Hlavní navigace

Brzy na webu nabídneme Dr. House, slibuje šéf internetu televize Nova

12. 10. 2010
Doba čtení: 19 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Seriál Dr. House v češtině, ale také vybrané české či zahraniční filmy by se mohly v dohledné době zdarma objevit na webu Nova.cz. Nejsledovanější česká televize chce rozšířit knihovnu videí na internetu a kromě vlastní tvorby se zaměří na populární zahraniční seriály. Už dnes lze na jejích internetových stránkách sledovat česky dabované seriály Mentalista a Kobra 11, nedávno přibyly i živé streamy Odpoledních a hlavních Televizních novin. „Sportovní noviny jsme na web nedali, kvůli ceně práv za příspěvky z agentur by se nám to nevyplatilo,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel internetové sekce Novy Pavel Krbec.

Televize Nova nedávno zahájila živé vysílání Televizních novin a Odpoledních Televizních novin na internetu. Proč až teď? Česká televize streamuje svoje programy na webu již několik let, slovenské televize nabízejí živé vysílání zpráv po internetu také delší dobu, včetně vaší „sestry“ Markízy.

Nova svoje zprávy kdysi na internetu také vysílala a přiznám se, že jsme měli záměr obnovit toto vysílání společně se spuštěním zpravodajského webu tn.cz v roce 2008. Nakonec jsme to neudělali, protože jsme nechtěli, aby bylo tn.cz příliš spojované s existujícími Televizními novinami. Rozhodli jsme se budovat samostatnou značku pro zpravodajský web. Praxe ukázala, že naše obavy byly zbytečné. Zájem o Televizní noviny na internetu byl takový, že jsme už nenacházeli důvod, proč se v tomto případě držet zpátky. Jednou z věcí, která vstup živého vysílání Televizních novin na web brzdila, ale bylo vyrovnání závazků s tiskovými agenturami, od kterých odebíráme obrazové zpravodajství. U spousty z nich jsme měli podepsanou smlouvu pouze pro využití v televizi. Tato jednání byla poměrně bolestivá.

Pavel Krbec - 1

Prodražilo se vám to? Museli jste agenturám zaplatit více peněz, než kdybyste zachovali jenom klasické televizní vysílání zpráv?

Kdybychom to udělali přede dvěma lety, prodražilo by se to citelněji. Docela by mě zajímalo, jak to dělá konkurence, konkrétně Česká televize. Možná, že když to platí z peněz daňových poplatníků, není pro ni problém pustit veškeré zpravodajství na internet. My ale musíme zachovat rozpočet a být v zisku, takže to řešit musíme. Agentury naštěstí po letech pochopily, že si nemůžou za stejný šot na internetu říci o stejné peníze jako za odvysílání v televizi. I tak jsme stále limitováni a třeba Sportovní noviny na internetu vůbec nevysíláme. Práva by pro nás byla neakceptovatel­ně drahá.

Nebáli jste se, že si zahájením živého streamu Televizních novin na internetu odvedete část diváků od televize na web?

Vůbec. Pro video na internetu platí základní pravidlo, že pokud máte výběr mezi malou a velkou obrazovkou, vyberete si tu velkou. Nám se to potvrzuje. Původně jsem si také myslel, že na internetu budou mít větší sledovanost Odpolední Televizní noviny než ty hlavní večerní, ale nestalo se to. Na druhou stranu, zatím internetové vysílání zpráv moc nepropagujeme, běží nám jenom jeden spot denně v televizi. Propagaci zintenzivníme teprve v následujících týdnech a měsících.

Dá se říci, kolik lidí průměrně sleduje živé vysílání obou dvou zpravodajských relací Novy na internetu?

Nechci říkat přesné číslo, ale jsou to malé tisíce. Docela mě štve, jak dlouho jsme museli vypořádávat práva pro vysílání na internetu a přitom na trhu působí servery, které si dovolí obchodovat s videoobsahem, který jim ani nepatří, a nikdo to neřeší. Po nás by se okamžitě každý povozil. V tomto ohledu tedy musíme být daleko pomalejší a postupovat tak, aby bylo z právního hlediska všechno v pořádku. Příkladem je třeba seriál Mentalista, který jsme jako první ze zahraničních akvizic začali vysílat na internetu. Vnitřně mě úplně ničí, že tento seriál musíme chránit technologií Digital Right Management (DRM), ačkoli ho na webu nabízíme zdarma. Majitel práv ale trvá na tom, že i když jde o bezplatný obsah, musí být chráněn touto technologií, což od uživatelů vyžaduje určité technické kroky. Museli jsme se tomu podvolit, kdežto nějaký malý server, který se pohybuje na hranici šedé a normální zóny internetu, se na to vykašle a Mentalistu si pustí bez ochrany DRM.

Uvažujete o nějakých dalších živých streamech vašich původních pořadů?

Uvažovali jsme, a už se to i děje. Streamujeme například Talentmanii a také Novu Sport. Ta má poměrně velkou skupinu pořadů, u kterých vlastní práva i na internetový živý streaming. Takto vysíláme Kontinentální hokejovou ligu (KHL), což je vzhledem k účasti Jaromíra Jágra zajímavé.

Na internetu vysíláte pouze ty přenosy, které jdou zároveň i na Nově Sport?

Ano, většinou tomu tak je.

Nic jiného navíc, co by šlo pouze na internetu?

Z fotbalové Champions League běží jeden zápas navíc. Jeden zápas vysíláme na Nově Sport a protože máme práva na dva zápasy týdně, uživatel může na webu vidět druhý. Může si vybrat, na internetu mu přinášíme určitou přidanou hodnotu. Ředitel Novy Sport Marek Kindernay je nesmírně vstřícný k umisťování obsahu na internet. Myslím si, že to funguje dobře a že Nově Sport pomáháme, protože zde opět platí pravidlo, že lidi mají rádi obraz na větší televizi. Takže internetový přenos je pro ně určitou ochutnávkou a pokud budou chtít, pořídí si klasický televizní příjem Novy Sport. Champions League je určitě číslem jedna z internetového obsahu Novy Sport.

Dá se říct, o kolik procent prodražují internetová vysílací práva nákup práv pro televizní vysílání konkrétní sportovní události?

Je to naprosto individuální. V některých případech je to schované v licenci pro televizní přenos. Řekl bych, že ti osvícenější majitelé obsahu tomu rozumějí a berou internetové vysílání jako marketingovou podporu vysílání svého obsahu v klasické televizi, a pak jsou studia, která si pro internetové přenosy žádala úplně nesmyslné podmínky. Na ty jsme prostě nepřistoupili. Někteří z nich se nechali zlomit, když viděli, že konkurence přistoupila na podmínky, které jsou pro nás daleko realističtější. Nedá se ale říct, že by se cena pro internetový přenos pohybovala třeba na úrovni 15 procent ceny práv pro televizní vysílání. Někdo chce třeba 20 procent plus další poplatky. Ale to je naprosto nereálné, tak to nemůže fungovat.

Vyplatí se vám vůbec nakupovat internetová vysílací práva? Daří se vám prodávat videoreklamu?

Ano, prodáváme okolo pořadů na internetu reklamu, ale trh je zatím hodně mladý, všechny strany přesně nevědí, o co si říct. Majitelé práv mají často úplně přemrštěné požadavky, takže hledáme mantinely, jak trh ukotvit. Navíc, ale to se netýká živého vysílání, existuje spousta pirátských serverů, které to vůbec neřeší, obsah ukradnou a platí jenom za rychlost připojení. Takže takový obsah dokáží monetizovat přes různé pay-per-clickové systémy, kterými je videoobsah obalený. Pro mě je to nekalá konkurence a strašně mě mrzí, že je malá vůle proti těmto serverům zasáhnout.

Pavel Krbec - 2

Když máte v rámci sportovního přenosu, který běží zároveň na Nově Sport a na webu komerční přestávku, jde na internetu stejná reklama jako v televizi?

Ne. To byste pro ty reklamy, které běží v televizi, musel mít vykoupena internetová práva od agentury, která je vyrobila. Jinak bychom mohli jejich klientovi způsobit problém. Takže pouštíme reklamy, které jsou speciálně vyrobeny pro internet.

Čili v době komerční přestávky jde v rámci stejného přenosu na Nově Sport a webu Novy Sport jiná reklama?

Ano. Je to mimochodem dost velký problém, co s těmito přestávkami dělat, protože když jsou dlouhé, není je čím vyplnit. Nemůžeme si držet speciální tým, který bude vyrábět obsah pro internetovou přestávku. Reklamních spotů pro tyto přestávky často nemáme tolik, abychom zaplnili celý televizní reklamní break. Bojujeme s tím, často dáváme spíš obrazovku s nápisem, který říká, že přenos bude pokračovat za chvíli. Ale věřím, že postupně se celý tento prostor na internetu naplní reklamami.

Jsou živé sportovní přenosy na internetu technicky náročné?

Třeba hokej ano. Myslím, že většina vašich čtenářů asi ví, že když děláte live streaming, enkodéry, které váš obsah kódují do moderních kodeků, musí pracovat v reálném čase, a všechny ty finty, které používají offlinové enkodéry, nelze použít. U offlinových enkodérů můžete udělat několikanásobný průběh signálu, kdežto pokud chcete mít stream alespoň trošku v reálném čase, operujete jenom nějakým malým okénkem, kterým musíte rychle sypat do internetu živé vysílání. A to je často důvod, proč mají přímé přenosy ve stejném datovém toku často horší obrazovou kvalitu než archivní pořad, protože enkodér na nich musí odvést práci hrozivě rychle.

Česká televize u internetového vysílání nabízí HD kvalitu, nebo alespoň to tvrdí. Nabídne ji taky Nova?

My si s tím budeme hrát taky, ale řekl jste to ve své otázce: není jasné, zda to, co na svém webu nabízí ČT, je opravdová HD kvalita. Když bych měl mluvit v televizním žargonu, při našich vnitřních testech přemýšlíme o něčem, co se označuje jako „HD Ready“. O tom víme, že pokud bychom chtěli dosáhnout kvality, abychom se pod ni mohli podepsat, potřebovali bychom rychlost 3,5 Mbit/s. Doufám, že ještě tento rok spustíme na internetu některé pořady Novy v HD Ready kvalitě. Ale je to zase otázka peněz, protože vám tím neuvěřitelně stoupne bandwidth (zahlcení sítě přenášenými daty, pozn. red.).

Nebojíte se, že si potom odvedete diváky od televize k internetu, když jste před chvílí říkal, že člověk dá přednost většímu a kvalitnějšímu obrazu?

Je to něco, co konstantně monitorujeme. Žádným způsobem nesmíme kanibalizovat mateřskou televizi. Tedy do té doby, než budeme firmě přinášet více příjmů než ona.

Kdy budete mít na internetu větší příjmy než z klasického vysílání Novy? CME obecně hodně sází na internet, prezident společnosti Adrian Sarbu na jednom setkání s akcionáři řekl, že klasická televize postupně zanikne a celé to bude jen o výrobě obsahu a jeho distribuci všemi dostupnými cestami, především po internetu…

S Adrianem Sarbu jsem mluvil minulý pátek a myslím, že to, co chtěl říct, je postupné smývání hranice mezi televizí a internetem, což mimochodem není jenom web, ale také prostor, kterým se dají šířit různá data. Nevím, zda znáte náš projekt Viera Cast, který provozujeme společně s Panasonicem (možnost využívání internetového archivu pořadů Novy na obrazovce televizorů Panasonic, pozn. red.). To je zřejmě jeden z kanálů, které se budou spíše prosazovat. Splňuje požadavek na velkou obrazovku, máte tam obsah, o kterém mluvil Adrian Sarbu a jako uživatel si ho můžete pustit, kdykoli chcete. Touto cestou zřejmě časem, za několik let, přineseme víc peněz než klasickým televizním vysíláním.

A dnes už prodáváte u pořadů, které nabízíte prostřednictvím funkce Viera Cast, reklamu?

Zatím ne, protože uživatelů Viera Cast ještě není tolik. Jsme připraveni reklamu spustit, až tam bude nějaká masa, která bude zajímavá pro zadavatele.

Funkci Viera Cast s původními pořady Novy nabízí zatím jen Panasonic. Co ostatní výrobci televizí? Například Samsung už delší dobu vyjednává o tom, že by se v jeho televizorech daly přehrávat pořady z videoarchivu ČT na internetu.

Nikomu jsme nezavřeli dveře, není to tak, že bychom uzavřeli dohodu pouze s Panasonicem a ostatním to neumožnili. Průběžně se bavíme i s ostatními společnostmi. Je to otázka podmínek.

Kdy se tedy dočkáme téhle funkce i u televizorů jiných značek?

Jakmile dojde k dohodě. Obchodní vztahy s námi zatím nastavil pouze Panasonic. Myslím si, že by bylo férové, kdyby stejné podmínky splnili i ostatní.

Takže míč je teď na straně výrobců televizorů?

Určitě. Někteří z nich jsou aktivní a u těch můžeme očekávat, že se videoarchiv pořadů Novy objeví na začátku příštího roku. Někteří z nich si ale myslí, že ho tak nutně nepotřebují, tak jim to bude trvat déle. Ale my se rozhodně chceme do televizí s tímto obsahem dostat.

U koho se tedy objeví už na přelomu roku?

Myslím, že to budou všichni velcí výrobci, kteří tady operují.

Pavel Krbec - 6

Takže Samsung, Sony…

Zapomněl jste ještě na LG. Televizor Panasonic jsem si kvůli projektu Viera Cast koupil domů a částečně mi to změnilo můj způsob používání televize. Jde o něco, co nahradí všechny videopřehrávače, které straší v mnoha domácnostech. Přístup, který zvolil Panasonic, je podle mě správný. Někteří výrobci se snaží do televizorů narvat webový browser, ale to je podle mě chyba, protože je složitý na vyhledávání. Aplikace od Panasonicu je jednoduchá, připomíná tím Apple.

Pořady, které lze sledovat pomocí funkce Viera Cast, jsou ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV)?

Nejsou, ale vypadají překvapivě dobře.

Nedávno jste videoarchiv Novy rozšířili o první akviziční zahraniční seriál s českým dabingem, Mentalistu. Bylo těžké domluvit obchodní podmínky, aby se vůbec objevil v nabídce webu Nova.cz?

Bylo to extrémně těžké a tým, který za Novu jednal, si zaslouží velkou pochvalu, protože šlo o průlomovou záležitost. Strašně mě mrzí, jak jsou velká filmová studia, majors, v této oblasti až zabedněná. Vždyť internet, včetně toho českého, je zavalený nelegálním obsahem, kde existují česky otitulkované díly Mentalisty, nebo seriálu Californication, který vysílá Česká televize, a zájemci si je mohou stáhnout tři dny poté, co je v premiéře odvysílaly velké americké televize. Studia, místo aby se nám snažila pomoci proti pirátskému šíření obsahu, nám spíše kladou překážky proti tomu, abychom ho odvysílali legální cestou. Tuhle absurdní situaci si zřejmě uvědomili ve Warner Bros, když nám vyšli vstříc s prodejem internetových práv k Mentalistovi. Pořád nás ale nutí držet u tohoto seriálu ochranu DRM, což je pro část diváků nepřekonatelná překážka pro to, aby si Mentalistu na webu Novy pustili. Ale protože chceme postupovat legálně, tato pravidla dodržujeme, i když se nám nelíbí.

Proč jste zvolili zrovna Mentalistu? Jakým způsobem jste ho vybrali?

Máme oddělení výzkumu, které vytipovávalo z akvizic Novy, jaké pořady by mohly zaujmout internetovou obec. Vybrali jich víc od různých výrobců obsahu. A Warners, kteří mají práva na Mentalistu, byli nejpřístupnější k tomu uvolnit internetová práva pro Českou republiku.

Jak dlouho jste o nich jednali?

Možná až rok.

Dá se říct alespoň řádově, co stojí práva pro vysílání takového seriálu na internetu?

Neřeknu, kolik stojí, ale procentuálně jsou odvozeny od ceny pro klasické televizní vysílání.

A prodávají se v balíčku s těmi televizními právy, nebo zvlášť?

Musíte si je přikoupit.

Samostatně se získat nedají? Nebo jsou potom dražší?

Za peníze lze získat všechno, ale asi by to bylo dost drahé. V balíčku s televizními právy to bere Warner Bros jako propagaci seriálu, který běží v televizi. Na webu Novy tento seriál funguje tak, že po odvysílání v televizi je konkrétní díl na internetu k dispozici týden, poté mizí. Nemůžete si ho vyhledat v archivu. Na webu je vždycky přístupný jenom poslední díl.

U televizních práv se prodává dvojí nebo trojí odvysílání téhož seriálu, platí to i pro internet?

Je to naprosto individuální vyjednávání. Internetová práva jsou něco, co je pro výrobce obsahu opravdu nové. Týmy majitelů práv se učí komunikovat, jestli je to věc, která by se měla dělat zvlášť, nebo zda to je podlinková podpora televize, která si koupí klasická vysílací práva. Je to skutečně pole neorané. Každý se chová jinak. Na internetu nabízíme i Kobru 11, a majitelé jejích práv to chápou jako podporu tohoto pořadu v televizi. Jejich podmínky byly daleko příznivější než u všech ostatních.

Dá se říct, jaká je sledovanost těchto seriálů na internetu?

Můžete se podívat do NetMonitoru (oficiální měření návštěvnosti českého internetu, pozn. red.) na výkon celého televizního portálu Novy.

Mně jde ale konkrétní výkony Mentalisty a Kobry 11.

Týdně je shlédnou řádově desetitisíce uživatelů. Není to víc než 100 tisíc lidí.

Vydělají si na sebe prodejem reklamy?

Vydělají, ale znovu říkám, musíme být extrémně opatrní. Bylo by asi špatně si pořídit internetová práva třeba k nějakým velkým filmům nebo ke všem seriálům a doufat, že tam ty reklamní peníze přitečou. Takhle jednoduché to bohužel není. A i my se učíme.

Pavel Krbec - 5

Na internetu jste slibovali i seriál Dva a půl chlapa a Dr. House. Kdy se jich uživatelé webu Nova.cz dočkají?

Je šance, že brzy na webu uvidíte Dr. House. Jednání pokročila. Dr. House není ze skupiny Warner Bros, patří NBC a zrovna tato skupina se hodně pohnula poté, co viděla, že dokážeme na internetu vysílat Mentalistu od Warnerů. Dr. House bych rád vyvěsil na internet ještě do konce tohoto roku, nejpozději na začátku příštího roku.

U něj to bude nastavené stejně jako u Mentalisty, že zájemce na internetu uvidí jenom jeden konkrétní díl po omezený počet dní?

Můžete očekávat podobný model, jaký je u Mentalisty. Společně s Dr. Housem bych na web rád dostal i kultovní sci-fi seriál Battlestar Galactica. V internetovém prostředí by mohl dobře fungovat. Bohužel tu jsou servery, které ho nelegálně nabízejí už dnes, včetně českých, a stát proti nim není schopen zasáhnout.

Teď už možná ano, když existuje zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, podle kterého by videoservery měly podléhat stejné regulaci Rady pro vysílání jako klasické televize.

Tyto služby ale často nejsou na vyžádání, soubor si prostě stáhnete do počítače a s tím, jak zvýšila šířka pásma u internetu, jeden díl Mentalisty nebo Dr. House, a v horším případě i Harryho Pottera, kterého na internet ani dát nemůžeme, protože by se nám nevyplatil, to trvá jen patnáct minut. To prostě není rovná hra. Dlouhodobě to není udržitelné. Lidé, kteří provozují tyto servery, patří do vězení.

Když už jsme u zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, dotkl se nějak výrazně webů Novy? Určitě jste se museli přihlásit Radě pro vysílání jako provozovatel takového webu.

Ano. Myslím si, že jsme nikdy nedělali něco, co by ten zákon porušovalo. Máme v televizi nastavené mechanismy, jak s Radou komunikovat, takže pro nás to byl nejmenší zásah ze všech internetových domů, které u nás existují.

Jak třeba archivujete obsah videowebů Novy, abyste ho mohli v případě vyžádání Radě doložit?

Většina našeho obsahu je stejně totožná s tím, co jsme vysílali v televizi. Podmínky musíme dodržovat už kvůli tomu, že jsou podobné pro televizního vysílatele.

U archivování obsahu videowebů se hodně řešilo to, že archivovaná by měla být videa i s konkrétní reklamní kampaní, která na nich zrovna probíhala. Různé reklamy se ale mohou u stejného videa střídat, takže taková archivace je prakticky nemožná.

Máme reklamní systém, ten má samozřejmě logy. Až proti nám bude zahájena nějaká sankce, myslím, že dokážeme všechny otázky Rady uspokojivě zodpovědět. Děláme všechno pro to, abychom měli požadovaná data k dispozici.

Ještě k Mentalistovi a dalším akvizičním seriálům na webu Novy. Pro jejich sledování si zájemce musí instalovat program Microsoft Silverlight. Nestěžovali si vám někteří uživatelé na tuto podmínku? A co lidé, kteří nepoužívají operační systém Microsoft? Ti mají smůlu?

Je to spojené s tím, co jsem řekl na začátku našeho rozhovoru: musíme dodržovat pravidla majitele práv, která znějí tak, že tento obsah musí být chráněn technologií DRM. Náročné podmínky, které si majitel obsahu zadal, splňoval jednoduše pouze Microsoft Silverlight. Je to výměnný obchod: pokud se diváci chtějí dívat zdarma legálně na internetu na Mentalistu, musí si nainstalovat Microsoft Silverlight. Rád bych jim dal šanci volby, ale tu momentálně nemám. Když se podíváte v Americe na Netflix, ten ho používá také, a ze stejných důvodů.

Na internetu se objevují programy, které dokáží stáhnout televizní pořady z videoarchivů televizí. Jste na takové případy připraveni?

Myslím si, že jednodušší pro lidi, kteří touží mít obsah televizí ve svém počítači, je stáhnout si ho přímo z terestrického digitálního vysílání. Digitální tunery, které si strčíte jako klíčenku do svého PC, se dají použít naprosto jednoduše, ale krása televizních archivů na webu je v tom, že si člověk si nemusí svůj počítač plnit obsahem, který je volně k dispozici v archivu. Když se někdo chce podívat na Ulici 168 dní zpátky, stačí jít na web Nova.cz a podívat se na ni. Takže je zbytečné si ty seriály nahrávat a archivovat individuálně.

Nasadíte na internet třeba i české filmy, které koprodukovala Nova?

Obecně si pohráváme s myšlenkou nasazování filmů na internet a přemýšlíme, jak dál rozšířit portfolium toho, co je Nova. Myslím si, že je nevyhnutelné, že se naši uživatelé v nejbližší době posunou a už jim nebude stačit jenom archiv Novy, ale z našich webů se stane místo, kde budete moci sledovat kvalitní profesionální videa. Je to další krok, ke kterému nevyhnutelně směřujeme. Akviziční seriály a živé streamingy jsou jenom předehrou k tomu, že se jednoho dne na našem webu objeví i filmy.

A co třeba živé streamingy věcí, které nepoběží v televizi?

To bude videoreklama.

Tu nemyslím, ale třeba ČT 24 vysílá některé živé přenosy jenom na svém webu, nikoli v televizi. Třeba tiskovky.

Kdybych měl tok peněz jako ČT od daňových poplatníků, taky bych se nestaral o to, co mě živí. Naše oddělení musí hospodařit s nějakými ekonomickými pravidly, musíme být v černých číslech. Nám koncesionářské poplatky nechodí.

Pavel Krbec - 4

Myslel jsem spíš konkrétní věci, které by byly zároveň propagací Novy, třeba videopřenosy tiskových konferencí k novým programovým schématům.

Taková věc by byla zajímavá asi pro socioskupinu, ve které se pohybujete vy. Nejsem si jistý, zda bychom atakovali podíly sledovanosti, kterých dosahuje Ordinace v růžové zahradě. Ve skutečnosti takové akce nestojí tolik peněz, ale drahé jsou ty masy dat, které se při živém streamingu přenáší. V diskusích pod našimi videi na internetu si často lidé, co žijí v Americe nebo Británii, stěžují, že jim naše seriály na webu nefungují. Spousta lidí neví, že se za přenos dat do zahraničí platí. Stejně jako existují roamingy ve světě mobilních telefonů, existují i roamingy ve světě internetu, jenom je neplatí konečný uživatel. Přenos těchto dat za něj platí Nova.

Co to pro vás znamená? Omezujete možnost sledování videí ze zahraničí?

Když máme vysílat Televizní noviny pro českou komunitu v USA, stojí nás extrémně mnoho peněz ta data do Ameriky dopravit a naopak zadavatele reklamy nezajímají lidé, co žijí v Americe, protože ti si asi nekoupí Fernet Stock, který u nás má zrovna zaplacenou reklamu. A tohle je rovnice, která má za výsledek, že buď tuto službu poskytnete jen omezenému množství lidí za hranicemi, nebo jim ji neposkytnete vůbec, případně v určité kvalitě, která bohužel není perfektní.

Hodně dlouho se diskutovalo o tom, jakým způsobem měřit na internetu sledovanost videí a proměnit tato data do jednotek pro prodej reklamních časů. Už se to nějakým způsobem vyřešilo? A jakým způsobem to dělá Nova?

Někdy v únoru letošního roku jsme se zapojili do projektu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) na měření videoreklamy. Je to bohužel poněkud složité řešení. Měřit výkonnost jednotlivých webových stránek je opravdu triviální, dáte si do webu jednoduchý kód a o nic jiného se nestaráte. Měření videa je těžší, znamená to, že si musíte nechávat programátory upravovat player s každou novou verzí přehrávače. Zrovna tento měsíc jsme měli výpadek, protože jsme dělali změny na našem přehrávači. Používáme dvě technologie, Microsoft pro akvizice a živé streamy, a Flash pro zbytek obsahu. To znamená, že měření musíme mít implementované pro tyto dvě technologie. Je to náročné, ale víme, že to musíme mít, aby na trhu byla nějaká relevantní čísla.

A ta říkají co?

Třeba za letošní duben nejsme co se týče počtu lidí, kteří navštíví naše seriály, jednička na trhu, ale jsme první v „člověkoletech“, které jsou odsledované. A v tom si myslím, že je naše síla – že máme dlouhý, velký obsah, který lidi celý odkoukají. Když má nějaký konkurenční server devadesátivteřinové video, je podle mě mnohem hůř prodatelné inzerentům než třeba Ordinace v růžové zahradě.

Narážíte asi na internetovou televizi Stream.cz.

BRAND24

Třeba na ně. I Stream.cz si hledá svoji cestu, poslední dobou je vidět, že poměrně tvrdě zbulvarizoval. Když se jdu podívat na hlavní stránku Seznamu, kde má Stream pravidelný odkaz, nevidím už žádný rozdíl mezi bulvárním serverem Super.cz a Stream.cz. Asi je to cesta, pro kterou se rozhodli. Videa mají krátká a poslední dobou hodně bulvární. Těžko říct, zda to je dobře. Možná pro Stream.cz, ale rozhodně ne pro Novu. My chceme jít cestou profesionálního dlouhého obsahu, připraveného pro zadavatele reklamy, která se dává do televize.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Využíváte videoarchiv televize Nova na internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).