Hlavní navigace

Prima love míří do multiplexu 3, třetí program Primy startuje na MDŽ

18. 2. 2011
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Třetí plnohodnotný program, ženský kanál Prima love, spustí 8. března, na Mezinárodní den žen, televize Prima. Stanice využije licenci pro celoplošné zemské a satelitní digitální vysílání televize R1, která nyní vysílá v dopoledních časech na pozici Primy Cool. Nebude však dopoledním blokem na Coolu, nýbrž zcela samostatným programem, který bude vysílat v pozemním multiplexu 3, na satelitní pozici 23,5 stupně východně, ale také po kabelu a IPTV. Jako pozemně vysílající stanici ji musí všichni poskytovatelé kabelové televize a IPTV povinně zdarma zařadit do nejnižší programové nabídky.

Bude to ženský protějšek Primy Cool pro mladé

Chceme dosáhnout rovnovážného zásahu diváků, proto přicházíme s programem, který bude ženskou obdobou Primy Cool. Bude to plnoprávný samostatný kanál s vysíláním od rána do večera, čímž upřesňujeme informace, které se objevily včera, prohlásil na úvod čtvrteční tiskové konference Primy ke startu nového ženského programu Prima love její generální ředitel Marek Singer. Prima love nemá být podle Singera kanálem pro starší ženy, zaměří se na cílovou skupinu dívek a dam ve věku od 15 do 44 let. Obdobně zaměřená je i Prima Cool, která chce oslovovat především muže ve věku od 15 do 40 let. DigiZone.cz ve středu uvedl, že Prima love bude dopoledním blokem pro ženy na Primě Cool, kde nahradí nynější vysílání televize R1.

Prima love skutečně nahradí televizi R1, kterou Marek Singer před časem označil za „spící licenci“ na stejné programové pozici jako je Prima Cool, ovšem už jako zcela samostatný program. Od 8. března se objeví v celoplošném multiplexu 3 vedle jediné zbývající televize Public, na satelitní pozici 23,5 stupně východně pro držitele přístupových karet k satelitním službám CS Link a Skylink, a také v základních nabídkách kabelových a IPTV operátorů. Pro sesterskou Primu Cool to znamená, že se její vysílání rozšíří na celý den. Nyní její program začíná ve všední dny od 11:00 hod, celodenně vysílá pouze v sobotu a neděli. Na Primu love se naopak z Primy Cool přestěhuje ranní regionální vysílání mezi šestou a osmou hodinou ráno (ve všední dny).

Prima love - tiskovka 17.2.2011

Generální ředitel Primy Marek Singer a marketingová ředitelka Denisa Schulzová představují nový program pro ženy Prima love. Oba se na tiskovou konferenci oblékli stylově do růžové. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Prima má tři licence pro DVB-T, Nova pouze dvě

Co opravňuje Primu spustit už třetí program, který bude vysílat celoplošně v zemských digitálních sítích? Vždyť konkurenční Nova takto provozuje pouze dva programy (Nova a Nova Cinema), další má pouze na kabelu a satelitu. Obě televize přitom získaly od státu za souhlas s přechodem na digitální vysílání a předčasné vypínání analogových vysílačů po jedné kompenzační licenci. Jenže Prima získala díky takzvané diginovele zákona o rozhlasovém a televizním vysílání ještě jednu kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání. Nárok na ni měly skupiny regionálních studií, které sdílí analogové kmitočty s Primou a na základě licenčních podmínek se pravidelně připojují do jejího vysílání s regionálním zpravodajstvím.

Pokud tato studia vytvořila programovou síť, která svým signálem v analogu (ještě před začátkem jeho vypínání) pokryla minimálně třetinu území nebo obyvatel České republiky, a zastřešila se jednou společností, mohla tato firma získat jednu licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání a začít s ním ještě před uvolněním trhu pro další zájemce, které nastane příští rok v červnu. Prima takto sdružila svoje regionální studia R1, která provozuje pod hlavičkou firmy Regio Media, programovou síť ale zastřešila společnost FTV Prima, která vlastní vysílací licence pro hlavní program Primy a pro Primu Cool. Nový digitální program nazvala Prima klub (později přešla na název televize R1) a protože musela zahájit vysílání do roka od získání licence, „zaparkovala“ ho už jako R1 do dopoledních časů Primy Cool.

Jak se z televize R1 stala Prima love

Začátkem letošního roku Prima požádala Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o souhlas se změnou licenčních podmínek a názvu televize R1, která spočívala v jejím přefomátování na kanál pro mladé ženy. Rada souhlas vydala s tím, že změny jsou dočasné a platí od 8. března, kdy Prima love zahájí vysílání, do konce letošního roku. Proč jen tak krátce? Potřebovali jsme to vyřídit rychle, následně si požádáme o definitivní změnu licence, takže Prima love bude pokračovat i po Novém roce, snažil se na tiskové konferenci vysvětlit ředitel Primy. Z původních licenčních podmínek televize R1 zůstala Primě love podmínka sdílet programovou pozici s regionálními studii, jejichž programová síť získala původní licenci pro stanici R1.

Prima se tedy bude na Primě love potýkat se stejným problémem jako na svém hlavním programu: část vysílání bude muset věnovat regionům. Jak bylo uvedeno výše, studia R1 se musí spokojit s velmi časným vysíláním od 6:00 do 8:00 hod., a to jen ve všední dny. Mimochodem, stejnou licenci, kterou získala Prima pro televizi R1 (potažmo Primu love), získala i druhá skupina regionálních studií, která sdílejí analogové kmitočty s Primou. Jde o regionální televize provozované Regionální televizní agenturou (RTA) Jaroslava Berky. Studia se sdružila pod hlavičku jiné Berkovy společnosti EBD a získala celoplošnou licenci pro program TV7. Ačkoli ji EBD obdržela už v roce 2008, dodnes nezahájila vysílání.

Televize R1

Z regionálně zaměřené zpravodajské televize R1 se stává ženská Prima love. Zpravodajství z regionů zůstanou dvě hodiny denně přes pracovní týden, vždy od šesté do osmé ráno.

Multiplex 3? Výhoda i nevýhoda zároveň

Prima love bude novým programem v celostátním multiplexu 3, který momentálně pokrývá signálem přes 83 procent populace České republiky a potýká se s nedostatkem klientů. Po lednovém zániku zpravodajské televize Z1 v této síti zbyla pouze televize Public, která nemá platnou licenci pro pozemní vysílání a je zde pouze jako program převzatý ze satelitu a kabelu. Generální ředitel Primy Marek Singer nechtěl specifikovat, kolik peněz bude Prima love platit za šíření signálu v multiplexu 3, jeho provozovatel, společnost Czech Digital Group (v prosinci ji odkoupily České Radiokomunikace), však od ledna výrazně navýšil ceny za distribuci signálu. Je pravděpodobné, že jim to dali výrazně levněji, říká člověk z oboru, který si nepřál být jmenován.

Sám ředitel Primy připouští, že Prima love udělá multiplexu 3 patřičnou propagaci a že by to mohlo být součástí obchodní smlouvy s CDG, respektive Českými Radiokomunikacemi. Pokud by totiž Prima love musela platit plnou cenu, vyšlo by jí pozemní vysílání na 60 až 80 milionů korun ročně. Tu samou částku platí i hlavní Prima a Prima Cool. Další otázkou, na kterou Singer nechtěl přímo odpovědět, byla pozice v multiplexu 3, na které by se měla Prima love objevit. Pokud by totiž zabrala místo po zaniklém zpravodajském kanálu Z1, objevila by se lidem, kteří měli Z1 naladěnou přes multiplex 3, okamžitě na televizoru, aniž by museli znovu spouštět vyhledávání nových programů. V opačném případě by Prima složitě vysvětlovala divákům (tedy divačkám), že si mají na set-top-boxu nebo digitálním televizoru aktualizovat programovou nabídku (a hlavně jak se to dělá).

Mux 3 - pokrytí ČR k 1.10.2010

Aktuální pokrytí multiplexu 3, v němž bude od 8. března vysílat Prima love (Zdroj: České Radiokomunikace)

Méně vysílačů a problémy se společnými anténami

Multiplex 3 není úplným vítězstvím ani kvůli menšímu počtu vysílačů základní sítě, o dokrývačích nemluvě. Zatímco multiplex 2, ve kterém vysílá hlavní program Primy a Prima Cool, využívá 26 velkých vysílačů a několik desítek dokrývačů, multiplex 3 počítá s 13 silnými vysílači a počet jeho dokrývačů se dá spočítat na prstech jedné ruky. Digitální síť 3 vůbec nevysílá v Liberci, Chebu, Jáchymově, na Mikulovsku, v Pardubicích či Valašských Kloboukách. V řadě těchto míst by se dal naladit z jiných, vzdálenějších vysílačů, ale za cenu úprav antén a dálkového příjmu. Vůbec nejhorší situaci budou mít diváci, kteří jsou závislí na pozemním příjmu televize přes společnou televizní anténu (STA), kteří nemají multiplex 3 přidaný do nabídky a vysílač, z něhož přijímají digitální signál, tento multiplex nešíří.

Tratit by na tom ale mohla i Prima, která na Primu love přesune některé oblíbené seriály ze svého hlavního programu, případně z Primy Cool. Na druhou stranu, pokud by Prima love nevysílala z pozemních vysílačů vůbec a spoléhala se pouze na satelit a kabel, odvedla by další část diváků k satelitnímu a kabelovému příjmu televize. Tím pádem by znovu klesl podíl domácností s pozemním příjmem televize a zemské digitální vysílání by se dále prodražovalo. Zařazením Primy love do multiplexu 3 tento efekt nastane pouze v oblastech, kde je špatný nebo vůbec žádný signál multiplexu 3. Výhodou pozemního vysílání je i fakt, že se z Primy love stane program povinně zařazovaný do základních nabídek kabelových a IPTV operátorů (na základě tzv. podmínky must carry).

Venkovní anténa TAP pásmová

Mnoho diváků čeká kvůli Primě love šachování s venkovní anténou. O úpravách společných televizních antén nemluvě.

Prima love na obrazovce ještě před 8. březnem?

Ačkoli oficiální zahájení vysílání Primy love plánuje Prima na 8. března, několik dní před tímto datem se objeví na programové pozici této stanice v multiplexu 3, ale i na satelitu a zřejmě v kabelech smyčka s upoutávkou na blížící se start nové televize. Stejným způsobem na sebe upozorňovala několik týdnů dopředu i Prima Cool. Nejpozději 8. března se Prima love objeví i v základní nabídce největší české kabelové společnosti UPC. Zřejmě však jen v té digitální, do analogové kabelové televize UPC žádné nové digitální programy nedoplňuje (v minulosti byla výjimkou pouze TV Barrandov). Otazník visí nad satelitními operátory. Kromě CS Linku a Skylinku, na jejichž pozici si Prima pronajme kapacitu a dopředu avizuje přidání tohoto programu na karty obou služeb (takže i do T-Mobile televize).

Jiné to bude u satelitní Digi TV a UPC Direct. Obě vysílají na pozici 1 stupeň západně a pokud budou chtít Primu love do svojí nabídky, budou si muset samy zařídit potřebnou kapacitu a uplink na družici. To není levná záležitost, ovšem u UPC Direct se dá očekávat, že to nebude trvat tak dlouho. Velkou neznámou je však Digi TV. Jednání s nimi vždycky trvá delší dobu, takže zatím nemůžeme nic slibovat, prohlásil na čtvrteční tiskové konferenci šéf Primy Marek Singer. Satelitní služby navíc nemají tu samou povinnost jako kabeloví a IPTV operátoři zařadit do nejnižší programové nabídky všechny programy, které v České republice vysílají pozemní cestou a mají k tomu řádnou licenci.

LOVE = láska + osudy + vztahy + emoce

Program Primy love je zaměřený čistě na ženy, i když některé seriály si jistě najdou i mužské publikum. Ostatně, část avizovaných seriálů se na Primu love přesune z „velké“ Primy a Primy Cool. To se týká Zoufalých manželek, Chirurgů či Glee. Rozhodli jsme se na Primě nechat spíše unisexové pořady a ty, co zajímají spíše mladší ženy, dát na Primu love, vysvětlil Marek Singer. Aby se „velká“ Prima s „malou“ Prima love nekanibalizovaly, zvolilo vedení Primy pro nový program záměrně mladší cílovou skupinu. Rozhodovali jsme se mezi dvěma koncepty. Jeden byl domáčtější, druhý byl víc ve stylu Primy Cool. Z průzkumu mezi diváky nám jednoznačně vyšlo, že chtějí ten druhý, řekl šéf Primy. Televize tedy uložila k ledu druhou variantu s názvem Prima Doma, která by se zjevně inspirovala u slovenské ženské televize Doma (druhého programu Markízy).

Prima love je postavena jako ženský a dámský klub a nebude jenom romantická, slibuje marketingová ředitelka Primy Denisa Schulzová, která název „love“ vysvětlila jako zkratku slov „láska, osudy, vztahy a emoce“. Přesto se na Primě love objeví i telenovely. Program jim bude věnovat celá odpoledne, konkrétně pak nabídne například Pravou tvář vášně. Je to telenovela, která je ale natočená s dějem a nebude nikoho citově vydírat, ani nebude vyvolávat husí kůži, rýpla si Schulzová do konkurenční Novy a její programové ředitelky Alex Ruzek, která na tiskové konferenci k jarnímu programu Novy prohlásila, že když poprvé viděla tureckou telenovelu Tisíc a jedna noc, měla z ní husí kůži.

Prima love - program všední dny

Odpolední kafíčko, Aperitiv a Večerní koktejl

Prima love - program víkend

Odpolední a večerní program rozdělila Prima love do tří bloků, z nichž každý nese svůj název a televize je jistě využije k poutání pořadů. „Odpolední kafíčko“ nabídne každý všední den od 17:45 do 20:30 tři seriály za sebou, od startu Primy love to budou konkrétně zmíněná Pravá tvář vášně, archivní díly původního seriálu Primy Rodinná pouta (na který později navázaly Velmi křehké vztahy) a V náručí ďábla. O reprízy Rodinných pout nás velmi často žádaly divačky Primy, a tímto jim vycházíme vstříc, uvedl šéf Primy. Všednodenní blok od 20:30 do 21:20 hod. ponese název „Aperitiv“ a Prima love v něm nabídne každý všední den jiný seriál. V pondělí půjde o Glee, který nyní vysílá Prima Cool, v úterý o Seznam ex, ve středu o Superdrbnu a ve čtvrtek o Famílii. Páteční slot věnuje televize filmu.

V nočním bloku „Večerní koktejl“, který začíná ve 21:20, půjdou opět seriály (s výjimkou pátku, kdy Prima love nasadí film). Pondělí bude patřit Nemocnici Mercy, úterý a čtvrtek Ally McBealové, kterou ještě nedávno vysílal první program České televize a středa Džungli rtěnek (tento seriál vysílala „velká“ Prima). Sobotní a nedělní podvečery a večery nazvala Prima love „Víkendovými drinky“, v nichž od 17:00 hod. vrátí na obrazovku Ošklivku Katku, blok od 19:00 hod. bude patřit opět Rodinným poutům (Prima má v zásobě přes 300 dílů) a sobota od 20 hodin filmu, zatímco neděle v tom samém čase původnímu seriálu Primy Letiště. Začínáme Letištěm, ale tento čas bude obecně patřit českým seriálům, předeslal Singer.

Grafiku dělalo stejné studio jako u Primy Cool

Velmi povedenou grafiku Primy love vytvořilo studio Oficina, které stojí také za grafickou podobou a logem Primy Cool. Stanice je v propagačních materiálech laděna do růžova (nejde o magentu, jakou používá konkurenční TV Barrandov) a tomu Prima přizpůsobila i svoji čtvrteční tiskovou konferenci. Marketingová ředitelka Denisa Schulzová se oblékla do růžových šatů, generální ředitel Marek Singer si vzal růžovou košili a kravatu, názorné ukázky grafiky Primy love byly schované pod růžovým přehozem, hostesky byly v růžovém a za wellcome drink Prima zvolila růžové šampaňské. Televize však každopádně nebude používat pouze tuto barvu, logo bude podobně jako u „velké“ Primy na obrazovce bílé.

Ještě během čtvrtečního odpoledne Prima love spustila svůj profil na sociální síti Facebook a do večera nasbírala přes čtyři stovky fanoušků. V propagačních materiálech avizuje i internetovou stránku www.prima-love.cz, ta však zatím nemá žádný obsah. Web spustíme nejpozději v den startu Primy love, ale patrně o několik dní dříve, slíbila Denisa Schulzová. Společně s Markem Singerem také přiblížili plány s dalšími televizními formáty na Primě love: časem by měly přibýt akviziční lifestylové magazíny (zahraniční s českým dabingem) a také původní pořad ve stylu „dámské jízdy“. Nebude to ale rozhodně nic podobného jako Sama doma nebo nejmenovaný klub na jednom rádiu, prohlásil ředitel Primy.

BRAND24

Prima love - tiskovka 17.2.2011

Růžové bylo na tiskové konferenci k Primě love prakticky všechno (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Sledovanost? Chceme výsledky jako Prima Cool

Vedení Primy očekává, že do konce letošního roku dosáhne Prima love ve své cílové skupině (ženy od 15 do 44 let) stejné sledovanosti jako Prima Cool, která u své cílovky (muži id 15 do 40 let) oslovuje v průměru přes šest procent publika denně. Rozhodně to není nereálné, věří Singer. První dva měsíce bude Prima love prodávat reklamu na časová pásma, od května by měla být v peoplemetrech a mít přesná data o sledovanosti. Pak začneme prodávat reklamní časy na klasické GRP (gross rating point, jednotka sledovanosti, na kterou se dopředu nakupují reklamní kampaně v televizi, pozn. red.), dodal šéf Primy.

Prima love – prezentace – únor 2011

Těšíte se na Primu love?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).