Hlavní navigace

Lze vůbec porovnávat výkon YouTube s televizemi? Aneb jak Google šlápl do…

28. 9. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokus o průnik mezi televizní inzerenty se českému Googlu příliš nevydařil. Proti nesprávné interpretaci dat se ozvala i agentura, která pro něj připravovala průzkum trhu.

Konec týdne pořádně zčeřila přestřelka mezi českou pobočkou globálního internetového obra Google a největšími českými televizemi kvůli tiskové zprávě, v níž Google tvrdí, že jeho videoportál YouTube je u Čechů do 35 let sledovanější než Nova nebo Prima. Od velmi odvážné zkratky, již Google použil přímo v titulku a posléze ji převzala řada médií (včetně DigiZone.cz), posléze dala ruce pryč i výzkumná agentura TNS Aisa, na základě jejíž dat Google ke svému tvrzení přišel. Google se ještě snažil zachránit reputaci tím, že médiím, která jeho zprávu převzala, rozeslal větší počet zdrojů dat, z nichž čerpal, a žádal o jejich doplnění do již vydaných článků.

„Chtěla bych Vás tímto moc požádat o uvedení VŠECH použitých zdrojů, na jejichž základě jsme sestavili tiskovou zprávu o YouTube. TNS Aisa je primární zdroj dat, nicméně při přípravě byly využity i další zdroje: TNS YouTube profiling (květen – červen 2014), YouTube interní data, ČSÚ, Netmonitor.cz, ATO Mediaresearch, Cross-mediální studie s Millward Brown,“ napsala serveru DigiZone.cz PR konzultantka Lucie Bílková z agentury Grayling, která pracuje pro Google. Průšvih ale už nešlo zastavit, takže chronologicky za sebou nejprve vydávaly protestní tisková vyjádření TNS Aisa, Asociace televizních organizací (ATO) a televize Nova.

Proč tolik humbuku okolo jedné tiskové zprávy? Především proto, že trend je jasný: mladí lidé stále více utíkají od klasické televize k internetu, případně konzumují oba tyto mediální typy současně (existuje k tomu dokonce odborný termín Second Screen). Kdyby se ukázalo, že klasická televize už není tak sledovaná jako videa na internetu, mohli by si provozovatelé největších videoportálů sáhnout na velmi slušné reklamní peníze, které dnes směřují do televizí. Google se touhle ambicí ve své tiskové zprávě vůbec netají, když reklamní potenciál YouTube opakovaně zmiňuje a navíc popisuje, jak se mu daří v cílové skupině uživatelů od 15 do 54 let, na kterou se dnes nejvíc prodává televizní reklama na komerčních televizích.

Jenže ze strany Google je to příliš okatá snaha, ke které příliš ohýbal různá data. Není sporu o tom, že u určitých mladších cílových skupin je internet mnohem atraktivnějším mediatypem než televize. A že u YouTube tráví více času než třeba u Novy. Jenže na rozdíl od Novy neměří YouTube peoplemetry a výzkum, na kterém Google staví, počítá s deklaracemi uživatelů, tedy vychází z toho, co mu řekli nějací respondenti. Kdežto peoplemetry měří tvrdá data, která nelze měnit k obrazu svému (byť PR oddělení různých televizí s nimi dokáží celkem obstojně čarovat). Nejsou to ale čísla založená na tom, že pan Karel řekl nějakému výzkumníkovi, co sledoval minulý pátek v televizi, a protože se nechtěl přiznat k pornokanálu, bez rozmyslu mu nadiktoval ČT 2.

Což samozřejmě vůbec neznamená, že by YouTube nemusel mít nižší zásah než Nova. Jen to nedokážeme spolehlivě změřit, protože jde o dva různé mediatypy, které lze srovnávat jen na základě spolehlivé analýzy oněch tvrdých dat. Jak ale porovnávat počet spuštěných videí na internetu s počtem diváků a podílem na publiku u televizí? A započítával Google do televizní sledovanosti i návštěvnost všech webových stránek televizních skupin Nova a Prima, vůči nimž se vymezuje, včetně jejich bohatých videoarchivů na internetu a prémiových videoslužeb? A co využívání televizních archivů a zpětného sledování pořadů pomocí TimeShiftu?

Pokud bychom srovnávali pouze internetové aktivity českých televizí a YouTube, byl by YouTube jasným vítězem. Ale započítávat do toho i sledovanost klasického lineárního televizního vysílání? To je srovnávání jablek s hruškami. Nehledě na to, že televize jsou v tomto srovnání v určité technologické nevýhodě. Z různých důvodů totiž jejich vysílání většinou není dostupné na mobilních přijímačích (chytrých telefonech, tabletech a noteboocích), což vede k tomu, že televize je vnímaná jako tradiční „večerní“ médium, k němuž se usedá po příchodu z práce nebo ze školy. Má svůj přirozený prime time, během něhož ji sleduje většina diváků. YouTube žádný prime time nemá, díky volnému přístupu na internetu, a to včetně možnosti připojit se k němu přes smartphone a tablet kdykoli a kdekoli, je sledovaný prakticky neustále. Pak je logické, že zvláště mladší generace u něj tráví mnohem více času než u klasické televize.

Až to půjde přesně změřit, zřejmě se tato predikce potvrdí. Nyní ale nemáme žádný spolehlivý zdroj dat, který by nám umožňoval porovnávat televizní sledovanost s návštěvností internetu a počtem spuštěných videí. Tvrzení, že YouTube je v Česku sledovanější než Nova nebo Prima, tedy nemusí být nutně lež, ale dokud ho nebudeme moci doložit jasným a nezpochybnitelným měřením napříč mediatypy, jde spíše o zbožné přání Googlu, na které jsme my novináři, lační po zajímavém titulku, bezezbytku skočili (včetně autora této glosy). Hanba nám!

K tématu se ještě vrátíme rozborem dat, na jejichž základě Google tvrdil, že YouTube je v Česku sledovanější než Nova

BRAND24

Má podle vás YouTube v České republice u lidí do 35 let větší zásah publika než Nova?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).