Hlavní navigace

Unikátní kanál Film Europe se v Česku zatím se zájmem nesetkal

21. 11. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Minulý týden ve čtvrtek se v Bratislavě slavnostně představil projekt filmového kanálu Film Europe, který je unikátní nejen co do pohledu českých a slovenských programů, ale v podstatě všech stanic na starém kontinentu. Jako jediný program se totiž orientuje výhradně na evropský film, a je ho tak v podstatě možné označit za lokální variantu prémiového kanálu HBO. Jeho zakladatel a výkonný ředitel Ivan Hronec už má na něj v tuto chvíli velmi kladnou odezvu ze zahraničí. Zájem o něj je v Maďarsku i dalších zemích.

Česká média o Film Europe téměř nezavadila

Mnohem většímu zájmu než v České republice se těšil nový filmový kanál Film Europe na sousedním Slovensku. Redakce DigiZone.cz se o tom ostatně přesvědčila na vlastní oči, když vyrazila ve čtvrtek na slavnostní zahájení vysílání stanice do bratislavského Hotelu Kempinski. Nechyběli zástupci Slovenské televize, Markízy ani TV JOJ, čeští novináři zde však nebyli takřka žádní. Podle našich informací přitom bylo zváno do Bratislavy šest redakcí, mimo jiné specializovaný server Parabola.cz, ale i celostátní deník MF DNES. Kromě DigiZone.cz nedorazila žádná z nich. Stejně tomu bylo i následující den na tiskové konferenci, kde opět dominovala slovenská média. A i přes to, že mediální zástupkyně Adriana Bednárová posílala tiskovou zprávu o novém programu, ohlas v českých médiích na start stanice Film Europe byl minimální, respektive téměř vůbec žádný. Jediným webem, nepočítáme-li tedy specializované stránky o digitální televizi, který informaci o spuštění Film Europe přinesl, byl Týden.cz. Tištěná média ho ignorovala úplně.

Kromě Skylinku u nás zatím program nikdo nenabízí

Jedním z důvodů, proč česká média přešla start tohoto unikátního projektu bez povšimnutí, může být fakt, že jeho penetrace v České republice je v tuto chvíli téměř zanedbatelná. Kromě satelitní služby Skylink, která je pro společnost Film Europe dlouhodobě významným partnerem, tento kanál u nás žádný z operátorů nenabízí. Ivan Hronec, který za Film Europe stojí, pro server DigiZone.cz uvedl, že v tuto chvíli probíhají jednání o zařazení do IPTV služby O2TV od společnosti Telefónica Czech Republic. Další jednání budou pravděpodobně znamenat delší časový horizont, což Hronec připustil v případě operátora UPC, a to jak v podobě kabelové televize, tak i satelitu. Slovenskému podnikateli by ale mohl hrát do karet fakt, že program má celoevropské ambice, tudíž nebude určen pouze pro oblast České a Slovenské republiky. U našich východních sousedů už se mu ale byznys s tímto kanálem slušně rozjíždí. Kromě toho, že bude v nabídkách hned několika operátorů, díky spolupráci se Slovak Telekomem chystá v rámci IPTV služby Magio dokonce i portál video-on-demand, tedy služeb na vyžádání.

Lukáš Polák, Ivan Hronec 300

Tři otázky pro Ivana Hronce, zakladatele Film Europe

Film Europe je kanál s celoevropskými ambicemi. Jaké tedy jsou?

Film Europe byl od první sekundy projekt s ambicemi evropského a celosvětového produktu. Podařilo se nám spustit unikátní kanál tohoto typu, protože se dá říci, že na světě skutečně neexistuje filmový kanál, který takovým způsobem programuje evropský film. Jedinečný způsob je v tom, že programujeme ze všech zemí geografické Evropy, tedy 50 zemí krát 5 až 10 filmů ročně. Unikátnost je tedy právě v tomto a z toho vycházejí i ambice. Pilotní projekt je Česko-Slovensko. Každý projekt potřebuje vychytat detaily a rytmus.

To znamená, že detaily vychytáte na našem trhu, a pak půjdete s programem dále?

Chceme vychytat detaily a programový rytmus. Grafiku už jsme ale dělali tak, aby se mohla na celosvětových fórech prezentovat jako univerzální a jasná.

Jak tedy vypadá ona grafika?

Je tam angličtina a k tomu se přidává lokální jazyk toho daného teritoria, ve kterém budeme vysílat. Pokud je to tedy například Česko a Slovensko, je tam čeština.

Lokalizace Film Europe v praxi pro jednotlivé trhy

Jak si představuje Ivan Hronec lokalizaci svého nového kanálu pro jednotlivé evropské trhy? Především půjde o DVB titulky a do grafiky se bude vkládat lokální text. Titulkování se bude řešit takzvaným subtitelerem, který umožňuje vložit až 12 titulků pro jakoukoliv zemi. Z hlediska licence nemohu nabízet všechny jazykové verze například v České republice nebo na Slovensku, upozorňuje zakladatel a výkonný ředitel Film Europe Ivan Hronec. Diváci tedy nemohou do budoucna počítat s tím, že by se dočkali například v satelitní službě Skylink toho, že pro program bude u nás dostupných více DVB titulků. Pokud tedy bude mít některý ze zahraničních operátorů zájem zařadit do své nabídky tento filmový kanál s místní lokalizací, musí to provést následovně: Stream by byl složen v Bratislavě, udělala by se lokální verze a sesynchronizovaly by se titulky, což by ovšem nebylo nic jednoduchého, zvláště v případě, že by šlo o některý exotičtější jazyk. Optikou se pak signál pošle na místo, kde si ho klient vyzvedne.

V plánu je expanze do Maďarska, vyloučen není ani Benelux

Výkonný ředitel a zakladatel Film Europe Ivan Hronec pro DigiZone.cz uvedl, že velmi silnou odezvu na tento kanál má především z Maďarska, což je podle jeho slov logické, protože zde také působí silná telekomunikační skupina a poskytovatel placených televizních služeb Deutsche Telekom, stejně jako je tomu například na Slovensku nebo v České republice. Na tamním trhu se služba označuje jako T-Home. Se skupinami, které dnes přebírají program v Čechách a na Slovensku, už dnes jednáme o feedech (streamech v daných jazycích, pozn. red.) a programových řešeních pro další teritoria, přiznal Hronec. Vede ale jednání o expanzi i na další trhy. Vyloučeno není například Bulharsko a díky novému vlastníkovi služby Skylink ani další trhy, kde působí firma M7 Group – Benelux a Rakousko. Na festivalu Berlinale se budu snažit o to, abych práva vyřešil tak, že program bude připraven pro bulharské teritorium, konstatoval šéf Film Europe. Dále také logika hovoří, že pokud stanice bude dostupná u T-Comu, tedy u zmiňované skupiny Deutsche Telekom, je už automaticky dostupná v Maďarsku, protože její uplink se děje právě tady. Postavení produktu tedy jednoduše umožňuje nabídnout stanici teoreticky kdekoliv, a to díky jejímu programmingu.

Film Europe - tisková konference 18. listopadu 2011

Na fotografii z tiskové konference kanálu Film Europe jsou všichni, kteří měli do startu programu co mluvit. Zleva: jednatel společnosti Sunteq Peter Krajčík (zajišťuje po technické stránce chod stanice, který je plně automatizován), výkonná ředitelka Film Europe Publishing Silvia Hroncová (manželka šéfa společnosti Ivana Hronce), Ivan Hronec, ředitelka obchodu a akvizic Zuzana Aichová (akvizice měla dříve na starosti i TV JOJ) a Martin Hudák ze společnosti OREO, která se postarala o grafický obal stanice. Na fotku se vešla ještě mediální zástupkyně stanice Adriana Bednárová.

BRAND24

Bez partnerů i reklamy

Stejně jako většina prémiových, tedy placených filmových kanálů, Film Europe nevysílá reklamu, a nepočítá s ní ani do budoucna. Na páteční tiskové konferenci to Ivan Hronec okomentoval takto: Nechceme reklamu, nemáme rádi reklamu a nebudeme vysílat reklamu. Logickou možností pro program tohoto typu by bylo získání nějakého partnera. Ani tudy ale cesta pro Hronce nevede, tedy zatím. Přišla by až ve chvíli, kdy Film Europe bude expandovat do některé další země, určitě ne tedy ve fázi pilotu. Velmi nestandardně jsem musel odmítnout také peníze, které šly na fond podpory kinematografie. Pokud by se tento projekt kofinancoval, nebo dokonce financoval státními zdroji, ať už národními nebo evropskými, obchodně mi někdo velmi těžko uvěří, že má smysl, a že má z dlouhodobého hlediska obchodní perspektivu a vyrovnaný cash flow (projekt má skutečné příjmy a výdaje, pozn. red.), konstatoval výkonný ředitel a zakladatel společnosti Film Europe Ivan Hronec. Jako typický příklad uvedl například německo-francouzský kanál Arte. Tento projekt má všechny nemoci, které státní televize nebo státní instituce má. Je to velmi dobrá, záslužná a inteligentní televize, ale není to obchodní model, zdůvodnil Hronec fakt, proč se bude Film Europe ubírat takovou cestou, na kterou se dal.

Foto: Čestmír Polák, DigiZone.cz

Vítáte spuštění programu, jakým je Film Europe?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).