Hlavní navigace

Erik Dvořák z Mladé fronty: Úrovni našich videí prospívá i dědictví po TV Metropol

10. 11. 2016
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Mladá fronta
Ředitel divize Online vydavatelství Mladá fronta popisuje aktuální internetové aktivity společnosti, představuje plány na využití videoobsahu a webových projektů, jako je Euro TV nebo VideaČesky.cz.

Portfolio vydavatelství Mladá fronta se výrazně ztenčilo po letošním prodeji většiny titulů společnosti Czech News Center. Modřanské Mladé frontě tak kromě knižního vydavatelství zůstal hlavně týdeník Euro a měsíčník Profit, silná divize zdravotnických titulů a vybrané weby.

Co vám zůstalo v portfoliu a co se přesunulo do Holešovic?

Zhruba dvě třetiny našeho online portfolia jsme prodali CNC, zůstalo nám Euro, které je sice po oddělení E15 dosti malé, ale v současné době se nám daří dostat se na podobnou úroveň návštěvnosti, jakou vykazuje E15. Aktuálně máme 614 000 RU měsíčně, což je jen o něco méně než E15. Z ekonomických titulů provozujeme ještě web Finance.cz, který jsme převzali koncem minulého roku.

To je spíše zpravodajský web, nebo odborný, který radí čtenářům, jak nakládat s financemi?

Spíše je to poradenský web, který radí ohledně financí. Dále nám zůstal seriálový web Edna.cz, který je z pohledu návštěvnosti v našem portfoliu tím největším a dále roste.

Obsah webu Edna.cz připravují interní redaktoři, nebo lidé, kteří ho založili?

Už ho nevytvářejí lidé, kteří web zakládali, ale lidé z komunity, která se okolo tohoto serveru vytvořila. Sice nesedí u nás v baráku, ale primární vliv na jeho obsah mají adminové, kteří stránku spravují a mají v celé komunitě vybudované určité jméno. Jim pomáhá několik desítek lidí, kteří spravují profily jednotlivých seriálů a píší o nich. Veškerý obsah si tak připravuje sama komunita.

Trailery a ukázky ze seriálů vkládáte přímo přes váš redakční systém, nebo využíváte úložiště nějakého známého videoserveru?

Devadesát procent videí na Edně je embedováno z YouTube.com.


Autor: Mladá fronta

Erik Dvořák

Takže vlastní videoobsah produkujete pouze v rámci Euro TV?

Ano. A ještě provozujeme server VideaČesky.cz. Jak název napovídá, všechna videa jsou lokalizována do češtiny. Po celém světě spolupracujeme s lidmi, kteří sledují tamní scénu tvůrců online videí. Naši spolupracovníci pro nás vyhledávají zajímavá videa, která třeba ani nejsou až tak známá a nemusí být ani na YouTube.com. Jde nám primárně o zajímavý obsah, který pak naši spolupracovníci přeloží a k jednotlivým videím připraví české titulky.

Ti lidé jsou placení od videa, nebo podle počtu zhlédnutí toho videa?

Je to stejné jako na Edna.cz. Ti lidé to dělají, protože je to baví. Máme odměny, které se odvíjí podle množství kilobajtů přeložených titulků, a hlavně pak toho, jak kvalitně jsou dané titulky přeloženy.

Takové hodnocení probíhá formou nějaké interní redakční prověrky, nebo hodnotí kvalitu uživatelé serveru?

Zatím hodnotíme pouze interně, ale do budoucna plánujeme i možnost, že by mohli hodnotit přímo diváci. Tuto práci pro nás aktuálně vytváří zakladatel serveru Vojtěch Tuček, kterého se nám podařilo získat zpátky, protože byl zhruba rok a půl mimo poté, co VideaČesky.cz prodal předchozímu vlastníkovi. Jeho návrat se nám určitě vyplatil, komunita ho hodně ocenila a i na úrovni obsahu je vidět, že se hodně zlepšuje. Chceme se začít dále soustředit na nové oblasti a možnosti, třeba v oblasti průvodců pro cestovatele nebo magazínu s radami pro maminky s dětmi. Hlavním cílem je disponovat co největším počtem zajímavých videí a nesoustředit se jen na takové light a funny klipy, které obsahu dominovaly doteď.

Uvažujete i o natáčení nějaké vlastní tvorby?

Zatím ne.

Jaká je pozice VideaČesky.cz ve srovnání s jinými tuzemskými videoservery?

Třeba Loupák.cz, který je ohromný a soustředí se hlavně na zmíněná vtipná videa, tak preferuje jiný typ videí, než jaká vydáváme my. I Playtvák.cz je v tomto hodně podobný Loupáku, plus se snaží produkovat i vlastní tvorbu. Pro srovnání mohu uvést, že VideaČesky.cz vykazují kolem sto dvaceti tisíc zhlédnutí videí denně.

Takže vám nejde o nahánění čísel skrze funny virální videa, ale spíše o zajímavý obsah, který stojí za to přeložit?

Přesně tak. U nás třeba hodně diváků sleduje diskusní show s Conanem O´Brienem.

Jak moc velkou konkurencí pro vás jsou nativní titulky na YouTube?

Nativní titulky bývají většinou přidávány k trailerům, ale kompletní překlady talkshow nebo konkrétních youtuberů zase tak často nenajdete. Snažíme se překládat videa, o kterých si myslíme, že se budou našim divákům líbit. Nemusí pak dlouho čekat na český překlad a navíc jim touto formou přefiltrujeme pro ně zajímavý obsah. To je také důvod, proč návštěvníci na VideaČesky.cz chodí. Řídíme se jasným programovým schématem, třeba každé úterý vyjde nový Conan. Návštěvníci se k nám pak často vrací, protože je zajímá, co nového jim nabídneme.

Jak máte vyřešena autorská práva?

Čerpáme hodně z YouTube.com a v případě, když najdeme video, které na YouTube.com není, píšeme o svolení přímo autorovi. Většinou se setkáváme s pozitivním přístupem, i když to obvykle nejsou „velcí“ stand-upisté a hvězdy YouTube, které za svoji tvorbu berou velké peníze. V našem případě jde spíše o méně známé autory, kteří překlad do češtiny berou jako svoji propagaci a často je překvapí, že se někdo z České republiky zajímá o jejich videa.

A kde jsou peníze pro Mladou frontu? U embedovaných videí asi neprodáváte vlastní videoreklamu…

Aktuálně spočívá náš byznys v displejové reklamě, která je na samotném webu. Videoreklamu jako takovou na serveru VideaČesky.cz neprodáváme. Další možnost příjmů vidíme ve spuštění nějaké prémiové sekce. Rádi bychom se domluvili s některými stand-up komiky.

Kolik si myslíte, že by byli diváci ochotni zaplatit?

Celé je to zatím v rovině nápadu, který chceme časem vyzkoušet. Aktivity webu VideaČesky.cz se špatně monetizují a jeho byznys je dost těžce uchopitelný a my si myslíme, že právě podobné překlady premium pořadů by mohly být jednou z možných cest.

Co když se to nepodaří?

Záleží na tom, kolik bude stát licence konkrétního vystupujícího. Počítáme, že bychom za jednu show mohli vybrat mezi třemi a pěti stovkami korun. Mělo by jít o reálnou show, která vystupovala i v České republice. Lístek na takovou stand-up komedii vyjde i na tisíc korun a my bychom chtěli za už proběhlé vystoupení kolem těch zmíněných tří set korun.

Máte štáb, který by mohl tato vystoupení natáčet?

Stand-upisti ve velké většině případů už tato videa mají natočená a přístup k nim nabízejí za příslušný poplatek na vlastním webu.


Autor: Mladá fronta

Erik Dvořák

Ale vlastní štáb máte pro natáčení rozhovorů pro Euro TV.

Ano, ale zatím těch rozhovorů není tolik, abychom zaměstnávali internisty, takže najímáme jednotlivé spolupracovníky ad hoc. Euro TV je vcelku mladý projekt, který si zatím hledá své místo. Je to součást webu Euro.cz a počet videí by měl postupně narůstat. Zatím se soustředíme na oslovování zajímavých hostů. Jejich vystoupení a vše potřebné se natáčí v modřanské budově Mladé fronty.

Vydáváte tři videa týdně. Kolik lidí na ně kouká?

Samozřejmě záleží video od videa. Průměrná sledovanost se pohybuje kolem čtyř tisíc uživatelů.

Tato videa ale oblepujete vlastní videoreklamou.

Euro TV je zatím mladý projekt, který ještě nemá takové jméno, první videa jsme představili na konci dubna. Zatím se nám povedlo prodat reklamu některým brokerským nebo technologickým firmám, jako je třeba Samsung. Kromě videoreklamy nabízíme klientům i možnost natočení videa s konkrétním hostem na vybrané téma.

A co obsah mimo studio? Napadají mě záznamy z konferencí, které pořádají třeba zdravotnické tituly z vašeho vydavatelství.

Na něčem podobném pracujeme. Z pohledu zdravotníků organizujeme určitě zajímavé akce. Rádi bychom připravili i videozáznam z diskusního Euro Clubu nebo snídaně Euro Business Breakfast, které pořádá týdeník Euro. Těžko teď ale říct, jestli se bavíme o online přenosech, záznamech, nebo jejich streamování, zatím jen přemýšlíme, jak tyto procesy připravit a co by mohlo být pro naše diváky zajímavé.

Jaká je délka videí na Euro TV?

Většinou se vejdeme do třiceti minut.

Jak moc vám usnadňuje práci studio, které jste podědili po zaniklé TV Metropol?

Myslím, že docela dost. Asi by se dal potřebný obsah připravovat i bez studia, ale určitě ne na takové úrovni a za takové náklady.

Oceňují diváci úroveň videí? Nebo jim jde spíše o obsah?

Spíše o ten obsah. Primární věc, která rozhoduje o spuštění videa, je jeho obsah a moderátor. To je také důvod, proč řešíme budoucí formu obsahu a proč zvažujeme možnost přibrat dalšího moderátora.

Měl by být moderátor spíše známou tváří, nebo odborníkem na dané téma?

Spíš tou známou tváří, potřebnou odbornost jsme schopni mu dodat. A sami už jsme naše odborníky, jako je třeba Miroslav Zámečník nebo Petr Holec, do vysílání nasadili. K nim bychom právě potřebovali ještě nějakou známou tvář, která nás dokáže přiblížit mainstreamovému divákovi.

O co je největší zájem? O odbornost, nebo na diváky spíš fungují populární témata?

Asi funguje víc ta druhá možnost. Největší sledovanost nám zatím vykázal videorozhovor se social media manažerkou Coca Coly Evou Liba, která hodně mluvila třeba o možnostech sociální sítě Snapchat.

Plánujete nějaké další videokanály, třeba pro zmíněné zdravotnické tituly?

Uvažujeme hlavně o online monetizaci zmiňovaných konferencí. Jejich natáčení a následné zpoplatnění jejich záznamu je zajímavé i proto, že spousta lidí se v daném termínu třeba nemůže dostavit. Co se týče dalších plánů, tak kromě studia jsme po Metropol TV podědili třeba i plně vybavenou kuchyň, která sloužila pro focení pro časopis Food. Na začátku příštího roku tak plánujeme představit vlastní videoprodukci. Tyto plány zatím nechci blíže konkretizovat, ale víceméně by mělo jít o jistou formu naučných videí.

Přemýšleli jste o pronajímání zmíněného studia?

Určitě, to se přímo nabízí.

Rozlišujete videa podle toho, na jakou sociální síť je plánujete umístit, ať už na Facebook, nebo na Twitter? Představujete na sociálních sítích videorozhovory Euro TV prostřednictvím speciálních trailerů nebo teaserů?

Občas trailery děláme. Všechna videa, která natáčíme, umisťujeme i na Facebook. Na Facebooku se nám také daří dosahovat slušných počtů zhlédnutí, proto s Facebookem také rádi spolupracujeme. Twitter zas až tolik nevyužíváme, protože negeneruje velkou návštěvnost přímo na náš web. Primárně se tak věnujeme Facebooku, kde máme třeba zajímavou skupinu týdeníku Euro, kde jsou naše videa dobře přijímána.

BRAND24

A co zmiňovaný Snapchat?

Snapchat zatím nevyužíváme vůbec. Jako další aplikaci používáme Instagram, ale ten nám slouží jen jako doplňující kanál pro další propagaci.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).