Hlavní navigace

UPC chtějí konkurovat další dvě středně velké kabelovky

26. 6. 2008
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Pouhé dva roky si užívala dominantní kabelová společnost UPC takřka bezkonkurenčního prostředí na českém trhu s poskytováním kabelové televize. Po koupi druhého největšího hráče, firmy Karneval, ji reálně ohrožovala jen služba O2TV od Telefóniky O2, založená na podobném způsobu šíření placené televize. Na scénu ale přicházejí dvě silné investiční společnosti, které začaly skupovat menší kabelové operátory a staví z nich celostátní síť podobnou UPC, byť s mnohem menším dosahem a orientovanou na zákazníky v menších a středních městech.

Konkurent první: BKS Capital Partners alias Nej TV

Firma BKS Capital Partners vstoupila do většího povědomí letos v březnu, kdy odkoupila tři malé lokální kabelové společnosti: firmu Telto z Prachatic, HBTV z Havlíčkova Brodu a Amos z Tanvaldu. V dubnu získala registraci pro převzaté vysílání a v květnu koupila společnosti Sater se sídlem v Novém Bydžově, RTV-5 v Břeclavi a KTVM z Velkého Meziříčí. Vznikla tak středně velká kabelová společnost s 28 tisíci předplatiteli, pro niž si BKS registrovala obchodní značky Nej televize (a ve zkratce rovněž Nej TV), Nej telefon a Nej internet. Aktuálně tato síť pokrývá čtyřiadvacet středních a menších měst po celé republice.

Programové nabídky všech šesti malých kabelovek se zatím liší, většina z nich dosud nabízí pouze analogovou kabelovou televizi (digitální kabelovku mohou využívat klienti firem HBTV, KTVM a RTV-5), ale to by se mělo podle generálního ředitele BKS Nicolase Boissina během léta změnit. Velkou část změn, které zahrnují hlavně vložení optických modů do sítí, zlepšení CMTS (Cable modem termination systém), takzvaných headendů (centrální body pro připojení kabelových služeb pro zákazníky v dané lokalitě, pozn. red.) a výměnu filtrů, provedeme už v létě. Nabídka služeb a programových balíčků ale zůstane v některých místech různá, řekl Boissin serveru Digizone.cz.

Firmy, které tvoří kabelovou síť Nej TV, a jejich služby
Operátor Pokryté lokality Analogová kabelová televize Digitální kabelová televize Internet Telefon
AMOS, v.o.s. Tanvald ANO NE NE NE
Subjekt Telto logo
Prachatice, Volary, Volyně ANO NE ANO NE
Subjekt HBTV logo
Havlíčkův Brod, Chotěboř, Hlinsko ANO ANO ANO ANO
Subjekt Sater KT logo
Aš, Broumov, Dobruška, Dolní Benešov, Frýdlant nad Ostravicí, Habartov, Jaroměř, Meziměstí, Police nad Metují, Světlá nad Sázavou, Úpice, Vamberk, Vrchlabí, Zdice ANO NE ANO NE
Subjekt KTVM logo
Velké Meziříčí ANO ANO (pouze HBO Digital) ANO NE
Subjekt RTV5 Břeclav
Břeclav ANO ANO ANO NE

Zdroj: www.nej-tv.cz

Know-how dodává jihomoravský Self servis

Jan Dašovský

Technické řešení a know-how pro modernizaci kabelových sítí BKS zajišťuje jihomoravská kabelová společnost Self servis, jejíž ředitel a majitel Jan Dašovský je zároveň členem představenstva a provozním ředitelem BKS Capital Partners. Vzhledem k tomu, že BKS oznámila velmi optimistický plán získat do půldruhého roku pro svoje služby Nej TV, Nej internet a Nej telefon celkem 100 tisíc domácností, nabízí se otázka, zda se jejich součástí stane také dobře fungující síť Self servisu s analogovou i digitální kabelovkou Moravia televize. Boissin ale jakékoli majetkové spojování BKS se Self servisem vylučuje.

Self servis a Nej TV jsou dvě různé společnosti se dvěma odlišnými majiteli. Jak jste si ale všiml, Jan Dašovský je členem představenstva BKS. Je provozním šéfem celé skupiny společností. Navíc některé strategické operace BKS zadává Self servisu, odpověděl Boissin na dotaz serveru DigiZone.cz. O co jde? Například o digitální headend služby, design a architekturu sítí, call centrum a podobně, přibližuje Boissin. Mety sta tisíce zákazníků chce BKS podle svého šéfa dosáhnout rozšiřováním sítí šesti nakoupených kabelových operátorů, ale nebrání se ani investice do nákupu dalších kabelových společností: Investujeme do modernizace získaných společností, jakožto i do získávání společností nových. Naši akcionáři jsou připraveni a ochotni investovat do tohoto projektu mnohem více peněz.

Půjčka 100 milionů korun od České spořitelny

BKS dosud investovala do nákupu malých kabelových společností a jejich sloučení tři miliony eur (asi 75 milionů korun), přičemž předminulý týden oznámila, že tím svoje nákupy spojené s BKS dokončila. S investicí jí měla pomoci firma 3TS Capital Partners, která se orientuje na rizikový kapitál. Když však nahlédnete do obchodního rejstříku a vyhledáte si kabelové společnosti, jež BKS v horizontu uplynulých tří měsíců koupila, u dvou z nich je poznámka o zástavním právu ve prospěch České spořitelny. Konkrétně u prachatické firmy Telto, a to na výši 50 milionů korun, a dále u havlíčkobrodské společnosti HBTV na tutéž částku. U HBTV je tato poznámka datovaná 27. březnem 2008, u firmy Telto o den později.

Nej televize logo
Nej internet logo
Nej telefon logo

Nemohu ohledně bankovních půjček podávat detailní informace, protože smlouvy jsou tajné, ale je pravda, že náš projekt využívá jak úvěry, tak přímé financování. Obecně použijeme jakékoli nástroje, ať technické, či finanční, které nám umožní být konkurenceschopní v kvalitě služeb a cenách, a současně být výděleční, říká Nicolas Boissin. Již v březnu firma oznámila, že se hodlá ve svých plánech zaměřit na „velikostí druhořadá města“, která dříve nebyla pokryta sítěmi kabelové televize. Vesměs jde o lokality, o které se největší tuzemský kabelový operátor UPC nezajímá. Naše investice je dlouhodobá, ujišťuje Boissin. Nej TV podle něj hodlá investovat do kvality za rozumnou cenu, aby byla konkurenceschopná s dalšími vysílacími platformami.

Digitalizace sítí Nej TV? Jen někde

Ačkoli BKS slibuje, že během léta provede totální revizi všech svých kabelových sítí a zavede digitální kabelovou televizi, digitalizace se nebude týkat všech lokalit, kde už dnes Nej TV vysílá. Digitální kabelovou televizi lze nabídnout pouze ve městech, kde máme optické napojení na páteřní síť. Pracujeme na tom, abychom takové připojení dostali do většiny našich lokalit, ale chce to čas, konstatuje Boissin. Ne všude se ale digitalizace kabelových sítí vyplatí, takže v některých místech bude Nej TV nadále vysílat jen analogově. Ostatně, ani UPC nenabízí digitální kabelovou televizi ve všech svých lokalitách.

Při skupování malých operátorů se ale UPC orientuje na firmy, které jsou v blízkosti její páteřní sítě a umožní jí nabízet digitální kabelovou televizi, pevnou telefonní linku a vysokorychlostní připojení z jedné zásuvky. Kdybychom se například rozhodli koupit malou kabelovou společnost ve Vodňanech, vůbec by se nám nevyplatilo zavádět tam digitální kabelovou televizi, protože bychom tam museli budovat optické vlákno s páteřní sítí, a to by se neúměrně prodražilo, vysvětluje mluvčí UPC František Malina. BKS si ale nemůže příliš vybírat, malých kabelových společností na prodej není mnoho a zájemců o sestavování nových kabelových sítí je více.

Nej televize web

Aktuální web kabelové televize Nej TV na adrese www.nej-tv.cz, kterou spravuje firma Self servis

Konkurent druhý: Argus Capital alias F.C.A.

TV3 logo

Asi nejvážnějším z nich je investiční fond Argus Capital, který nedávno vstoupil do druhé největší tuzemské kabelové společnosti F.C.A. Argus Capital byl jedním z investorů dnes už zaniklé pražské metropolitní televize TV3 (vysílala v letech 2000 až 2001 v kabelových rozvodech a pozemní cestou analogově v Praze, Hradci Králové a Jablonci nad Nisou), a prostřednictvím lucemburské firmy EMV dodnes vede s Českou republikou arbitráž o nedostatečně ochráněnou investici. Spor by měl v nejbližších týdnech vyvrcholit stanovením částky, kterou má Česká republika vyplatit EMV. Sám investor TV3 ji vyčíslil na jednu miliardu korun a zároveň chce zaplatit výlohy spojené s náklady na arbitrážní řízení.

Role Argusu v kabelové společnosti F.C.A. není úplně jasná, neboť oficiálně se novým majitelem této firmy stala společnost Culio Consulting. V představenstvu F.C.A. ale figuruje zástupce Argusu Daniel Zach. Generálního ředitele F.C.A. Josefa Veselého letos v dubnu dočasně vystřídal bývalý generální ředitel dnes už neexistují kabelové společnosti Karneval Media Robert Gardner a nyní F.C.A. vede další bývalý manažer Karnevalu, respektive jeho někdejší provozní šéf Petr Opletal. Karneval předloni koupila tuzemská kabelová jednička UPC a Gardner jako jeden z jeho hlavních akcionářů použil takto získané prostředky mj. na investici do F.C.A.

Digitální kabelovku F.C.A. zatím nenabízí

F.C.A. v současné době nabízí své služby v Benešově, Berouně, Bohumíně, Holýšově, Hrádku u Rokycan, Jihlavě, Mělníku, Mnichově Hradišti, Moravské Třebové, Olomouci, Prostějově, Přešticích, Rakovníku, Roudnici nad Labem, Rumburku, Šluknově, Štětí, Úštěku, Vlašimi a Voticích. Jde výhradně o analogovou kabelovou televizi a připojení k internetu. Digitální kabelovou televizi ani hlasové služby, tedy kompletní služby triple play, F.C.A. zatím neposkytuje, ale dá se očekávat, že s novým majitelem se to změní. Nynější ředitel firmy Petr Opletal ale zatím nechce být nijak konkrétní. Prosím o posečkání do poloviny července, kdy budeme připraveni na vaše otázky reagovat, odpovídá.

F.C.A. web

Aktuální web kabelové společnosti F.C.A. na adrese www.fcatv.cz

Podle informací serveru DigiZone.cz se ale spřízněný fond Argus zajímá o koupi dalších menších kabelových společností, především v západní části České republiky. Konkrétně mělo jít o Kabelovou televizi Kadaň a Kabelovou televizi Klášterec nad Ohří, které provozují tamní městské úřady. F.C.A. má momentálně asi 35 tisíc zákazníků a je hned po UPC druhou největší kabelovou společností v České republice. Rozdíl mezi první a druhou pozicí na trhu je ale propastný. Sama UPC vykazuje okolo milionu zákazníků kabelové televize, internetu a hlasových služeb. Nejvíce domácností, přes půl milionu, využívá kabelovou televizi UPC. Z toho necelých 200 tisíc ji přijímá digitálně.

Kdo je tedy majitelem F.C.A.?

Ladislav Štorek

Budeme-li se držet jediné oficiální informace, kterou byla tisková zpráva ze zasedání Rady pro rozhlasovém a televizním vysílání (RRTV) z 28. března letošního roku, radní podle ní schválili převod stoprocentního podílu v F.C.A, na firmu Culio Consulting. Pražská společnost byla zapsaná do obchodního rejstříku teprve letos 3. ledna a koncem března byla jediným členem jejího představenstva Barbora Brühlová, která je zároveň také jednatelkou společnosti Mina Media, držitele satelitní licence pro českou verzi hudebního kanálu MTV Adria. To však platilo pouze do 23. dubna letošního roku, kdy Brühlovou v představenstvu nahradil již zmíněný Ondřej Zach z fondu Argus Capital.

Změnil se také majitel firmy Culio Consulting, a tedy i samotné F.C.A. Původně patřila pražské společnosti Corporate Consulting, která sídlí na stejné adrese jako Culio Consulting a obchodní rejstřík u ní uvádí jako majitele anonymní držitele kmenových akcií. Podle informací serveru DigiZone.cz za touto firmou stál investiční fond Argus. 23. dubna ale došlo k výmazu Corporate Consulting coby jediného majitele Culio Consulting a novým vlastníkem se stala firma Severus Finance S.A. se sídlem v Lucembursku. Zároveň obchodní rejstřík zapsal dozorčí radu Culio Consulting, v níž se sešli staří dobří známí z další lucemburské firmy EMV, někdejšího investora televize TV3: její místopředseda George E. Collins a právní zástupce Ladislav Štorek.

BRAND24

Peníze z arbitráže do české kabelovky?

Paradoxně tak může dojít k situaci, kdy Česká republika, pokud arbitrážní komise ve sporu o ochranu investic do TV3 přisoudí firmě EMV miliardové odškodné, výrazně přispěje na rozvoj kabelové společnosti F.C.A. Štorek totiž zastupuje lucemburskou EMV právě ve sporu s Českou republikou a Collins je jedním z majitelů žalující EMV. Nebylo by to ale poprvé, co by český stát prohrál arbitráž a vítěz takto vydané peníze poté použil na investici do českých médií. Vzpomeňme na případ televize Nova a desetimiliardové odškodné, které později americká mediální skupina CME použila pro návrat do televize Nova (a koupi této televize od finanční skupiny PPF).

Nabízí se ale otázka, proč Argus Capital a BKS Capital Partners chtějí investovat do tak náročného podnikatelského záměru, jakým je budování kabelových sítí v malých a středně velkých městech České republiky. Jediným srozumitelným důvodem by byl pozdější prodej zfúzovaných regionálních kabelovek nějakému většímu hráči na trhu. Nikdo kromě UPC ale nepřipadá v úvahu. Jak by se k takovému obchodu postavil antimonopolní úřad? Těžko říct.

Je reálné, aby kabelové televize Nej TV a F.C.A. získaly v dohledné době 100 tisíc zákazníků?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).