Hlavní navigace

Sledovali jsme živě: konference DIGImedia 2009

24. 6. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Na Kavčích horách v Praze dnes proběhl čtvrtý ročník odborné konference DIGImedia 2009, zaměřený na aktuální dění okolo zavádění zemského digitálního televizního vysílání v České republice, další vysílací platformy a zkušenosti s digitalizací v zahraničí. Sever DigiZone.cz jako hlavní mediální partner akce pro Internet sledoval situaci přímo na místě a nabízí vám online zpravodajství z této akce včetně fotografií. Připravujeme také úplné znění prezentací všech hostů.
DIGImedia 2009 logo velké

FOTOGRAFIE a online zpravodajství z I. bloku konference čtěte zde

FOTOGRAFIE a online zpravodajství z II. bloku konference čtěte zde

STÁHNĚTE SI: Prezentace všech panelistů konference DIGImedia 2009

12:45 – začal třetí blok konference Digimedia 2009.

12:51 – Jiří Vykydal z Českých Radiokomunikací řekl, že služby ČRa jsou orientovány přímo na její zákazníky. Co se týká ostatních multiplexů, ČRa pouze zajišťují jejich provoz.

Ondřej Lukáč Pavel Brabec

Produktový manažer Samsungu Ondřej Lukáč a Pavel Brabec z Asociace českých reklamních agentur

12:53 – Ondřej Lukáč ze Samsungu řekl, že ostrý obraz a dobrý zvuk je nutný i pro koncová zařízení nejen pro proces digitalizace. Je nutné dát zákazníkovi na výběr.

12:57 – Lukáč konstatoval, že po prázdninách by se mohli u Samsungu dočkat zákazníci toho, že na prodejnách najde televizor s triple tunerem, tedy terestrickým, satelitním i kabelovým. V současné době již probíhá testování satelitní platformy Skylink.

13:00 – Podle Lukáče je také trendem, že platformy se přibližují spotřební elektronice. To jsou záležitosti, které v současné době není možné přehlédnout, uvedl Lukáč. Vše podle něj směřuje k tzv. domácí multimediální platformě.

13:03 – Manažer Samsungu seznamuje přítomné s tzv. widgety – doplňkovými aplikacemi pro televizory Samsung – a službami Media@TV.

Ondřej Lukáč

Produktový manažer Samsungu Ondřej Lukáč

13:08 – Lukáč řekl, že je prozatím velmi těžké odhadnout, jaký zájem je o televizory se službou widgetů, protože byla uvedena na trh poměrně nedávno. Podle něj je důležité, jak se služba nabídne zákazníkům.

13:10 – Na konferenci Digimedia vystoupil také Petr Kacafírek z UPC České republice. K výraznější atraktivitě v kabelových sítích by podle něj mělo dojít v příštím roce.

13:13 – Podle Jaromíra Glisníka, výkonného ředitele společnosti TradeTec, která provozuje satelitní službu Skylink, loni klesl podíl domácností závislých u hlavního televizoru na pozemním televizním signálu z 60 na 42 % a do konce letošního roku dále klesne na 20 %. Podíl satelitu dosáhl loni 24 % a letos podle Glisníka dosáhne až 34 % domácností.

13:17 – Na konci roku 2012 se podle Glisníka dostane terestrický příjem v domácnostech na hlavním televizoru na 1/3. Předpokládáte, že nadále bude převažovat příjem platforem, které umožňují bezplatný příjem. Podle něj však zůstane terestrický příjem oblíbenou platformou pro druhý a další televizor.

13:22 – Glisník si postěžoval opět na státní informační kampaň. Podle něj se na státním informačním webu podařilo dosáhnout několika kompromisů, ale nejde o optimum. Je podle něj špatně, že DVB-T je prezentováno jako jediná platforma, která přináší bezplatný příjem. Takto by stát za naše peníze neměl informovat. Určitě není technologicky neutrální, uvedl Glisník. Podle něj by např. ani jedno procento zákazníků neuvedlo, že si vybralo satelit proto, že u nich nebyl dostupný digitální vysílač.

DIGImedia 2009

Diskutující ve III. bloku konference DIGImedia 2009

13:24 – Glisník stručně představil nabídku Skylinku včetně HDTV.

13:26 – Martin Kubacki z SES Astra potvrdil slova Jaromíra Glisníka. Během informační kampaně podle něj došlo k protěžování některých platforem, zejména pak DVB-T.

13:28 – O nevýhodách satelitního příjmu naopak nechtěl Kubacki z Astry s úsměvem hovořit. Jaromír Glisník konstatoval, že u satelitu není vidět hlad po interaktivitě, pokud půjde o placenou službu.

13:34 – Pavel Hanuš na slova obou pánů reagoval tak, že chápe jejich tvrzení a manažerský přístup, že nemá smysl dělat něco, co nevydělává. Pokud chceme mít tyto aplikace, je nutná participace státu, uvedl Hanuš a připomněl příklad chystaného e-governmentu přes DVB-T. Kubacki Hanuše pochválil a řekl, že Astra začala prostřednictvím Skylinku nabízet službu Astra2Connect.

13:36 – Michal Němec z T-Mobilu řekl, že v současné době neexistuje jednotný standard, který by ovládl trh mobilní televize.

13:38 – V Evropě se podle Němce v současné době hovoří o DVB-T nebo DVB-H. Je škoda, že druhý standard se podle něj prosazuje v zemích s malou hustotou obyvatel, výjimku tvoří Itálie. Když se tedy podíváme z pohledu ekonomické recese, tak se pozná přibližně za dva až tři roky, který standard uspěje.

13:42 – Štěpán Kotrba z Britských listů řekl, že pokud nebude dostatečný „hlad“ po technologii, ta zanikne. Je namístě se zeptat proč stávající poskytovatelé a další účastníci na trhu neuskutečňují větší vazby na stát.

Barry Flynn

Barry Flynn z Farncombe Consulting Group

13:45 – Barry Flynn z Farncombe Consulting Group, kolega Lary Lerville, byl na konferenci přítomen také. Trendem je podle něj např. zvýšená možnost úložiště na flash kartě tak i hard disku. Důležitým trendem je také přítomnost broadbandu, pokud možno, kdekoliv a přechod od standardního k vysokému rozlišení. Zákazníci podle něj požadují nelineární možnost sledování.

13:47 – Flynn si myslí, že lidé se širokopásmovým připojením chtějí propojovat jednotlivé komponenty v domácnosti prostřednictvím internetu. Nejobtížnější ale bude získání vyššího počtu obsahu, který bude nabízen zdarma. Diváci by ho chtěli, ale pro poskytovatele bude asi problémem.

13:52 – Problém je, že set-top-boxy dnes nemohou nabídnout tolik, co nabízeli. Problémem je např. kódování některého obsahu. Tento problém je sice možné odstranit, ale musel by se řešit prostřednictvím cílového zákazníka. Největším problémem je podle něj skutečnost, že osobních počítačů je v současné době přes jednu miliardu, což je velmi velké číslo. Digitální trh je velmi fragmentovaný. Je to vidět na tom, že téměř každý operátor používá jinou aplikaci.

13:57 – Podle Flynna je na jedné straně nutné akceptovat fakt, že STB nebude nikdy kopií osobního PC. Na straně druhé se však očekávají stejné funkce, ale bude se jmenovat jinak. Žádná z těchto dvou možností však není uspokojující, konstatoval Flynn. Bez již zmíněných možností Over the top video se nebude zákazníků postup digitalizace líbit. Architektura osobního počítače je úplně jiná než u STB, upozornil Flynn. Kdyby se takovýto set-top-box objevil na trhu EU, jeho výkon překročí ekologická omezení. Další možností by bylo, že vyhovující STB by byl velmi finančně náročný.

14:00 – Jednou z možností podle Flynna je použití dynamického zařízení a jeho umístění jako zařízení koncového, ale v tu chvíli bude opět nutné zaplatit mnohem vyšší náklady na instalaci a jeho plošné rozšíření.

Jiří Vykydal

Jiří Vykydal z Českých Radiokomunikací

14:03 – Jako poslední se ujal slova Jiří Vykydal z Českých Radiokomunikací.

14:05 – Vykydal řekl, že je škoda, že se nikdo nezmínil o digitalizaci rozhlasu. Vykydal je přesvědčen o tom, že rozhlas má nezastupitelnou funkci a nabídl to, co digitální televize – tedy více programů, služby apod.

14:08 – Podle Vykydala existuje velké množštví digitálních přijímačů pro rozhlas, které jsou cenově stejné dostupné jako set-top-boxy pro DVB-T. Bylo by tedy dobré, kdyby se ověřilo, zdali je služba životaschopná a je možné ji dále rozvíjet. Vykydal konstatoval, že je nutné položit si otázku, zdali použít starý systém DAB nebo pokročilejší standard DAB plus.

14:11 – Manažer útvaru rozvoje a prodeje služeb Českých Radiokomunikací Vykydal také připomněl, že poměr DAB:DAB plus je 1:4. DAB přijímače jsou tedy přibližně čtyřikrát levnější. Posluchačům by bylo dobré zajistit jak pokrytí v DAB, tak i pokročilejším standardu.

14:14 – Klíčovým parametrem pro III. pásmo nebo L-band bude cena vysílací sítě, uvedl Vykydal. Pokud se použije L-band pro budování celoplošné sítě, dojde ke zvýšení nákladů tři až pětkrát.

14:17 – Jiří Vykydal svou prezentaci ukončil a připomněl, že digitalizaci paradoxně začal už v roce 1999 právě rozhlas.

14:20 – Podle Vykydala si zaslouží rozhlas minimálně stejnou šanci, jakou dostala televize. Je nutné rozšířit programovou nabídku a ověřit schopnost modelu na trhu.

14:25 – Podle Štěpána Kotrby z Britských listů je např. jednou z přidaných hodnot digitálního rozhlasu dopravní zpravodajství, které přivítají zejména řidiči. Monopolu se však podle něj nebudou chtít zbavovat současní vysílatelé. Pokud dojde k realizaci národní broadbandové strategie, DAB by mohl být skutečně pouze specialitkou pro vybranou skupinu lidí.

14:27 – Martin Kubacki z SES Astra uvedl, že je velice důležité vzdělávat koncového uživatele, ale také pečlivě naslouchat cílovému divákovi. Když mluvíme o procesu digitalizace, neměli bychom se na ni dívat z pohledu člověka zvenčí, ale spíše se pokusit dostat se k divákovi blíže a nabídnout zajímavé obsahy, uvedl Kubacki.

BRAND24

14:29 – Barry Flynn uvedl, že je nejvíce důležité, aby lidé v televizních stanicích pochopili, jaké jsou potřeby koncového uživatele a diváka, co se interaktivity týká.

14:32 – Jako poslední se ujal slova Pavel Brabec z Asociace českých reklamních agentur. Ten se rozloučil s přítomnými a pozval je na další ročník této konference, která by se měla konat opět za rok. Digimedia 2009 jsou minulostí.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).