Hlavní navigace

Kvůli Primě love rozšíříme počet vysílačů multiplexu 3, slibuje ředitel Primy

8. 3. 2011
Doba čtení: 27 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Více základních vysílačů, než se původně plánovalo, by měl mít multiplex 3, v němž dnes startuje třetí program televize Prima, stanice pro ženy Prima love. Oproti digitální síti 2, v níž vysílá hlavní program Primy a Prima Cool pro mladé muže, není multiplex 3 dostupný například z libereckého Ještědu nebo pardubického vysílače Krásné. To by se mělo podle generálního ředitele Primy Marka Singera změnit. Prima love se má také objevit v dalších satelitních službách kromě Skylinku, CS Linku a T-Mobile televize. Nejen o distribuci nového programu televize Prima je dnešní rozhovor DigiZone.cz.

Dnes startuje váš třetí program Prima love. Umístíte ho do třetího multiplexu, který ale nemá tak dobré pokrytí jako multiplex 2, v němž vysílá Prima a Prima Cool. V některých místech, jako třeba Liberci, Pardubicích nebo na Karlovarsku jej diváci nenaladí, nebo jen s obtížemi. Budete požadovat rozšíření základní sítě vysílačů multiplexu 3, nebo alespoň zprovoznění dokrývačů ve větších městech?

Budeme, dokonce to už řešíme. Rýsují se nějaké možnosti, jak pokrytí zrychlit, hlavně v nástupové fázi. Když to dobře dopadne, řešení se najde.

To znamená, že vysílače, které původně nebyly pro multiplex 3 plánované, nakonec budou šířit i tuto digitální síť?

Přesně tak, o tom právě jednáme.

Bavíme se tedy třeba o Liberci, Pardubicích, Karlovarsku…?

Ano, přesně tak. Liberec a podobně.

V jakém časovém horizontu tyto vysílače spustíte?

To nezáleží jenom na nás, ale na regulátorovi (Českém telekomunikačním úřadu, pozn. red.), který by s tím musel souhlasit, a také na Českých Radiokomunikacích, jak rychle tyto vysílače zprovozní. Ale řádově půjde o měsíce.

Marek Singer - 5

Nedávno jste na semináři o reklamě v České televizi řekl, že pokud ji poslanci umožní vysílat i po roce 2012, budete zvažovat, zda nevypnout Primu Cool, protože na její provoz nebudete mít peníze. Teď spouštíte třetí volně vysílaný program. Bylo to tedy jenom takové strašení?

Ne, ta realita trvá. Jde o to, že v tuto chvíli v podstatě nikdo nevnímá ty naprosto si odporující predikce reklamního trhu. Když se zeptáte, jak se bude vyvíjet reklamní trh, dostane se vám od různých lidí různých odpovědí. Někdo vám řekne, že trh poroste, protože roste i v Německu, jiný vám zase nastíní pesimistickou predikci, podle které klesne o deset procent. Když vezmu tento rozptyl v úvahu, může se to stát. Na druhou stranu nemůžeme čekat na to, jak se situace okolo reklamy v České televizi vyvine. Třetím kanálem si můžeme navýšit podíl na trhu reklamních příjmů a dynamika trhu by pro nás mohla být méně zásadní, než jsme si dosud mysleli. Když děláte střednědobý plán, těžko se vám odhaduje, co udělá konkurence. Ne že by nám to konkurence usnadňovala, ale v poslední době nám to neztěžuje.

Televize Nova na začátku února tvrdila, že může okamžitě spustit další tematický program.

Ano, pak by to samozřejmě na náš projekt nějaký vliv mělo, ale to budeme komentovat, až ten program uvidíme.

Co se týká nákladů na šíření signálu Primy Cool, které jste zmiňoval na semináři v Poslanecké sněmovně, bude na tom Prima love stejně nebo lépe?

Podobně. V tuto chvíli samozřejmě výrazně níže, protože jak sám říkáte, pokrytí multiplexu 3 je nižší a pochopitelně je tam nějaká úměra mezi pokrytím a náklady. Ale výhledově, protože třetí multiplex míří ke srovnatelnému pokrytí jako multiplex 2, se ty náklady budou blížit.

Máte nějakou relační slevu od Českých Radiokomunikací na šíření Primy love v multiplexu 3?

Slevu úplně ne, pouze nižší náklady úměrné nižšímu pokrytí multiplexu 3 oproti multiplexu 2.

Firma Czech Digital Group (CDG), která multiplex 3 provozuje a již loni v prosinci koupily České Radiokomunikace, zveřejnila na přelomu roku nový ceník za vysílání v této síti. Podle něj by měly televize aktuálně platit asi šest milionů korun měsíčně. Platí to i pro Primu love? Nebo platíte méně?

Platíme ceníkovou cenu dle zveřejněných podmínek (4. března 2011 zveřejnila CDG další nový ceník, podle něhož vyjde distribuce programů v multiplexu 3 levněji než podle lednových cen, pozn. red.).

Licence Primy love je platná pouze do konce letošního roku. Je to kvůli tomu, že máte stejně časově ohraničenou smlouvu na vysílání v multiplexu 3, s možností jejího prodloužení?

Ne, to ne. Primární důvod je velmi jednoduchý: jde o vysílací licenci, která platí po dobu přechodu na digitální vysílání (jde o původní kompenzační licenci pro televizi R1, která platí jen po dobu procesu digitalizace, pozn. red.). Měla by skončit společně s digitalizací. Počítáme s tím, že potom ji zaměníme za normální registraci, nebo že prodloužíme stávající licenci. Záleží na tom, jak se dohodneme s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Na satelitu bude Prima love vysílat na pozici 23,5 stupně východně a bude dostupná na kartách Skylink a CS Link. Platíte si kapacitu na transpondéru sami, nebo ji za vás hradí tyto satelitní služby?

Je to záležitost obchodního ujednání, ale není to ani tak, ani tak. Je to prostě určitá obchodní dohoda, která má nějaké plnění z obou stran.

Část nákladů tedy platíte vy a část oni?

Spíš jde o to, že tam jsou i jiné protislužby. I oni jsou zadavatelé reklamy…

Co kdyby chtěly Primu love zařadit do své nabídky i další satelitní služby, UPC Direct a Digi TV?

S Digi TV jednáme, ale s nimi to je vždycky trošku delší proces. Prima Cool se k nim dostala až po roce, tak doufáme, že s Primou love to tentokrát stihneme dřív. Uvidíme. Co se týká UPC Direct, jsme také v jednání. Tam to většinou není otázka tak dlouhé doby, ale vyžádali si od nás podklady a teď čekáme na jejich reakci.

Tyto dvě satelitní služby si budou platit kapacitu pro Primu love na satelitu samy? Nebo se zase dohodnete na nějakém protiplnění?

To ještě nemůžu říct, protože jednáme. Nevím, jak to dopadne.

Dokážete si výnosy z prodeje reklamních časů vydělat na distribuci signálu Primy love? Respektive kdy?

To bychom ji nespouštěli, protože všechny naše kanály si na sebe musí vydělat, mají soběstačný obchodní model, i když reklamu na nich prodáváme dohromady. V prvním roce Prima love soběstačná rozhodně nebude. To těžko.

A v kterém roce si tedy na sebe Prima love vydělá?

Je to součástí našeho čerstvě osvěženého pětiletého plánu, a v tomto horizontu musí být všechny naše kanály profitabilní.

Prima love využívá původní licenci pro televizi R1, v ranních hodinách bude ve všední dny dávat prostor regionálnímu zpravodajství. Bude to odpojované vysílání, stejně jako na Primě, nebo celostátně vysílaný tok regionálních relací, zařazených za sebou?

To druhé.

Do jaké míry se start Primy love projeví na programování Primy a Primy Cool (přesun čistě ženských pořadů na Prima love, přehodnocení priorit ohledně cílových skupin dosavadních dvou kanálů Primy)? Co to bude znamenal pro velkou Primu?

Pro velkou Primu to znamená sice menší dopad, nicméně nám to umožní soustředit se na to, že chceme mít hlavní televizi orientovanou na moderní rodinu. Tedy na lidi, kteří jsou ekonomicky aktivní, mají ideálně alespoň průměrný příjem a Prima love nám umožní plně využít tituly, které jsme třeba vysílali na hlavní Primě nebo Primě Cool, ale nevěděli jsme si s nimi tak úplně rady. Třeba seriál Glee je na hlavní Primu složitý formát, nemá na její velikost dostatečný počet diváků, na druhou stranu na Primě love bude naprosto právoplatným členem.

Měli jsme několik takových speciálně mladších formátů, které se nám na těch ostatních stanicích pohybovaly částečně proto, že třeba byly součástí většího dealu nakoupeného od velkého studia a my jsme si říkali, že je chceme výhledově umístit na Primu love nebo Primu klub – podle toho, v jakém období jsme se o tom bavili. Kvůli licenčním podmínkám jsme ale tyto seriály museli začít vysílat ještě předtím, než odstartovala Prima love. Není to ale jen otázka pořadů jako takových, i jejich umístění ve schématu.

Marek Singer - 1

Jak to myslíte?

Ze Zoufalých manželek ve 22:20 na hlavní Primě „vyždímáme“ v dobrém slova smyslu několik set tisíc velmi loajálních diváků, ve 21:20 jsou to v podstatě ti samí diváci, bude jich o něco málo navíc, ale to je na hlavní Primu málo. Přitom máme poměrně hodně podnětů od divaček, zda bychom nemohli Zoufalé manželky dávat od devíti večer, protože po desáté už chtějí jít spát. Takže nám to vlastně umožní přesunout osvědčenou značku do časů, kde ji diváci, respektive divačky, chtějí. Není to tedy jenom hra o to, jaké formáty na Prime love budou, ale také kdy budou.

Nemáte obavy ze vzájemné kanibalizace kanálů, jako se to stalo u České televize? Nejvíce to uškodilo hlavnímu programu ČT 1.

Proto jsme také poměrně pečlivě zvažovali, jak kanál Prima love postavit a zacílit. Úplně první scénář byl směřovaný na všechny ženy starší patnácti let. Po různých simulacích jsme si ale řekli ne, pojďme na ženy od 15 do 44 let. Z tohoto důvodu je to taková „Prima Cool pro ženy“, jak trefně poznamenal jeden z vašich kolegů novinářů. Když prodáváme balík kanálů, dává nám to takto smysl a vzájemná kanibalizace všech tří programů je výrazně menší. Nějaká tam samozřejmě bude, ale ta by byla vždycky. Rozhodně si myslíme, že takto je ten zisk, který nám to přinese, větší než to, co vznikem nového kanálu „zkanibalizuje“.

Původní záměr cílit na ženy starší patnácti let byl projekt Prima Doma, pro který jste si také registrovali ochrannou známku a logo?

Ne, to měl být program Prima Club, pokud si na něj ještě vzpomínáte. Operovali jsme s ním někdy přede dvěma lety.

Ale měli jste dvě varianty ženského kanálu. Říkal jste to na tiskovce k Primě love.

Prima Doma byla taková kouřová clona, aby si konkurence myslela, že jdeme touto cestou.

Nova si potom zaregistrovala podobné značky, které máte i vy: Novu Family jako protiváhu Primy Family a podobně.

Z jejich strany to byla asi taková odveta. Mají na to ale plné právo, registrovat si můžete, co vám uznají za registraceschopné.

Prima ke konci loňského roku zrušila sportovní zprávycelou sportovní redakci. Nevysíláte už ani žádné sportovní přenosy. Znamená to definitivní konec sportu na všech programech Primy? I na Primě Cool, kde jste občas vysílali fotbal a hodil se tam?

Zrušení sportovních zpráv bylo méně o sportu a víc o celé zpravodajské hodině na Primě. Dlouhodobě jsme neměli recept, jak v hodině mezi sedmou a osmou večer konkurovat a dostávat se na čísla, která jsme chtěli. Když jsme si potom dělali průzkum, co naši diváci – neříkám, že diváci obecně, ale diváci, kteří se dívají na Primu – preferují v této hodině, a dali jsme jim nabídku od zpráv přes krimi zprávy, magazín, VIP zprávy, nejhůře se umístilo počasí a hned potom sportovní zprávy. Samozřejmě existuje určité tvrdé jádro diváků, které by vždycky chtělo sportovní zprávy, ale ono to je taky trochu o určitém stereotypu, že se zprávy musí skládat z klasického zpravodajství, sportu a počasí. Řekli jsme si, že to tak být nemusí a že nabídneme alternativu. Proto si myslíme, že je naše zpravodajská hodina tak úspěšná, protože neopakuje to, co vidíte na jiných stanicích.

A když prostě chcete vidět sportovní zprávy?

Podíváte se na ČT, protože je neojbsažnější, nebo na Novu, kde vám dají nějakého Borce nakonec. Každý má to svoje a my už jsme jako třetí neměli co nabídnout, aby to bylo něco jiného. Stejné to bylo s počasím. Kdežto u Krimi zpráv jsme viděli, že to funguje v okolních zemích a že je poměrně silná skupina diváků, která je chce. Potvrdili jsme si to výzkumem, a proto u nás získaly prioritu. Teď má naše večerní zpravodajská hodina jasně daný tok informací od nejserióznějších zpráv k těm nejzábavnějším. Má to jakousi logiku a diváci ji pochopili a přijali ji. Proto si myslíme, že sportovní zprávy na Primě nejsou nutné.

A co sport jako takový, tedy i občasné sportovní přenosy?

Tam je to o ceně vysílacích práv pro zajímavé sportovní události. Trošku se bijeme s tím, že Cool se svojí relativní velikostí musí mít u těchto sportovních přenosů nějakou rentabilitu. Pár jsme si jich vyzkoušeli, takové ty jakoby bonbónky typu fotbal Brazílie versus Anglie a podobně. Udělalo to svoje čísla, bylo to dejme tomu rentabilní, ale ty větší akce typu Premier League nebo Champions League, kterým by to na Primě Cool slušelo, se dostávají částečně vinou konkurenčního boje mezi různými subjekty do takových cenových relací, že nám prostě nestojí za to. Několikanásobně by se nám to nevyplatilo. Myslím si, že to sport posune čím dál tím víc na placené kanály, což se ostatně děje všude na světě.

Sport jenom jako placená zábava?

A nebo ještě na veřejnoprávních sportovních kanálech, které by se měly spíše soustředit na ty sporty, které nejsou tolik komerčně důležité, ale mají důvod být v dané zemi vysílané v televizi. Není to jen o velikosti země, protože vím, že třeba v Dánsku je úspěšným produktem jejich druhá fotbalová liga. Jenom proto, že ji správně uchopili a postavili ji jako region proti regionu, dokázali ji udělat zajímavě, včetně pojetí přenosů a fandění. To je podle mě příležitost pro Českou televizi, aniž by musela krvácet šílené peníze za Champions League.

Takže v současné době nevidíte efektivní sport, který by se mohl objevit na některém z programů Primy?

Zatím ne, ale neříkám, že se tak nikdy nestane. Máte pravdu v tom, že by to sportu na Primě Cool slušelo. Ale je otázka, jakému. Je to taky o tom, že se trošku díváme, jaké sporty jdou v cílové skupině, na kterou programujeme Primu Cool, nahoru. Fotbal a hokej napadne každého. Je pravda, že komerčně jsou to nejzajímavější sporty. Na druhou stranu je otázka, zda být při takovém počtu sportovních kanálů, které se všechny soustředí na španělskou, italskou, anglickou a další fotbalové ligy, šestým, který půjde stejnou cestou, anebo si prostě nenajít něco jiného a nedat tomu jinou atmosféru. Uvidíme.

Co třeba extrémní sporty? Prima Cool už dnes vysílá zahraniční díly soutěže Faktor strachu, které lze označit za svým způsobem sportovní pořady.

Přesně tak, extrémní sport je jedna možnost, ale zase: samozřejmě že máme na stole dva tři návrhy na sportovní magazín extrémních sportů, ale ony ve finále všechny vypadají podobně. Potom je otázka, jestli si to divák nakonec nepustí na jiném programu: Discovery nebo dokonce na speciálním kanálu věnovaném extrémním sportům, který už existuje, a kde jsou záběry, které jdou ještě o jednu úroveň dál, než by asi šel náš magazín. Je to podle mě spíš dramaturgická otázka. Tak, jak jsme poměrně dlouho čekali, než jsme na Primě Cool vyjeli s prvním vlastním pořadem, tak chceme, abychom i v tomto případě nepokazili nebo nerozředili image Primy Cool. Když už jsme se rozhodovali pro magazín o online hrách, chtěli jsme ho mít takový, jaký by ho chtěli mít hráči těchto her. Proto jsme přišli s Re-play. Máme několik dalších podobných projektů, a jeden z nich je o sportu.

Jak jste ostatně spokojeni s pořadem Re-play, prvním původním pořadem Primy?

Zatím výborně, sleduje ho skoro sto tisíc lidí. Je to první pokus o vlastní pořad a je podle nás správný. Více lidí se asi na takto zaměřený pořad dívat nebude. V každém případě, v daném čase je to jednoznačně to, co jsme si představovali. Teď jde o to, jak vlastní tvorbu budovat dál. Pokud to bereme jako pilotní projekt, jsme spokojeni.

Marek Singer - 3

S jakou mírou reprízovosti počítáte na Primě love, a jak se to dotkne reprízovosti na hlavním programu Primy a na Primě Cool?

Reprízovost na Primě love je relativně nízká. Na Primě Cool je téměř nulová, tady nějaké reprízy jsou, ale je jich velmi, velmi málo. Spíš se bavíme o tom, že v některých určitých oknech sáhneme do archivu a přivedeme zpátky něco, co by už na hlavní Primě nebylo tolik atraktivní. Třeba Ošklivku Katku, což je romantický seriál pro ženy, který na hlavní Primě udělal čísla, která nebyla úplně špatná, ale neměl takový potenciál, abychom v něm pokračovali. Ale zopakovat ho jako odpolední pohádku na Primě love je bez problémů.

Drtivá většina programového schématu Primy love však jsou, stejně jako na Primě Cool, premiéry. I v tom sedí ono přirovnání k „Primě Cool pro ženy“, protože když se podíváte na programové schéma Primy love, opakovacích oken je tam minimum. Samozřejmě, základní struktura je stejná jako na Primě Cool, což znamená, že co hrajeme jeden den v prime time, druhý den dopoledne a brzy odpoledne opakujeme, ale to je jednoznačně strategie sekundárních kanálů. Nemáte šanci, pokud nemáte neomezené zdroje, hrát premiéry přes celý den.

Jak se projeví na programování hlavní Primy to, že využíváte vysílací práva pro opakování některých nakoupených seriálů a filmů na Primě Cool a nyní na Primě love? Nebudou vám tyto druhé runy chybět na hlavní Primě? Neprodraží se vám potom větší četnost premiér na tomto hlavním programu?

Právě tím, že se hlavní Prima bude čím dál tím víc orientovat na rodinu, některé seriály, které byly více zaměřené na ženy, nebudou v reprízách patřit na hlavní program. Neříkám tím, že nebudeme opakovat naše seriály na hlavní Primě, ale asi to budou spíš ty novější.

Inspirovali jste se při stavění Primy love u jiných ženských programů? Někde v zahraničí?

Neměli jsme jen jednu inspiraci, podobných kanálů je po světě několik. Podobného zaměření je i několik programů v rámci skupiny MTG, do které patří Prima. Jde o severské země: Švédsko, Dánsko a podobně. V Německu teď existuje jeden velice podobný kanál, který startuje ve stejném termínu jako my, takže ten nám spíš potvrdil, že jde o dobré rozhodnutí, které dává logiku i někomu jinému. Vím, že jsme byli nařknuti ze zcizení jakéhosi konceptu. Nechám to na posouzení diváků. Inspirace byla spíš vnitřní, hodně jsme konzultovali v severských zemích, kde působí MTG.

To nařknutí se týkalo slovenské televize Doma, druhého programu Markízy, která patří provozovateli Novy?

No, slyšel jsem to.

Ani trošku jste se od ní neinspirovali?

Myslím, že rozhodne divák. Ono se to dá velice jednoduše poznat. V okamžiku, až nám vyjede deset nejsledovanějších pořadů, bude se to dát porovnat s deseti nejsledovanějšími pořady na televizi Doma. Skoro bych se sázel, že tam bude značný rozdíl v typologii. Ale uvidíme, možná se pletu, protože Prima love je taky ženský kanál, takže pochopitelně v odpoledních hodinách vysílá telenovelu, ale velmi moderní, spíš krimiseriál pro ženy. Možná mě divačky přesvědčí, že to je to, co chtějí nejvíc. Ale spíš bych na těch horních pozicích očekával ty největší taháky, a to si myslím, že je jiný druh pořadu než top ten pořadů v konceptu ženského kanálu televize Markíza Doma na Slovensku.

Prodraží se vám zahájení dopoledního vysílání na Primě Cool, odkud se odstěhuje vysílání televize R1 (nyní převedené na licenci programu Prima love), nebo půjde vyloženě o reprízy, takže vás to nebude stát skoro nic?

Nebudou to jenom reprízy večerních pořadů, ale kombinace. Dopoledne rozjedeme například seriál JAG. Měli jsme ho na Primě a říkali jsme si, že se hodí spíš na Primu Cool, ale neměli jsme pro něj správný vysílací čas. Teď se pro něj vytvořil krásný prostor. Taky tam bude seriál, který už byl úspěšný na Prima Cool – Buffy. Upíři táhnou, takže je tam dáme. Bude to tedy kombinace premiérových, i když z hlediska hlavní Primy opakovaných seriálů, doplněných jedním oknem s reprízami. Dvě třetiny rozšířeného vysílání budou pořady, které nebudeme opakovat z předchozího večera, jednu třetinu zopakujeme.

Jak se rozšíření vysílání Primy Cool na celý den projeví na sledovanosti tohoto programu? Teď měříte zvlášť výsledky dopoledního vysílání televize R1 a zvlášť Primu Cool, která vysílá ve všední dny až od poledne.

Měříme je zvlášť, ano, protože jde o dvě vysílací licence. S posunem licence televize R1 na samostatný kanál Prima love se přesune i měření sledovanosti. U Primy Cool počítáme s určitým posílením v cílové skupině diváků od 15 do 40 let, protože přeci jenom regionální zprávy přitahují v této skupině méně diváků než JAG. Ale že bychom z hlediska ratingů v těchto vysílacích časech čekali nějaký výrazný vliv na celkovou sledovanost Primy Cool, to ne. Řádově půjde o desetiny procentního bodu.

Mnohokrát jste už řekl, že Prima love by měla do konce letošního roku dosáhnout sledovanosti Primy Cool, tedy asi tříprocentního podílu na dospělém publiku. Jakých podílů by měly dosahovat vaše ostatní programy a jaký podíl na trhu by měla mít celá skupina Prima?

Máme takovou představu, že by Prima měla být schopna plus mínus uhájit svoji pozici, což je v tuto chvíli dejme tomu 18 procent podílu na dospělém publiku. Samozřejmě v závislosti na tom, jaká bude sezóna. Obě dvě novější televize se budou pohybovat mezi třemi a doufejme, že pěti procenty. Když to dopočítáte, pro celou skupinu to může být mezi 21 a 25 procenty u diváků starších patnácti let. To je pozice, která nám dává poměrně slušný index vůči konkurenci.

Velká Prima už podle vás nebude stoupat?

Je to možné, ale náš obchodní model na tom už není závislý. Což si myslím, že je obrovská výhoda oproti minulosti, kdy s hlavní Primou stálo a padalo to, co se dařilo obchodně. Teď se nám velice často stává, že když má hlavní Prima špatný den, naopak Prima Cool to hezky dorovná. Počítáme s tím, že tato diverzifikace rizika bude pokračovat i s Primou love.

Jak bude Prima reagovat na neúspěchy některých formátů konkurenční Novy, konkrétně Česko Slovenské SuperStar? Ovlivní to rozhodování o nasazení druhé řady Česko Slovensko má Talent, případně Česko Slovenského X-Factoru do podzimního schématu Primy?

Samozřejmě se budeme rozmýšlet, zda takový formát nasadit. A hlavně jak. U SuperStar hrálo roli to, že jeden souboj talentových soutěží skončil a okamžitě začal casting na další. Mezi tím nebyla vůbec žádná pauza, kdy by lidi alespoň chvíli neslyšeli o tom, že je někde nějaká porota a nějací soutěžící. Letní přestávka je přeci jenom o něco delší a je taky mentálně jiná, lidi mají dovolené, je to takový přirozený poločas roku. Myslíme si, že to je lepší předěl, než ten zimní. A navíc i zkušenost z jiných zemí ukazuje, že druhá sezona takové soutěže je většinou zajímavější, protože už má nějakou značku a lidé už vědí, do čeho jdou. I casting bývá pestřejší. Tím ale nepředjímám rozhodnutí, které musí padnout v horizontu týdnů.

Co když Nova proti vám znovu postaví svoji Talentmanii?

To je samozřejmě její svaté právo, konec konců, stát se může všechno. Může to být Talentmanie, může to být něco jiného, uvidíme. Nevím, co proti nám postaví, ale zase: pro nás je důležité, abychom vytvořili show, která bude natolik dobrá a zajímavá, že i když se na ni bude dívat „jenom“ 25 procent diváků, což nám bohatě stačí, budou spokojeni. A ne že se na to budou dívat jenom proto, že nevědí, co jiného by sledovali. Musí je to bavit.

Pojďme se trošku blíž podívat na jarní schémata Novy a Primy. U Novy jsme okomentovali SuperStar, další neúspěch byla telenovela Tisíc a jedna noc, i když po přesunu do podvečera má stále přes milion diváků. Rozšíření zpravodajství Novy se zatím na sledovanosti příliš neodrazilo. Jak vnímáte jarní sezónu u vašeho největšího konkurenta? V čem dělají chybu?

To vám neřeknu, i kdybych to věděl (smích). Nebudeme zastírat, že když je konkurence slabší, než sama očekávala a očekával trh, je to pro nás dobré. Není to jenom otázka Novy nebo Primy, v jakémkoli konkurenčním prostředí by to byla dobrá zpráva. My se snažíme už druhým rokem schéma Primy stavět tak, aby bylo samostojné a nezáviselo tolik na tom, co nasadí konkurence. Je to svým způsobem těžší, ale jsou vidět výsledky: šestá nebo sedmá hodina večer nám funguje, ať se telenovely přesouvají ze strany na stranu. Naše Prostřeno! si svoje diváky udrželo, zpravodajská hodina taky, i když je na všech televizích výrazně víc zpravodajství. Jsou to takové naše pilíře, stejně jako Cesty domů, které mají okolo milionu diváků, a tvoří základ našeho schématu, na kterém se dá stavět. Není to jako v roce 2005 s VyVolenými, kteří buď fungují, anebo nefungují a buď vám celé schéma dělá krásná čísla, nebo mizerná.

Ve finále se ukazuje, že pro klienty je mnohem důležitější předvídatelnost a stabilita než to, že máte jednu sezónu fantastickou a druhá sezóna stojí za prd. To pro ně není řešení. Nám se teď vrací to, že agentury začínají oceňovat naše možná menší, ale postupné kroky, které mají nějakou logiku a jsme jimi svým způsobem předvídatelní. Ne zrovna tím, co kdy budeme vysílat, ale naše strategie je zřetelná.

Marek Singer - 4

Pojďme k vašemu jarnímu schématu. Prima přišla s několika novými formáty, nasadili jste například reality show Farmář hledá ženu, kterou jste natočili už loni v létě. Jak jste spokojeni s její sledovaností?

První díl vidělo 21 procent dospělého publika, skoro 700 tisíc diváků. Oproti letnímu castingovému dílu to je dvojnásobek. Letní díl se nedal obejít, ten formát je s ním takhle vymyšlen. Je to trošku nešťastné v tom, že jde o samé vizitky farmářů za sebou a dramaturgicky to není moc záživné. Přemýšleli jsme o tom, zda by to nešlo udělat jako castingové vizitky „rozstřílené“ po schématu Primy, ale majitel licence nás přesvědčil, že takto je to lepší, že si to tak ženy, které se budou chtít hlásit, lépe zapamatují. Stalo se, přihlásily se nám zajímavé kandidátky.

700 tisíc diváků u dílu z minulého týdne, které jsme měli v devět hodin večer, je na Primu krásné číslo a jsme s ním spokojeni. Jenom doufáme, že to bude ještě růst, protože příběh farmářů graduje. I tento první díl byl svým způsobem úvodem, a všechny reality show fungují spíš v příběhu. V našem Farmáři se odehrávají velmi hezké osudy, každý farmář má kolem sebe úplně jiné prostředí. Jsou tam statky, na které bych se strašně rád nastěhoval i já, a pak je tam kozí dědek, u kterého bych nevydržel asi ani 24 hodin. Ale o tom to je, má to být pestré.

Proč jste čekali s nasazením Farmáře až na letošní jaro, když jste ho měli hotového loni v létě?

Do podzimu se nám prostě nevešel. Nehodil se nám do vysílacího plánu, navíc aspiruji k tomu, abychom nemuseli všechno, co vyrobíme, okamžitě nasazovat do vysílání. Abychom měli vždycky nějakou rezervu. Může se stát, že se něco nepovede. Vždycky se stane, že něco nezafunguje a pro tento případ bych chtěl mít po ruce zálohu. Farmář na podzim nebyl potřeba, teď se nám do schématu velice hodí. Momentálně například řešíme situaci, že to, co nám jednou vyšlo – Čápi s mákem – lidi znovu neoslovilo, takže to budeme nějak řešit.

Takže budete šachovat s programovým schématem Primy?

Ve čtvrtek v osm večer, možná. Ano.

Lze tam vůbec nasadit něco, co by konkurovalo Ordinaci v růžové zahradě na Nově?

Je to taky otázka návratnosti investic. V okamžiku, kdy mi Nikdo není dokonalý v úterý večer dělá 18 procent za ty náklady, co stojí, přímo proti Ordinaci, která tam má sice dvojnásobek, ale stojí mnohonásobně víc, jsem naprosto spokojený. Je to výkonnost, která mi naprosto vyhovuje. Kdyby to mělo být soupeření o prvenství v tomto slotu, bavíme se o úplně jiných penězích. Neříkám, že bych ten boj nepodstoupil, ale je otázka, jestli by to bylo to nejefektivnější, co v daném okamžiku můžete udělat. Nebo zda není lepší udělat to, co jsme udělali s Cestami domů, že jsme je dali na pondělí a středu, kde si našly milion pravidelných diváků. Kdybychom je dali na úterý a čtvrtek, byl by to možná mediálně zajímavý boj, ale nevím, zda by to bylo efektivní.

Jojka vysílá Čápy s mákem, respektive Kapra na dortu, jak ten pořad nazvala, ve stejnou dobu jako vy?

Ne, oni ho nevysílali jako my, schovali si ho na nedělní prime time po Šéfce. Nasadí ho tedy později než my.

V neděli odstartovala nová česko-slovenská soutěž Šéfka, další společný projekt Primy a slovenské televize Joj. Loni jste uzavřeli spolupráci se společností FremantleMedia, od které jste získali licenci pro soutěž Česko Slovensko má talent. Měli jste se jí zavázat k odebrání určitého počtu formátů ročně. Jak vypadá naplňování této smlouvy?

Zatím ji naplňujeme, protože jsme vysílali Česko Slovensko má talent. Pracujeme tak, jak ta smlouva hovoří, na formátech, které ji naplní. S největší pravděpodobností půjde o podzimní show, která bude z jejich dílny. A ještě máme takové dva projekty, které jsou v brzkém stadiu a které jsou dokonce nad rámec té smlouvy. FremantleMedia nám prostě shodou okolností nabídnul velice zajímavé nápady. Možná tedy bude naše spolupráce dokonce širší než říká smlouva.

Kolik formátů od FremantleMedia musíte podle té smlouvy vyprodukovat?

To vám nemůžu říct.

Tak alespoň, na jak dlouho je ta smlouva uzavřená.

Je to několikaletá smlouva. Není na rok nebo na dva, je to strategické partnerství na víc let. Má to svůj smysl, protože jejich portfolio formátů je velice zajímavé. Jak říkám, je možné, že půjdeme dokonce i nad rámec smlouvy.

Neuvažujete o podobné spolupráci, která probíhá mezi televizí Joj a Primou, také mezi programy Prima Cool a Joj Plus? Druhý program Jojky se přeformátovává na televizi pro mladé.

V principu ano, otázka ale je, čím tu spolupráci naplnit. U hlavních stanic se toho nabízí víc, u menších programů je to taky možné, ale spíš si myslím, že trend bude takový, že se na nějaké projekty spojí dokonce víc televizí v podobném duchu. Což se konec konců i děje právě v rámci skupiny MTG. Vzhledem k tomu, že tyto kanály mají jednu z nejkosmopolit­nějších cílových skupin, dá se čekat, že společné projekty budou více mezinárodní a koprodukční mezi více televizemi. Ve Skandinávii máme asi tři kanály, které jsou velice podobné Primě Cool a některé show, které se tam chystají, se nám líbí a rádi bychom se k nim přidali. Pak by bylo možné takové show vyrábět za snesitelné ceny.

Co třeba lokalizovaná verze Faktoru strachu, který už teď vysíláte na Primě Cool?

No právě. Ano, něco v tomto duchu.

A VyVolení?

Neříkám, že ne, ale určitě ne v té podobě, v jaké je už Prima vysílala. Existuje několikero reality formátů, u kterých to vypadá, že by je diváci znovu ocenili. Konec konců, Faktor strachu je také reality show.

Co se bude dít s licencí pro program Prima family, kterou jste získali loni v březnu a umožňuje vám vysílat v celoplošném pozemním multiplexu?

To se uvidí.

Marek Singer - 2

Příští rok dojde k ukončení digitalizace a Primě family začne běžet roční lhůta pro zahájení vysílání, jinak o licenci přijde.

Ano. Uvidíme. Opravdu vám na to nedokážu odpovědět. A není to proto, že bych to nechtěl říct, nemám to ani nikde napsané.

Dá se vůbec utáhnout další celoplošný televizní program, s těmi cenami za šíření signálu v DVB-T? To už byste měli na celý multiplex, jak vám nedávno na rádiu Impuls říkal Václav Moravec.

Ano, to je na celý multiplex, ale my nemáme aspiraci ho zaplnit. Je to spíš odvislé od toho, nakolik reklamní trh poroste nebo ne. Dokážu si představit situaci, že čtvrtý kanál je naprosto komerčně realizovatelná záležitost, ale trend na reklamním trhu by musel být jasně zřetelný, aby to nebyla sázka na štěstí. Ne že bychom neradi riskovali, ale musí tam být rozumná míra rizika.

Na otázku po čtvrtém a dalších kanálech Primy jste v několika rozhovorech odpovídal, že prostor vidíte spíše v placených programech.

Ano, jednak s nimi má skupina MTG poměrně bohaté zkušenosti, a jednak si myslím, že ten trend takový je. Má to spoustu důvodů. Týká se to třeba sportu, jak jsme se bavili před chvílí. Prostě si myslím, že tam je prostor.

A je to o tom, že by si Prima sama vytvořila nové programy pod svojí značkou, nebo byste přebrali lokalizované verze placených kanálů MTG, které už operují na jiných trzích? Třeba tematické kanály Viasat, z nichž některé už na českém trhu působí, ale na Primě nejsou moc prezentované – byť jste na ně občas vysílali reklamní spoty?

Vlastně jste popsal obě cesty. Obojí je možné.

Prima minulý týden zahájila vysílání v HD kvalitě na satelitu. Exkluzivně jste k dispozici pouze zákazníkům satelitní služby CS Link. Proč jenom jim? Objeví se Prima HD i někde jinde?

Je to určitá forma spolupráce s CS Linkem, která jde přes několik oblastí. Jedna z nich je, že od nás mají garantovanou exkluzivitu pro satelitní platformy na rok. Oni nám zase na oplátku Primu HD propagují, propagují i Primu jako takovou a je v tom ještě pár dalších elementů, ale to je součástí té smlouvy. Myslím, že i tohle je možná cesta do budoucnosti, jak některé inovace přinést na trh rychleji tím, že je zobchodujete. Protože mít „jenom HD“ je sice hezké, ale že by se diváci kvůli tomu víc masově dívali na ten či onen program jenom kvůli tomu, že vysílá v HD kvalitě, tak to zatím není. To neznamená, že bych si nemyslel, že HD není budoucností televizního vysílání. Je, protože nástup kvality je jasný. Ale je to trošku spojené s možností komprese dat a datových toků, protože si myslím, že DVB-T není úplně přející standard pro HDTV.

Proto se Prima v Praze účastní testů standardu DVB-T2, který by měl být určen právě pro pozemní vysílání HD programů?

DVB-T2 je první komerčně snesitelný formát pro pozemní vysílání HDTV. Testujeme ho, protože nechceme zůstat pozadu a jsme rádi, že se České Radiokomunikace snaží s tím něco dělat. Sice tu byly nějaké semináře ministerstva o DVB-T2, ale pak se nic nedělo. Takže se o to celkem logicky stará nejvíc ten, kdo počítá, že to dokáže zobchodovat.

Prima ale nevysílá v „pravém“ HD, je pouze přepočítávaná ze standardního do vysokého rozlišení. Kdy přejdete na nativní HD rozlišení? A umožňuje to váš vysílací řetězec?

Umožňuje. Je to určitá investice, kterou jsme zatím neudělali. Teď o ní jednáme, a zase to vypadá, že se možná najde způsob, jak ten nativní řetězec uzavřít díky některým komerčním spolupracím.

Bude to ještě z budovy na Palmovce, nebo z nového sídla Primy na pražských Vinohradech, kam byste se měli časem přestěhovat?

To se taky uvidí, protože v současné budově budeme sídlit ještě minimálně do konce roku 2012. Je to ještě pořád otázka vyjednávání, zatím jsme nepodepsali smlouvu. Ale je velmi reálné, že se to stane až v nové budově. Dávalo by to smysl.

Z nové budovy byste měli začít vysílat kdy?

Pokud se pohneme, nejpozději začátkem roku 2013.

Opět si ji jenom pronajmete, nebo koupíte?

BRAND24

Velmi pravděpodobně pronajmeme.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Naladili jste si už Primu love?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).