lhůtu 360 dní ale využít nemusí. Podívejme se, jak jsou na tom s přípravami na vysílání jednotliví členové Asociace digitálních televizí.

Óčku by nevadilo začít jen Ústecku

Nejrychleji se může do éteru dostat hudební kanál Óčko. Televize už několik let vysílá přes satelit, v kabelech, IPTV a také volně na internetu. O kompenzační licenci pro zemské digitální vysílání požádáme v řádu týdnů. Připravujeme veškeré podklady, chceme ji mít po formální stránce úplně v pořádku, říká generální ředitel Óčka Jiří Balvín. Jakmile licenci získá, může Óčko okamžitě přejít na řádné zemské digitální vysílání v Praze, kde ho lze už nyní naladit na kanálu 46 v přechodném digitálním multiplexu B. Televizi by podle Balvína nevadilo, kdyby zpočátku vysílala jen na omezeném území, třeba v severních Čechách. Konkrétně Ústecko nás zajímá, řekl šéf Óčka serveru DigiZone.cz.

Zatím však není jasné, v jakém multiplexu Óčko zakotví natrvalo. Podle Balvína stanice jedná se všemi třemi operátory digitálních sítí, tedy Českými Radiokomumikacemi, Telefónikou O2 a Czech Digital Group. Byli jsme společně se Z 1 ve skupině nových televizí, které vyjednávaly s Telefónikou O2, potvrdil Balvín. V souvislosti s ostrým startem v některé z digitálních sítí Óčko neplánuje nějaké větší investice do programu a techniky. Investujeme průběžně, třeba do nákupu nových vysílacích technologií, říká Balvín. Zásadně by se neměl měnit ani počet zaměstnanců a spolupracovníků Óčka. Až na nějaké jednotlivé případy, dodává jeho ředitel.

Z 1 požádá o licenci do dvou týdnů

Martin Mrnka

Zpravodajský kanál Z 1 chce požádat o přidělení kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání do jednoho nebo dvou týdnů. Nemáme po kupě ještě všechny potřebné doklady, ale odhadoval bych to na nejbližší dny, maximálně týdny, řekl serveru DigiZone.cz generální ředitel chystané televize Martin Mrnka. Také Z 1 vyjednává se všemi třemi operátory multiplexů. Od některých podle Mrnky dostala i konkrétní nabídky. Očekáváme, že se ještě upřesní v souvislosti s Technickým plánem přechodu (TPP), na který teď všichni čekáme, uvedl. Vydání TPP se očekává v březnu, Z 1 odstartuje nejdříve v dubnu a nejpozději v červnu. Startovat chceme na více místech, rozhodně v Praze a Brně. Jeden operátor nám nabízel od začátku i Ostravu, říká Mrnka.

V těchto dnech chystá nový zpravodajský kanál kamerové zkoušky s adepty na redaktory a moderátory, kteří se přihlásili přes internetovou stránku www.z1.tv. Proběhnou příští týden, přihlásilo se na ně čtyřicet lidí, říká šéf zpravodajství Z 1 Hanuš Hanslík. Krajánky Z 1 povede bývalý šéfredaktor zpravodajství na Primě Petr Schwarz, technickým ředitelem se od 1. února stane Vít Novotný, který stejnou funkci zastával za generálního ředitele Dušana Chmelíčka na České televizi (přichází ze společnosti Testcom). Smlouvu se Z 1 už podepsal také moderátor Jan Němec známý z obrazovky ČT. O ostatních mluvit nemohu, protože jsme s nimi zatím nepodepsali smlouvu, dodává Mrnka. Počáteční investici do Z 1 odhaduje její ředitel na více než 200 milionů korun a zaplatí ji majitel, investiční skupina J&T.

Febio TV zřejmě až v roce 2009

Televize Febio si podle majitele Fera Feniče dá s žádostí o kompenzační licenci na čas. Nemáme proč spěchat, začít vysílat můžeme klidně i týden po vydání licence, a nečekat na konec celé zákonné lhůty 360 dní. Do té doby se můžeme připravovat i bez licence, reagoval Fenič na dotaz serveru DigiZone.cz. Febio stále hledá vhodného investora, který by mu pomohl financovat předpokládané náklady spojené se zahájením vysílání. Oproti dřívějším představám (několik set milionů korun) má jít až o 1,4 miliardy Kč. Předpokládám, že letos vysílat nezačneme. Odstartovat před Vánoci, kdy mají všechny televize upravené programové schéma, by byla sebevražda, míní Fenič. Pokud se nám nepodaří začít do konce října, necháme start na příští rok, dodal.

Febio TV obrazovka

Podle Feniče však bude hodně záležet na požadavcích hlavního investora a stavu pokrytí multiplexu, v němž by měla Febio TV vysílat. Který to bude? Udržujeme kontakty se všemi operátory, říká Fenič. Zda už došlo na konkrétní jednání o ceně, však říci nechce: Vše souvisí s hledáním investora. Tým Febio TV tvoří od samého začátku sedm lidí, včetně bývalého marketingového ředitele společnosti Arbomedia Štěpána Woldeho. Nové lidi nenabíráme, nemáme k tomu žádný důvod. Přikročíme k tomu až ve chvíli, kdy uzavřeme dohodu o investici, vysvětluje Fenič. Kdy to bude a jací jsou adepti, však majitel Febio TV nechtěl upřesnit. Jisté je, že hlavní investoři by mohli být i dva.

TV Pohoda odstartuje až v druhé vlně

Radim Pařízek

Dětská televize Pohoda se nechystá začít vysílat dříve než koncem letošního nebo začátkem příštího roku. O kompenzační licenci požádáme v tomto pololetí. Zatím nejsem schopen říci, jestli to bude za měsíc nebo později, odpověděl serveru DigiZone.cz majitel stanice Radim Pařízek. Televize už vedla jednání o zařazení do digitální sítě Českých Radiokomunikací a společnosti Czech Digital Group. Telefónica O2 nás nekontaktovala a já si ani nemyslím, že chtějí budovat multiplex, protože pro ně je důležitější jejich služba IPTV, míní Pařízek. Jak si tedy vysvětluje, že zpravodajská Z 1 nebo hudební kanál Óčko s Telefónikou vyjednávaly? Nevím, nám od nich žádná konkrétní nabídka nepřišla, konstatuje Pařízek.

Prvotní investici do startu digitální stanice pro děti odhaduje Pařízek na 200 až 250 milionů korun. Peníze investuje sám, případně požádá o úvěr. Televize Pohoda by měla interně zaměstnávat sedmdesát až osmdesát lidí, několikanásobně více bude externích spolupracovníků. Na ně sázím nejvíce, říká Pařízek. Konkrétní jména však zatím říkat nechce. Nadešla doba, kdy se televize přetahují o známé tváře a tak bych nerad o někoho přišel ještě předtím, než se definitivně dohodneme, vysvětluje. Televize Pohoda však podle Pařízka každopádně odstartuje až v druhé vlně, a podobně jako televize Febio uvažuje o příštím roce. Diginovela žádný termín zahájení vysílání neuvádí, takže záleží jenom na tom, kdy si provozovatel požádá o vydání kompenzační licence a kdy ji skutečně dostane.

TV Barrandov chce vysílat nejpozději od června

Největší ambice ze všech digitálních nováčků má plnformátová televize Barrandov. Její mluvčí Janis Sidovský říká, že vysílat by měla začít ještě v letošním prvním pololetí. Kdy požádá o vydání kompenzační licence, však upřesnit nechce. Žádost bude podána v zákonné lhůtě, říká. Diginovela však žádnou lhůtu pro podání žádosti o kompenzační licenci u šestice nových digitálních televizí nezná, nepočítáme-li termín ukončení zemského analogového televizního vysílání v České republice jako konec platnosti těchto licencí. Barrandov každopádně zahájil jednání s provozovateli multiplexů. Společně se zpravodajskou Z 1 a hudebním kanálem Óčko jeho zástupci navštívili Telefóniku O2. K dalším operátorům se Sidovský odmítl vyjádřit s tím, že jde o neveřejné informace.

TV Barrandov sídlo vizualizace

Vizualizace budoucího sídla televize Barrandov (Zdroj: Barrandov Studio)

Stejně Sidovský reagoval na dotaz k celkové investici do TV Barrandov. Tyto údaje jsou naším obchodním tajemstvím, řádově se jedná o stamiliony, uvedl. Počáteční investice do nové plnoformátové televize se v Česku odhadují na půldruhé miliardy korun (s takovou částkou počítá např. Febio TV), Barrandovu je poskytne jeho majitel a vlastník Třineckých železáren Tomáš Chrenek. Televize nyní intenzivně pracuje na stavbě svého sídla v prostorách barrandovských filmových ateliérů. Chystá se také na velký náběr zaměstnanců. Celkově by jich mělo být až sto padesát. Barrandov TV bude plnoformátová televize, která chce oslovit široké spektrum diváků. Jednáme tedy i s takovými osobnostmi, u kterých předpokládáme divácký zájem. Ale je možné, že přijdeme také s novými tvářemi, uvedl Sidovský.

BRAND24

RTA už o jednu kompenzaci požádala

Jaroslav Berka

Regionální televizní agentura (RTA) už o kompenzační licenci požádala, ale ne o tu, kterou má získat na základě už jednou uděleného oprávnění k celoplošnému zemskému digitálnímu vysílání. RTA je oproti ostatním pěti digitálním nováčkům v unikátní pozici, protože nezíská jednu, ale v podstatě hned tři vysílací licence. Jednu stejně jako ostatní členové Asociace digitálních televizí, jednu pouhým převedením současných analogových licencí jednotlivých studií RTA do digitálního vysílání a jednu jako kompenzaci za to, že tato studia vytvoří síť, která pokrývá minimálně 33 procent území České republiky nebo 33 procent obyvatel země. Právě o tuto poslední už RTA požádala prostřednictvím českokrumlovské společnosti EBD, již vlastní stejně jako RTA podnikatel Jaroslav Berka.

RTA je ale zároveň v pozici, kdy si nebude moci jen tak vybírat, v jaké digitální síti bude vysílat. Televize potřebuje zachovat regionální odpojování svých studií, která se nyní dělí o analogové kmitočty s televizí Prima. A protože Prima hodlá vysílat v multiplexu provozovaném společností Czech Digital Group, dá se čekat, že RTA a její kompenzační programy skončí v této vysílací síti. Vedle RTA a její kompenzační sítě označované TV 7 se v ní objeví také Prima s regionálními odpojováky RTA a zřejmě také kompenzační program Primy (buď plnoformátová stanice Prima klub, nebo uvažovaný sportovní kanál Prima sport – ten ale Prima těžko využije už pro nadcházející fotbalové Euro 2008). RTA zatím nesdělila, kdy by chtěla zahájit vysílání, ale vzhledem k tomu, že o kompenzační licenci pro síť TV 7 požádala už loni v listopadu, musí být připravena odstartovat ještě letos.

Který člen Asociace digitálních televizí zahájí jako první řádné vysílání v DVB-T?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).