Hlavní navigace

Česká televize zdvojnásobila zisk ze sponzoringu. Halelujá!

13. 4. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Místo plánovaných 100 milionů korun loni Kavčí hory inkasovaly za sponzorské vzkazy více než 200 milionů. Za ty, co na ČT 1 zastupují zakázanou reklamu.

Máme za sebou první zasedání Rady České televize v novém složení. Nebylo nikterak výbušné (snad až na emotivní reakci generálního ředitele Petra Dvořáka na interpretaci jeho vlastních slov ve zprávě jednoho ze tří přítomných novinářů, jež vyšla ještě během jednání Rady). Nad jedním bodem jednání se ale stojí za to zastavit. Podle finančního ředitele ČT Milana Cimirota se loni televizi veřejné služby podařilo vydělat víc než dvojnásobek původně plánovaných peněz ze sponzoringu, a to si ho poprvé prodávala úplně sama. Jde o ten typ reklamního sdělení, který většinově po zákazu reklamy nahradil reklamní bloky na Jedničce.

Pro rozpočet ČT to je dobrá zpráva. Každých 100 milionů navíc znamená méně peněz čerpaných z rezervního fondu. Na druhou stranu, zákaz reklamy měl Jedničku oprostit od reklamního balastu známého z prostředí komerčních televizí. A to se nedaří. Ba přímo naopak: míra sponzoringu na ČT 1 stoupá, hlavní kanál České televize je doslova zaplevelen sponzorovanými minipořady, které vznikají jenom proto, aby je nějaká firma oblepila zepředu i zezadu vlastním spozorským vzkazem, a reklama tak na Jedničce vlastně zůstává – jen v jiné formě, již nelze zákonem postihnout.

BRAND24

U České televize takový postup překvapuje. Ve všech jiných oblastech totiž bývá považována za vzor ostatním, kladou se na ni mnohem vyšší nároky než na komerční televize a ona je dobrovolně splňuje – a ještě o tom neopomene dát vědět tiskovými zprávami. V případě živelné expanze sponzoringu na ČT 1 se ale Kavčí hory nemají čím chlubit, leda že by chtěly soupeřit s privátními televizemi v tom, kdo lépe obchází zákon. V téhle disciplíně by ale ČT věru neměla příliš zářit, rozhodně by neměla ostatním radit, jak vy..bávat se zákazy.

Možná by proto bylo vhodné, aby poslanci zrušili povinnost České televize a Českého rozhlasu platit DPH z vybraných koncesionářských poplatků. Na téhle operaci by konkrétně ČT „vydělala“ víc, než na násobném výdělku ze sponzoringu. Obávám se však, že pokud to zákon ČT přímo nezakáže, bude v trhání rekordů v prodeji sponzoringu pokračovat, i kdyby se pro ni DPH stala uzavřenou kapitolou. Po právní stránce to asi bude v pořádku, ale opět: ČT jako televize veřejné služby by měla myslet i na svoji pověst a chovat se čestněji.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).