Hlavní navigace

Pavel Krbec z MTG: Buď si streamovací služby vypořádají vysílací práva, nebo spadne klec

6. 11. 2014
Doba čtení: 20 minut

Sdílet

Mediální skupina MTG, poloviční vlastník české Primy, nechce jiným provozovatelům poskytovat svůj obsah pro služby TV Everywhere. „Plánujeme vlastní platformu,“ říká Pavel Krbec.

Český trh se teď pobláznil do mobilní televize, respektive do mobilních streamingových služeb. Jak se na tuhle věc tváří Prima a MTG? Jste rádi, že se vaše programy dostanou do mobilů a tabletů? Nebo byste si ten streaming chtěli řešit raději sami?

Můžu odpovídat jen za MTG. Například ve Švédsku je tato služba, označovaná jako TV Everywhere, postavena úplně jiným způsobem. V podstatě to je stejné, jako když si koupíte třeba kabelovou televizi. Rozdíl je jenom v tom, že se na ni můžete dívat všude a bez ohledu na zařízení. Provozovatel této služby, která tento streaming takto prodává, pak rozděluje podobně jako třeba UPC poplatky mezi vysílací společnosti a jejich programy, které má ve své nabídce. To je ta správná cesta, kterou se v tomto případě musí jít. Až na jednu nebo dvě výjimky jsme k tomu ale v rámci trhů, kde působíme, nikomu svolení nedali. Často si myslíme, že tyto společnosti porušují práva nejenom naše, ale i práva výrobců obsahu, který se objevuje na našich lineárních kanálech, protože televize si k takovému vysílání musí vypořádat práva. A myslíme si, že na někoho z nich dříve či později spadne klec.

Když říkáte, že musí spadnout klec, kdo ji ale shodí? Budou to provozovatelé televizí, které jsou takhle šířeny bez jejich souhlasu, nebo výrobci obsahu, který se objevuje v jejich vysílání?

Myslím si, že to bude kombinace, protože televize vlastní i lokální obsah, který je pro ně často největší investicí do programu. Takže když to vezmeme třeba na příkladu českého trhu, ať už jde o Prima Group nebo Nova Group, obě tyto společnosti určitě hodně pálí, že někdo bere jejich Cesty domů, Vinaře, Ulice a Ordinace a benefituje z jejich obsahu, aniž by z toho ony samy viděly nějakou korunu. Takže si myslím, že to budou řešit jak výrobci obsahu, tak samotné televize. A zahraniční výrobci obsahu jsou také pod tlakem, protože když my jako broadcasteři víme, že si můžete vzít obsah a nezaplatit za něj, necítíme se úplně komfortně, když potom máme platit za bondovku Skyfall takové peníze a vidíme, že někdo jiný si ji vezme zadarmo a klidně si ji odvysílá jak lineárně, tak ji dá do několikadenního catchupu. Takže tohle je i vzkaz majitelům obsahu, že se tomu musí postavit. Teď jsem zaznamenal, že se Asociace televizních organizací (ATO) rozhodla jít tvrdě proti jedné z těchto služeb. Uvidíme, co z toho bude.

Momentálně jsou na českém trhu tři takovéto služby…

To jich bude asi ještě víc.

Ano, ale tři jsou takové nejznámější a nejviditelnější: O2TV Go, TV4You a brzy začne fungovat Horizon Go. Co poskytovatel, to jiný přístup k provozovatelům televizí. Někteří mají s televizemi vypořádána vysílací práva, jiní ne. Třeba TV4You s televizemi, které nabízí, nemá vůbec žádné dohody a tvrdí, že je ani nepotřebuje.

Je to přesně tak, jak říkáte. Jsou provozovatelé takovýchto služeb, kteří za námi přijdou a zeptají se, co mají udělat pro to, aby naše kanály mohli do nabídky zahrnout.

A co tedy mají udělat, aby to bylo košer? Protože i vy sami máte na některé pořady vysílací práva jen pro lineární vysílání v DVB-T, případně v kabelu a na satelitu, ale ne pro internetový streaming. Ani na catchup.

Můžou zvolit kanál, kde ta práva jsou vypořádána. Nebudu teď komentovat Primu, ale zkusím trošku zabrousit do historie a okomentuji svoje předchozí působení na Nově. Vím, že tenkrát se nám s Markem Kindernayem podařilo získat kompletní práva pro Novu Sport tak, že jsme mohli streamovat celé vysílání Novy Sport. Manažeři v televizích tedy budou vnímat tlak provozovatelů služeb i proto, aby tato práva vypořádali a mohli s nimi dál obchodovat. Myslím, že Eurosport to má vypořádané také, protože pokud se nepletu, je možné se na něj dívat skrz nějakou placenou bránu.

Ano, přes jejich vlastní Eurosport Player.

Takže jsou stanice, které ta práva vypořádaná mají a stanice, která je vypořádána nemají. A operátoři služeb musí tlačit na vysílatele, aby s tím něco udělali, případně holt budou muset některé pořady „vypípávat“. Jako to dělá Česká televize v rámci svého iVysílání.

Má MTG v regionu střední a východní Evropy, kde působíte, zkušenost s nějakou mobilní streamovací službou, která by nabízela její televize legálně, tedy po dohodě s vysílatelem?

Máme nějaké pokusy v Pobaltí, ale jak jsem zmínil, takováto legální služba existuje ve Skandinávii. Rozhodli jsme se ale, že jim v současné době naše kanály neposkytneme, protože je šíříme přes vlastní službu. Spustili jsme vlastní platformu, která poskytuje VOD obsah i naše lineární kanály a také catchup. Ta služba se jmenuje Via Play, která je v severských a pobaltských zemích známá díky kanálům Viasat. Zatím funguje ve Skandinávii a postupně ji budeme rozšiřovat i do dalších zemí.

To znamená i do České republiky?

Ano, úplně všude, kde působíme, tedy i do České republiky. Nebudu ale říkat, kdy ji spustíme. Naše skupina vidí OTT služby jako zcela zásadní věc, jak se bude vysílání vyvíjet do budoucna a i proto nechceme tyto služby pouštět a dávat je někomu zadarmo, nebo se od něho nechávat okrást.

A tato nová služba Via Play by konkrétně v Česku existovala vedle současné Primy Play, nebo by se Prima Play přejmenovala?

To je už rozhodnutí každého lokálního ředitele našich operací. Ale není to tak, že bychom uplatňovali z centrály nějaký drakonický přístup. Navíc, jak víte, Prima je vlastněná MTG jen z poloviny, takže v této otázce musí dojít k nějakému konsensu mezi oběma majiteli.

A tato služba by tedy byla také přístupná na mobilech a tabletech jako zmiňované O2TV Go, TV4You a Horizon Go?

Určitě. Via Play, který existuje ve Švédsku, obsahuje mnoho fronthendů, takže zahrnuje dokonce i set-top-boxy a Smart TV, herní konzole, mobily… Je to prostě TV Everywhere a VOD Everywhere.

A je to placená služba?

Ano, placená. Současně provozujeme i AVOD služby, je k nim tedy přístup zdarma. Ale to, o čem se nyní bavíme, tedy TV Everywhere, je placená služba.

To znamená, že ve chvíli, kdy byste ji chtěli spustit na českém trhu, asi by vám hodně vadilo, že TV4You dělá s vašimi kanály to samé, poskytuje to zdarma a ještě na tu službu přilepuje vlastní reklamu. To byste asi řešili právní cestou, ne?

On i ten současný stav nás jako dobré hospodáře znervózňuje natolik, že nějaká právní cesta se odehraje.

Zajímá se o tuto situaci v Česku i centrála MTG?

Řeší to určitě Marek Singer, který je kromě generálního ředitele FTV Primy také viceprezidentem MTG. Takže odpověď zní ano, MTG to řeší.

Má MTG konkrétní zkušenosti, jak řešit tento problém, z jiných trhů, kde působí? Podařilo se jí už nějakou takovou službu donutit, aby její programy nešířila bez jejího souhlasu?

Nejrůznější formy toho, kdy vám někdo bere obsah, se odehrávají ve všech zemích. Třeba zrovna ve Skandinávii a Pobaltí jsme měli práva na lineární vysílání z olympijských her v Soči a došlo tam k mnoha případům, kdy se nám ten signál snažili brát. A to byl zrovna ten případ, kdy jsme se museli hodně bránit. Už si nevzpomínám, zda tam proběhla nějaká předběžná opatření, ale vím, že jsme klepali piráty přes prsty. Protože když zaplatíte za lineární vysílání olympijských her, nemůžete akceptovat, aby se vám ten signál rozprsknul do nějakých pirátských služeb, které to vaše vysílání seberou někde ze set-top-boxu, přilepí na něj svoji reklamu a vysmějí se vám.

Jaká je obecně strategie MTG u videoobsahu na internetu? Na českém trhu jste zatím prosazovali spíš obsah zdarma, na který byla vázaná videoreklama. Na té jste asi vydělali víc peněz než na potenciálním předplatném, pokud byste videoportály Primy zpoplatnili. Obecně je asi problém přesvědčit uživatele, aby za něco na internetu platili. Nicméně se zdá, že televize začínají překlápět videoobsah na internetu do placených služeb. Jak velký podíl by měly mít do budoucna placené služby MTG vůči těm, co budou na internetu přístupné zdarma?

Když se bavíme konkrétně o českém trhu, je to spíše otázka na Dana Grunta, který nastavil orientaci primárně na AVOD, obsah zdarma. A očividně se to daří, protože Prima je lídrem trhu videoreklamy. Ale i v České republice probíhají nějaké experimenty s placeným obsahem. Jedná se o Ligu mistrů a ukázalo se, že existuje určité tvrdé jádro fotbalových fanoušků, kteří jsou ochotni zaplatit.

Daniel Grunt mi loni říkal i o plánu zpoplatnit internetové předpremiéry původních seriálů Primy, jako jsou Cesty domů.

Nerad bych komentoval Danovy plány, ale asi můžu naznačit, že Dan Grunt podobnou službu připravuje na příští rok. Jak jste říkal, MTG zatím preferovala AVOD. Je to tak, že ve všech severských zemích Skandinávie máme jak silný AVOD, tak i SVOD. Ve východních zemích, CEE bloku, za který jsem odpovědný, máme velmi silné AVOD služby. A je úplně jasné, že dlouhodobě bude tento region následovat severní a západní Evropu. SVOD tedy určitě přijde, to nemůžeme zakrývat.

A podíl placeného a neplaceného videoobsahu na webu bude potom vyrovnaný jedna ku jedné, nebo bude převládat zpoplatněný?

Určitě nebude, protože knihovna SVOD si bude vyžadovat, abychom do ní nakoupili věci, za které budou lidi ochotni platit. Filmy, seriály, sportovní přenosy. Je možné, že díky velkému objemu lokální tvorby to na minuty bude více v AVODu, ale ten nejatraktivnější obsah ve všech zemích bude určitě směřovat do SVOD. Dám za příklad Bulharsko, kde máme silné internetové aktivity. Mimo jiné tam vlastníme AVOD službu, která je hodně podobná Primě Play, nebo takovou lokální verzi YouTube, která je tam silnější než samotný YouTube. Náš online v Bulharsku je podobný úkaz jako Seznam.cz na českém trhu. Načasování, kdy bude MTG v různých zemích vstupovat do placených služeb, se bude lišit podle kupní síly obyvatelstva i podle toho, jak nám vyjde z výzkumů, zda je trh připraven platit za obsah. Protože třeba konkrétně u Bulharska vidíme, že momentálně není připraveno na to, abychom tam spouštěli SVOD službu.

Jenže jak přesvědčit lidi, aby za takový obsah platili? I Nova, která před časem dala veškerý videoobsah kromě zpravodajství za placenou bránu, sama letos spustila bezplatnou videoslužbu Nova Plus, ke které přidává videoreklamu. Voyo prostě nezískalo tolik předplatitelů, kolik si Nova představovala. Na videoreklamě zřejmě vydělá víc.

Podle mě je vidět změna v myšlení lidí, protože když před třemi lety startovalo placené Voyo, tak to byla skutečně průkopnická služba, která po lidech poprvé chtěla platit za legální sledování filmů a seriálů.

To jste museli mít moc pěkné ohlasy.

Ano, to jsme měli. Ale teď už je situace jiná a i další média už s placením experimentují, třeba i vy na DigiZone.cz. Nebo třeba Hospodářské noviny, které opatrně zavádějí placenou bránu. A začíná se stále více mluvit o tom, že by se zpoplatnily i nějaké další klasické deníky nebo časopisy. Těchto věcí se vynořuje čím dál tím víc, takže český uživatel uživatel internetu je stále zvyklejší na to, že na něj vyskočí nějaká hláška, že by měl zaplatit. A to je ten rozdíl oproti situaci před třemi lety a bude se to nadále měnit. Vždycky, když o tom mluvím ve Švédsku, kde mám pocit, že nám občas nerozumí ohledně toho, jak nízké počty předplatitelů predikujeme ve východoevropských zemích, vždycky říkám, jak to u nás šlo se softwarem.

Microsoft měl v Česku obrovské problémy prodávat Microsoft Office, protože byl všude ukradený, a myslím si, že po letech se to taky zlomilo. Dnes už asi bude nadpoloviční počet instalací Microsoft Office legální. Jasně, změnila se trochu jejich cenová politika, ale pořád to je náklad v řádu tisícikorun, a lidi za to platí. Současně nám udělal dobrou službu Apple Store a konec konců i Android Store, protože lidi se smartphony si pomalu zvykají, že za aplikace se platí. Celý region střední a východní Evropy se posunuje k tomu, že lidi už nejsou v šoku, když na ně vyskočí, že mají zaplatit za nějakou virtuální věc. Vidím i velký vzestup toho, jak lidi platí za gaming akce. Dřív nebylo obvyklé, že by si platili ve Šmoulech nějaké penízky, za které rychleji postaví most. Ale teď se to prostě děje, takže si myslím, že se národ mění.

Problém je ale v tom, že zpoplatněných služeb je čím dál tím víc a kdyby člověk chtěl sledovat tolik obsahu jako dřív, když byl zadarmo, nedoplatil by se.

K tomu mám zase nějaké průzkumy od nás ze skupiny MTG. Ukazuje se, že ve Skandinávii lidé nemají problém zaplatit si třeba tři takové VOD služby. Je tam poměrně častá kombinace, že si člověk platí nás jako Via Play, pak Netflix a ještě nějakou třetí službu. A myslím si, že se k tomu u nás taky dostaneme, protože služby jsou často komplementární. Když si koupíte Netflix, děláte to proto, že se chcete dívat na House of Cards a máte tam Orange Is the New Black, ale Via Play vám poskytne obrovské množství sportovního obsahu. Lidi si je prostě zaplatí. A myslím si, že u nás to bude podobné. Podle mě tu je místo na takové tři služby. Primácký obsah, který je na terestrických kanálech, je v řadě případů pro VOD služby extrémně zajímavý. Krásným příkladem je Big Bang Theory – ačkoli to člověk viděl tisíckrát, když je sám doma a má čas 25 minut, pustí si jeden díl.

Ono to je paradoxní, že Prima má spoustu pořadů, které nedosahují zase tak velkého výkonu v lineárním klasickém televizním vysílání, ale na internetu jsou hodně úspěšné. Oslovují netelevizního diváka.

Ve chvíli, kdy se spouští nová SVOD služba, dělá celá skupina maximum pro to, aby v ní bylo maximum kontentového střeliva. Věřím tomu, že se český trh posunuje tak, abychom byli úspěšní. A jak jste řekl, třeba Prima Cool je vyloženě blízká sociodemografickým skupinám, které by za takovýto obsah měly platit. Na druhou stranu, když si děláme screeningy mladé generace, je u ní velká nechuť za obsah platit. Je rozmazlená tím, že má všechno zdarma na Uložto.cz. A vysvětlovat, proč by za to měli platit, je opravdu těžké.

Mimochodem, budete už nějak řešit problém s Uložto.cz a porušováním autorských práv? Léta se o tom jenom mluví.

Pokud vím, určité kroky stále probíhají, nemám ale mandát to komentovat.

Zatím ale všichni jenom deklarujete, že s nimi chcete něco dělat, ale nic se neděje.

Není to tak jednoduché. Jak jsem říkal, je potřeba, aby síly spojili nejen provozovatelé vysílání, ale i majitelé práv, hlavně zahraniční. Pevně věřím tomu, že televizní provozovatelé si uvědomují, že služby typu Uložto.cz jim kanibalizují premiéry hollywoodských filmů. Dřív tyto filmy u lineárních broadcasterů dělaly mnohem větší shary než dnes. Teď jsou skoro poloviční. Myslím si, že to je proto, že spoustu těchto filmů mají lidé odsledovaných na těchto pirátských serverech.

Byla by Prima ochotna vložit některé své pořady do univerzální VOD služby, kde by byly dostupné třeba i pořady Novy a České televize? Že by existovalo něco, kde by si člověk mohl na jednom místě zaplatit seriály Novy, Primy i ČT?

Nemůžu odpovídat za Primu, protože vystupuji za MTG. Ale obecně řečeno, jsme otevřeni všemu, na čem vyděláme. Podíváme se na tu variantu, kterou jste popsal, versus na variantu, kdy takovou službu budeme provozovat my sami, podíváme se na obě v nějakém horizontu pěti let, co nám přinese víc peněz a ta varianta, která nám víc vydělá, pro nás bude zajímavější. Prostě když se najde někdo, kdo řekne, drahé MTG, mám tady pro vás platformu, dejte nám váš lokální obsah a vyhandlujte nám práva pro vaše lineární kanály a já vám za to budu platit stovky milionů ročně, budeme s tím rozhodně souhlasit.

David Duroň z O2 mi nedávno říkal, že by rádi z O2TV udělali největší agregátor videoobsahu na českém trhu. Takže byste do toho šli s nimi?

Je to otázka nabídky a poptávky a pokud vím, tak s O2 v České republice jednání probíhají.

David Duroň měl takovou zajímavou myšlenku, že by do O2TV Go chtěli i čistě internetové videoprojekty, které samy o sobě nemají moc velkou šanci prorazit, ale ve spojení s tak velkým operátorem mohou oslovit desítky až stovky tisíc uživatelů. A že je potom na nich se rozhodnout, zda vydělají nula korun, nebo polovinu zamýšlené marže.

Pro malé vysílatele to určitě může být zajímavý koncept.

Jak se MTG tváří na používání TimeShiftu u těchto mobilních streamovacích služeb?

Zatím ho tolik lidí nepoužívá. Vycházím z průzkumu  pro region CEE. Služba, která všechny láká, je TV Everywhere, takže TimeShift pro nás teď není priorita. Ale zase v okamžiku, kdy zjistíme, že TimeShift třeba ovlivňuje sledovanost reklam, a začne se to projevovat na tom, že budou klesat GRP´s v reklamním čase, budeme s tím muset něco dělat. Ale zatím to nepozorujeme. TV Everywhere provozujeme na vlastních platformách a vybíráme za to peníze. A bojujeme proti tomu, aby se to objevovalo na cizích platformách. Prostě si chráníme obsah, který jsme si koupili nebo vyrobili.

Pojďme ještě k vašemu působení v MTG. Do skupiny jste nastoupil před půl rokem. Podařilo se za tu dobu implementovat nějaké postupy Primy Online v dalších zemích CEE, kde skupina působí a naopak, převzala nějaké osvědčené metody od sesterských skupin ze zahraničí Prima?

Po svých zkušenostech, co jsem prožil na předchozím působišti, jsem vždycky nesnášel, když ke mně přijel nějaký korporátní ředitel a začal do mě tlačit něco, o čem jsem si myslel, že je to strašná pitomost. Takže ve svojí současné pozici se snažím lidem spíše otevírat dveře, aby se sami rozhodli. Nabízím jim příležitosti. Rozhodnutí ale musí být na příslušném lokálním řediteli. Lidi z korporace jim mají pomáhat tím, že jim dávají kontakty, ukazují jim, co funguje jinde a mohlo by fungovat i u nich. Ale to finální rozhodnutí je na tom člověku, který je zodpovědný za plnění plánu dané televize.

A co si vzala česká odnož MTG zvenku? Takovými dvěma nejviditelnějšími příklady, které převzala i Prima, byl e-sports obsah, který se vyráběl v severských zemích. To jsou ty zvláštní eventy, kdy mladí lidé obsadí stadion a tam se odehrává turnaj ve World of Warcraft, League of Legends nebo třeba v Dota 2. Zásah takového projektu je velký i u nás v České republice, protože ti čeští gameři znají mezinárodní gamery a tudíž se na to dívají. Příkladem je „The International“, což je zřejmě největší herní událost v dějinách e-gamingu. Hraje se celkem o 10 milionů dolarů a Prima Cool celý turnaj na onlinu pokryla, na finále dokonce internetový team do Seattlu poslal i české komentátory. To by se nepodařilo udělat pouze s českými zdroji, v tomhle případě se určitě projevil ten synergický efekt skupiny.

A co ta druhá aktivita?

Prima Play si vzala dánskou verzi reality show Hotel Paradise a odvysílala ho v onlinu. Opět je to něco, pro co se rozhodlo lokální vedení, vybrali si z knihovny, kterou MTG nabízí. Pro mě je to přesně ten způsob fungování, který se mi líbí nejvíc. Na stejném principu funguje i kontrakt MTG s multichannel network, která se jmenuje Maker Studios. Máme s nimi určitou spolupráci, která umožnila bulharským kolegům, aby si se svojí službou V-box Seven sáhli na obsah Maker Studios a vyzobali si z něj pro svoji službu ty věci, které jsou podle nich dobré a budou fungovat i v Bulharsku. A když už jsem u Bulharska, se zástupci onlinu tam rozjíždíme srovnávač cen podobný české Heurece. V Bulharsku totiž provozujeme online portál, který je srovnatelný se Seznamem v Čechách a když jsem viděl, jak Seznam prospal svoji příležitost ve srovnávači cen a vyklidil pole Heurece, říkal jsem si, že my podobnou chybu v Bulharsku rozhodně nesmíme udělat. Proto jsme se zástupci onlinu z Bulharska udělali workshop, rozebrali, jak funguje český internetový trh srovnávačů cen a oni se teď snaží, aby byli spiš Heurekou než Seznamem. Na druhou stranu určitě bychom rádi zopakovali fantastický úspěch, který Seznam zaznamenal v Čechách s Sklikem. No a pak děláme spoustu infrastrukturních věcí, které nejsou na první pohled vidět, například některé země sdílí stejný reklamní systém, což jako divák nebo internetový uživatel sice neoceníte, ale dají se na tom ušetřit peníze.

Co vás za dobu působení v MTG zatím nejvíc překvapilo? Třeba v porovnání s předchozím působištěm v konkurenční skupině CME?

V první řadě je potřeba říct, že moje náplň práce v MTG oproti CME je do značné míry odlišná. Z mého osobního pohledu tak zmizela operativa a naopak vyskočily zajímavé strategické věci. Můžu si nastudovávat trendy, na což jsem v CME neměl absolutně čas. Takže teď vím, jak vypadají poslední standardy, poslední rozsudky v EU a USA, mám čas sledovat legislativní a technologickou část. A myslím, že v MTG se dává daleko větší prostor jednotlivým lokálním ředitelům. V tom je asi zásadní rozdíl a nejvíc mě to překvapilo. Jste prostě generální ředitel televize, máte určený plán, který musíte splnit, a MTG se vám snaží pomoci. Nakonec jste to ale vy, jehož rozhodnutí to plnění nejvíc ovlivní.

MTG se nezaměřuje jen na televizní vysílání a online služby, hodláte nějak rozšířit svůj záběr i v České republice?

Ano, rozhodli jsme se, že zkusíme oslovit firmy, které mají start-upy s nějakým pěkným produktem, o němž jsou majitelé přesvědčeni, že je funkční a jediné, co mu chybí, je větší marketing. A speciálně nás zajímají produkty, u kterých si ti majitelé myslí, že mají možnost uspět v zahraničí. Takže když dám příklad, budu-li český developer, vyvinu třeba nějakou zajímavou hru, která není vázaná na české prostředí a má mezinárodní potenciál a věřím si na to, že bych mohl prorazit západní Evropy, kde jsou lidé s větší kupní silou a schopností za tyto věci utrácet, my z MTG jsme připraveni pustit na tuto službu kampaně na našem onlinovém i televizním impériu. Za to si vezmeme část podílu ve firmě. Říká se tomu Media For Equity a podle mě to je velmi zajímavý nástroj. V našem regionu ho dlouhodobě a úspěšně používá německá skupina ProSieben. K jednomu takovému projektu s ProSieben jsme se teď přiřadili jako partneři. Jmenuje se to SevenVentures.

Co to tedy znamená pro české start-upy?

Pokud jste v Česku nebo na Slovensku ve start-upu, o kterém věříte, že má pro broadcastera nějaký smysl a chybí vám marketing, není nic jednoduššího, než mi zavolat. Neříkám, že to vyjde, ale spolupráci jsme otevření a pojďme se potkat. Poslední dobou vidím v televizi hodně reklam na čistě onlinové hry. Překvapilo mě například, jak velkou kampaň má World of Tanks. Na menších televizních kanálech mají poměrně masivní zásah. A všiml jsem si seznamky eDarling, která hodně inzeruje na menších televizních kanálech a evidentně jim to funguje, protože tyto kampaně už běží dlouho, několik měsíců, možná třeba i rok. Ohlasy, které z těchto a podobných služeb slyším, jsou pozitivní. Televizní reklama pro tyto druhy produktů podle nich skutečně funguje. Je drahá, takže od start-upů nemůžeme očekávat, že si vezmou půjčku, aby ji utratily za marketing a nakoupily GRP´s. Ale obětovat ve firmě 20, 30 nebo 40 procent a za to dostat masivní mezinárodní kampaň, je podle mě férová nabídka.

Jak o ní budete informovat potenciální zájemce z řad startupistů? Chystáte nějaké cílové oslovování?

Snažíme se je screenovat, takže teď zrovna je jeden můj kolega na start-upovém festivalu ve Vídni, kde se představilo i slovenské auto, které dokáže létat. Tak to si asi nekoupíme, ale jsou tam i jiné šance. Samozřejmě startupová scéna je hodně roztříštěná, Ale i kdyby to bylo třeba jen procento ze všech těch projektů… Můžete vydělat velké peníze, a my jako broadcaster můžeme získat zajímavý přesah. Když vidím, jak to dělá ProSieben v Německu, zafungovalo jim to. Opravdu by mi udělalo radost domluvit se s chytrými kluky z Matfyzu, ČVUT nebo z brněnského VUT, kteří už mají hotový produkt a chtějí ho prosadit.

Jaké typy start-upů podporuje ProSieben v Německu?

BRAND24

Prakticky všechno. Berou i eshopy, což bych v našem případě úplně neviděl. Ale myslím, že vzali i nějaké VOD platformy, berou srovnávače cen letenek a podobně. Ty už mohou být zajímavé i pro nás.

Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).