Hlavní navigace

Hudební přenosy: rozdíly v nabídce placených a volně dostupných služeb

25. 9. 2017
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: ČT
Na koncerty vážné hudby tuzemských symfonických orchestrů, na hostující zahraniční interprety a na operní představení v českých a moravských divadlech vynaloží přímí diváci každoročně kolem tří set milionů korun.

Zážitek z osobní návštěvy koncertu nebo divadla sice nelze nahradit sledováním přenosů v kině, nebo dokonce ve vlastním obýváku, avšak přesto je nabídka bezplatných i placených služeb v tomto specifickém segmentu stále pestřejší.

DVD vytlačují přímé přenosy

Nástup a rozšíření internetu připravily o tržby vedle producentů a distributorů hollywoodských filmů také vydavatele DVD s klasickou hudbou a operou. Přestože si dnes vydavatelství zachovávají své klasické DVD řady, nemohou na příjmy z nich spoléhat tolik jako v minulosti. Konkurenci jim přinesly nejprve placené televizní programy s nabídkou klasické hudby a opery, poté přenosy do kin a posledních pět let i dynamicky se rozvíjející internetové služby on-demand.

Dnes není problém zaplatit za vstupenku do Vídeňské státní opery nebo na Salzburský hudební festival 250 až 300 eur, přitom za poloviční obnos lze pořídit celoroční předplatné přenosů ze stejného operního domu nebo mimořádně populární přenosy z Metropolitní opery v New Yorku. Milovníci klasické hudby a opery, kteří nemohou objíždět celou Evropu a zároveň mají neutuchající touhu poznat nové interpretace děl tohoto žánru, se kromě nákupu DVD nebo občasného přenosu na veřejnoprávních kanálech dosud spoléhali na přenosy do kin a na placené televizní programy.

Kromě New Yorku zkouší štěstí i Londýn nebo Aix-en-Provence

Jít do kina na operu a na balet je u nás reálnou možností od roku 2007, kdy odstartovaly přenosy z Metropolitní opery v New Yorku. Dnes jsou součástí dramaturgie 84 českých a moravských biografů a cena vstupenky představuje troj- až čtyřnásobek hodnoty vstupenky na filmové představení. Před sedmi lety se snažil úspěch Met in HD okopírovat provozovatel kin IMAX v Praze, Plzni a Pardubicích, ale záznamy z Královské opery Covent Garden z Londýna neměly takový úspěch. 

Momentálně zájem o operu v kině reflektuje například Francouzský institut, který již zprostředkoval několik ročníků festivalu v Aix-en-Provence, nebo nejnověji projekt All’Opera 2017/18, jenž má na programu šest operních a jedno baletní představení z italských divadel, a to za 220 Kč v kinech v Šumperku, Jihlavě, Uherském Hradišti a Valašských Kloboukách. 

Náročnějším divákům zbývá satelit

A jak to bylo s placenou televizí? Před dvaceti lety vznikla televize Mezzo patřící většinovým podílem mediálnímu koncernu Lagardère. Na český trh příliš nespoléhá – přestože ji má v nabídce UPC ČR a Rio TV, jedná se pouze o verzi ve standardním rozlišení a k poptávce po zařazení dramaturgicky atraktivnější Mezzo HD jsou čeští operátoři skeptičtí. 

Již dvacet let operuje na celosvětovém trhu i prémiová televize Classica, jejíž pokrytí je v Česku pouze díky satelitním službám Skylink a Flix TV. Její program je naplněn záznamy pořízenými mateřskou nahrávací společností Unitel, která disponuje jednou z nejrozsáhlejších knihoven ve svém segmentu na světě. 

Distribuce placeného programu byla ještě před deseti lety nemyslitelná bez provozovatele kabelové nebo satelitní televize. Internet samozřejmě přinesl velkou změnu – a nebylo to IPTV. A nové příležitosti se nechytly ani tak velké vydavatelské společnosti, jako samotná divadla a orchestry. Jde o přímé přenosy realizované samotnými operními či koncertními domy na svých webových portálech.

Přenos není zdaleka vším

Možnou odpověď na otázku, proč tomu tak je, by mohla přinést sonda do autorskoprávních aspektů. Přenos autorského díla samozřejmě předpokládá vypořádání autorských práv (skladatel, dirigent, hráči orchestru, členové sboru, sólisté a při operní inscenaci i režisér, kostýmní výtvarník, autor scény atd.). Pokud televize a vydavatelství neumí nabídnout umělcům adekvátní odměnu a jejich hlavní výhoda se smrskne na distribuci koncertu či představení, stávají se nadbytečnými. Distribuce, a vlastně ani samotné pořízení přenosu či záznamu, už nejsou omezeny na malý okruh profesionálů, dříve náležejících právě do sféry televizní produkce a hudebních vydavatelství. Orchestry a divadla mohou oslovovat své digitální publikum přímo.

Nelze než souhlasit s přirovnáním The New York Times, že placený internetový kanál medici.tv, založený před devíti lety, můžeme přirovnat k Netflixu v prostředí klasické hudby. Služba sice stále sází na přímé přenosy, její hlavní výhodou je však obsáhlá knihovna s audiovizuálními nahrávkami koncertů předních světových orchestrů včetně České filharmonie, dále představení evropských operních domů a festivalů (Verbier, Glyndebourne, Aix-en-Provence, Salcburk), dokumenty, nebo dokonce master classes. Letos má medici.tv na programu kolem stovky přímých přenosů. Sledovat je lze v našich podmínkách zatím pouze přes počítač, což ovšem není překážkou pro propojení s televizí nebo projektorem. Měsíční předplatné činí 14,90 eur, celoroční abonmá pak zvýhodněných 149 eur. Právě tato cenová úroveň je nejčastější u všech provozovatelů se srovnatelnou nabídkou.

Příjmy z přenosů tvoří až čtvrtinu obratu

Příchodem Petera Gelba, bývalého manažera v hudebním průmyslu, do vedení Metropolitní opery v New Yorku nastal rozmach přenosů operních představení do kin po celém světě a rovněž vznikla internetová služba Met Opera On Demand. Za měsíční poplatek 14,99 USD a potažmo 149,90 USD za kalendářní rok se uživatel dostává do databáze hudebních nahrávek a audiovizuálních záznamů představení této světové operní scény. Předností služby pro uživatele je možnost spuštění v prostředí Smart TV a zájem provozovatele o co nejširší pokrytí napříč různými platformami. 

Opera Nápoj lásky.
Autor: ČT

Opera Nápoj lásky.

Metropolitní opera platí za jeden z nejprestižnějších operních domů světa s reputací špičkové hudební interpretace – vokální i instrumentální. Jak už jsem uvedl, nabídka on-line je produkčně provázána s přenosy do kin a představuje významný příjem na straně provozovatelů biografů i Metropolitní opery. Údaje z roku 2015 uvádějí tržby 27 milionů USD z projektu Met in HD, což je neuvěřitelných 23 % celkových příjmů ze vstupného Metropolitní opery. Z velkorysého přístupu a díky profesionálnímu uchopení přenosů tak profituje i on-line nabídka Met Opera On Demand. 

Luxus vlastních HD kamer

Divácky srovnatelný komfort představuje řešení Vídeňské státní opery, která investovala do vlastní technologie. Podobně jako další operní domy v Evropě (Varšava, Helsinky) si nechala přímo do hlediště nainstalovat dálkově ovladatelné HD kamery a od října 2013 nabízí přenosy divákům do celého světa. I zde je patrný zájem o co nejvyšší komfort i za cenu dělení se o tržby od předplatitelů. Aplikace je dostupná mj. v prostředí Samsung Smart TV. Služba Wiener Staatsoper Livestreaming nabízí přibližně 40 přímých přenosů za sezonu a dále možnost zhlédnutí záznamů z videotéky, a to za cenu 159 eur za rok.

Zajímavostí tohoto řešení je možnost volby ze dvou různých perspektiv kamery – celek nebo detail – po dobu celého přenosu. Vídeňská státní opera díky své on-demand službě prodala v sezoně 2015/16 celkem 2153 digitálních předplatných a dalších asi osm tisíc jednorázových vstupů. Pokud sečteme jednotlivce, kteří si zaplatili za některé z představení on-demand, dostaneme se k číslu 54 tisíc streamů, což podle vlastního průzkumu divadla představuje asi 100 tisíc diváků. Vídeň je sdělná, i pokud jde o strukturu publika – 72 % je z německy mluvících zemí, přes 11 % z ostatních evropských zemí a 16 % mimo starý kontinent. Operní přenosy z Vídně mají možnost titulků v různých jazycích, mezi nimi i v češtině.

Čtyřicet přímých přenosů a stovky záznamů nabízí také Digital Concert Hall Berlínské filharmonie, bez nadsázky jednoho z nejlepších orchestrů na světě. Předplatné je opět v úrovni 14,90 eur měsíčně nebo 149 eur za celý rok. Aplikace je kromě Samsung Smart TV i v nabídce dalších pěti světových výrobců televizních přijímačů a čtyř platforem: Amazon fireTV, Android TV nebo Apple TV. V Berlíně sází na technologický progres a od poloviny září dochází k upgradu kvality přenosů pro majitele televizí Panasonic na 4K HDR. Právě možnosti přenosů koncertů on-line ve vysoké kvalitě nadchly také současné vedení České filharmonie, která na spuštění projektu pracuje již několik let. Přenosy z Rudolfina by se tak mohly šířit nejenom prostřednictvím České televize, ale i internetem do celého světa.

Bezplatné alternativy

Placené přenosy koncertů klasické hudby a operních představení mají již několik let i bezplatnou konkurenci. Jedna z nejlepších oper na kontinentu, Bavorská státní opera, dává k dispozici kolem deseti přímých přenosů za sezonu zcela bezplatně prostřednictvím své webové stránky. Bruselská opera La Monnaie zašla ještě dál a na svém webu nabízí záznam poslední premiéry bezplatně po dobu několika týdnů. Francouzsko-německá televizní stanice Arte dává k dispozici zdarma řadu koncertů a oper jednak on-line ze svého webu, a také pod aplikací na Samsung Smart TV.

BRAND24

Opera Lucrezia Borgia, San Francisko 2013.
Autor: ČT

Opera Lucrezia Borgia, San Francisco 2013.

A po dvou a půl letech dochází k významné změně v projektu The Opera Platform iniciovaném organizací Opera Europa na technologii Arte prostřednictvím YouTube Player. Od poloviny října 2017 dojde k rozšíření počtu partnerů (participujících operních domů z celé Evropy) ze současných patnácti a tím i k rozšíření nabídky bezplatných přenosů a videotéky pod názvem Opera Vision. Na rozdíl od on-demand placených služeb, které jsou provozovány zejména samotnými kulturními institucemi jako zdroj vedlejších příjmů a marketingová podpora, má tato celoevropská iniciativa za cíl zpřístupnit operní umění do celého světa. 

Financuje ji jednak Evropská unie a menším dílem i samotná divadla. Z ČR se projektu zúčastní pražské Národní divadlo a Národní divadlo Brno. V letech 2018, 2019 a 2020 nabídnou vždy jeden přímý přenos operního představení, který bude přístupný i následující týdny ve formě záznamu, a to bezplatně pro uživatele z celého světa.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval jako redaktor týdeníku Marketing & Media, posléze coby mluvčí UPC ČR a nyní je referentem marketingu a PR opery Národního divadla Brno.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).