Hlavní navigace

“S pětkaři byla vždycky největší sranda”

14. 10. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
“Nová česká prima televize” Pětka stojí na několika sloganech a celebritách, které slušně utáhnou pár bulvárních pořadů, u celého vysílání je to ale sázka do loterie.

Za ta léta, co píšu o médiích a speciálně televizích, jsem zažil starty různých televizních programů. Od okázalých tiskovek a večírků v leteckých hangárech až po střízlivé akce velmi opatrných manažerů. Na představení nové zábavné televize Pětka, která neskrývá ambici stát se po Nově, Primě, České televizi a Barrandovu pátým nejdůležitějším televizním kanálem v Česku, jsem tedy byl hodně zvědavý. Zvlášť když si dosud žádná česká televize netroufla postavit celé svoje schéma jen na původních zábavných pořadech.

Pětce nelze upřít dobré nápady, jak se mediálně prodat ještě předtím, než začne vysílat. Angažmá Ivety Bartošové, která už léta coby zpěvačka nepřišla s ničím novým a je zajímavá jenom tím, že po ní pase bulvár a vyhledává si problematické životní partnery, televizi zajistilo mimořádnou pozornost bulváru. Návrat Zdeňka Izera na televizní obrazovky taky nezůstává bez mediální odezvy a někdejší tváře Primy Petr Vondráček a Mahulena Bočanová z paměti diváků jistě ještě nevyprchaly (na Pětce se objeví v podobných formátech jako na Primě, resp. Primě family).

Když jsem ale ve čtvrtek viděl část oné skvadry celebrit na tiskové konferenci v Malostranské besedě, chvílemi mě napadalo, jak televize složená jenom z takových tváří bude dlouhodobě fungovat. Systém “kdykoli si nás divák zapne, najde u nás zábavu, takže časem bude kvůli zábavě chodit rovnou k nám” může fungovat jen na někoho a jen po omezenou dobu. Pětka by měla ohromné štěstí, kdyby ji každý divák lačný po zábavě zapnul vždycky ve chvíli, kdy bude dávat opravdu to, co ho zaujme a bude bavit.

Ostatně, ani zábava na velkých televizích nefunguje vždycky. Jsou dny, kdy diváci lační hlavně po seriálech a dny, které patří spíš filmům. Monotematické televize to mají těžké, protože pokud zrovna nenabízí nějaký opravdu těžký kalibr, bodují obvykle jen tehdy, když divák nenajde nic na hlavních programech. Poslední dobou se navíc stále jasněji ukazuje, že lidé upřednostňují u sledování televize v reálném čase především živé přenosy, nikoli předtáčené pořady, ke kterým se zpravidla mohou vrátit buď prostřednictvím archivu dané stanice, nebo přes různá pololegální úložiště dat na internetu.

Jsou to především sportovní přenosy, živě vysílaná show, zpravodajství a zajímavé diskuse, co přitahuje pozornost diváků. Tedy všechno to, co se nedá stáhnout z internetu a zhlédnout jindy a třeba i jinak než na televizní obrazovce. Ne nadarmo se televize snaží svoje hlavní zpravodajské relace prošpikovat samými přímými vstupy, i když jsou často jen vycpávkou bez nějakého většího smyslu. Televize, která se spoléhá jen na předtáčené pořady, patří do minulého století. Pětka sice slibuje, že některé magazíny bude vysílat živě, žádný z nich ale nespadá do žánru, který diváky “přikovává” k obrazovkám.

I proto jsem zvědavý, jak se bude Pětce dařit. Zaváděcí kampaň má povedenou, otevřela si dveře do mnoha čtených titulů a u některých si pojistila zájem smlouvou o spolupráci, jenže pak přijde reálné vysílání a s ním lámání chleba. Bude Iveta Bartošová a tříměsíční sledování její přípravy na jediný koncert opravdu tak silným tématem, aby se na ně dalo dívat dvakrát týdně až do konce roku? Dokáže Zdeněk Izer nabídnout něco jiného, než co už předvedl na jiných televizích a s čím obráží kulturáky po celé zemi? Oč bude denní pořad Bulvárek jiný než VIP zprávy na Primě family? Má Supermáma a jiné denní magazíny sílu přebít fakt, že jejich hlavním cílem bude prodávat product placement?

BRAND24

Z tiskové konference Pětky jsem si odnesl pocit, že pro protagonisty téhle televize je celý projekt obrovská prča. Hlavní hvězdy dorazily pozdě, protože “měly práci s natáčením” a odcházely nakvap, protože “musí jít zase natáčet”. Kromě pózování pro hrozen zejména bulvárních fotografů a několika neurčitých vět k jednotlivým pořadům nikdo nic neřekl. Snaha o klasické vyvrcholení tiskovky s novinářskými dotazy vyšla vniveč, protože veškerou pozornost davu strhla Iveta Bartošová a přes chumel bulváristů nebylo možné dál komunikovat.

Takhle opravdu nevypadá akce televize, která má ambici výrazně proniknout na trh a do tří let atakovat pozice Barrandova, Novy Cinema nebo Primy Cool. Spíš to vypadá na projekt spíchnutý horkou jehlou, na který se jako na bonbón nalepila spousta vos, jimž v jiných televizích přivřeli dveře. Z cizího neteče a investor Pětky na penězích nešetří. Takových startů tady ale bylo už také dost a konce nebývaly moc slavné. Obvykle u nich nechyběl exekutor. Snad to Pětce nehrozí – o její hvězdičky strach nemám, ty by se v takovém případě jistě rychle přesunuly jinam.

Přežije podle vás Pětka rok 2015?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).