Hlavní navigace

ATO: Schválně hlasitá reklama od televizi je mýtus, zákon se měnit nemusí

24. 2. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
24. 2. 2012

UVNITŘ PROHLÁŠENÍ ATO Za pouhý mýtus, který není založen na reálných podkladech, označila Asociace televizních organizací (ATO), jež sdružuje provozovatele čtyř největších televizních skupin v zemi, hlasitou reklamu v televizi. Oficiálním prohlášením pak ve čtvrtek vyzvala poslance, kteří připravují novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, zaměřenou na regulaci hlasitosti televizní reklamy, aby od tohoto záměru upustili.

DOKUMENT: Stanovisko Technické komise ATO k návrhu novely zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání – hlasitost reklamy (PDF, 133 kB)

Techničtí ředitelé České televize, Novy, Primy a TV Barrandov upozorňují, že televizní stanice nemohou zasahovat do reklamních spotů, které dostávají od zadavatelů reklamy a v nichž už je nastavena úroveň zvukové složky. Hlasitost a úroveň zvukové složky jsou však zcela odlišné pojmy, upozorňují členové ATO. Režiséři pořadů a reklamních spotů mívají o vyznění zvukové složky svých děl odlišné představy. V případě reklamy mají režiséři k dispozici jen omezený časový prostor; zvuk je proto v reklamách často míchán tak, aby byl vnímán jako výrazný a hutný, technicky řečeno komprimovaný, dodávají.

K TÉMATU: Česká televize testuje hlasitost zvuku podle doporučení EBU

Pro subjektivní vnímání hlasitosti reklamy pak podle technických ředitelů čtyř největších českých televizí stačí, když reklamní blok následuje po scéně v pořadu, která byla tichá. Je třeba zdůraznit, že proces zhutnění neboli zkomprimování zvukové složky je proces nereverzibilní, a tedy není možné provádět opačný proces, aniž bychom pozměnili původní záměr autora, upozorňují. Bez zásahu do autorských děl, kterými televizní reklamy jsou, podle nich nebude možné subjektivní vnímání hlasitější reklamy regulovat.

ČTĚTE TAKÉ: Dočkáme se konce hlasité reklamy? Poslanec Mencl má návrh novely zákona

ATO upozorňuje na případy ze sousedního Slovenska a Polska, kde je intenzita hlasitosti televizní reklamy zákonem regulovaná a tato regulace se ukazuje jako „neproveditelná, nevymahatelná a ve výsledku zbytečná“. Novela by podle ATO neměla mířit na televize, nýbrž na výrobce spotů nebo zadavatele televizní reklamy. Problematiku řeší i nové doporučení Evropské vysílací unie EBU, podle něhož se nyní snaží svoje vysílání upravit Česká televize.

NAPSALI JSME: Proč je reklama v televizi hlasitější než ostatní program?

BRAND24

Členové ATO také poslancům sdělili, že se stížnostmi diváků na hlasitou reklamu sami zabývají a hledají řešení, které by zajistilo komfort pro diváky a zároveň bude z hlediska popsaných principů efektivní, objektivně prosaditelné a smysluplné. O to víc členy ATO mrzí, že nebyli přizváni k přípravám novely, nemohli zpracovatelům sdělit své stanovisko a nemohli se s nimi podělit o své znalosti a zkušenosti, píše ATO.

Kromě neúčasti provozovatelů vysílání se na návrhu novely negativně podepsala rovněž skutečnost, že se na jeho přípravě nepodílel ani žádný státní orgán disponující aparátem kvalifikovaným k posouzení technických aspektů dané problematiky, přestože je znalost technických aspektů věci v této souvislosti nejdůležitější, dodává asociace v prohlášení, pod které se podepsali Rudolf Pop (ČT), Josef Uher (Nova), Patrik Slavík (Prima) a Michal Kratochvíl (TV Barrandov).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).