Hlavní navigace

Zdeněk Šámal: Z1 bude mít stejně pěkný program za méně peněz

7. 7. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Martina Mrnku vystřídal na pozici generálního ředitele zpravodajsko-publicistické televize Z1 Zdeněk Šámal. Jeho mise vypadá na první pohled prostě: snížit náklady a neohrozit růst sledovanosti. Šámal je snad nejpovolanějším profesionálem pro řízení tohoto projektu. Byl zpravodajem ČT v Rusku, v roce 2001 postavil s Martinem Lengyelem zpravodajskou televizi TA 3 na Slovensku, nastartoval veřejnoprávní ČT 24 a na Nově pomohl rozběhnout internetové zpravodajství. V Z1 se pouští do náročné mise: bude velmi těžké seškrtat náklady a nabídnout přitom konkurenceschopný program.

Jak se vám tady, v Holešovicích, kde sídlí televize Z1, líbí?

Mně se líbí jen na Branově.

Kde?

Na Branově. Mám tam chalupu.

Zdeněk Šámal - 1

Mám na mysli prostředí Z1, vždyť můžete srovnávat s TA 3, ČT 24 a nyní i s Novou.

Je vidět, že od samého počátku bylo budováno pro moderní zpravodajskou televizi.

Máte toho teď hodně?

Můj začátek je standardní, jako u začátku každé nové práce. Pracuji od osmi do osmi.

Jaké druhy činností vykonáváte?

Nejvíce nyní mluvím s lidmi, hlavně s vedoucími oddělení. A studuji tabulky: finanční, programové, rozpisy směn.

Excel je váš největší kamarád.

Ano, excel.

Kdy vás J&T oslovila?

V květnu.

To se hodně rychle semlelo. Co vám řekli, co očekávají?

Efektivita provozu, šetření nákladů. Z toho vyplynou možnosti pro program. Ten považuji za dobře vyprofilovaný. Strukturou je tato televize vystavěna jako velké médium, přitom diváků není mnoho. Ten pěkný program je příliš drahý. Mým úkolem je postavit za méně peněz stejně pěkný program. Neptejte se, jaký ten program bude. Programovou vizi musím ještě doladit.

Letos už ke škrtům došlo. Kde lze ještě ušetřit? Na lidech, na dodavatelích, na externích produkcích?

Ve všem oblastech kromě externích produkcí. Ta zde zůstala jen jediná a budeme mít zájem o jejím uchování. Na lidech chci ušetřit určitě. Další možnosti šetření chci zkoumat. Dnes jsem zakázal deputátní kafe. Neměli jsme to ani na Nově, a to má více diváků, i vyšší příjmy z reklamy. Na Nově jsme si platili kafe stejně tak jako parkování.

Káva je jen gesto. To moc neušetříte.

Musím jít po detailech. Samozřejmě, že mě nebaví chodit do redakci a říkat, že o kafe a parkování se budou muset zaměstnanci postarat sami. Ale musím to udělat a další omezení ještě přijdou. Budu šetřit, kde to půjde.

Kolik má teď Z1 zaměstnanců?

Včetně externích spolupracovníků je to asi 260. Interních je přes sto. Zkoumám, jak lze tento počet snížit. Sám jsem byl redaktorem dost dlouho na to, abych věděl, že zaměstnanci, jež po propuštění zůstanou, budou mít pocit, že je jich málo. Dívám se na věc i díky svým předchozím zkušenostem. Vím, že mají za sebou brutální krácení. Mám jistou představu, jak šetření provést a věřím, že to půjde. Pokud ne, tak jsem selhal a půjdu já.

Jak zní to zadání na šetření?

Mám stanovený rozpočet, na který se musím dostat.

O kolik procent musíte jít dolů?

Jsou to desítky procent.

Zdeněk Šámal - 2

Desítky procent? Je to reálné? Jakou máte vlastně motivaci, že jste do toho šel?

Na Nově jsem udělal to, co jsem chtěl. Mám rád změnu. Z1 je zpravodajská televize a ty jsou mi blízké. Přes problémy, které jsou nyní na televizi nabalené, je Z1 prestižní značkou. Lidé z J&T mě motivovali. Z J&T přichází i finanční ředitel Radek Hovorka. Důvodů pro můj přechod je hodně. Někdy je nechápe ani mé okolí.

Změny ve vaší kariéře dávaly logiku do okamžiku, než jste přešel na Novu šéfovat internetovému zpravodajství. Jaká jste mohl mít tehdy očekávání?

I tehdy jsem chtěl zkusit něco nového, chtěl jsem se seznámit s Novou. Už jsem toho měl v České televizi plné zuby. Asi si víte představit, čeho.

Upřímně, nevím.

Věčného pletichaření, intrikovaní, stížností, lobbingů. Toho jsem měl plné zuby.

Připomeňte mi to. To bylo v úrovni zpravodajství a jejího vedení, nebo zpravodajství a vedení televize, nebo se to týkalo Rady ČT, stranických sekretariátů?

Proti svým lidem nemůžu nic říct. Jen bych jim doporučil, aby alespoň jednou za 15 let zvedli kotvy a zkusili to jinde. Není tajemstvím, že po sporu Lamberta s Janečkem, to stálo v ČT za pendrek. Pro mě byl František Lambert člověkem, který hnal televizi vpřed. Jirku Janečka jsem měl rád jako kamaráda. A teď se nestýkáme. Nebudu se k tomu víc vyjadřovat. Když čtete noviny, tak to je jen špička špičky ledovce.

Po svém odchodu z ČT jste navrhl za svého následovníka Milana Fridricha. Sledujete, jak se snaží s agendou vypořádat on?

ČT 24 vypadá dobře. Ale nejsem pravidelný divák. V průběhu dne jsem byl saturován internetem a večer se dívám na Viasat History. Jen občas jsem si dal to kolečko hlavních televizních zpravodajských relací.

Vraťme se k vaší aktuální misi. Kolik času máte?

Nebudu slibovat programové změny od určitého data.

Myslím na ekonomické záležitosti.

To musí být jasno do srpna.

Lze vůbec tak razantně ušetřit? Existuje plán B, pokud zjistíte, že významné škrty nejdou provést?

Stát se to může. Ale mému nástupu předcházely intenzivní diskuse. A pokud bych byl přesvědčen, že to skutečně nelze, že nejde provozovat malou, slušně vypadající a vyprofilovanou televizi, tak tu samozřejmé nesedím. Podmínky byly od samého začátku jasné.

Díval jste se v minulosti na Z1?

Občas jsem se podíval.

A líbilo se vám něco?

Projekty budované na zelené louce mi jsou sympatické. Sám má za sebou spoustu začátků, takže jsem v této oblasti hodně velkorysý. Vidím zde spoustu lidí, kteří se snaží!

Něco, co vás velmi zaujalo?

Dobrým počinem byly dokumenty a především na ně jsem se díval. Byly vhodně vybírané a zařazované do schématu. Zaujali mě někteří moderátoři. Obdivuhodné je, že televize se od začátku profilovala jako zpravodajsko-publicistická. Ale právě ta publicistika je nejdražší.

Zdeněk Šámal - 3

Myslíte magazíny a pravidelné relace.

V TA 3 jsme začínali pouze ze zpravodajstvím, měli jsme pouze jediný diskusní pořad. Pochopitelně, je to i otázka obchodní politiky. Pokud magazín dokáže přitáhnout reklamu, přináší peníze, není důvod ho nevyrábět.

Co vás ještě na Z1 těšilo?

Někteří moderátoři – Jana Víšková z ekonomického zpravodajství, sázkou na jistotu je Barbora Tachecí, příjemným televizním překvapením je Vladimír Kroc, více televizní než rozhlasová je Naděžda Hávová.

A naopak, viděl jste momenty, jež do zpravodajsko-publicistické televize nepatří?

Hlavně jsem měl pocit, že Z1 vysílá málo zpravodajství. Osobně nejsem příznivcem výzev jako to říkáte vy, My informujeme, vy rozhodujete. Považuji to za jistý druh žoviálnosti a není mi vlastní. A myslím, že není vlastní ani potenciální cílové skupině.

Pokud zmiňujete cílovou skupinu, tak ekonomicko-finanční orientace zůstane?

Rozhodně. Jednoznačně v tom chceme pokračovat.

Můžete být v této oblasti lepší jako ČT 24?

Časem ano. Pokud se budeme na ekonomické a finanční informace soustředit, najdeme nebo vychováme odborníky, oslovíme pro spolupráci dostatečný počet respondentů, tak ano.

Jaká média jsou v konkurenčním vztahu k Z1?

Všechna a žádná. Nikdy nebudeme cílit na masy. Budeme-li soutěžit s ČT 24 ve zpravodajství, tak v pokrývání událostí mimo Prahu a ve velkých událostech, zůstaneme jako chudý příbuzný.

Do jaké míry má vlastně smysl srovnávat Z1 a ČT 24?

Nehledě na náš názor, ty televize srovnávány budou, protože obě jsou zpravodajské. Z hlediska rychlosti zpracování a vysílání informací Z1 nijak nezaostává.

Šéfredaktor Hanuš Hanslík dokonce připravoval statistiky, která stanice odvysílala konkrétní informaci jako první. A často se to Z1 dařilo.

Na toto novinářské srovnávání já moc nedám. Ale nedovedu si představit, že Z1 dokáže vytvořit takový program, jak ukázala ČT 24 při návštěvě Baracka Obamy.

Chcete nějaké lidi z ČT 24 získat pro Z1?

Ne, nechci.

Vy vlastně máte spíše propouštět.

Už se mě i na možnost spolupráce různí lidí z různých televizí ptali. A to i velmi zajímavá jména. Já jsem ovšem v přesně opačné situaci. Není to tak, že by na Z1 byli blbci a já sem přivedu génie.

Z1 při startu vsadila i na známou osobnost. U Barbory Tachecí se ukázalo, že dokáže zajímavě moderovat diskuse, které jsou sledované. Je na Z1 prostor k posílení přítomnosti takovýchto známých osob?

Při svém nástupu jsem zastavil všechny projekty a mezi nimi i Josefa Klímu.

Jak se díváte na vašeho předchůdce, bývalého generálního ředitele Z1 Martina Mrnku?

Založil tuto televizi.

Není na vašem nástupu na jeho místo něco nespravedlivého?

Nespravedlivého? Jeho vztahy k akcionářům zůstaly dobré. Zůstává členem dozorčí rady.

To vypadá spíše na uklizení. Blbou náladu na Z1 přeci způsobilo zpožďování honorářů a posléze mezd. Investor nechal Mrnku v nesnázích tím, že neuvolňoval prostředky včas.

Tyto historie jsou různé. Nechci se k tomu vyjadřovat.

Zvládl to manažersky?

Televize vysílá. Program je kompaktní, ucelený, profesionálně připravený.

Zdeněk Šámal - 5

Investor má zřejmě pocit, a Patrik Tkáč to dost necitlivě přetřásal v tisku, že televize nemá ekonomické výsledky. Ale to je spíše problém J&T, že nerozumí mediálnímu trhu a nedokáže racionálně nastavit byznysplán.

U těchto záležitostí jsem nebyl. Soukromý odhad mám, ale nebudu ho ventilovat. Na to se musíte zeptat v J&T. A dál nechci hodnotit ani Martina Mrnku. Byl veden dobrou vůlí a zůstal za ním výsledek. Ten v nějaké fázi přebírám. Martina Mrnku ctím jako profesionála. Tečka.

Zde je ale důležité, jestli profesionála novináře nebo profesionála manažera.

Byl mediálním manažerem. Časy, když jsme byli oba reportéři, jsou hodně vzdálené.

K jaké další změně v televizi dojde? Zůstane třeba šéfredaktor zpravodajství Hanuš Hanslík?

Veškeré změny oznámím nejdříve lidem, kterých se týkají. Obecně, chystám restrukturalizaci.

Jak jsem již zmínil, v prvním pololetí byly problémy s vyplácením honorářů a mezd. Máte od investora záruky, že se to nebude opakovat?

Mám příslib investora, že k tomu nebude docházet vyjádřený tím, že finanční ředitel přichází jako zástupce skupiny. Je zde zájem, aby investor viděl, co financuje a zájem nepoškozovat pověst nedorozuměními tohoto typu. Finančnímu řediteli prostě věřím.

Co budete považovat za úspěch vaší mise v Z1?

Za úspěch? Že se nám podaří dostat do předpokládaných nákladů a že se nebudeme muset za program stydět. Že to bude sice nebude masově sledovaný, ale respektovaný program.

Uvažujete i v číslech?

Že bychom Martinovi Ondráčkovi (ředitel zpravodajství TV Nova – pozn. red.) trhli Televizní noviny? Ne. Lidé ze zpravodajských televizních stanic v Evropě i v USA mi shodně řekli, že úspěch znamená průměrný jednoprocentní podíl a pět až desetiprocentní podíl na trhu v případě mimořádných událostí. Zpravodajská televize je úspěšná v okamžiku, kdy dělá svou práci dobře a má místo na mediálním trhu.

Bude to platit i pro Z1?

Ano, ale nebude to hned.

Je ten projekt ekonomicky reálný?

Nedokážu předvídat vývoj na reklamním trhu. Jsme v obzvlášť v těžkých časech.

Když jsem spočítal možné náklady na provoz televize tohoto typu, vyšel mi měsíční provoz na zhruba deset až patnáct milionů korun. Je vůbec realistické očekávat, že z reklamního trhu sem tento objem prostředků doteče?

V tyto dny ani náhodou. Zeptejte se za rok.

BRAND24

Autor je redaktorem týdenníku Marketing & Media

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Podaří se Zdeňku Šámalovi dostat hospodaření televize Z1 do černých čísel?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval jako redaktor týdeníku Marketing & Media, posléze coby mluvčí UPC ČR a nyní je referentem marketingu a PR opery Národního divadla Brno.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).