Hlavní navigace

Dilema CME s tematickými kanály: synergie versus značky

8. 2. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Majitel televize Nova, bermudská skupina CME, chce letos v několika zemích spustit nové tematické digitální kanály. Zároveň chce šetřit, takže se snaží najít mezi svými televizemi různé synergie. Jeden tematický kanál by mohl nakrásně vysílat pro několik zemí najednou, ukázkovým příkladem by pak mohla být Česká republika a Slovensko. Jenže CME naráží na problém silných značek.

Vezměme si takovou Novu Sport: dokud vysílala jak pro české, tak slovenské diváky pod původním názvem Galaxie sport, nikdo si ji příliš nespojoval s televizí Nova. Patřila CME, a ta v Česku provozuje Novu a na Slovensku Markízu. Jenže přejmenováním na Novu Sport si už tento sportovní kanál na Slovensku málokdo spojí s Markízou – a ta zůstává na svém trhu osamocená, zatímco veřejnoprávní Slovenská televize (STV) už spustila svůj sportovní kanál Trojka a komerční televize Joj filmový program Joj Plus.

Markíza sice plánuje také vlastní tematický kanál, ženský program TV Doma (inspirovaný stejnojmennou rumunskou stanicí TV Acasa – což v překladu z rumunštiny znamená právě „TV Doma“ – kterou rovněž provozuje CME), vlastní sportovní program by jí ale také slušel. Zvlášť v době, kdy STV kvůli finančním problémům zvažuje ukončení vysílání Trojky. A právě STV podle serveru Mediálne.sk získala informace, že Markíza v letošním roce přejmenuje Novu sport na Slovensku na Markízu sport.

Nebylo by to špatné řešení, zvlášť když nemalá část sportovních komentátorů na Nově sport mluví slovensky (pro pořádek dodejme, že Markíza zaručenou zprávu CME nepotvrdila). Sportovní kanál by také mohl počítat s dalšími skalními diváky Markízy, protože její značka na Slovensku zkrátka funguje. Program by mohl zůstat úplně stejný jako na Nově Sport, jenom logo by měl na obou stranách česko-slovenské hranice jiné. Pokud by zůstal i stejný provozovatel, tedy česká společnost CET 21, nemusely by se ani měnit smlouvy s operátory vysílacích platforem a dodavateli vysílacích práv ke sportovním přenosům.

Ono by vůbec pro CME nebylo špatné vytvořit univerzální tematické kanály, které by pak vysílaly ve všech zemích, kde tato skupina působí. Jejich program by byl shodný, jenom by se připravovaly odlišné jazykové stopy pro jednotlivé země – stejně, jako se to dnes děje u řady kabelových a satelitních kanálů (např. HBO, Filmbox, apod.). Program by se mohl vytvářet třeba v Praze, kde by také bylo odbavovací pracoviště a rovnou by se dabovalo do různých jazyků, případně titulkovalo.

Tipy C

Jediná potíž by byla v názvech takových kanálů. Těžko by CME přejmenovávala jeden a tentýž program pro všechny země podle názvu její tamní plnoformátové televize. Ale jak najít nějaký univerzální, v tolika jazycích srozumitelný název, aby si ho lidé dokázali spojit právě se CME a právě s její televizí v té které zemi? To už je opravdu tvrdý oříšek. Pokud se ho CME podaří rozlousknout, může výrazně ušetřit na nákladech a vyřešit digitalizaci, kdy po celé Evropě přibývá nových televizí jako hub po dešti a pozornost diváků se stále víc rozptyluje.

O jakousi synergii v oblasti tematických kanálů se už ostatně CME snaží v případě hudebního kanálu MTV. Národní verzi MTV provozuje tato firma v Rumunsku a teď se ji chystá spustit v Česku. Nechme se překvapit, do jaké míry si budou podobné a zda spolu budou nějak spolupracovat. Nova Cinema je také kopií rumunského kanálu Pro Cinema, filmového programu tamní plnoformátové stanice Pro TV (obě patří CME). Teď jen najít způsob, jak jenom nekopírovat osvědčené metody, ale spojit více kanálů v jeden a… ušetřit.

Měla by se Nova Sport na Slovensku přejmenovat na Markízu Sport?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).