Hlavní navigace

Úskalí informační kampaně k zavádění digitální televize

26. 5. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Ministerstvo informatiky do měsíce vypíše veřejnou obchodní soutěž na realizátora komunikační kampaně k zavádění digitálního vysílání. Jakým způsobem vybere firmu, která za desítky milionů korun vysvětlí televizním divákům, co je vlastně čeká? Dostane vítěz na starost celou kampaň, nebo jen její úvodní fázi, která začne letos v září a skončí příští rok v červnu?

Jeden nebo více realizátorů?

Do poloviny příštího roku chce Ministerstvo informatiky do kampaně investovat 85 milionů korun. Podle ministryně Dany Bérové se tyto peníze ale v podstatě utratí ještě do konce letošního roku. Použijí se jednak na vytvoření samotné kampaně a také na nákup prostoru v médiích. První vlna proběhne od září do listopadu, druhá od března do června příštího roku. Tato první část bude obecná, zasvěcující všechny do tohoto problému, měla by masovému divákovi vysvětlit, co to je digitální televize, uvedla Bérová na kulatém stolu o digitalizaci, který toto úterý pořádal server DigiZone.cz.

DZ Kulatý stůl - Dana Bérová

Druhá část kampaně, která začne v červenci 2007, se zaměří na regiony a poběží vždy v té oblasti, kde se zrovna bude zavádět zemské digitální vysílání a dojde k vypnutí analogových kmitočtů. Podle našeho názoru by bylo rozumné tuto kampaň a její realizátory rozdělit na dvě části, říká Bérová. V konečném důsledku ale rozhodne to, podle jakého zákona se bude ministerstvo řídit. Teď v červnu začíná platit nový zákon o zadávání veřejných zakázek, který je, zdá se, ještě horší než ten současný a ještě k němu neexistují prováděcí předpisy. Konzultujeme s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, zda kampaň můžeme zadat jako celek. Pro nás existují mnohem tvrdší podmínky než pro komerční subjekty, dodala Bérová.

Ministerstvo záměrně mlžilo

Ministryně připustila, že její resort před schválením novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání a dalších dokumentů spojených s digitalizací o DVB-T trošku mlžil: Doposud se o digitalizaci informovalo jako o zdárných zítřcích. Přiznám se, že jsme to dělali trošku záměrně, abychom přesvědčili kolegy zákonodárce k přijetí potřebné legislativy. Kdybychom jim to tak nevysvětlili, asi by se celý proces ještě zkomplikoval. Znamená to, že v kampani se už nebude hovořit o lepším obrazu a zvuku, jak se o digitální televizi psalo v prvních letech experimentování? Zřejmě ne. Cílem kampaně je z politického hlediska zařídit, aby 80 procent diváků, kteří dnes přijímají analogovou televizi, až se jim vypne signál, mohli nadále nějak sledovat televizi a byli co nejméně naštváni, říká ministryně Bérová.

Také Martin Roztočil, ředitel úseku vysílacích služeb Radiokomunikací, varuje, aby kampaň diváky nepřipravila na něco, co jim zemské digitální vysílání nebude moci nabídnout: Rozhodně bychom neměli všem tvrdit, že digitální televize přinese lepší obraz a zvuk. Všichni dobře víme, že to tak nebude, alespoň ne v první fázi. Možná, že by bylo férové říci, aby se lidé podívali na satelit, a naznačit jim, že tak nějak bude zemská digitální televize vypadat za pár let, až se zavede HDTV. Radiokomunikace jsou podle Roztočila připraveny se na kampani podílet, a společně s Českou televizí připravují pilotní projekt informační linky k Mistrovství světa ve fotbale. Na té by se měli diváci dozvědět, jakým způsobem mohou přijímat digitální kanál ČT 4 Sport, kde lze naladit multiplex A a co k tomu potřebují.

Princip technologické neutrality

Zadání kampaně by mělo být co nejjednodušší, zároveň ale bude muset dodržet princip technologické neutrality: tedy nebude moci upřednostnit zemské digitální vysílání, ale informovat o všech digitálních platformách, a divák si bude muset sám vybrat, kterou upřednostní. Nabídneme všechny alternativy digitálního vysílání, podobně jako ve Švédsku, kde se většina diváků rozhodla pro zemské vysílání. Mimochodem proto, že je zadarmo. Dáme také odkaz na další zdroje informací, počítáme též se zřízením informační linky, slíbil na kulatém stolu DigiZone.cz předseda Národní koordinační kampaně pro zavádění zemského digitálního vysílání Zdeněk Duspiva.

DZ Kulatý stůl - Zdeněk Duspiva

Mluvčí největší tuzemské kabelové společnosti UPC František Malina připustil, že firma sleduje přípravy kampaně a počítá s její férovostí. Jsme připraveni tam, kde nebude možné přijímat zemské televizní vysílání, nabídnout jiné platformy. Už se to děje v severních Čechách, kde je problém s příjmem analogového signálu televize Nova. Nabídli jsme starostům dotčených obcí řešení v podobě satelitu, uvedl Malina. Právě vysvětlení všech druhů příjmů digitálního vysílání bude největším oříškem chystané kampaně. Podle Zdeňka Duspivy ale nepůjde o to vtěsnat všechny informace do jednoho televizního spotu. Kampaň bude dlouhodobější, takže bude možné vysvětlit všechny otázky spojené s digitálním vysíláním, uvedl Duspiva.

Nova si nechá za spoty zaplatit

Zajímavé je, že ministerstvo počítá s platbami za reklamní časy v komerčních televizích Nova a Prima. Ty tak vyinkasují peníze za propagaci digitálního vysílání, ke které by se stejně musely přidat, protože jinak by si je diváci s pozemním analogovým příjmem televize nemohli od určité chvíle naladit. Podle ministryně Dany Bérové se údaj o nákupu reklamních časů v televizích v návrhu kampaně objevil proto, že jsou drahé a resort potřeboval získat peníze na samotnou realizaci kampaně. Přiznám se, že to tak trošku bylo, protože jsme na to potřebovali získat peníze. Ale předpokládáme, že se domluvíme i s komerčními televizemi, abychom nemuseli všechno platit. Záleží na tom, jak to půjde provést, aby to odpovídalo zákonům, řekla Bérová.

DZ Kulatý stůl - Pavel Hanuš a Ivo Ferkl

Ředitel techniky televize Nova Ivo Ferkl ale namítl, že i tak bude přechod na zemské digitální vysílání drahý, takže Nova by se platbám za reklamní časy pro kampaň k zavádění digitální televize nebránila. Naopak Česká televize podle šéfa digitálního týmu Pavla Hanuše připravuje vlastní informační pořady a oficiálním spotům věnuje vysílací časy zdarma. Problém je v tom, že když chceme lidi informovat o digitálním vysílání, jako první se nás zeptají, kdy to u nich začne a kdy se vypne analogové vysílání. Dokud nejsou známé tyto termíny, nemá smysl spouštět žádnou kampaň, míní Hanuš. Podle ministryně Bérové se ale tyto konkrétní otázky budou týkat až druhé části kampaně od července příštího roku.

BRAND24

Informační centra pro seniory

Přesnější vysvětlování by mělo být součástí druhé kampaně, která bude regionální a měla by být zaměřena na přímý kontakt s občany, vzniknou informační centra. Problém je v tom, že musíme pracovat na základě technologické neutrality. I naše kampaně na podporu počítačové gramotnosti jsou pravidelně napadány, že při nich pracujeme na Microsoftu, vysvětlila Bérová. Zároveň ale připustila, že pro starší a méně vzdělané občany stát připraví informační centra, kde si budou moci přímo vyzkoušet zapojení digitálního set-top-boxu a jeho ovládání. Nejpodstatnější bude od poloviny příštího roku zvládnout lidem vysvětlit, co mají používat a jak to mají používat. S tím byl problém i u mobilních telefonů nebo počítačů, uvedla ministryně Bérová.

Aby vůbec nějaká kampaň mohla začít, musí se sejít Národní koordinační skupina (NKS) pro zavádění zemského digitálního vysílání, jejíž členy nyní nominují příslušná ministerstva a regulační orgány. Rozeslali jsme dopisy všem ministerstvům a dalším institucím, které mají nominovat své členy do NKS. Termín je do konce tohoto týdne, potom se NKS v nejbližší době sejde, slibuje předseda skupiny Zdeněk Duspiva. Materiály na čerpání části peněz určených na kampaň z vládní rozpočtové rezervy jsou podle Duspivy připraveny a budou projednány ve zkráceném meziresortním řízení, takže při vyplácení financí by neměly nastat žádné problémy.

Měla by obě části kampaně připravovat stejná společnost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).