Hlavní navigace

Český rozhlas zvažuje, že už nebude dělat předvolební průzkumy. Volby dopadly jinak

16. 10. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vedení rozhlasu si vyžádalo detailní analýzu od agentury ppm factum, proč se její předvolební průzkumy tolik lišily od skutečných výsledků voleb

Detailní analýzu, proč se předvolební průzkumy preferencí politických stran před krajskými volbami, zveřejňované během krajských diskusí tolik lišily od skutečných volebních výzkumů, si nechává zpracovat Český rozhlas. Vyžádal si ji od agentury ppm factum, od níž předvolební průzkumy objednal. Data se výrazně lišila i od konkurenčních předvolebních průzkumů České televize, za což veřejnoprávní rozhlas sklidil ještě před krajskými volbami silnou kritiku.

K TÉMATU: Manipulace s předvolebními průzkumy v ČT a ČRo? Jsou v nich obrovské rozdíly

„Český rozhlas už v sobotu 13. října požádal agenturu ppm factum o detailní analýzu,” sdělil v oficiálním prohlášení ředitel Odboru komunikace a vnějších vztahů ČRo Jakub Čížek. Právě v sobotu dvoudenní volby do krajských zastupitelstev vrcholily. Rozdíl oproti průzkumům zveřejňovaným při předvolebních diskusích ČRo v krajích byl markantní. Například Pardubickému kraji agentura ppm factum přisoudila 30. srpna vítězství ODS, tato strana ale ve volbách skončila až čtvrtá s polovičním počtem hlasů oproti průzkumu.

ČTĚTE TAKÉ: Krajské debaty před volbami slibuje i Český rozhlas. Podívejte se na jejich rozpis

Sám rozhlas uznává, že výsledky předvolebních průzkumů, které si nechal vypracovat, se letos lišily od skutečných výsledků voleb více než v předchozích letech. “I na základě této analýzy bude vedení ČRo jednat o tom, jestli a případně v jaké míře bude s touto agenturou spolupracovat v budoucnosti,” uvedl Čízek. Rozhlas podle něj dokonce zvažuje variantu, že by předvolební průzkumy vůbec nedělal. Pro obsazování předvolebních diskusí kadidáty jednotlivých stran by potom použil nějaký jiný klíč.

“Ukazuje se, že ani jiné volební modely nedokázaly přesně předjímat volební výsledky a že tudíž takový klíč pro nominace může být zpochybnitelný. Český rozhlas bude inspiraci hledat i v zahraničí,” ujistil Čížek. Výběr agentury ppm factum však podle něj nelze zpochybnit, zvítězila ve veřejné obchodní soutěži podle zákona o veřejných zakázkách. “Agentura má za sebou dvacetiletou zkušenost v oblasti volebních průzkumů; navíc před minulými volbami do Poslanecké sněmovny se volební model této agentury ukázal být nejpřesnějším,” dodal.

BRAND24

Kritiku, že nepovedenými předvolebními průzkumy manipuloval veřejným míněním, rozhlas odmítá. “ČRo vždy při prezentaci výsledků upozorňoval na možnou chybu a na možnou změnu nálad a preferencí voličů. Navíc reálné výsledky krajských voleb ukázaly, že se voliči volebním modelem nenechali výrazně ovlivnit. Do zastupitelstev se dostaly subjekty, které měly podle průzkumů nízké preference, a naopak v některých krajích neuspěly subjekty, které podle volebního modelu ppm factum přesáhly pětiprocentní hranici,” konstatoval Čížek.

“Předvolební debaty, do kterých byli zváni lídři stran na základě průzkumů ppm factum, navíc byly jen jednou z částí předvolebního vysílání Českého rozhlasu. Kromě těchto debat ČRo nabídl také předvolební vizitky, ve kterých dostali prostor lídři všech kandidátek ve všech krajích ve stejném rozsahu a bez jakékoliv vazby na volební průzkumy,” dodal mluvčí ČRo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).