Hlavní navigace

ATO se ohrazuje proti tvrzením šéfky Barrandova o peoplemetrech

20. 1. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
20. 1. 2009

Zájemci o vstup do projektu elektronického měření sledovanosti televizí prostřednictvím peoplemetrů, který organizuje Asociace televizních organizací (ATO), nemusí platit žádný jednorázový vstupní poplatek, aniž by dostali výstupní data. V reakci na rozhovor serveru DigiZone.cz s předsedkyní představenstva nové digitální televize Barrandov Jankou Vozárovou to sdělila jednatelka ATO Hana Svobodová.

ROZHOVOR: Janka Vozárová: TV Barrandov chce oslovit neseriálového di­váka

Předtím to bylo tak, že jste od nich ještě nedostal žádná data, a už jste musel zaplatit minimální poplatek tři miliony korun. Ještě pro vás nic neudělali a už máte platit tři miliony? odpovídá Vozárová v rozhovoru na otázku, zda se TV Barrandov zapojí do měření sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů. Podle Svobodové ale ATO nemá a nikdy neměla stanoveny žádné vstupní poplatky.

Částka, o které paní ředitelka hovoří, je zřejmě základní cena za data stanovená pro rok 2008 za celoroční odběr vteřinových denních dat televizní sledovanosti za všechny jednotlivě měřené celoplošné televizní stanice a ostatní stanice v režimu skupinového měření, které jsou obsaženy v projektu elektronického měření sledovanosti, sdělila Svobodová serveru DigiZone.cz. Cena za odběr dat nikdy nebyla a není účtována najednou, ale v pravidelných měsíčních splátkách. O této skutečnosti byla paní ředitelka informována, dodala.

ATO také prostřednictvím své jednatelky odmítla tvrzení předsedkyně představenstva TV Barrandov o tom, že peoplemetrový panel neobsahuje dostatečný počet domácností vybavených set-top-boxy – tedy těch, které mohou přijímat TV Barrandov. Struktuře vzorku je v projektu věnována maximální pozornost, a to zvláště v období dynamických změn, kterými televizní populace v současné době prochází v souvislosti s přechodem na digitální vysílání. Po celou dobu projektu jsou změny v populaci průběžně mapovány robustním podpůrným výzkumem – Kontinuálním výzkumem, namítá Svobodová.

V roce 2007 byl vzorek pro výzkum navýšen na devět tisíc domácností ročně, což představuje asi 22 tisíc diváků, uvedla jednatelka ATO. Zároveň se zvýšil počet výstupů z tohoto výzkumu na 10 ročně. Takto nastavený výzkum je schopen dostatečně kvalitně a rychle zachycovat změny, ke kterým v populaci dochází. Od loňského roku byl navíc tento výzkum posílen o další monitoring na územích, kde dochází k vypínání analogového vysílání, aby zjištěné údaje byly ještě přesnější, píše Svobodová.

BRAND24

Loni pak ATO provedla 2 200 dodatečných kompletních interview v regionech, kde probíhá změna techniky příjmu televizních stanic. Změny zjištěné těmito výzkumy jsou podle Svobodové neprodleně promítnuty do norem panelu, které zajišťují jeho populaci odpovídající strukturu a reprezentativnost. Při konstrukci panelu se používá predikčních statistických metod, takže panel není obměňován zpětně, ale je v každém okamžiku maximálně aktuální s ohledem mj. na digitalizaci. Ročně se vymění minimálně čtvrtina panelu a při obměně je brán zřetel také na „stáří“ domácností v panelu, aby se zajistila „čerstvost“ panelu. Tato metodika konstrukce panelu v minulosti úspěšně prošla odborným auditem, doplňuje jednatelka ATO.

V peoplemetrovém panelu je nyní 1 833 domácností s garantovanou denní dodávkou dat od minimálně 1 650 domácností. Tento počet domácností reprezentuje sledovanost čtyř milionů domácností České republiky, které mají televizor, což odpovídá cca 9,8 milionu televizním divákům (vezmeme-li v úvahu, že průměrný počet lidí v domácnosti je 2,5 a ne 4, jak bylo mylně uvedeno v rozhovoru), doplnila Svobodová.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).