Hlavní navigace

Petr Opletal: RIO Media si vedle IPTV ponechá i analogovou kabelovku

6. 10. 2009
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Do čtyř let by mohla kabelová společnost RIO Media připravena změnit majitele. Do té doby hodlá zapracovat na svých sítích, nakoupit další malé regionální poskytovatele kabelové televize a připojení k internetu, a také se připravit na nástup business klientely. „V místech, kde dnes máme domácnosti připojené na optické vlákno s kapacitou 100 Mbit/s, bude možné po jednoduchém upgradu sítě tuto kapacitu zvýšit až na 1 Gbit/s,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz generální ředitel RIO Media Petr Opletal.

Na několika konferencích, naposledy včera na Milnících digitální televize v Brně, jste prohlásil, že si Rio Media vedle nových optických sítí ponechá i staré sítě, na kterých provozuje analogovou kabelovou televizi. Proč? Počítáte s analogem i v daleké budoucnosti?

V tuto chvíli vůbec nepočítáme s tím, že bychom analogové sítě vypínali. Zákazníci mají poměrně velký zájem o to ponechat si vedle digitální nabídky i analogovou, na kterou mají připojeny další televizory v domácnosti. Až nás překvapilo, kolik lidí takovým způsobem řeší připojení naší programové nabídky na druhý, třetí nebo čtvrtý televizor v domácnosti. Svoboda volby tady je. U vyloženě kabelových operátorů, jako je třeba UPC, kteří nabízejí digitální kabelovou televizi DVB-C, je zachování analogu dokonce nutností. U nás tomu tak není, provozujeme paralelně vedle sebe dvě sítě, a analogové vysílání normálně zpoplatňujeme, i když se slevou.

Petr Opletal - 5

To je zajímavé, protože třeba UPC nabízí ke svojí digitální kabelové televizi připojení dalšího televizoru na analogovou kabelovou nabídku zdarma.

U nich to je ale technologický limit, bez kterého to nejde. Bez toho by to nefungovalo, signál se musí nějak dostat do té domácnosti. Možná by šlo odfiltrovat jenom digitální nabídku, ale byl by to nesmysl. V našem případě jde ale o dvě paralelní sítě, které mají dvojí náklady na provoz, čili nějaký poplatek za analog účtovat musíme. Ale už se neplatí dvojí programming, tedy dvojí poplatky provozovatelům televizí za to, že je máme v analogové i digitální nabídce.

Kolik stojí ta analogová nabídka, třeba rozšířený balíček?

U rozšířeného balíčku Klasika to je 250 korun měsíčně. Není to tedy úplně levné, ale provoz analogové sítě také něco stojí. Řekli jsme si, že uvidíme, jaký bude zájem, když doplňkovou analogovou nabídku zpoplatníme, a zákazníci nás překvapili. Jde o desítky procent domácností, které si k digitální nabídce ponechávají i analogovou.

Je to tedy tak, že člověk, který má od vaší společnosti pouze analogovou kabelovou televizi, platí určitý měsíční poplatek, a ten, co má od Rio Media digitální balíček IPTV a k němu si chce doplatit analogovou kabelovku, má poplatek za analog nižší?

Ano. Standardní rozšířenou analogovou nabídku Klasika máme za 475 korun měsíčně, pro zákazníky s digitální nabídkou je ale za 250 korun měsíčně.

Proč se Rio Media rozhodla budovat vedle analogových kabelových sítí několika operátorů, které skoupila, optické sítě pro IP služby a ne digitální kabelovou televizi DVB-C?

Při našem rozhodování byl hodně limitující stav sítí, které jsme nakoupili. Buď tam nebyla optická infrastruktura vůbec, nebo byla velmi nedostatečná. Takže jsme stáli před problémem, že jsme museli kopat. V momentě, kdy stojíte před takovým dilematem, není už cena samotného optického kabelu tak dramatická. Navíc jsme si IP protokol vyhodnotili jako nejvhodnější protokol pro všechny služby, které chceme nabízet. Nejde jen o digitální televizi ve vysokém rozlišení a nelineární video služby, ale i telefonii a poskytování datových služeb. Také jsme v posledním roce až roce a půl zaznamenali, že se hodně sbližuje sledování video obsahu na internetu se sledováním video obsahu přes televizi. To také hodně ovlivnilo naše rozhodování. Z obchodního hlediska nám IP dává největší svobodu nastavení naší služby.

Ono asi nejvíc celý tento byznys táhne prodávání připojení k internetu než poskytování placených televizních služeb. Je to vidět u velkých firem, jako je UPC a Telefónica O2, jejichž placené televizní služby stagnují, zatímco o internet se zájem stále zvyšuje. Jak to je u vás?

UPC i Telefónica jsou stabilizované sítě. Prodávají svůj produkt léta. My zažíváme efekt, který se objevil po spuštění kabelové digitální televize, kdy se analogová kabelová televize jakž takž držela na svém, nebo poptávka po ní mírně klesala. Maximálně jsme prodávali stejnému počtu zákazníků, ale vyšší služby. V okamžiku, kdy se zavedla digitální televize, se poskočilo a byl tam určitý penetrační růst. Oslovili jsme novou skupinu lidí, pak se růst zastavil a stabilizoval se na určitých číslech. My jsme teď spíš v té úvodní fázi, kdy v sítích, kde jsme představili naši televizi po IP protokolu, je růst penetrace viditelný. V některých místech se během půl roku zvýšil počet zákazníků o deset procent, což je poměrně dramatický nárůst.

Je ten nárůst nových zákazníků digitální televize přes IP protokolu tak strmý jako nárůst počtu nových zákazníků připojení k internetu?

U nás se to nedá tak jednoznačně říct. Když už někoho připojíme do naší infrastruktury a připojíme mu službu Data, připojit mu televizi se set-top-boxem a telefon je standard. Rozhodli jsme se poskytovat triple play už z principu, takže když někdo má zájem jen o datové služby, přidáme mu k nim nejnižší programový balíček digitální televize Must carry a telefon, protože nás to nestojí o moc více peněz.

Takže když si od vás objednám připojení k internetu, zdarma dostanu i základní nabídku digitální televize?

Nabídka Must carry by u vás byla aktivní, na vašem portu. Set-top-box u nejnižší služby sami nehradíme, ale pokud jde o vyšší služby, kdy se dá počítat s nějakou návratností, poskytujeme ho zdarma. Tím pádem u nás nelze objednat pouze službu telefon nebo datové služby, vždycky má zákazník k dispozici všechno. Buď pomalejší datovou službu a telefon, nebo telefon a televizní nabídku Must carry. Je to na portu aktivní a stačí, když si zákazník připojí koncové zařízení. Nestojí ho to nic navíc, protože balíček je vytvořen a naceněn jako ucelená služba. Snažíme se naučit zákazníky, že když mají tyto tři služby dostupné z jednoho místa, nemusí je řešit zvlášť a od někoho jiného.

Na konferenci Milníky digitální televize jste řekl, že Rio Media už připojila 115 tisíc domácností ke své optické síti se zásuvkou o kapacitě 100 Mbit/s…

Ne, to je součet všech zákazníků. Domácností napojených na síť FTTh (optika až do domu) je 50 tisíc a dalších zhruba 50 tisíc máme na pevných sítích přes ethernetové koncovky. To jsou primárně sítě Mattesu a CLnetu.

Petr Opletal - 4

A těch prvních 50 tisíc domácností má tedy zásuvku s kapacitou 100 Mbit/s?

Jde vyloženě o FTTh, tedy optiku až do domácnosti, přičemž ale i u toho ethernetu máme kapacitu 100 Mbit/s.

Víte už, kolik domácností byste chtěli mít aktivovaných v příštím roce?

Je potřeba to rozdělit. Společnost stále ještě vyhledává akviziční možnosti a plánuje i novou výstavbu.

Už máte nějakou společnost, kterou byste chtěli odkoupit, vyhlédnutou?

Zatím spíše hledáme, vedeme několik jednání. Nic ale není ve fázi konečné dohody.

Když si vybíráte nové akvizice, ohlížíte se na to, zda se v daném místě nevyskytují konkurenční operátoři, zejména celostátní UPC nebo O2TV? Nebo je vám to jedno?

My to hodnotíme jako celkovou investici, takže vycházíme z výkonnosti dané sítě, a v tu chvíli je jedno, jestli tam už někdo působí, nebo ne. Spíše se díváme na to, jaký tam je růstový potenciál. Když se tam už pohybuje nějaký operátor, možnost růstu je samozřejmě nižší a naopak. Tím, že v tuto chvíli provozujeme více druhů technologií a máme s nimi zkušenost, můžeme taky řešit, kterou z těchto technologií na místě použít. Není to tedy klíčové, ale samozřejmě se snažíme vyhledávat místa, kde konkurence není. Obchodně je to jednodušší.

Právě v místech, kde je dostupná i digitální kabelová televize UPC nebo O2TV, si může divák vybírat podle ceny a srovnává. Nabízíte v takových místech nějaké zvýhodněné ceníky, nebo je máte striktně stejné pro celou republiku?

Máme jednotný ceník, jinak by asi nešlo řešit. Máme samozřejmě nějaké lokální promo akce, ale ty bývají časově omezené. Nejde o trvalé úpravy ceníků. Naopak, po převzetí sítě kabelové společnosti F.C.A., kde se ceníky v různých městech lišily, se snažíme tyto ceny sjednotit. Na digitální síti máme jednotnou cenovou nabídku s nějakými místními promo akcemi, a u analogové sítě máme tři různé ceníky podle lokalit a postupně je sbližujeme.

A zdražujete, na což si stěžovali diváci v Klatovech a v Olomouci. Rio Media vyřadila některé programy z analogové nabídky a dala je jen do digitální, a místo těch v analogu přidala jiné, prý horší. Snažíte se tedy zákazníky donutit, aby přešli na digitální příjem televize?

Veškeré analogové sítě, které máme, se přirozeně snažíme provozovat s nějakou provozní marží. U některých programů jsme rok vyjednávali, abychom se dostali na nějaké rozumné náklady na jejich nákup, který by z našeho pohledu odpovídal kvalitě toho programu, ale tato jednání skončila nezdarem a museli jsme je v analogové síti oželet. Hlavně proto, že v analogové síti už necítíme takový růstový potenciál jako u digitální. Snažíme se tedy optimalizovat náklady. Kdybychom ty programy v analogu provozovali dál, museli bychom znovu zdražovat, což by diváci uvítali ještě méně. V digitální nabídce je větší možnost rozložit marži na více kanálů. Proto bude rozšiřování programové nabídky probíhat spíše na digitální síti než na té analogové.

Ony s tím vyřazováním z analogové kabelové nabídky přicházejí často i samy televizní stanice. Třeba prémiový kanál HBO zmizel z analogových nabídek všech kabelových operátorů, kteří zároveň nabízejí i digitální kabelovou televizi, a je dostupný jen v DVB-C.

Ne, tam to je naopak. HBO se spíš obávalo odlivu zákazníků. Bylo to způsobeno technickou kapacitou analogových sítí, protože analogová kabelová televizi díky tomu, jak je technologicky stavěna, může nabízet jen tři programové nabídky. HBO byl jediným prémiovým balíčkem v nabídce analogové kabelové televize, a ten zabíral určité pozice, které se daly použít na něco jiného. Takže to bylo spíše z provozního důvodu a chtěli to sami kabeloví operátoři, protože mají zkušenost, že zákazník, který si kupuje prémiový balíček, přejde spíš na digitální nabídku, než ten, který sleduje základní programovou nabídku v analogu.

A také je asi vysílání HBO přes digitální sítě kvalitnější.

Přesně tak. U takových zákazníků, kteří si předplácejí HBO, je pravděpodobnější, že mají novou velkou televizi a budou chtít vyšší kvalitu.

Jak se daří společnosti Rio Media u analogové kabelové televize dodržovat podmínku must carry, tedy povinné zařazování některých programů do nejnižší programové nabídky? Měly by v ní být všechny pozemně šířené televizní programy, ale třeba UPC dává do nejnižší analogové kabelové nabídky jen některé programy, zatímco Z1 nebo Primu Cool nabízí v nejnižším balíčku jen u digitální kabelovky. Jak to děláte vy?

Must carry je poměrně široce diskutované téma: nakolik to je přežívající relikt, nebo znárodnění soukromého aktiva bez náhrady? Já si myslím to druhé. U nás to řešíme podle toho, jak máme naše sítě vzájemně propojené. U těch, které máme vzájemně propojené, máme zájem, abychom všechny tyto povinné programy v nejnižší základní nabídce měli. Je to jedna investice pro více zákazníků najednou a to není problém. Horší jsou malé sítě, které nejsou napojené na žádnou naši další síť a rozšiřování nabídky je u nich neúměrně drahé. Tam jsme to zvažovali, byli jsme připraveni se vůči must carry nějakým způsobem vymezit, ale nakonec jsme se rozhodli, že nepůjdeme cestou sporu a do konce roku doinvestujeme do všech sítí. Must carry bude tedy ve všech sítích Rio Media kompletní.

Petr Opletal - 1

Nabídnete tedy v analogové kabelové televizi i Novu Cinema nebo Primu Cool?

Ano, bude tam všechno, co je dnes definováno jako must carry. Bránili jsme se tomu mimo jiné i proto, že to bude znamenat vyřazení některých jiných programů z analogové nabídky. Žádné další volné pozice v analogové síti totiž nemáme. Proto čekáme, že nás zákazníci za některé tyto změny nebudou mít rádi.

Tak jim vysvětlíte, že si mají koupit digitální balíček a tam budou mít všechno.

Pokud u nich bude možné připojit se na naši digitální síť, problém to nebude. Ne všechny naše sítě ale budou digitalizované, u těch menších analogových by se to nevyplatilo. Zhruba deset procent domácností, připojených na naši analogovou síť, se digitální televize od nás nedočká. Buď se tam nemůžeme napojit z páteřní sítě, a nebo by šlo o neúměrnou investici, která by se nám nemohla vrátit.

Jak se z hlediska must carry, tedy povinně zařazovaných programů, postavíte k televizím Óčko nebo Public, které sice vysílají v pozemních digitálních sítích, ale nemají pro toto vysílání licenci a jsou v nich jako programy převzaté ze satelitu? Povinnost zařadit takové programy do základní nabídky nemáte. Dáte je tam?

V digitální nabídce už jsou, protože jsme si zjistili, že poptávka po nich je. U menších analogových sítí se samozřejmě budeme snažit minimalizovat investice, protože výnos z nich je malý. Ale kde to lze, zařadili jsme je.

U digitálních přípojek 100 Mbit/s ne­vylučujete, že jejich kapacitu ještě zvýšíte, dokonce na 1 Gbit/s. Za jakých podmínek a komu ji zvýšíte?

Technologie, kterou osazujeme, je přizpůsobena provozu koncových zásuvek na 100 Mbit/s. Topologie sítě, kterou stavíme, je v podstatě velkou hvězdou, která je určena pro tisíc domácností, a do každé z nich vede zvlášť optické vlákno. Pokud by byla v takové lokalitě poptávka po větší kapacitě, což zatím není, mohli bychom osadit určité body v síti novou technologií a nabídnout ji. Po městech, kde máme optická vlákna, máme běžně okruhy s 10 Gbit/s. Kapacity pro koncové uživatele je tedy dost.

Připravíte tedy speciální ceník pro tak dobré připojení, nebo půjde spíš o mimořádné případy, které budete řešit separátně mimo klasický ceník?

To je spíš pro business zákazníky, pokud by měli zájem.

Chystáte pro ně speciální balíček?

Asi ne. Je to natolik individuální služba, že bychom ji spíše řešili až ve chvíli, kdy by taková situace nastala. Náš záměr je takový, že dnes síť budujeme a je připravena na tento krok. Jakýkoli další upgrade sítě bude pouze záležitostí výměny aktivní technologie. Ta stejně časem odchází. Nejde o žádné otvírání výkopů a výměny kabelů. Nechceme už kopat, chceme být připravení na změnu.

Co je vlastně cílem společnosti Rio Media? Vytvořit velkého operátora IP služeb a prodat ho silnějšímu investorovi?

Pokud se podíváte na vlastníka Rio Media, což je investiční fond Argus Capital, ten už z principu počítá s tím, že za čas u každého projektu dojde k refinancování. Už v pravidlech fondu je napsáno, že investice provádí na dobu tří až pěti let. V tomto případě se bavíme spíš o té delší době, pěti letech. Zcela určitě je cílem vytvořit hodnotu, kterou bude vnímat jak zákazník, tak případně potenciální partner, i když těch subjektů, které by mohly být partnerem Rio Media, by mohlo být víc najednou. Chceme, aby tuto hodnotu vnímala i města, v nichž budujeme optické sítě, a byla ráda, že ji mají. Dostanou se díky nim k něčemu, k čemu by se normálně nedostala, a to se dá také zhodnotit.

Rio Media existuje zhruba rok, takže za čtyři roky se dá předpokládat její prodej novému vlastníkovi?

BRAND24

To je spíš otázka na potenciální partnery. Stejně jako se my díváme na naše možné investice do akvizic malých operátorů a hodnotíme si potenciál růstu, to bude fungovat i v našem případě. Proto chceme vybudovat síť, která bude mít trvalou hodnotu. Ona může nadále fungovat samostatně, což není nepravděpodobné, ale pro případného partnera musí být jasná hodnota toho, co mu tato síť technicky a obchodně nabídne.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Je dobře, že si Rio Media vedle digitálních sítí ponechá i analogovou kabelovou televizi?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).