Hlavní navigace

Ondřej Zach: HBO posílí vlastní produkci, ale ne tak jako v USA

1. 5. 2008
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Česká verze filmového kanálu HBO chystá posílení vlastní tvorby. Po stand-up show Na stojáka a původních dokumentech se chce v příštím roce pustit do natáčení minisérií. Ondřej Zach, generální ředitel HBO Česká republika a viceprezident HBO Central Europe, v rozhovoru pro DigiZone.cz říká, že vlastní produkce bude odpovídat velikosti českého trhu, kde si nelze dovolit takové investice jako ve Spojených státech nebo v Polsku.

HBO ve standardním rozlišení obrazu přestal před několika měsíci poskytovat zvukovou stopu ve formátu Dolby Digital (AC3). Proč? V programových přehledech tuto stopu u filmů přímo uvádíte, ale třeba u UPC nefunguje. UPC přitom tvrdí, že chyba je na vaší straně.

Připouštím, že jsme měli určitý technický problém, ale už jsme ho vyřešili.

Nabídnete více filmů v kvalitě Dolby Digital?

Na HBO HD jde v této kvalitě už všechno, hlavní tituly už více než rok zvuk v této kvalitě nabízejí i na našich kanálech ve standardním rozlišení a postupně se snažíme jejich počet dále zvyšovat. Nic tomu nebrání, snad kromě technické a lidské kapacity na našem uplinku v Maďarsku.

Ondřej Zach

Odkud vlastně odbavujete vysílání vašich programů a kdo rozhoduje o jejich programové skladbě? Jeden čtenář DigiZone.cz si všiml, že jednou běžel ve stejný čas tentýž film na HBO 2 a HBO Comedy, jenom s určitým časovým posunem.

Nemělo by se to stávat, ale stát se to může. Zatímco HBO využívá unikátní signál pro Českou republiku a zvlášť vysílá pro Maďarsko, tak HBO 2 sdílí satelitní signál pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsku a HBO Comedy pro všechny tyto země plus pro Rumunsko. Pro Polsko se všechny tyto programy vysílají samostatně. Lidé, kteří připravují programová schémata těchto stanic, pracují s omezeným počtem programů a mají zadání udržet programovou specifikaci každého z nich. Pritoritu má samozřejmě úkol držet elementární rytmus prvního z nich. K tomu musíme zvládat programování HBO 2 a v posledních měsících i HBO Comeedy, což bylo ze začátku dost obtížné. Když nemáme k dispozici dost programu, může se výjimečně stát, že dva filmy běží na dvou programech v podobnou dobu. Ale když se vrátím k původní otázce, technicky se vysílání kanálů HBO a Cinemax odbavuje z Maďarska, programově se zpracovává v Praze.

Proč nemáte dost programu?

Komedií obecně není nikdy dost. Všechny průzkumy potvrzují, že komedie jsou nejžádanějším žánrem, ale televize je hrozný žrout programů a trh komedií neprodukuje zdaleka tolik, zvlášť těch kvalitních, abychom měli nějaký zvláštní komfort pro sestavování programu.

Mnoho čtenářů si stěžuje na maďarské upoutávky a reklamní bloky na kanálech Spektrum a AXN. Nelze je stáhnout?

Nelze. U Spektra už tento problém není. Původně se u něj objevovaly maďarské reklamní bloky ve verzi, která vysílala přes satelit. Ani tam už nejsou, na Spektru vysíláme jen české reklamy. U AXN maďarské reklamy jsou a zůstanou. Vyvysílací společnosti jedním signálem pokrývají více států a k němu dodávají několik zvukových stop. Pokud se takový provozovatel živí i prodejem reklamních časů, vysílá reklamní spoty v několika jazycích pro více států najednou. Nejde jenom o maďarštinu, ale taky rumunštinu. Jak asi diváci vědí, kromě AXN takhle funguje řada dalších kanálů v základní kabelové nabídce – třeba filmový kanál MGM vyniká rumunštinou. Nic s tím nenaděláme, leda že by provozovatel daného programu přestal prodávat reklamu. Jenže ta je zejména v Maďarsku a Rumunsku velkým zdrojem příjmů těchto kanálů. Zatímco u nás je trh reklamy na kabelových programech hluboko pod svými možnostmi a dalo by se na něm prodávat mnohem více reklamy, v těchto zemích je o inzerci na tematických kanálech opravdu zájem.

Proč se u nás tolik neinzeruje na kabelových televizích?

Je to dané dlouholetým dominantním postavením televize Nova a zároveň původně velmi nízkou penetrací kabelové televize na našem teritoriu, díky němuž zadavetelé reklamy nikdy nepocítili potřebu s kabelovými kanály pracovat. A tento stav přetrvává dodnes i přesto, že v současnosti kabelové televize vykazují ve výsledcích sledovanosti souhrnný podíl sledovanosti mezi 15 a 20 procenty. To už je portfolio, s kterým se dá pracovat. Rozdíl v rozvinutosti trhu poznáte i podle toho, jaké produkty tu nabízejí maďarské reklamy a jaké české. Rozdíl na výdaje do inzerce na těchto kanálech v Maďarsku a u nás se radikálně liší, je v několika nulách. Ale souhlasím, že cizojazyčné reklamy jsou pro diváka otrava. Diváci, které obtěžují, si ovšem mohou pořídit HBO nebo Cinemax, kde žádné reklamy nejsou.

Tak to byla pro změnu reklama na vaše prémiové kanály, ale pojďme dál. Jeden čtenář si všiml, že na AXN některé pořady neměly českou zvukovou stopu a seriál běžel v původním znění nebo polské verzi. Po několika dnech viděl reprízu a u té už bylo vše v pořádku.

To se zajisté mohlo stát vinou technických problémů na odbavení vysílání AXN. Musím nicméně upozornit, že kanály AXN v ČR distribuujeme jen v obchodním smyslu, nikoli technicky. Zajišťujeme pro ně technologické zázemí v České republice, jednáme s operátory, připravujeme marketingové kampaně a uzavíráme za ně smlouvy, ale nezajišťujeme ani programové schéma, ani nákup pořadů, ani prodej reklamy a ani uplink.

Některým čtenářům také vadí žluté kolečko s doporučeným věkem diváka pro ten který pořad. V České republice se tento piktogram nemusí vysílat, z HBO 2 jste ho už odstranili. Čtenářům se nelíbí, že zůstává třeba na Spektru.

Žluté kolečko s omezením věku požaduje maďarský mediální zákon. V tuto chvíli je ale vysílání HBO pro Maďarsko licencováno v České republice a tak se řídí českým mediálním zákonem. Proto žluté kolečko zmizeloSignál Spektra naopak zatím využívá satelitní distribuce v Maďarsku a protože Spektrum je licencováno v Budapešti, musí respektovat místní licenční podmínky. Proto se na Spektru s kolečkem ještě setkáte.

Mnoho čtenářů se pozastavuje nad zhoršenou programovou nabídkou HBO. Vysílané filmy jsou podle nich staré a příliš často se opakují. Přímo cituji čtenáře Pavla Galbu: Prémiový kanál jako HBO by měl přinášet v prvé řadě aktuální (ne starší než dva roky) premiéry předních hollywoodských studií (Disney, Sony, Warner, Fox, Paramount, Universal, MGM, DreamWorks, New Line, Miramax, Weinsteins Company, Lions Gate). Těch je ročně okolo 200, což by znamenalo 15 až 18 premiér měsíčně. HBO jich kdysi mívalo 12 až 15, ještě nedávno 10 až 12 a dnes jich bývá 8 až 10 měsíčně.

To je slušná práce. Čtenář má pravdu. Nicméně nadále poskytujeme plnou produkci studií, které zmiňuje, s výjimkou DreamWorks, přičemž Universal a část produkce Paramountu jsou k vidění na Cinemaxu. A abych byl přesný, specifická situace panuje v případě Miramaxu a Weinsteins Company, kteří část své produkce prodávají na nezávislém trhu, což znamená, že tyto tituly je pak nutné pro jednotlivá teritoria kupovat od místních nezávislých distributorů. Ale obecně platí, že spotřebováváme všechno, co velká hollywoodská studia vyprodukují. Bohužel, obchody jsou zpravidla postavené tak, že částečně musíme odebírat i jiný produkt, byť zdaleka ne v takové míře jako terestrické stanice, takže se občas na HBO objeví reprízy nebo vysloveně starší filmy. Nečiní mě to šťastným, pracujeme na tom, jak bychom tuto praxi mohli v nějaké rozumné míře omezit a změnit.

A co se týká poklesu počtu premiér na kanálech HBO?

Pokles počtu premiér souvisí s dostupností programů na trhu a s tím v jakém rytmu nabíhají licence jednotlivých programů. Ty jsou zase závislé na datech kino premiér a videodistribučních premiér.

Pavol Galba uvádí, že velké množství filmových premiér se odehraje mimo HBO na jiných kanálech, často jde o velmi kvalitní filmy právě od od DreamWorks. Delší dobu na HBO podle něj chybí i novější filmy od Paramountu (poslední uvedené tituly jsou z roku 2004) a Lions Gate (zatím jste nevysílali žádné špičkové tituly z roku 2005).

Takového dotazu si vážím a v podstatě s ním souhlasím, byť ne vždy je všechno tak triviální, jak se zdá a také bych si dovolil zdvořile pochybovat o zařazení Lions Gate mezi velká hollywoodská studia. Zajisté budeme pracovat na tom, abychom to zlepšili, ale ne všechno lze zařídit. Především z ekonomických důvodů. Může se prostě stát, že naše a distributorovy představy o ceně se jaksi neshodnou. Každý obchod má své hranice, které jsou stanoveny jednoduchými měřítky ekonomické přijatelnosti. To ale pořád nic nemění na tom, že valná většina kvalitní filmové produkce je k vidění nejprve na HBO či na Cinemaxu, a teprve potom se objeví na terestrických stanicích.

Zaměření kanálů Cinemax a HBO ve Spojených státech je výrazně odlišné od jejich středoevropské verze. V Americe vysílá HBO vlastní tvorbu a samé špičkové, většinou úplně nové filmy, Cinemax nedávné hity a blockbustery. Česká verze HBO a Cinemaxu jsou spíše směsicí různých amerických kanálů od koncernu Time Warner. Čtenáři se zdá, že české kanály HBO a Cinemax obsahují příliš filmů béčkové a céčkové kategorie. Chystáte se to vylepšit?

K tomu bych dodal, že obecně se vyrobí příliš mnoho béčkových a céčkových filmů, a to včetně tučné části tvorby těch studií, od kterých odebíráme veškerou produkci, i třeba produkce výše zmiňovaného Lions Gate. Trvám na tom, že i v této situaci je na tom HBO se skladbou programu dramaticky lépe než kterýkoli jiný místní filmový kanál, ale ani my se pochopitelně těm „béčkům“ a „céčkům“ zcela nevyhneme – televize je obrovitý žrout hodin a hodin programů a bez tohoto produktu se žádná televize na světě neobejde. Z hlediska diváka je to obvyklá otázka, zda láhev bere raději jako z poloviny plnou nebo z poloviny prázdnou. Když se přidržím tohoto přirovnání, nejraději bychom samozřejmě přetékali, ale i takto nás těší, že jsme naplněni podstatně více než naše případná konkurence. Ve Spojených státech to je s programováním HBO a Cinemaxu skutečně jinak, ale je třeba si uvědomit, že HBO v Americe hraje především seriály a vlastní tvorbu. Kdybychom to chtěli dělat i u nás, museli bychom 24 hodin denně naplnit vysílání tím, co si sami vyrobíme, s českými a slovenskými herci. Cinemax, který v USA do značné míry připomíná HBO u nás, je u nás profilován jinak ze stejného důvodu. Udělali jsme z něj kanál pro skutečné milovníky filmu, který nám umožní dostat do vysílání to, co na HBO profilově nepatří: evropské filmy, světové filmy, kultovní starší snímky a klasiku. Když se podíváte na schéma Cinemaxu, je daleko pestřejší než schéma HBO, a tak bychom jej chtěli rozvíjet i do budoucna. Ostatně, zdá se že se tento koncept setkává u našich diváků s úspěchem.

České HBO si už samo vyrábí talk show Na stojáka a nedávno jste oznámili, že budete produkovat vlastní dokumenty.

Vlastní tvorba nás jednoznačně zajímá a bude v programovém schématu přibývat. Stejně jako se snažíme, aby na HBO přibývaly české filmy. HBO začínalo v Americe jako filmový kanál. Jmenuje je Home Box Office, domácí kino. Mezitím ten pojem odešel trochu k retailu elektroniky, ale tak to bylo původně míněno. V určitém momentu vývoje museli začít zařazovat vlastní tvorbu – to samé čeká i nás. To je samozřejmě důležité pro každou televizi, která se chce rozvíjet. Chceme jít touto cestou, ale že bychom v krátkém časovém horizontu dospěli do stavu, v jakém je HBO ve Spojených státech, a budeme vysílat valnou většinu vlastních seriálů a filmů, je krajně nepravděpodobné. Souvisí to s velikostí našeho trhu a náklady, které bychom museli investovat. V českém prostředí by to prostě nevycházelo.

Ale říkal jste, že vlastní tvorbu musíte zařazovat, protože ji divák chce.

Také nás jednoznačně zajímá a bude v programovém schématu přibývat. Stejně jako snažíme, aby na HBO přibývaly české filmy. Cinemax, který v USA do značné míry připomíná HBO u nás, je u nás profilován jinak ze stejného důvodu. Udělali jsme z něj kanál pro skutečné milovníky filmu, který nám umožní dostat do vysílání to, co na HBO profilově nepatří: evropské filmy, světové filmy, starší snímky a klasiku. Když se podíváte na schéma Cinemaxu, je daleko pestřejší. Je to trošku jako srovnání Karlovarského filmového festivalu s Febiofestem. Karlovarský festival je do značné míry svázán svojí slávou a prestiží a nutností hrát jenom nové věci, což má mnoho výhod, ale také nevýhody, které ho ve vysílacím profilu omezují. Febiofest si naopak dělá, co chce, nemá velké filmy a premiéry, ale je zase pestřejší a živější. V budoucnu bych takto viděl i pozice HBO a Cinemaxu.

Jak často budete na HBO vysílat dokumenty a kolik jich vyrobíte ročně ve vlastní produkci? Kde vezmete jejich tvůrce?

Vyhlásili jsme konkurs na námět pro první dokument který budeme realizovat a jsem přesvědčen že zajímavých tvůrců v tomto žánru je u nást dost.Chtěli bychom ročně vyprodukovat jeden až dva vlastní dokumenty. Jeden letos a další dva příští rok. Dokumentární slot chystáme jednou měsíčně ve čtvrtek, a měl by být tvořen jednak dokumentární tvorbou našeho mateřského studia z New Yorku, z ostatních teroritorií – Poláci už vyrábějí dokumenty pro HBO druhý či třetí rok a mají velký úspěch – z případných dalších nakoupených dokumentů z české produkce i ze ze zahraničí.

HBO bude brzy vysílat dokumentární film Občan Havel. Jak se vám podařilo získat vysílací práva? Doposud jsem se domníval, že je vykoupila televize Nova.

Nova sice získala televizní práva na tento film, ale práva pro placenou televizi jsou odlišnou kategorií, která předchází terestrickým televizním právům. Nova navíc bude vysílat širší sestřih dokumentu ve čtyřech hodinových dílech.

Vykoupili jste práva pro vysílání v České republice a na Slovensku, nebo se Občan Havel objeví na HBO také v Polsku, Maďarsku a dalších středo a východoevropských zemích?

Diskutujeme o tom s polskými kolegy, kteří o práva projevili zájem. Mám za úkol si o tom popovídat s distributorem tohto filmu.

Říkal jste, že vzroste počet českých filmů na HBO. Jak moc a které snímky odvysíláte letos?

HBO ročně uvede šest až osm českých filmů. Letos na podzim to bude Roming, Vratné lahve, Medvídek, hráli jsme Obsluhoval jsem anglického krále, Tajnosti, čeká nás Občan Havel. V příštím roce nabídneme Tobruk, U mě dobrý od Jana Hřebejka, Venkovského učitele, diskutujeme o nákupu práv k filmu Děti noci, což je film od Michaly Pavlátové. Dbáme na to, aby šlo o nejlepší z filmů, které se u nás za rok natočí.

Jak HBO vnímá aktivitu televize Nova v oblasti filmových kanálů, konkrétně start jejího programu Nova Cinema, který by mohl časem vysílat celoplošně v pozemní digitální síti? Teď to je spíš „odpadní“ kanál, ale až se dostane k většímu počtu diváků, Nova ho jistě bude lépe programovat. Nebude to pro vás konkurence?

Ne. Je to kanál, který je úplně jinak definovaný, v tuto chvíli je v základní programové nabídce kabelových, IPTV a satelitních operátorů, a je to, jak říkáte, kanál „odpadní“. Programová nabídka tomu odpovídá. Pozice tohoto kanálu je zcela jiná, i jeho účel je jiný, čímž neříkám, že lepší nebo horší, jde prostě o jiný druh zboží. Protože je v základních nabídkách a posléze by mohl vysílat pozemně, spadá stejně jako Nova a další terestrické televize do jiné kategorie vysílacích práv, která přichází na řadu později. Premiéry filmů tedy budou dříve na HBO než na Nově Cinema. Navíc narozdíl od HBO vysílá reklamu

Ještě k dokumentům. Televize Nova také připravuje vlastní dokumentární tvorbu, české televize obecně objevují tento žánr. Inspirovali jste se v HBO právě touhle módní vlnou?

Inspirovali jsme se v Polsku a v New Yorku. Dokumentární produkce HBO má dlouholetou tradici a je vynikající. Naší motivací bylo hledání dalších žánrů pro vlastní tvorbu. Na dokumenty by pak měla navázat vlastní hraná tvorba, která bude pravděpodobně vyráběná regionálně, tzn. soustředěním prostředků z jednotlivých teritorií, což dělá z hledání námětu docela velkou výzvu. Dokumenty představují první krok, z hlediska produkčních nákladů a zázemí krok jednodušší než je hraná tvorba.í. Teoreticky ještě snazší je show Na stojáka, dokumenty jsou dalším krokem a třetím bude hraná tvorba.

O co půjde? O televizní filmy, seriály, sitcomy…?

O seriály nebo minisérie.

Kdy s nimi přijdete? V příštím roce, nebo za dva roky?

Tipy C

Přesně tak. Těžko vám teď řeknu cokoliv přesnějšího.

První část rozhovoru s Ondřejem Zachem.

V jaké televizní platformě je podle vás obraz standardně rozlišeného HBO nejlepší?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).