Hlavní navigace

Nové logo České televize je hezké, proč ale měnit z gruntu všechno?

22. 4. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Totální změna vizuálu ČT vzbuzuje pocit, že Petr Dvořák dělá všechno pro to, aby rázně oddělil éru Jiřího Janečka od vlastního ředitelování na Kavčích horách

Možná půjdu proti proudu a většina čtenářů téhle glosy se mnou nebude souhlasit, ale nové logo České televize se mi líbí. Je mi úplně jedno, že vzdáleně připomíná logo dopravní společnosti ČD Cargo, že z něj zmizel háček nad „Č“ a místo písmene „T“ se v něm objevuje spíše „D“. Co mi ale vadí, je totální proměna log jednotlivých programů ČT. Petr Dvořák sice má pravdu v tom, že absence korporátního loga ČT na obrazovce je problém, na druhou stranu není pravda, že by naše veřejnoprávní televize byla s prostými číslicemi coby logy jednotlivých programů na světě osamocena.

Nemusíme přitom chodit moc daleko, stačí se podívat na sousední Slovensko. Ale ani ČT vlastně původně nepočítala s tím, že by loga jejích programů tvořily pouze číslice. Pokud si ještě vzpomínáte na vizuální změny ČT z roku 2007, které provedl předchozí generální ředitel Jiří Janeček, jistě velmi dobře víte, že jejich součástí bylo i zcela nové korporátní logo, které mělo nahradit historickou značku ČT. Loga jednotlivých programů vznikla jako součást tohoto nového korporátního loga, které ale Kavčí hory nikdy nezačaly používat.

Trapné nahánění Janečka kvůli novému logu

Živě si pamatuji na opakované, v posledních měsících až trapné otázky, kterými jsem s železnou pravidelností bombardoval tehdejšího tiskového mluvčího ČT Ladislava Štichu a generálního ředitele Jiřího Janečka, kdy se tedy dočkáme implementace nového loga, které pro ČT vytvořil grafik Štěpán Malovec. Termín se neustále odsouval. Jiří Janeček dokonce veřejně v Rádiu Impuls prohlásil, že nové logo ČT bude třešinkou na dortu za dokončenou digitalizací a Kavčí hory ho začnou používat v roce 2010. Ani to se ale nestalo a Janeček potom už přestal na dotazy k logu úplně reagovat.

Malovcovo logo se tedy na obrazovce nikdy neobjevilo (prý i kvůli protestům televizních odborů), polovičatá loga programů v podobě samotných číslic však ano. Vtipné je, že z Malovcova loga vycházela promo kampaň na nový vizuál ČT, v níž lidé rukama naznačovali jeho podobu, a toto nové logo rovněž začal používat nedělní pořad Svět ČT, jakási obdoba magazínu Volejte Novu. Diváci se ale nikdy nedozvěděli, že má jít o logo celé České televize, nikoli jen jednoho nedělního kontaktního promo pořadu.

Pamatuji si také na velkou frustraci grafiků České televize, kterým Janečkova zbabělost ohledně (ne)zavedení nového korporátního loga doslova pila krev. Dokonce natolik, že se nezdráhali mezi čtyřma očima prohlašovat, že pokud Janeček nedodrží slovo a nové logo v roce 2010 nezavede, z televize odejdou. Samozřejmě neodešel nikdo a grafický vizuál z roku 2007 se letos v září odporoučí do televizního nebe, aniž by byl kdy dotažen do konce. Což je škoda. Tedy i z toho hlediska, že nové a nepoužívané logo televize zaplatila, jako kdyby ho skutečně využila (populisticky by se dalo dodat, že jsme ho zaplatili my všichni z našich koncesionářských poplatků).

Tipy C

Změní ČT s každým novým ředitelem vizáž?

Ale i původně neúplná loga jednotlivých programů ČT se postupně etablovala a diváci si na ně zvykli. Teď jim je Dvořákova ČT vezme a zavede loga úplně nová, která nekorespondují se zbylou grafikou, takže všechny veřejnoprávní kanály čeká kompletní proměna vizuálu. To je po pěti letech docela brzy na to, že třeba zpravodajská ČT 24 různě upravovala vizáž co chvíli a třeba hlavní zpravodajská relace Události prochází grafickými úpravami snad ob rok. Kdyby současná grafika ČT nefungovala, neřekl bych ani popel, ale takhle mi to přijde jako zbytečná proměna.

Spíš mám z celé té vizuální změny pocit, že se Petr Dvořák snaží všemi silami odlišit „svoji“ ČT od té Janečkovy. Pokud by měl každý nový generální ředitel ČT zavádět z gruntu nový vizuální styl, Kavčím horám by to moc nepomohlo. Musíme tedy doufat, že Dvořák bude ředitelovat alespoň tak dlouho jako Janeček, a pokud ne, že jeho nástupce nebude mít takovou potřebu vlastní seberealizace na vizáži televize a zaměří se spíše na obsah vysílání.

Líbí se vám nové logo České televize?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).