Hlavní navigace

Co přinesou nová pravidla EK pro poskytování audiovizuálních slu­žeb

27. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: European Commision
Evropská komise aktualizovala pravidla EU pro audiovizuální služby, představila cílený přístup k on-line platformám a revidovala pravidla pro zařazování reklamy.

Ve středu navrhla Evropská komise aktualizaci pravidel Evropské unie pro audiovizuální služby. Účelem návrhu je mimo jiné i vytvořit spravedlivější podmínky pro všechny účastníky trhu a podpořit evropské filmy. Autorovy komentáře jsou uvedeny kurzívou.

Více evropské tvorby

V současnosti investují evropské televizní společnosti do původní tvorby přibližně dvacet procent svých příjmů a poskytovatelé služeb na vyžádání méně než jedno procento. Komise chce, aby poskytovatelé televizního vysílání i nadále věnovali alespoň polovinu vysílacího času evropské tvorbě a pro poskytovatele služeb na vyžádání zavede povinnost zajistit ve své nabídce alespoň dvacetiprocentní podíl evropské tvorby. Návrh také jasně stanoví, že členské státy mohou požadovat, aby poskytovatelé nabízející na jejich území služby na vyžádání finančně přispívali na evropskou tvorbu.

Tak komise chce, aby u služeb na vyžádání byl alespoň dvacetiprocentní podíl evropské tvorby? A není to spíše věcí veřejnoprávních televizí, šířit regionální a evropskou tvorbu? Od toho jsou také zřízeny a pobírají nemalé koncesionářské poplatky. Když si platím službu na vyžádání, chci sledovat podle svého vkusu, ne podle nařízení Evropské komise.

Doufám, že si to zdejší televize nevyloží tím způsobem, že evropská tvorba rovná se česká tvorba, protože není tolik kvalitní české tvorby, aby naplnila zmíněné kvótum a která by mohla být poskytovaná za úplatu, když je následně k dispozici zdarma na volných kanálech. Když na to nahlédnu ze strany trochu náročnějšího diváka, u velké většiny české televizní tvorby by spíše úplatu měli poskytovat tvůrci, aby pořad měl nějakou vážnější sledovanost.

Ale ono to bude jinak, tvůrci si budou moci klidně říci i o „finanční příspěvek“ na svoji další tvorbu, pokud to bude členský stát vyžadovat (a jakože to Česká republika zcela určitě vyžadovat bude), poskytovatel bude muset otevřít peněženku a platit za něco s naprosto neznámou návratností investice. Ekonom pláče…

Větší pružnost pro poskytovatele televizního vysílání

Diváci, které v televizi obtěžuje příliš mnoho reklam, mohou dnes na internetu sledovat vysílání bez reklam, což ještě před deseti lety nebylo možné. Revidovaná pravidla pro audiovizuální služby na tuto skutečnost, jakož i na další nové skutečnosti, reagují. Revidovaná směrnice dává poskytovatelům vysílání větší volnost, pokud jde o čas vysílání reklam – celkový limit dvaceti procent vysílacího času mezi 7. hodinou ranní a 11. hodinou večerní zůstává zachován, ale namísto současných dvanácti minut za hodinu se televizní společnosti budou moci o zařazení reklam během dne rozhodovat svobodněji.

Poskytovatelé televizního vysílání i pořadů na vyžádání budou mít rovněž větší volnost, pokud jde o reklamní umísťování produktů do pořadů a sponzorství, i nadále však budou povinni o nich diváky informovat. Očekává se, že tato opatření budou mít pro poskytovatele mediálních služeb – zejména poskytovatele televizního vysílání – pozitivní ekonomické dopady a zvýší jejich možnosti investování do audiovizuálního obsahu. To je důležité pro konkurenceschopnost audiovizuálního průmyslu EU.

Proč musí být každá změna obvykle k horšímu? Takže teď máme obcházení zákazu reklamy na ČT 1 tzv. sponzorskými sděleními posvěcené ze strany Evropské komise a v primetime hlavních komerčních televizí se dočkáme klidně půlhodiny reklamy? Už vidím, jak se na Palmovce tetelí blahem, protože jejich specialitou je nasazování reklamních breaků přesně do doby plánovaného začátku pořadu. A nikdo mě prostě nenamluví, že to není úmyslně.

Rovněž byla rozvolněna pravidla i pro VOD poskytovatele. Dočkáme se taktéž více reklamy nebo sponzorských sdělení. Takže kdo chce sledovat pořady s minimem nebo žádnými reklamami, bude ho to něco stát na poplatcích za pay-tv nebo VOD služby. I když i tam, kdoví? To opravdu nevyslali hezký signál divákům v roce 2016 a vidím to jako další vítězství lobbistických skupin, tentokráte v oblasti reklamního byznysu.

A co uvedli představitelé Evropské komise?

Andrus Ansip, komisař pro jednotný digitální trh:

„Mým přáním je, aby se on-line platformy a audiovizuální a tvůrčí odvětví staly motorem digitální ekonomiky a aby je neomezovala zbytečná pravidla. K tomu je zapotřebí jistota moderního a spravedlivého právního prostředí. A právě tu dnes přinášíme. To znamená, že se nemění stávající pravidla, která fungují, jako jsou pravidla týkající se odpovědnosti poskytovatelů on-line služeb. Rovněž to znamená v nutných případech deregulaci v tradičních odvětvích, jako je televizní vysílání, nebo rozšíření určitých požadavků na platformy a další digitální entity za účelem zlepšení ochrany uživatelů a dosažení spravedlivých podmínek.“

Günther H. Oettinger, komisař pro digitální ekonomiku a společnost:

„Způsob, jakým sledujeme televizi nebo video, se změnil, ale naše hodnoty zůstávají stejné. Prostřednictvím těchto nových pravidel podpoříme pluralitu médií a nezávislost regulačních orgánů pro audiovizuální služby a zajistíme, že na platformách pro sdílení videonahrávek nebude žádný prostor pro podněcování k nenávisti. Rovněž chceme v prostředí on-line platforem zajistit rovné podmínky, odpovědné chování, důvěru a spravedlnost. Naši vizi, jak toho dosáhnout, obsahuje naše dnešní sdělení.“

BRAND24

Návrh revidované směrnice EK o audiovizuálních mediálních službách (anglicky)

Sdělení EK o on-line platformách a jednotném digitálním trhu (anglicky)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Příznivec a znalec IPTV technologie, externí spolupracovník redakce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).