Hlavní navigace

Najednou je rozhlasová digitalizace dobrá

9. 9. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
České Radiokomunikace zahájily veřejnou debatu o digitalizaci rozhlasového vysílání. Trošku se ale zapomíná, že digitální rozhlas u nás už léta provozuje firma Teleko.

Hned dvě poměrně zásadní události tohoto týdne se týkaly digitálního rozhlasu. A nemám tím na mysli fakt, že v sousedním Německu dosáhly sítě DAB a DAB+ pokrytí poloviny obyvatel, i když i to je dost výmluvné. Příbramská společnost Teleko, která se soustavně věnuje propagaci zavádění digitálních rádií u nás již mnoho let, rozšířila pokrytí svého rozhlasového multiplexu do východních a části severních Čech. Od tohoto týdne lze její síť naladit z krkonošského vysílače Černá hora.

Druhou a zřejmě ještě důležitější událostí je veřejná výzva Českých Radiokomunikací k debatě nad plánem rozhlasové digitalizace v Česku. Největší provozovatel rozhlasových a televizních vysílačů u nás uspořádal seminář pro provozovatele rádií, na kterém nastínil, jak by podle jeho představ měla digitalizace rádií probíhat a jaká má tenhle proces úskalí. Novináři se o této akci dozvěděli až následně z tiskové zprávy, která neprozrazovala o nic víc, než předchozí dvě souvětí.

Jisté je to, že České Radiokomunikace hodně sází na veřejnoprávní Český rozhlas, který by podle nich měl sehrát v rozhlasové digitalizaci stejnou roli jako Česká televize v té televizní. Vtipné je, že nynější vedení Českého rozhlasu zatím nepředložilo ohledně digitalizace žádnou vizi a ani generální ředitel Peter Duhan tomuto procesu nevěnoval téměř žádnou pozornost jak ve svém kandidátském projektu, tak v pozdějších strategických úvahách okolo redefinice základních rozhlasových okruhů.

Český rozhlas navíc už nyní digitálně vysílá v rozhlasových sítích konkurenční firmy Teleko, i když zatím jen v jakési promo formě, kdy za šíření signálu téměř nic neplatí a na oplátku dělá operátorovi, jeho vysílání a e-shopu s digitálními rádii reklamu ve svém vysílání. Český rozhlas bude ale asi jediným vážným zájemcem o digitální vysílání, který bude mít zároveň dostatek peněz na souběžné šíření signálu v analogu a digitálu. Na tom České Radiokomunikace slušně vydělaly už při televizní digitalizaci, takže není divu, že by rády u rozhlasové digitalizace získaly za klienta právě ČRo.

U komerčních rádií totiž nemůže být o přechodu na digitální vysílání řeč, tedy alespoň ne v nějaké dohledné době. Hlavní hráči na trhu před časem protlačili Poslaneckou sněmovnou novelu vysílacího zákona, kterou vtipně nazvali „diginovelou“ a tvrdili, že v ní jde především o přechod na digitální vysílání. Jenže hlavním cílem zákona bylo zakonzervovat stávající stav rozhlasového trhu až do roku 2025, protože novela zajišťuje všem komerčním rádiím právo na prodloužení jejich analogových licencí do tohoto roku, pokud se dobrovolně přihlásí k budoucí digitalizaci.

BRAND24

Fakt, že se teď najednou České Radiokomunikace zajímají o rozhlasovou digitalizaci, není náhodný. Firma už loni získala oprávnění pro provoz krajské metropolitní sítě DAB/BAB+ v Praze a brousí si zuby i na první celoplošný rozhlasový multiplex. Dosud přidělené kmitočty se však týkají pouze méně atraktivního L-pásma, zatímco operátoři a rádia mají zájem o vysílání v tzv. III. Televizním pásmu. Tyto frekvence by měly být přidělovány v následujících letech. Zájem jistě bude mít i společnost Teleko, která pro rozhlasovou digitalizaci udělala v Česku zatím nejvíc. Teď jí reálně hrozí, že plody téhle práce sklidí České Radiokomunikace.

Pokud Teleko přijde o Český rozhlas coby klienta svých rozhlasových multiplexů, bude mít problém – komerční rádia nic nenutí po dalších 13 let vysílat digitálně, takže veřejnoprávní rozhlas je pro operátory digitálních rozhlasových sítí jedinou jistotou. A to ví moc dobře nejen Teleko, ale i České Radiokomunikace.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).