Hlavní navigace

Zoománie přepsala dějiny: Fanda už není nejrychleji startující digitální televizí

3. 2. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Hned první večer se podařilo Primě Zoom porazit i televizi Barrandov. Z překvapivých výsledků bychom ale neměli dělat ukvapené závěry.

Neobvykle úspěšný start má za sebou Prima Zoom, čtvrtý televizní kanál Primy zaměřený na dokumenty. Páteční tříhodinový blok, kterým se nová stanice uvedla na trh, sledovalo přes šest procent dospělého publika, což zřejmě nečekali ani na Primě. Nový dokumentární kanál tak za sebou v prime time nechal i plnoformátovou televizi Barrandov či ČT 2 (počítaje pouze čas 20:00 – 23:00) a stal se čtvrtou nejsledovanější televizí po ČT 1, Nově a Primě family. Prima Zoom tak v dobrém slova smyslu přepsala dějiny – stala se televizí s nejrychlejším nástupem od začátku televizní digitalizace v Česku.

Dosud se touhle charakteristikou pyšnil Fanda, v pořadí pátý kanál Novy, a vedení televize to o něm nezapomínalo zmiňovat při každé příležitosti. Teď si tedy bude muset najít nějaké jiný marketingový tahák. Pojďme se ale na výsledky Primy Zoom podívat s trochou odstupu. Bylo to poprvé, co se výsledky sledovanosti nové televize objevily hned druhý den ve veřejných výstupech z peoplemetrů, což se dosud nikdy nestalo (první čísla se tradičně zveřejňovala až druhý měsíc po zahájení vysílání nového programu, což se stalo i v případě nováckého Smíchova).

Páteční sledovanost Primy Zoom tak mohla do značné míry pozitivně ovlivnit natěšenost diváků na zcela nový, volně šířený dokumentární kanál. Ne všichni, co si ho v pátek večer ze zvědavosti zapnuli, se k němu budou vracet (a dozajista ne pravidelně). Navíc i páteční večer je dost specifický čas, který dokumentům v televizích přeje. ČT 2, která už léta zahajuje páteční prime time zahraničním dokumentem o přírodě (obvykle z produkce BBC), dosahuje nejvyšší sledovanosti z celého týdne právě v tuto dobu. A výjimkou nebyl ani tento pátek.

Zajímavé je, že ačkoli Prima Zoom na páteční večery naplánovala také přírodovědné dokumenty, konkrétně snímky z mořských hlubin, Dvojku v přímém souboji neporazila. Její úvodní dokument Mořští velikáni od 20 hodin sledovalo v průměru 252 tisíc dospělých diváků s podílem 6,60 procenta, zatímco Lední medvědy očima skrytých kamer na ČT 2 ve stejný čas 437 tisíc dospělých s podílem 11,41 procenta. Překvapivý je zejména fakt, že Prima Zoom neubrala Dvojce žádné diváky, tedy že přírodovědný dokument na ČT 2 dosáhl obdobné sledovanosti jako vždy předtím (nebo možná i mírně vyšší).

Bude tomu tak ale i nadále? Těžko říct. Dvojka má svoje stálé diváky, kteří si uvykli na její schéma a vědí, co od ní mají kdy čekat. Prima Zoom si musí svoje publikum ještě vychovat. Dá se předpokládat, že ještě o tomto víkendu vykáže dokumentární kanál Primy vysokou sledovanost, protože půjde o něco nového, navíc dokumenty jsou přesně ten typ pořadů, na který se lidé rádi podívají právě o svém volnu o víkendu. Prima Zoom také musí po celý víkend vysílat premiérové dokumenty, než najede plánované schéma tří premiérových snímků večer od osmi a po zbytek dne bude reprízovat již odvysílané dokumenty. I to jí o víkendu pomůže.

BRAND24

Jenže pak přijdou všední dny s opakováním toho, co Zoom již odvysílal, a jakou sledovanost si udrží během nich, je sázka do loterie. Stejně tak i otázka, komu tenhle program ubere diváky. Z pátečních výsledků to vypadá, že je neodebral přímé konkurenci, tedy ČT 2, ale především Barrandovu a ČT 1, a to až v pozdějším vysílacím čase, kdy Jednička vysílá archivní zábavu (Proč bychom se nebavili, když nám Pánbůh archiv dal). Určitý mezitýdenní pokles byl vidět i u sesterské Primy love, kterou Prima Zoom v pátek porazila, a to i v celodenních číslech, byť vysílání zahajovala až ve 20 hodin.

Na dalekosáhlé závěry je skutečně příliš brzy, počkejme si na první data za celý vysílací týden a měsíc. Až se ustálí divácké preference, bude jasněji, zda se Prima Zoom skutečně stane nejrychleji rostoucí novou televizí a nebo jenom zazáří jako kometa a bude postupně vyhasínat. Každopádně start to byl grandiózní.

Podaří se Primě Zoom udržet ve sledovanosti na úrovni ČT 2?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).