Hlavní navigace

Nova na podzim zdražuje reklamu, Prima nikoli. ČT si ji bude prodávat sama

27. 8. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Podzim nebude jenom o souboji pořadů, televize líčí především na inzerenty. Nova, které se letos obchodně moc nedařilo, opět zdražila nejlukrativnější vysílací časy.

Prima se připravuje přejít na cílovku 15 až 65 let

Rozdílné obchodní strategie pro letošní podzim zvolily tři největší televizní skupiny v zemi. Nova, která se první letošní pololetí potýkala s úbytkem klientů způsobeným novou obchodní politikou, v pondělí s nástupem podzimního programového schématu překvapivě oznámila, že pro všechny nové klienty zdraží reklamu v nejlukrativnějším vysílacím čase. Za spoty odvysílané v tzv. super prime time, což je čas od 19:30 do 21:30 na hlavním kanálu Novy, si bude účtovat 1,5-násobek ceníkových cen oproti dosavadnímu 1,35-násobku. Změna se netýká klientů, kteří s Novou už dříve uzavřeli dlouhodobější smlouvu.

Konkurenční Prima pro podzim podobný krok nechystá. Potýká se totiž s nižší sledovaností a ačkoli je díky obchodní politice Novy dlouhodobě vyprodaná, zvyšování cen při citelném meziročním poklesu výkonu by inzerenti nemuseli dobře snášet. Podzim chce Prima využít pro vylepšení reputace a omlazení publika. Generální ředitel Martin Konrád už v jarním rozhovoru pro server DigiZone.cz uvedl, že Prima chce postupně přejít na užší cílovou skupinu diváků, konkrétně na kategorii 15 až 65 let. Na ni zaměřila už přípravu podzimních novinek a do konce roku bude sledovat vývoj výkonu svých kanálů u této cílové skupiny a zvažovat, zda na 15–65 bude od Nového roku prodávat i reklamu.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Generální ředitel FTV Primy Martin Konrád chce cílit na diváky od 15 do 65 let

Jak se omlazení cílovky dotkne Barrandova?

Od Primy to je logické rozhodnutí, protože zejména její tematické kanály lákají hlavně mladší diváky. Hlavní Prima na podzim výrazně omladí díky reality show VyVolení, soutěžní show Česko Slovensko má Talent či zábavné show QI: na vše máme odpověď. Výrazně se tak odliší od prvního programu České televize, s nímž ji pojil právě starší divák (ještě staršího má snad už jen TV Barrandov). Případný přechod na cílovou skupinu 15–65 let i v prodeji reklamy by ale znamenal tlak nejen na programy Primy, nýbrž i na Barrandov, který prodává reklamní časy společně s FTV Primou, prostřednictvím jejího mediálního zastupitelství Media Club.

Prima totiž sice na podzim nemění ceník reklamy, ale upraví poměr povinného rozdělení kampaní na jednotlivé televize zastupované Media Clubem. Podíl hlavního kanálu Primy klesne z 64 na 62 procent, naopak u Barrandova vzroste ze 14 na 15 procent a u Primy Cool z 11 na 12 procent (u Primy love zůstane na šesti procentech a u Primy Zoom na pěti). To se však týká ještě prodeje na cílovou skupinu D15+. Pokud by došlo k přechodu na D15–65, podíl Barrandova by se zřejmě musel snížit na úkor mladších kanálů Primy, ovšem nejdříve v roce 2014, kdy by k této změně mělo patrně dojít. Na obdobnou cílovou skupinu, diváky od 15 do 54 let, už prodává reklamu Nova (s výjimkou loňského roku, kdy si po letech zkusila prodej na D15+).

BRAND24


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

TV Barrandov na podzim posílí v rámci „primáckého“ mediazastupitelství Media Club

ČT „vyčistí“ Dvojku od menšinových formátů

Podzim bude zajímavý i z hlediska prodeje reklamy na České televizi. Ta už k 30. červnu vypověděla smlouvu agentuře Media Master a od července si reklamní časy prodává sama. Na podzim se zřejmě bude snažit výnosy z reklamy zvýšit, i když klasickou spotovou reklamu může ze zákona vysílat jen na programech ČT 2 a ČT Sport. Oba však cílí především na mladé diváky, kteří zajímají mediální agentury a inzerenty. ČT 2 se navíc od září zbaví řady menšinových pořadů, které přejdou na dva nové veřejnoprávní kanály ČT :DČT art. Programový ředitel ČT Milan Fridrich už dříve prohlásil, že by se Dvojka měla víc zaměřit na diváky ve věku od 15 do 45 let, čímž se na reklamním trhu stane přímým konkurentem kanálů Novy, ale i Primy Cool, Primy love či hudebních kanálů Óčka.

U Dvojky je už během léta patrná změna programmingu, na obrazovku se dostávají i mainstreamovější filmy a nezřídka její podíl v cílové skupině 15 až 54 let předčí čísla za kategorii D15+. U sportovního kanálu ČT to je většinou pravidlem, i když jeho sledovanost je silně ovlivněna tím, k jak atraktivním přenosům získá vysílací práva. Když se oběma kanálům daří, v celodenních číslech se v cílové skupině D15+ dostanou na pětiprocentní podíl, dohromady tedy na 10 procent. To je výrazně víc, než u TV Barrandov, která aktuálně „ukusuje“ z reklamního koláče víc než celá Česká televize dohromady. Jenže ČT je z hlediska reklamních časů zákonem omezena mnohem víc než komerční televize.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).