Hlavní navigace

Historie a plány: TV Óčko

28. 12. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Ve třetím pokračování seriálu DigiZone.cz, jenž přibližuje historii a plány potenciálních digitálních nováčků na televizním trhu, tentokrát představujeme hudební televizi Óčko. Jako jediná ze "šesti statečných" už čtyři roky digitálně vysílá. Diváci si ji mohou naladit od října 2002.

Televize sídlí a vysílá z vily v pražské Vrchlického ulici. Dostupná je v kabelových sítích, na satelitu, Internetu a zkušebně v Praze a části středních Čech jako součást zemské sítě B. Už několikrát se hudebně-lifestylová stanice osvědčila jako líheň televizních celebrit pro konkurenci, příkladem je Eva Ajchmajerová. V čele televize zakotvil mediálně ostřílený Jiří Balvín. Bývalý ředitel České televize, který se za dobu svého televizního působení stihl ohřát i v televizi Nova, vede Óčko od 1. října 2003.

Na jaře roku 2004 zahájila televize Óčko jednání s mediálním koncernem Mafra Media, od dubna 2005 je jeho součástí jako společnost Stanice O. Mafra Media vstoupila do hudební stanice jako majoritní vlastník s podílem 80,9 procent akcií. Podle Jiřího Balvína se nyní i díky tomu Óčko uživí z prodeje reklamních časů: Jsme součástí velké rodiny, kde si jednotlivé divize vzájemně pomáhají. Kooperujeme s lifestylovým a hudebním časopisem Filter, s rádiem Expres, portálem iDnes.cz. Naši diváci dostávají jako ceny v pořadech právě zmiňovaný magazín Filter, my v něm zase máme inzerci, řekl v rozhovoru pro DigiZone.cz.

V listopadu tohoto roku schválila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) převod zbylých akciových podílů, které do té doby patřily původním zakladatelům TV Óčka, na společnost Mafra Media. Ta se tak stala jediným vlastníkem hudební televize.

Pro koho a jak hudební televize vysílá?

Podle výsledků sledovanosti je televize Óčko dlouhodobě nejúspěšnějším kabelovým a satelitním televizním programem v České republice. V Praze, kde ji lze naladit i v přechodném zemském digitálním multiplexu B, ji sleduje vůbec nejvíc diváků z celé republiky.

Na webových stránkách Stanice O najdeme charakteristiky televize. Definuje se zejména jako mladistvá, moderní a svěží. Tomu odpovídá i její cílová skupina, kterou tvoří podle Media Projektu zejména dospívající mládež a mladí lidé ve věku 12–35 let. Většina diváků pochází ze středních a větších měst (sídla nad 5000 obyvatel). Zároveň se domácnosti příznivců Óčka vyznačují nadprůměrnou kupní silou. Složení divácké skupiny je podmíněno nejenom obsahem vysílání, ale také způsobem šíření televizního signálu. Pestrá paleta distribučních cest Óčka totiž nezahrnuje zemské analogové vysílání, které je pro většinu diváků dosud klíčové.

Pražané a Středočeši, kteří mají zatím jako jediní výsadu digitálního příjmu Óčka na anténu, o ni s příchodem nového roku málem přišli. Provozovateli digitálního multiplexu B, společnosti Czech Digital Group (CDG), totiž s koncem roku 2006 vyprší licence pro experimentální vysílání. Podle současných zákonu lze přitom oprávnění pro zkušební vysílání udělit už jen na šedesát dní v jednom kalendářním roce. RRTV se ale nakonec rozhodla vyhovět žádosti firmy CDG k prodloužení experimentu DVB-T. A jelikož společnost CDG získala licenci v době, kdy legislativa zkoušku vysílání na celý rok umožňovala, RRTV se rozhodla, že se může celoročně také prodloužit. Multiplex B má tak potvrzené své unikátní postavení a diváci ho uvidí nadále.

Interaktivní služby a vícekanálový zvuk

Televize Óčko se ucházela o vysílací frekvenci v rámci multiplexu C, a to zejména z důvodu většího zaměření na interaktivní služby. Ty by se měly stát vlajkovou lodí Óčka a umožnit divákům zásadnějším způsobem vstupovat do vysílání. Jedná se zejména o hlasování, soutěže a ankety, které v sobě zahrnují divácké rozhodnutí o dalším programu. Uvažuje se také o možnosti stahování jednotlivých klipů dle přání diváka k němu domů.

Udělením digitální licence letos v dubnu se pro televizi Óčko nic zásadního nezměnilo. Charakter Óčka zůstane v zásadě zachován. Budeme hudební stanicí. Program proměňujeme kontinuálně i v současné době. Za tu dobu, kdy jsme přestali být výlučnějším hudebně zaměřeným programem a udělali z Óčka normální hudební komerční televizi, jsme se už nějak zavedli, shrnul situaci pro DigiZone.cz generální ředitel stanice Jiří Balvín.

V licenčních podmínkách se Óčko zavázalo věnovat nejméně 66 procent vysílacího času evropské tvorbě – včetně té domácí. Nezávislé evropské produkci věnuje televize čtvrtinu svého programu. Dále se zavázalo, že nebude přebírat části programu od jiných provozovatelů, s výjimkou přímých přenosů koncertů ze zahraničí. Domácí tvorba má zpočátku tvořit 25 procent vysílání, její podíl bude ale postupně navyšován a nejpozději v roce 2017 má dosáhnout 33 procent. Óčko by chtělo pokračovat v internaciona­lizaci a etnické pestrosti moderátorů, už teď figurují na moderátorských postech kromě Čechů i Slováci. Jedno z programových těžišť spočívá dnes v československé hudební scéně. Plánuje se také postupné zavádění vícekanálového zvuku a systematické přenosy z hudebních festivalů

Jsme v jednom a půl miliónu domácností a naše sledovanost stále stoupá.

Jiří Balvín

Jiří Balvín prohlásil: Zůstaneme takovou televizí, která se snaží být pro všechny, a myslím si, že podle ohlasů, které máme, to diváci oceňují. Chceme si zachovat všechny kategorie diváků, kteří se zajímají o hudbu. Přes den jedeme mainstream, hlavní proud komerční hudby, ale nezapomínáme, zvláště přes večer po 22. hodině, ani na vyhraněnější diváky. Hrajeme Star Guitar, hip-hopové pořady a všechny možné kategorie hudebního zaměření, kdy to není vyloženě pro většinového diváka, ale takové trochu vyhraněnější.

Óčko by v budoucnosti rádo vysílalo kromě vlastního pořadu Hudební ceny Óčka také přenosy z předávání jiných velkých hudebních cen, jakými jsou například Anděl nebo Český Slavík. Jiří Balvín vidí tyto plány jako reálné a v rozhovoru pro DigiZone.cz řekl: Vzhledem k tomu, že začnou vysílat malé, tematicky zaměřené televize, si myslím, že by si velké stanice mohly uvolnit ruce a některé segmenty programu úplně opustit. Třeba právě hudbu. Ta není, stejně jako sport, pro majoritního diváka zajímavá.

BRAND24

Óčko v říjnu oslavilo čtvrté narozeniny. Dárkem si nadělilo nejenom novou grafiku, ale při zachování stávajících programových formátů přidalo s mírnou úpravou i osm nových pořadů. Kultovním seriálem Happy Tree Friends potěšilo také příznivce drsného humoru. A jak nedávno informoval server Parabola.cz, televize uvedla do provozu odbavovací pracoviště, které je připravené vyslat ven obraz i ve vysokém rozlišení (HDTV). Nyní záleží na provozovatelích digitálního vysílání, jak se k nabídce postaví.

Podle Jiřího Balvína se zablokováním digitalizace pro televizi Óčko nic zásadního nezměnilo. Vysíláme již více než čtyři roky, jsme v jednom a půl miliónu domácností a naše sledovanost stále stoupá. Pochopitelně jsme na rozvoj pozemního digitálního vysílání připraveni a chystali jsme programové novinky. Takže pozastavením procesu digitalizace se jenom částečně pozastavil proces uvádění nových programů na naši obrazovku. Na rozdíl od jiných držitelů-nedržitelů nových digitálních licencí nám nějaké zvláštní náklady navíc nevznikly.

Líbí se vám Óčko takové, jaké je?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).