Hlavní navigace

Zpackaná novela zákona o ČT: příliš mnoho náhod najednou

23. 10. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Jedna novela zákona a hned dvě překvapení během jediného týdne. Česká televize musela narychlo a předčasně stahovat reklamu z programů ČT 1 a ČT 24, protože zákonodárci „zapomněli“ do novely, která začala platit 14. října, zapracovat dohodnutý termín 11. listopadu, k němuž se měl konec reklamy na zmíněných kanálech vázat. A stejně tak šalamounsky dopadlo financování Státního fondu na podporu kinematografie, který bude asi celý příští rok bez peněz, protože komerční televize do něj začnou přispívat až v roce 2013.

Je to příliš mnoho náhod najednou. Diskuse okolo konce reklamy na programech ČT 1 a ČT 24 a přesunu financování Fondu kinematografie z České televize na komerční Novu, Primu a Barrandov probíhala prakticky celé jaro a léto. Týdny, ne-li měsíce se vědělo, že konec reklamy na Jedničce a Čtyřiadvacítce se bude vázat k termínu dokončení procesu televizní digitalizace a že tím termínem zákonodárci stanovili letošní 11. listopad. Stejně tak se vědělo, že komerční televize včele s Novou nabízely za konec reklamy na ČT financování českého filmu „minimálně v tom objemu, v jakém jej financuje ČT“.

A teď se podívejme, co se skutečně stalo. Novela zákona o ČT, kterou po průtazích schválili poslanci i senátoři a podepsal ji prezident, vstoupila v platnost 14. října. Obsahuje sice datum 11. listopadu jako termín dokončení televizní digitalizace v Česku, po kterém se plně liberalizuje televizní trh a kdokoli bude moci získat licenci pro pozemní digitální televizní vysílání, ale v zákonu není ani zmínka o tom, že se k tomuto datu váže konec reklamy na ČT 1 a ČT 24. Novela prostě jenom direktivně praví, že tyto programy nesmí vysílat reklamu a teleshopping, a na jejím úplném závěru stojí, že platí ode dne vydání ve Sbírce zákonů.

Čili od 14. října, kdy se zákon objevil ve Sbírce, Česká televize skutečně nesmí vysílat reklamu na ČT 1 a ČT 24 (a nesmí ji dávat na svoje internetové stránky). I když dohody se zákonodárci byly jiné a šéf senátní mediální komise Jiří Oberfalzer (ODS) už veřejně přiznal, že to byla jejich chyba. Kavčí hory tak musely narychlo vypovídat nasmlouvanou reklamu a řešit otázku, co budou vysílat místo reklamních spotů. A zároveň přestaly posílat peníze do Státního fondu na podporu kinematografie, protože ty byly vázány právě na reklamní příjmy a povinnost ČT platit fondu zanikla ve chvíli, kdy začala platit nová novela zákona o ČT, která tuto povinnost už neobsahuje.

Mimochodem, pro filmaře to znamená dost nepříjemný finanční výpadek: za říjen něco přes pět milionů korun, za listopad a prosinec po 12,5 milionech Kč. Dohromady přes 30 milionů korun. Od Nového roku se ale měly penězovody do fondu kinematografie obnovit, jen ne z Kavčích hor, ale od tří plnoformátových komerčních televizí: Novy, Primy a Barrandova. Každá má filmařům posílat dvě procenta ze svých ročních výnosů z prodeje reklamních časů. Jenže v tom je právě háček. Zákon mluví právě o podílu z ročních výnosů a povinnost platit fondu jim ukládá až od 1. ledna 2012. To znamená, že dvě procenta z ročních výnosů za rok 2012 se dají vypočítat až z roční účetní uzávěrky za rok 2012.

Účetní uzávěrky se dělají až po ukončení kalendářního roku někdy zjara následujícího roku, takže komerční televize ta dvě procenta ze svých reklamních výnosů za rok 2012 vypočítají až na jaře 2013. Teprve tehdy pošlou první peníze fondu kinematografie. Čili od této soboty, kdy skončila reklama na ČT 1 a ČT 24, až do jara 2013 nemá fond nijak pokryté svoje financování a pokud mu stát nepřispěje nějakou mimořádnou dotací, nemá žádnou naději sehnat peníze na udělování grantů. Pokud bychom vycházeli z dosavadních rozpočtů fondu, za celý příští rok mu tak vznikne manko 150 milionů korun, za zbytek letošního roku něco přes 30 milionů.

BRAND24

A to ještě není úplně jisté, zda na jaře 2013 komerční televize filmařům přispějí nějakou slušnou částkou. V zákoně se totiž mluví o tom, že má jít o dvě procenta z výnosů z prodeje reklamních časů. Jenže reklamních formátů v televizi je příliš mnoho na to, aby se komerční televize nepokusily trošku pozměnit svůj mediamix a neposílit na úkor klasické spotové reklamy třeba sponzoring, teleshopping nebo product placement. Z těch totiž fondu na podporu kinematografie nemusejí odvádět ani korunu. Možná se tedy dočkáme zajímavého čarování s čísly, stejně jako teď se slovíčky v definitivní verzi novely zákona o ČT.

Na jednu novelu je těch „náhodných pochybení“ s fatálními důsledky až příliš. Vtipné je, že nakonec to není Česká televize, kdo na těchto legislativních podrazech tratí, nýbrž sám stát. Ten bude muset najít havarijní řešení pro financování kinematografie a pohlídat si, aby ho komerční televize za půldruhého roku nevypekly způsobem, kterým nyní vypekla skupinka „odpovědných“ zákonodárců ČT a filmaře.

Co podle vás stojí za chybami, které se objevily v novele zákona o České televizi?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).