Hlavní navigace

UPC: Ultra HD je sexy, ale není na pořadu dne. Aktuálně se věnujeme aplikacím v našich boxech

20. 6. 2017
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
UVNITŘ GALERIE – O aktuálních plánech i situaci na trhu kabelové televize se rozhovořili programový ředitel UPC Petr Kacafírek a tiskový mluvčí společnosti Jaroslav Kolár.

Petr Kacafírek byl v UPC odpovědný za oblast kabelové televize a její programming. Po integraci českých a slovenských aktivit se plně věnuje právě programové stránce, a to jak v oblasti lineárních, tak i nelineárních služeb. 

Jaroslav Kolár působil jako dlouholetý tiskový mluvčí UPC na Slovensku, po spojení české a slovenské pobočky je odpovědný za komunikaci UPC na obou trzích.

Co v současnosti vaši zákazníci nejčastěji požadují a na co si naopak nejvíce stěžují?

PK: Dlouhodobě řešíme propojitelnost boxů a využitelnost služeb na vyžádání, jakými jsou třeba videotéka My Prime, archiv televizních programů nebo služba zpětného zhlédnutí. Osobně si myslím, že se nám v tomto segmentu v České republice aktuálně daří. Proto se také snažíme všechny osvědčené postupy aplikovat i na Slovensku, ať už jde o doručení boxů, nebo třeba asistenci technika. Tyto služby jsou podle nás budoucností domácí zábavy.

A spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou

PK: Přesně tak. Jako příklad uvedu třeba často zmiňované HbbTV, komunikované prostřednictvím červeného tlačítka. Před jeho stisknutím ale musí divák učinit poměrně dost kroků, aby mu hybridní aplikace vůbec fungovaly.

PSALI JSME: UPC eviduje 680 100 uživatelů televizního vysílání

Koupit si televizi vybavenou HbbTV a připojit ji k internetu.

PK: Jasně, tu můžete koupit v obchodě. Po jejím zapojení sice zákazník uvidí spoustu aplikací, na které bude zkoušet klikat, ale ony mu samy od sebe fungovat nebudou. Musí přidat Wi-Fi, spárovat potřebné přístroje, vyřešit Dongle mód. Naším cílem je všechny tyto interní procesy automatizovat a snažit se vyjít maximálně vstříc zákazníkovi, kterému nabídneme už hotové komplexní řešení. A musí mu poskytnout více zábavy za srovnatelné peníze.

Jaroslav Kolár (vlevo) a Petr Kacafírek (vpravo).
Autor: Karel Choc

Jaroslav Kolár (vlevo) a Petr Kacafírek (vpravo).

Počítáte s nasazením Horizon Go jako aplikace pro chytré televize?

PK: To je tak trochu naše bolavá pata, protože každý výrobce by musel mít aplikaci přizpůsobenou svému prostředí.

To by také mělo být jednou z výhod HbbTV standardu.

PK: Ano i ne. I velcí hráči jako HBO, Nova nebo Česká televize zkoušeli jít cestou aplikací a z mého pohledu se zastavili někde na půli cesty. Obecně, většina tvůrců aplikací a obsahu k nim totiž nemá přímý kontakt se zákazníkem. Ten totiž nakonec stejně zavolá na naši infolinku, protože využívá připojení od UPC, a když mu něco nejde spustit, obrací se na nás. Dalším problémem je update televizního firmwaru, který je pro běžného uživatele stále relativně náročný. I proto pro nás v tuto chvíli nejsou aplikace pro smart televizory prioritou. Chceme mít dobré vlastní aplikace, bezproblémové mediaboxy a chceme i nadále investovat do nových zařízení.

Registrujete nějakou úroveň nespokojenosti se stávajícími set-top boxy?

PK: Vycházím primárně z osobní zkušenosti. Měl jsem doma jeden z prvních testovacích vzorků a považoval jsem ho za skvělé řešení, které integruje dohromady vše potřebné a ještě může být schované stranou v poličce. Podle mě šlo o jistý milník, který posunul dopředu celý trh. Následně se nám povedlo spustit i zpětné zhlédnutí, které si za poměrně krátký čas dokázalo získat mezi zákazníky velkou oblibu. Na jeho rychlém rozšíření měla velký vliv i možnost zhlédnutí až týden starých programů.

K TÉMATU: Sedmidenní zpětné zhlédnutí pro všechny zákazníky UPC Horizon 

Takže zákazníci jsou se současnými set-top boxy spokojeni?

PK: Záleží samozřejmě na tom, co od něj očekáváte. Platí, že čím chytřejší dané zařízení je, tím déle trvá jeho nastavení, uvedení do provozu nebo okamžitá odezva. Současný set-top box samozřejmě není tak rychlý, jako byly původní SD boxy nebo stříbrné DVR boxy. Zkrátka se chová spíše jako počítač. Musí se nastartovat, ověřit všechna hesla, zajistit přístup do sítě. Ale pak už z našeho pohledu vše běží tak, jak má.

Tedy nezbytná daň pokroku…

PK: Ani mobilní telefon dnes nenastartujete během několika vteřin, také nejprve hledá potřebná data a testuje dostupná připojení. Asi nejčastější výhradou našich zákazníků ohledně nových boxů bylo pomalejší přepínání programů. To se ale z mého pohledu nedá označit za vadu set-top boxu.


Autor: Karel Choc

Petr Kacafírek

Ale stejně plánujete jejich obměnu. Jak pravidelný je tento cyklus?

PK: Od doby, kdy jsme v roce 2007 začínali v České republice s SD vysíláním a UPC akvírovalo tehdejší Karneval, fungovaly SD boxy a DVR. V provozu byly skoro sedm let a to je opravdu hodně dlouhá doba. Mezitím nastal masivní nástup HD kanálů nebo 3D vysílání, které se ale bohužel nedokázalo prosadit. Na druhou stranu třeba dvouletý cyklus obměny je podle mě zbytečně krátký, také si každé dva roky nekupujeme nový mobilní telefon. Aktuálně máme osmdesát procent naší zákaznické báze na malých Kaon Mediaboxech. Ty doplňují HD DVR Mediaboxy s interním harddiskem. Bude potřeba nějaký čas na jejich překlopení do nového prostředí, což může trvat klidně i tři nebo čtyři roky.

Co nabídne nový box?

JK: Hlavní výhodou budou snazší aktualizace, protože do nových set-top boxů se nové funkce přidávají podstatně jednodušším způsobem než do starších modelů. U základních SD set-top boxů jsme byli odkázaní pouze na jejich výrobce.

A k jejich obměně by mělo dojít kdy?

PK: Asi se nedá předpokládat, že v průběhu příštího roku vyměníme zařízení u celé zákaznické báze, to je samozřejmě nesmysl. Má smysl vyměnit boxy za prvé u těch nejstarších modelů, které ještě na trhu zůstaly. Znovu bychom se chtěli podívat na televizory s CA moduly, protože jejich uživatelé pochopitelně nemají zkušenost s Horizon prostředím a se všemi v něm dostupnými aplikacemi, jako je třeba již zmiňovaná videotéka My Prime. Na jednu stranu chápu, že někdo může dávat CA modulu v televizoru přednost, mít vše potřebné na jednom ovladači je určitě pohodlné. Ale plánujeme na tomto zákaznickém segmentu více zapracovat a nabídnout našim divákům set-top boxy další generace. Primárně nám jde pochopitelně o zákazníky, kteří se aktivně pohybují na internetu, standardně konzumují online obsah a kteří budou mít zájem o technologické vychytávky, jako je třeba Ultra HD (4K) vysílání. A to prostřednictvím zmíněné videotéky My Prime nebo lineárního vysílání. Pak samozřejmě existuje ještě velká skupina diváků, která si nepotřebuje nahrávat vybrané pořady a nevyžaduje funkce jako PVR, ale kterým bohatě stačí funkce zpětného zhlédnutí.

JK: Abych odpověděl na vaši otázku, k obměně boxů určitě dojde, ale půjde o postupný a plynulý proces.

Už máte vybraného konkrétního dodavatele?

JK: Je to plynulý proces, který průběžně probíhá už roky, kdy boxy obměňujeme a určitě bude ve stejné formě pokračovat i dál.


Autor: Karel Choc

Jaroslav Kolár

Jaké další novinky chystáte?

PK: Co se týče mého programového ranku, tak se podle mě nedá ani tak hovořit o novinkách, jako spíše o jisté formě optimalizace sítě. Pokud máme v České republice pouhá dvě procenta klientů, kteří sledují SD vysílání nebo mají domácnost vybavenou pouze SD přijímačem, pak má určitě smysl začít některé SD kanály vypínat. Typicky se bude jednat o filmové stanice, jako jsou HBO nebo Cinemax. V druhé polovině letošního roku pak chceme stejný postup aplikovat i na sportovní kanály. Takto uvolněné pozice samozřejmě použijeme pro nové HD kanály.

JK: Dnes je HD obsah jedním z hlavních tahounů zájmu. Třeba 4K je sice sexy téma, ale ještě zdaleka není na pořadu dne. Pro nás je hlavním tématem přidávání dalších HD programů, které ještě nějakou dobu potrvá, prakticky do té doby, než budou všechny stanice překlopené do HD.

Pozitivní ohlasy sbíráte i za vaši videotéku My Prime.

JK: Ta se prostě povedla. Bylo by fajn zrušit územní omezení, ale to je primárně otázka legislativy. Ale pokud vím, tak Evropský parlament už předběžně odsouhlasil, že by OTT služby mohly být dostupné kdekoliv v rámci Evropské unie.

Takže když si koupím český Horizon GO a připojím se z nizozemské IP adresy…

JK: Budete ho moci využívat kdekoliv bez omezení. Což by přinejmenším v době letních a zimních dovolených byla samozřejmě skvělá věc.

ANALÝZA: UPC a FreeSat – kabelu se daří, satelit klesá

Zmiňoval jste Ultra HD (4K) v souvislosti s My Prime videotékou. Už se něco takového připravuje?

PK: Zatím ne, i když distributoři, na které máme kontakt, například skupina SPI, už 4K obsahem disponují. Chceme postupně začít s jeho testováním, určitě nechceme se 4K obsahem rovnou vystartovat ven. Je to stejné jako 3D televize, u které jsem já osobně měl asi příliš velké oči a věřil jsem, že dokáže svým způsobem změnit pohled na televizi. Ve finále jsme ale narazili na problém u zobrazovačů, třeba co se týkalo titulků. Dnes už se 3D ocitlo na periferii zájmu.

Zmiňovali jsme i technologii HbbTV. K té se stavíte jak?

PK: Pokud některá z námi šířených televizních stanic HbbTV vysílá, předáváme ho v rámci signálu dál ke koncovým uživatelům. Obecně dál pouštíme vysílání ve formě, v jaké ho získáváme od provozovatelů, s jedinou výjimkou, kterou je EPG. Pro EPG máme vlastního integrátora, který zajišťuje jeho jednotnou podobu. Vezměte si třeba EPG České televize, které má 1700 znaků, a vedle něho postavte Óčko s nějakými padesáti znaky. Z technického hlediska tedy vysíláme příznaky HbbTV dál, ale je samozřejmě potřeba mít správnou televizi, připojenou k internetu. Do set-top boxů nechceme HbbTV v tuto chvíli dávat, to není naší prioritou. Do set-top boxů potřebujeme primárně dostat aplikace typu HBO GO nebo třeba aplikaci od Filmboxu.


Autor: Karel Choc

Petr Kacafírek

V boxech už máte i aplikaci od Netflixu, je to tak?

PK: Ano, v Zirkon boxech už je i Netflix.

JK: Pokud vím, tak zatím pouze v Holandsku. Následovat by měla i Belgie, ale v ostatních zemích zatím v našich boxech aplikace od Netflixu není. Každopádně se s její integrací počítá.

Spolupráce Liberty Global a Netflixu tedy zatím nefunguje globálně?

JK: Loni v září podepsal Mike Fries, nejvyšší šéf Liberty Global, pod kterou patří i UPC, dohodu s Netflixem, i když do té doby byly obě společnosti vnímány spíše jako rivalové. Dohoda umožňuje UPC zařazovat aplikaci Netflixu do základní nabídky mediaboxů. Výhodou pro zákazníka, který má od nás digitální kabelovou televizi a zároveň využívá i Netflix, je, že si zapne svůj Horizon mediabox a pro přístup na Netflix mu stačí jednoduše zvolit příslušnou aplikaci.

Takže bude mít spárované uživatelské účty?

PK: Ano.

JK: A nemusí používat vícero zařízení a na každém z nich se pracně přihlašovat. Dohoda s Netflixem byla taková, že do konce letošního roku by jejich aplikace měla být součástí nabídky i v ostatních zemích, kde UPC působí. Podrobnější informace ale zatím nemáme.

Dalším módním pojmem dneška je IPTV. Ukrajují vám IPTV operátoři z podílu kabelové televize? Tušíte třeba, kolik zákazníků využívá vaše internetové připojení a provozuje na něm IPTV službu od jiného operátora?

JK: My pochopitelně dodržujeme princip síťové neutrality a zákazník, který využívá naše internetové připojení, si může připojit službu od jiného operátora. Tento nový model retransmise se začíná uplatňovat na všech evropských trzích. Nedosahuje ale nijak velkého podílu, aspoň prozatím. A v této chvíli je těžké jeho další vývoj odhadovat. Na českém trhu jsou to spíše menší čísla.

Tak přes dvě stě tisíc zákazníků O2TV není na české poměry málo.

PK: Obecně se uvádí podíl IPTV operátorů na českém televizním trhu kolem dvou procent.

JK: Navíc pokud jde o IPTV, existují dva modely. Jeden, který provozuje operátor s vlastní sítí. A druhý, kdy vlastní infrastrukturu nemá a nabízí pouze vlastní set-top boxy.

Z těch dvou set tisíc zákazníků O2TV využívá nějakých třicet nebo čtyřicet tisíc oné cizí konektivity.

JK: A proto říkám, že je to relativně nízké číslo. Tedy pokud jde o ten druhý případ, kdy mám jen set-top box a nemám žádnou infrastrukturu.

Srovnání základních parametrů standardů DVB-C a DVB-C2

Napadla mě ještě otázka standardu DVB-C2. Mluví se o něm vůbec?

PK: V tuto chvíli nemáme plné spektrum v našich multiplexech a disponujeme minimálně dvěma volnými multiplexy. Kdyby bylo třeba, můžeme spustit třeba okamžitě. Jak už jsem říkal, chceme začít vypínat některé SD kanály, které šíříme paralelně s jejich HD verzemi. Tím získáme další uvolněnou kapacitu přibližně dvou až tří multiplexů, a to ještě do konce tohoto roku. Navíc neregistrujeme nějak zásadní poptávku po takto uvolněné kapacitě. Proto nedává smysl, abychom měnili způsob kódování na DVB-C2. Navíc nejde ani tak o kódování, jako spíše o jistý stupeň při přenosu signálu. A druhá věc – máme k dispozici i další prostor, protože polovinu programů šíříme v kodeku H.264. Po přechodu na úspornější H.265 získáme v každém multiplexu prostor na minimálně jeden HD kanál nebo tři v SD rozlišení. Máme tedy relativně hodně možností, kam se dál vyvíjet.

PŘEČTĚTE SI: DVB-C2 – digitální kabelová televize druhé generace

Každopádně standard DVB-C2 reálně existuje. Vysílá v něm vůbec někdo?

PK: To netuším. Možná přijde na pořad dne v souvislosti se 4K vysíláním. To máte stejné jako u HD vysílání, kdy většina stanic také nevyužívá 1080P, ale vysílá prokládaně. Neprokládané vysílání není pro současné zobrazovače až tak zásadní a v případě satelitního nebo IPTV vysílání je to spíše zbytečná kapacita, kterou běžný divák stejně nepozná.

Jak vnímáte druhou vlnu digitalizace zemského televizního vysílání?

JK: DVB-T2 pro nás určitě znamená jistou příležitost.

PK: DVB-T2 by mohlo být rozumnou alternativou pro diváky, kteří televizi sledují relativně málo, ale zároveň chtějí mít přístup k placenému obsahu. A pokud nechtějí nebo nemohou mít na domě satelit nebo nejsou v dosahu kabelu, může pro ně DVB-T2 teoreticky znamenat určitou alternativu. Ale navrhovaná podoba přechodu je v tento moment spíše politickou otázkou.

PSALI JSME: UPC se na přechod na DVB-T2 těší, prý jim přiláká další diváky


Autor: Karel Choc

Petr Kacafírek

Další politickou otázkou by mohla být vládní strategie Digitální Česko. Podílíte se na ní nějak?

JK: V této záležitosti se příliš neangažujeme. Byli bychom nejradši, kdyby stát vytvořil takové podmínky, aby bylo možné maximálně urychlit stavební územní práce. Ty do značné míry brzdí naši expanzi a brání dalšímu rozšiřování naší sítě. Jen za minulý rok jsme naši síť rozšířili do desítek nových lokalit, dohromady to bylo skoro 59 tisíc nových domácností, které jsme připojili v loňském roce. Pro letošní rok plánujeme připojit dalších sedmdesát tisíc domácností. To znamená za dva roky celkem sto třicet tisíc domácností, což už je velmi pěkné číslo.

Tak tři okresní města.

JK: A děláme to bez toho, že bychom očekávali nějakou finanční dotaci nebo granty od státu. Zprostředkováváme digitální služby pro desítky tisíc domácností. A co se týče Digitálního Česka, tak my ze strany státu opravdu žádné dotace neočekáváme.

BRAND24

Nějaké novinky na závěr?

JK: Dobrou zprávu máme ohledně aplikace Horizon Go. Chystáme další rozšíření HTML5 s tím, že aktuálně využívaný Silverlight bude postupně končit. Nemohu ještě v tuto chvíli říci přesný termín, ale nejspíš se bude jednat o podzim tohoto roku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).