Hlavní navigace

Z1 nevyhovuje plánované pokrytí multiplexu 3, říká její ředitel

2. 2. 2010
Doba čtení: 20 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Do dvou měsíců splatí zpravodajská televize Z1 všechny dluhy, které zdědila po minulém vedení Martina Mrnky. Potom obnoví jednání s Asociací televizních organizací o zařazení do peoplemetrového projektu měření sledovanosti. „S peoplemetrovými daty by se nám pracovalo lépe, pokud by tato data byla jednoznačně příznivá,“ říká v rozhovoru pro server DigiZone.cz generální ředitel Z1 Zdeněk Šámal. Televize také stále vyjednává o dlouhodobé smlouvě s provozovatelem zemské digitální sítě 3.

Jaké to je vést televizi, která není moc vidět?

Nevím, jak mám chápat to, že není vidět. Já a lidé, na kterých záleží, ji vidíme docela dobře.

To ano, vysílá, ale z marketingového hlediska o ní není skoro vůbec slyšet. V médiích se neobjevují skoro vůbec žádné zprávy o Z1, není citovaná, i když přináší původní zprávy, ale téměř nikdo je nepřebírá a když už, pak bez uvedení původního zdroje.

Míříme na konkrétní cílovou skupinu, takže citovanost v médiích pro nás zrovna není to měřítko, podle kterého bychom určovali náš úspěch. Popravdě řečeno, v českých médiích se teď cituje kdejaká pitomost, takže jsem v tomto ohledu dost skeptický. Samozřejmě bychom rádi měli ve vysílání větší podíl původních zpráv, ale k tomu se teprve dopracujeme.

Zdeněk Šámal - 4

Ale tím, že by byla Z1 citovaná v ostatních médiích jako zdroj informací, byla by víc na očích a přitáhla by větší pozornost diváků. Nepředpokládám, že byste připravovali nějakou vlastní placenou mediální kampaň. Jak jinak se o vás má divák, který vás doposud neznal, dozvědět?

Předpokládám, že divák, který nás zajímá, o nás ví. Teď jde jenom o to, přesvědčit ho, aby se na nás díval pravidelně. Asi nemá smysl si namlouvat, že jsme televizí pro proletáře a pro venkov, ani to, že naším cílem a v našich možnostech je masová sledovanost.

Čím tedy chcete přesvědčit diváky, kteří vás už znají, aby se na Z1 dívali pravidelně?

Spolehlivostí a jednoznačností. Co víc byste chtěl slyšet?

Loni v prosinci jste zveřejnili zatím poslední údaj o své sledovanosti, podle kterého jste měli 204 tisíc diváků týdně a 1,662 milionu měsíčně. Máte nějaká novější data?

Ne. Podobný průzkum plánujeme zhruba co čtvrt roku.

Kdo ho pro vás zpracovává?

Jde o analýzy, které si objednáváme od Asociace televizních organizací (ATO).

Loni na podzim jste říkal, že byste od Nového roku chtěli vstoupit do peoplemetrů a mít denní data o sledovanosti. To se nestalo. Máte o peoplemetry ještě zájem?

Ano, jenže jsme zjistili, že ATO (zadavatel a správce elektronického měření sledovanosti českých televizí, pozn. red.) je další z organizací, u kterých jsme zdědili dluh, takže až tento dluh zaplatíme, samozřejmě obnovíme jednání.

I přes ten dluh budete mít od ATO další čtvrtletní data o sledovanosti?

Tato data platíme hotově, a já to respektuji. Dluh nevytvořilo moje vedení Z1, a teď spolupráce s ATO probíhá tak, že co si objednáme, to také hned platíme. Dluhy, s nimiž se potýkáme a už brzy dopotýkáme, vznikaly do 30. června 2009. S ATO jsme se dohodli na nějakém splátkovém kalendáři, který dodržujeme. Nové analýzy platíme hned, takže ATO je k nám v tomto ohledu vstřícná a není v tom žádný problém.

Dá se říct, jak velké dluhy jste zdědil po minulém vedení Z1 a jak vysoké jsou v současné době?

Vím, o jakou částku šlo, ale neřeknu to. V březnu budeme zcela oddluženi.

Takže většinu těchto dluhů až máte v tuto chvíli splacenu?

Ano.

Vraťme se k marketingu. Jakým způsobem vlastně chcete propagovat Z1? A máte vůbec úmysl ji propagovat?

Marketing je jedna z věcí, které jsme v rámci úsporných opatření museli ořezat. Takže jdeme cestou konkrétních mediálních partnerství, ale rozsáhlou marketingovou strategii nemáme.

Nechystáte spolupráci s některou z dalších digitálních televizí? Třeba s TV Barrandov, které byste mohli dodávat zpravodajské příspěvky a měli byste v nich svoje logo na mikrofonech reportérů?

Myslím si, že Barrandov míří na jinou cílovou skupinu než my.

Óčko se nedávno dohodlo s Primou a budou si navzájem vysílat upoutávky na vlastní pořady. To by pro Z1 bylo velmi zajímavé, zvlášť u některé z plnoformátových televizí.

Ono, popravdě řečeno, Óčko a Prima, a zejména Prima Cool, můžou mluvit o nějakém společném divákovi. Ale my s naším ekonomickým zpravodajstvím a dokumenty nemáme společného diváka s nikým.

V tomhle má Z1 velkou nevýhodu oproti třeba ČT 24, kterou propagují ostatní tři programy České televize. Nova zase propaguje ve svém vysílání Novu Cinemu, Novu sport a českou MTV, Prima svoji Primu Cool. Tím si přelévají diváky.

Ano, my tady nemáme přirozeného partnera. ČT 24 má oproti nám mnoho výhod.

Budete hledat toho partnera u jiných typů médií?

Už ho hledáme. Jednáme s Hospodářskými novinami a s týdeníkem Euro. Uvažujeme o spolupráci s dalšími médii, ale tato dvě jednání provází oboustranný zájem a jsou tak daleko, že o nich už můžu mluvit.

Jak by ta spolupráce měla vypadat?

To uvidíme. Nabízí se široká škála možností od toho, co můžeme nazvat společnými pořady, přes určitou podporu výstupů v televizi, na internetu i v tisku.

Půjde třeba o videa Z1 na zpravodajských serverech zmíněných médií?

I o tomto jsme hovořili. Ale iHNed.cz chystá nějaké změny, takže nemůžu říct, jak by to vypadalo a že to bude hned zítra.

Během loňské restrukturalizace musela Z1 opustit zhruba polovina zaměstnanců. Kolik jich máte teď?

K provozu televize je potřeba zhruba stovka lidí. Samozřejmě že máme vystaveno více smluv. Mám k tomu svůj oblíbený případ s recepcí, kde by nám stačilo jedno děvče, ale zaměstnáváme je čtyři. Je to jeden člověk na jeden den, ale smlouvy jsou vystaveny čtyři.

Takže u každé jde o čtvrtinový úvazek.

Ano.

Lidé jenom neodcházeli, do Z1 přišly i nové tváře. Kolik lidí jste od vašeho nástupu do Z1 přijali?

Nepočítal jsem to.

Zdeněk Šámal - 6

Řádově jde o desítky lidí, nebo jednotlivé zaměstnance?

Nevím, nepočítám to, protože tyto počty pro mně nemají smysl. Chci fungující televizi, která bude fungovat podle mých představ a pravidel, které jsme tu nastavili, a která se blíží výstupu, který je v souladu s mými představami. A jestli nám k tomu pomůže 19 nových zaměstnanců, nebo 27, to je opravdu jedno.

Jak má vypadat výstup Z1, který bude v souladu s vašimi představami?

Už jsem to říkal. Precizní, spolehlivé ekonomické a finanční zpravodajství. A dobré dokumenty, které nejsou vidět nikde jinde. Nejsme jenom zpravodajská televize, dokumenty jsou pro nás dost důležité.

Budete zvyšovat jejich podíl ve vysílání? Po vašem loňském nástupu do Z1 dokumentů ve vysílání přibylo.

To je interpretace, která ne zcela odpovídá tomu, jak to bylo. Nastoupil jsem v okamžiku, kdy byla akviziční knihovna Z1 téměř vypotřebovaná, protože k posledním nákupům akvizice došlo někdy na jaře 2008. Takže jsme akviziční knihovnu doplnili tak, že máme šest premiér velkých hodinových dokumentů týdně.

To jsou ty, co běží od osmé hodiny večer?

Ano.

Kde tyto dokumenty nakupujete?

Všude možně.

Změnila Z1 od doby, co jste nastoupil do jejího vedení, dodavatele akvizic?

Ne. Máme zásahu, že víme, jaké dokumenty nás zajímají a nechceme být televizí, která vysílá dokumenty z jednoho zdroje, takže u nás najdete třeba britské dokumenty, které ale nejsou jenom od BBC. Ty tvoří asi 20 procent akvizice. Máme dokumenty z USA, Francie, Německa, Ruska, takže jsme takoví vícezdrojoví.

Máte představu, zda jsou tyto dokumenty lépe sledované než dřív? A má Z1 vůbec přehled o tom, které typy pořadů nebo časových úseků vysílání bývají nejúspěšnější?

Myslím si, že dokumenty a Interview Z1 patří k tomu nejsledovanějšímu, co vysíláme. Potvrzují to i analýzy od ATO.

O Interview Z1 se nejvíce mluvilo v době, kdy ho moderovala Barbora Tachecí. Po vašem nástupu do Z1 ale odešla do Primy, a v Interview Z1 se střídá několik moderátorů.

Střídají se tři, ale momentálně pouze dva, protože Naďa Hávová porodila miminko.

Odrazil se odchod Barbory Tachecí na sledovanosti Interview Z1? Můžete to vůbec zjistit?

Podle údajů, které máme k dispozici, to sledovanost nijak nepoznamenalo, spíš mírně stoupla.

Jak hodnotíte působení Barbory Tachecí ve Faktech na Primě? Sledujete ji?

Bára tam šla z důvodů, které jsem asi dokázal pochopit. Rozešli jsme se v dobrém, byť to bylo hodně narychlo. Dostala nabídku z Primy a potřebovala na ni rychle reagovat, což jsem chápal. Musel jsem si s tou situací nějakým způsobem poradit, ale nemyslím si o ní nic, protože Fakta na Primě nesleduji.

Prima od února přesunula Fakta Báry Tachecí do podvečerního regionálního bloku. Co kdyby se Tachecí chtěla vrátit na Z1? Přijali byste ji?

Já jsem spokojený s Interview Z1 v té podobě, v jaké ho máme dnes. I s jeho moderátory a výrobními okolnostmi. Vyrábíme ho v méně lidech, než bylo na Z1 zvykem.

Nevadí vám, že si bývalý mluvčí ministerstva zdravotnictví v roli moderátora pozve bývalého ministra, tedy svého bývalého šéfa?

A byl tam nějaký konflikt? Bylo v tom pořadu něco konkrétního, co by se dalo označit za střet zájmů?

Přijde mi to trošku netypické, že moderátor zpovídá svého bývalého šéfa.

Ale to je váš pocit. Neměli bychom se bavit o pocitech, ale o faktech. Můžete mít pocit, že to je divné, ale důležité je, jak ten rozhovor vyzněl, jestli tam bylo něco špatně, zda se Tomáš Cikrt dopustil něčeho, co by vyústilo do konfliktu zájmů. Ale nedá se to hodnotit podle toho, jaký pocit z toho rozhovoru máte. Byť chápu, že spousta lidí říká, že má-li zadní pocit, má důvěřovat tomuto zadnímu pocitu.

V jednom z rozhovorů jste řekl, že požadavek na naprostou nestrannost nebo vyhýbání se střetu zájmů mezi moderátorem a hostem je přežitkem.

Opravdu si myslím, že tyto předsudky jsou přežitkem. A z vás trošku mluví tento předsudek. Jsem si jistý, že je na čase s touhle setrvačností v uvažování některých lidí něco dělat. A my si to můžeme dovolit – dokážeme rozeznat hranici, kde je minulost moderátora konkurenční výhodou Z1, a kde by už hrozil konflikt zájmů.

Kdyby na Z1 moderoval bývalý mluvčí ČSSD a pozval by si do svého pořadu Jiřího Paroubka, bylo by to podle vás v pořádku?

To je kdyby chyby, bavíme se čistě hypoteticky.

Zdeněk Šámal - 1

Loňské úspory na Z1 se výrazně dotkly i její internetové stránky. Zrušili jste internetovou redakci a na webu nabízíte pouze živý stream svého vysílání. Doplníte ho internetovým archivem svých pořadů?

Časem bychom rádi, na druhou stranu vůbec neuvažuji o tom, že bychom šli do stránky zpravodajského typu, protože si myslím, že trh je jimi přesycen.

A archiv videí tam tedy bude?

Že bychom tam mohli dávat to, k čemu máme práva? Ano. My jsme byli loni v létě ve složité situaci. Tato televize byla téměř před stadiem klinické smrti. Dluhy, které nemohu přesně zveřejnit, dosahovaly desítek milionů korun. Jeden den jsem byl Zdeňkem Šámalem, který si potrpěl na to, že nemá žádné dluhy, a druhý den mi začaly vyzvánět telefony od věřitelů a musel jsem řešit, co všechno budu muset odstřihnout.

Loňský rok měla Z1 ukončit ztrátou přes 200 milionů korun. Je to tak?

To nevím, kdo vám to říkal?

Rešeršoval jsem si informace o Z1.

My tato čísla nezveřejňujeme, ale ztrátu jsme samozřejmě měli. Na tuto otázku by ale odpověděli naši vlastníci, nikoli já. Vlastníci vědí, že zpravodajská televize nemůže od prvního dne vydělávat. Nevím, jaký byl původní byznys plán této televize, ale vím, že teď rozhodně neslibujeme zisky. Drobně a trpělivě pracujeme na tom, abychom ztrátu Z1 postupně snižovali.

Kdy se podle současného byznys plánu dostane Z1 do černých čísel?

To nemáme vypočítané.

Ale musíte mít nějaký cíl, do kdy by se televize měla v hospodaření dostat alespoň na nulu.

Tento cíl nám určuje vlastník.

A vám ho neurčil?

Konkrétní datum nepadlo. Nicméně to proběhlo v rovině, že já jsem do Z1 přišel s úkolem snížit ztrátu, provést restrukturalizaci a dostat se na daná čísla. My jsme se na tato daná čísla dostali s větším objemem výroby, než se původně předpokládalo. Vlastník mi říkal, že takové ty pověsti, že se Z1 bude zavírat, nejsou aktuální.

Letos asi počítáte taky se ztrátou. Dá se říci, jak vysoká by měla být?

Konkrétní čísla nezveřejňujeme. Uvidíme, co se povede a co ne.

Tak mi alespoň řekněte, jestli máte nějaký plán, jaké sledovanosti byste chtěli do konce letošního roku dosáhnout. Loni v prosinci jste měli 1,662 milionu diváků měsíčně, kolik by to mělo být letos v prosinci? Určili jste si to?

Ne, a to bychom měli?

Inzerenty by to jistě zajímalo.

Inzerentům můžeme nabídnout data, o kterých jsem mluvil. Pokud je budou zajímat nějaká další, buď je budeme mít, nebo ne. V okamžiku, kdy nejsme součástí peoplemetrového měření, máme ta data celkem omezená a limitovaná ke konkrétnímu momentu.

Inzerenti jsou spokojeni s tím, že jim poskytujete takto omezená data o vaší sledovanosti? Čili jednou za čtvrt roku?

Myslím si, že s peoplemetrovými daty by se pracovalo lépe, pokud by tato data byla jednoznačně příznivá.

Myslíte, že by nebyla?

Občas s nadsázkou říkám, že pro mě je ten nejdůležitějším divákem můj vlastník. V okamžiku, kdy bude spokojen, protože on tuto televizi zřizoval a financuje ji, plníme svůj úkol dobře. Samozřejmě vím, že bude spokojen i ve chvíli, kdy budeme mít nějakou odpovídající sledovanost. Pořád se ale vracím k tomu, co jsem říkal na začátku: míříme na určitou cílovou skupinu. V okamžiku, kdy budeme schopni doložit, že zasahujeme nějakým měřitelným a podstatným způsobem tuto cílovou skupinu v určitém počtu, tak budeme tam, kde potřebujeme být.

Jak to zjistíte, když nemáte data z peoplemetrů?

Časem je budeme mít. Nejdřív musíme splatit současný dluh vůči ATO a pak se s nimi dohodneme.

Řekl jste, že veškeré dluhy splatíte v březnu. To znamená, že v peoplemetrech budete ještě letos?

Během jara obnovíme jednání s ATO.

Od kdy byste tedy chtěli mít peoplemetrová data?

Uvidíme.

Ono to také závisí na rozhodnutí ostatních členů ATO, zda vás mezi sebe pustí.

Když nás nevezmou, nic s tím nenaděláme. Nikomu nic neděláme, nikomu neubližujeme. Když bude všechno splacené a zavážeme se, že budeme platit včas… Nevím, proč by nás nevzali.

Jak to vlastně aktuálně vypadá s inzerenty na Z1? Daří se vám oslovovat nové zájemce oproti období, kdy televizi vedl Martin Mrnka?

Nevím, jak se dařilo oslovovat inzerenty v době, kdy Z1 vedl Martin Mrnka, ale vím, že počet uzavřených smluv loni na podzim byl o něco příznivější než na jaře. Vím, že agentura Media Master, která nás zastupuje v jednání s klienty, má na letošní rok vyšší plán než loni.

Jak se ten plán daří plnit?

Lednová čísla ještě nemám, ale nečekám, že leden bude nějaký extra dobrý, protože ten není příznivý nikde.

V lednu se obecně inzeruje nejméně z celého roku. I mimo ekonomickou krizi. Prodává si Z1 reklamu také sama přes svoje vlastní obchodní oddělení?

Ano, máme šéfa obchodu a jednu obchodnici.

Jaký je poměr mezi inzercí, kterou vám sežene Media Master, a kterou si nasmlouváte sami?

Mám pocit, že to bude jedna ku jedné.

Vaše obchodní oddělení si asi obhospodařuje hlavní klienty.

Ano.

Loni na podzim jste rozhodl o zrušení živého vysílání během víkendů. Jak se to projevilo na provozních nákladech Z1? Kolik jste ušetřili?

Jenom těmi víkendy? Vím, kolik jsme ušetřili celkovou restrukturalizací.

Kolik?

V rámci celkových čísel jsme snížili náklady o víc než jednu třetinu. Jenže když si vezmete, že z toho zbytku tvoří větší část náklady na distribuci, za nájem a mandatorní náklady, tak po jejich odečtení by to procento ušetřených nákladů bylo větší.

Náklady na šíření signálu se budou zvyšovat. Letos platíte za vysílání v zemské digitální síti 3 měsíčně 2,9 milionu korun, ale po spuštění nových vysílačů se tato částka do prosince zvýší na 4,5 milionu korun měsíčně. Vyplatí se vůbec Z1 vysílat pozemní cestou?

To je širší otázka. Faktem je, že s Czech Digital Group (CDG, provozovatel zemské digitální sítě 3, pozn. red.) pořád jednáme o smlouvě.

Zdeněk Šámal - 2

Ještě pořád jste ji neuzavřeli?

Ne. Současnou smlouvu obnovujeme každý měsíc. Máme vůli se s CDG dohodnout a také oni mají vůli se dohodnout s námi. Na druhou stranu, toto zvyšování pokrytí a ceny za jeho šíření by nás mohly přivést do situace, že budeme vysílat monoskop a zbytek rozpočtu půjde jenom na poplatky za šíření signálu. To bych nerad.

Nemusíte vysílat v multiplexu 3, můžete přejít do multiplexu 4 a vysílat jen v největších městech, nebo se z DVB-T stáhnout úplně.

Musíme to zvážit. Podle licence musíme vysílat digitálně terestricky, musíme směřovat k určitému pokrytí. Ale co si budeme říkat, pro nás jsou zajímavá velká města, a že bude pokrytí v Šumperku, nás zase tolik nezajímá. Proto pořád ještě jednáme. Chápeme, že i CDG má svoje důvody, obě strany mají své potřeby. Proto hledáme cestu mezi těmito potřebami a protože jsme ji zatím nenašli, smlouvu obnovujeme v měsíčním intervalu.

Z1 by tedy chtěla, aby ji CDG šířila ve svojí síti jen z některých vysílačů?

To asi není technicky možné. Na druhou stranu je třeba zohlednit, že trh s reklamou je v krizi a to by se mělo nějak odrazit i na ceníku služeb CDG. Její ceny jsou zkonstruované legitimně…

CDG je ale tlačena Českými Radiokomunikacemi, kterým musí platit za vysílače. Těžko tedy může jít s cenou dolů.

Já to chápu. Neříkám, že CDG má předražené služby, jenom konstatuji, že pro nás je tento nárůst dost vysoký. Z ničeho je neobviňuji. Prostě hledáme řešení.

Z1 ale nemusí vysílat pozemní cestou. Stačí, když se vzdáte licence pro DVB-T vysílání a ponecháte si licenci pro kabelové a satelitní vysílání. Možná, že přes tyto platformy vás sleduje více lidí než přes DVB-T. Dělali jste si k tomu nějaký průzkum?

Nedělali, ale obecně vím, že lidi víc sledují televizi přes kabel a satelit než přes digitální pozemní vysílače.

A ty jsou přitom pro vás nejdražší. Kde je potom nějaká efektivita?

Jasně, ale díky pozemnímu vysílání se těšíme přízni must carry (zákonná podmínka, že kabeloví a IPTV operátoři musí všechny televize s licencí pro pozemní vysílání automaticky a zdarma zařazovat do základní omezené programové nabídky, pozn. red.). Pokud bychom se vzdali pozemního vysílání, bylo by to všechno najednou jinak.

Óčko také přestalo vysílat v multiplexu 3, o licenci pro pozemní vysílání nikdy nepožádalo a taky je v základních nabídkách kabelovek.

Óčko přeci jenom pretenduje na masovějšího diváka než my.

Co si o tom myslí vlastník Z1? Bavili jste se, zda má cenu vysílat pozemní cestou, když to je tak drahé?

Občas se o tom bavíme, ale zatím nespějeme k žádnému zásadnímu rozhodnutí. Samozřejmě uvažujeme o různých možnostech.

Investiční skupina J&T, které patří Z1, vlastnila na Slovensku zpravodajskou televizi TA3 a původně zamýšlela úzkou spolupráci Z1 s touto televizí. Teď se koncepty obou těchto televizí trošku liší. Nemá majitel zájem Z1 mírně přeformátovat, aby byla bližší schématu TA3, byť už JaT nepatří, nebo naopak jít cestou dokumentů a vytvořit ze Z1 spíše dokumentární kanál?

Ne, náš majitel chce toto vysílání, které děláme. Takové bylo zadání a to potom bylo ještě specifikováno co se týče orientace na teritoriálně zaměřené trhy.

Které?

Větší pozornost se snažíme věnovat Slovensku a vůbec střední a středovýchodní Evropě, ale i Rusku. Takže Z1 se blíží a směřuje k formátu, který požaduje náš vlastník. Nesměřuje k tomu, abychom se připodobňovali TA3.

A to jsou teritoria, na nichž má J&T svoje obchodní zájmy, že?

Teritoriálně to tak vypadá.

Spolupracujete se zpravodajskými televizemi z těch zemí, na které se máte zaměřit?

Ne.

A budete? V Polsku také existuje speciální byznys televize.

Myslíte kanál TVN24? Ne, s tou nespolupracujeme. V této televizi jsem byl několikrát na návštěvě, viděl jsem jejich obecné zpravodajství. Ve srovnání s námi jsou gigant.

Takže spolupráce s nimi se žádná nenabízí?

Zatím nás nenapadá nic, co bychom potřebovali.

Ani výměnu zpravodajství?

Koncepčně mi to nějak nezapadá.

Odmítáte srovnávání Z1 s ČT 24, protože veřejnoprávní zpravodajský kanál se věnuje především mimořádnému živému vysílání, kdežto Z1 staví na pravidelných zpravodajských blocích. Proč Z1 častěji nezařazuje mimořádné živé vstupy?

Jednáme podle našich rozpočtových možností a ty jsou násobně nižší než možnosti ČT 24.

Co říkáte na to, že ČT 24 začala vysílat z burzovního studia v Praze? To je věc, která by se tematicky hodila spíše na Z1.

O burzovní studio jsem v České televizi usiloval ještě za svého působení na Kavčích horách (Zdeněk Šámal byl ředitelem zpravodajství ČT, pod jeho vedení vznikl zpravodajský kanál ČT 24, pozn. red.). Fakt, že ČT 24 vysílá z pražské burzy, není výsledkem toho, že by se to tam najednou objevilo, ale výsledkem letitých vyjednávání a plánování, u kterých jsem byl já a šéfredaktor zpravodajství ČT Michal Petrov. Začalo to fungovat těsně předtím, než jsem z Kavčích hor odešel. ČT 24 při rozpočtu, který má, si může dělat, co chce. Otázka je, jestli to dělat má, když to dělají i jiní.

Zdeněk Šámal - 5

Považujete větší zaměření ČT 24 na ekonomiku, ke kterému došlo v loňském roce, za reakci na Z1?

Naprosto jednoznačně. Svědčí o tom příklady z loňského léta, kdy jsem se o něčem zmínil a za čtrnáct dní o tom už mluvili zástupci ČT 24 a říkali, že si to žádá divák. Radši to nebudu dál komentovat.

Současného ředitele zpravodajství ČT Milana Fridricha jste na tuto pozici navrhoval vy, když jste odcházel z ČT. Máte pořád přátelské vztahy?

Občas si vyměníme esemesku, že se musíme určitě sejít, a takhle to činíme vcelku pravidelně, a v přátelském duchu už přes dva roky. Tím je náš vztah vyčerpaný.

O Z1 se v médiích píše především v souvislosti s odchodem některých jejích tváří, aktuálně Jana Němce, nebo Hanuše Hanslíka, který sice odešel už loni, ale teď nastupoval do Novy a při té příležitosti se zmiňovalo jeho působení na Z1. Pokusíte se pro Z1 také získat některé známější tváře, nebo spíš moderátorské osobnosti, aby si divák dokázal ztotožnit Z1 s určitými tvářemi?

Nevím, co jsou to ty známější tváře. Že bychom získali nějakou slavnou moderátorku z velké televize?

Nemyslím televizní celebritu, ale moderátorskou osobnost, která má u diváků respekt a při vyslovení jejího jména by si divák vybavil Z1.

My jsme teď z ČT 24 získali Ivanu Šalomonovou, která dělala burzovní studia, a Anetu Savarovou, a to je přesně ten směr, kterým chci jít. Kdysi jsem podobné otázky dostával na Slovensku v TA3, které hvězdy budeme mít.

Nejde mi o hvězdy.

Pro naše zpravodajství, které tady dosud nikdo nedělal? Koho bych měl získat?

Za pokus by stálo přebrat třeba některé redaktory z tištěných médií nebo rozhlasu. Vždyť do ČT 24 nastoupila řada osobností z Hospodářských novin a sám Milan Fridrich nastupoval do ČT bez zkušenosti s televizní novinařinou.

Přebírat? Nejsme v situaci, kdy bychom si mohli dovolit někoho přeplácet a přebírat. Navíc ta média, která by připadala v úvahu, kde jsou skutečně kompetentní lidé, jsou ošidná. Nevíme, kteří z těch lidí mají ambici jít na obraz, a většinou ji mají ti, co nejsou zase až tak odborně zdatní. Navíc jde většinou o média, s nimiž chceme budovat spíše partnerské vztahy, takže chceme jít cestou spolupráce a ne přebírání. Když někoho přebíráte, musíte ho přeplatit, a my nemůžeme nikoho přeplácet. To už tady bylo.

Takže budete tyto osobnosti využívat spíše jako spolupracovníky z těch médií, s nimiž uzavřete partnerství – třeba z Hospodářských novin, Ekonoma nebo Eura?

Ano, protože víme, že to jsou osobnosti a hledáme způsob, jak dostat tyto osobnosti k nám na obrazovku a zároveň aby zůstaly ve svém mateřském médiu.

Chystáte pro letošní rok nějakou úpravu programového schématu Z1? Nějaké nové pořady?

Ne. Samozřejmě uvažujeme o některých dílčích jednotlivých pořadech, ale abych v souvislosti s tím mluvil o změně schématu, to ne. Děláme zpravodajství a chceme, aby bylo stále lepší a lepší. Samozřejmě víme, jak ho chceme zlepšovat, a až bude co oznámit, tak to sdělíme. Máme rozpracované nějaké projekty, což považuji za zázrak, protože tato televize měla být podle všech předpokladů už dávno mrtvá.

Pořád ještě bojuje o přežití?

Ne. Povedlo se nám naplnit to, s čím jsme sem přišli. Už můžeme mluvit o opatrném a promyšleném rozvoji. Nikoli o tom, že si napískáme několik milionů a celkem samoúčelně vyměníme grafiku. Můžeme uvažovat o nových pořadech, o tom, že budeme přibírat nové lidi, ale nikoli navíc k těm, co už máme, ale místo těch, kteří se osvědčí méně. Považuji to za úspěch, protože situace byla špatná.

Asi se těšíte na rok 2012, kdy skončí reklama na České televizi a na Z1 se přesunou inzerenti z ČT 24.

2012? To je za dva roky. Dva roky v mém životě znamenají kolikrát tak moc, že bych těžko mohl hovořit o tom, co bude za dva roky.

Vydrží Z1 ještě dva roky?

BRAND24

Proč by neměla?

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Pokud se Z1 dostane do peoplemetrů, jakého průměrného celodenního podílu na dospělém publiku (15+) by podle vás mohla dosáhnout?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).