Hlavní navigace

Nové iVysílání od ČT je moderní, graficky čisté a líbivé. Není ale dokonalé

4. 2. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Když Česká televize chystala redesign svých webových projektů, nebral jsem její tvrzení příliš vážně. Přiznám se, že na stránky tohoto veřejnoprávního média chodím minimálně, i když vzhledem k pracovnímu zaměření každý den, a využívám jen některé jeho sekce. Novému iVysílání jsem se zatím úspěšně vyhýbal, protože se mi ho místo toho za pomoci jednoho nadšence z diskusního fóra TV Freak podařilo implementovat do mého televizoru jedné nejmenované značky prostřednictvím Yahoo!.

Když jsem ale kvůli této recenzi, můžeme-li tomu tak říkat, adresu www.ivysilani.cz navštívil, byl jsem velice příjemně překvapen. Přivítal mě přehledný, grafický čistý a přívětivý web, za který se rozhodně nemusí Česká televize stydět. Má však i své mouchy.

Původní versus nové iVysílání: úvodní stránka

Pokud bychom odhlédli od původního a nového designu, kde je změna značná, pak toho až tolik nového na hlavní stránce iVysílání není. Zachovány zůstaly položky Domů, Podle abecedy/žánrů (ta se teď pouze jmenuje A-Z), Podle data vysílání (v nové verzi je vypuštěné poslední slovíčko) a Moje iVysílání. V nové verzi přibyla položka Živě, na kterou když kliknete, objeví se vám panel, který vás informuje, které pořady si je možné pustit stejně jako v televizi a které nikoliv. V původním iVysílání měl každý program svou záložku. Pokud tak nemůžete učinit, místo náhledu se dočkáte hlášky: Právě teď běží na ČTx pořad, který nemůžeme vysílat po internetu. Jde o logický krok – Česká televize nemá pro tento pořad práva na vysílání on+line. Pod náhledem pořadu na hlavní straně byly původně čtyři záložky, které doporučovala ČT ke shlédnutí (v našem případě Na cestě po Bugundě, Hyde Park, Kluci v akci a Toulavá kamera). Toto menu, které se často mění, nezmizelo, pouze bylo v nové verzi iVysílání přesunuto do pravé části stránky a místo vodorovného umístění jsou teď položky řazeny pod sebe. I díky tomu působí stránka graficky čistěji.

Milan Fridrich 200

Milan Fridrich: Nový web ČT 24 bude konkurovat iDnesu a Novinkám

Česká televize letos hodně sází na nová média. Začátkem ledna spustila nové samostatné weby programů ČT 1 a ČT 2, proměnila hlavní web celé televize a nyní připravuje zásadní změnu videoarchivu iVysílání.cz a internetových stránek programů ČT 4 a ČT 24. Oba tyto programy bude možné od letošního roku streamovat na všech druzích chytrých mobilních telefonů, ale největší výzvou je podle ředitele divize Nová média ČT Milana Fridricha systém hybridní televize HbbTV, takzvané chytré televize. Více v rozhovoru pro DigiZone.cz.

Doporučená videa zůstala, řadí se však jiným způsobem

Česká televize původně umisťovala vedle jích doporučených videí (viz Hyde Park, Kluci v akci a tak dále) také video okénka, která informovala o tom, které příspěvky dne jsou nejsledovanější, která bychom neměli přehlédnout a co ostatní právě sledují. V další části stránky pak byla nově přidaná videa a Nejsledovanější videa týdne. To působilo poněkud roztříštěně, a proto ČT například propojila Nejsledovanější videa dne s těmi celého týdne. Slouží k tomu přímo okno ihned pod přehrávaným videem. Následují vždy čtyři okna k danému tématu. Každému je určen jeden vodorovný sloupec. Jako první jsou zde Moje pořady (tato možnost u původní verze úplně chyběla, nutné je přihlášení), Nepřehlédněte, Z archivu a Ostatní právě sledují. Všech videí je nyní více. Místo tří jsou zde čtyři a Nejsledovanější pořady dne/týdne a Moje pořady mají dokonce oken osm. V případě první položky jde tedy o nárůst téměř o tři sta procent. Okna v novém iVysílání mají navíc ještě tu „vychytávku“, že si je možné je přeskládat podle vlastních preferencí. Pokud se tedy rozhodnete například umístit první položku na poslední místo, nic vám v tom v podstatě nebrání.

iVysílání beta verze 2011

Nová podoba iVysílání – horní část úvodní stránky. (Foto: Česká televize)

Na hlavní stránku přibyly nové prvky včetně komunitních webů

Nové iVysílání toho má ale hned na hlavní stránce také řadu nového. Otázkou ovšem je, zda to k něčemu divákovi bude. Osobně si myslím, že box věnovaný tomu, jaké video kolik lidí sdílí na komunitním portálu Facebook, je zbytečnost. Na Kavčích horách si asi myslí opak. Na druhou stranu je to poměrně čisté vyplnění hluchého místa, takže proč ne? Trochu otravné jsou zde také Etarget odkazy, které tu však jako inzerce být musí. Byly i v původní verzi, ovšem vzhledem k původní barvě webových stránek tak trochu splývaly. Dolní část úvodní stránky iVysílání pak Česká televize využila pro svou vlastní propagaci, konkrétně komunitní a share (ty určené ke sdílení) weby. Najdete tu odkazy na Facebook, Twitter a YouTube. ČT tu nezapomněla ani zpropagovat „aplikace do vašeho mobilu“, které odkazují na web zpravodajského kanálu ČT 24, což je také určitá pěst mezi oči, protože se rázem ocitnete na www.ct24.cz, stránce, která však přejde na nový vzhled až za několik týdnů nebo měsíců.

iVysílání - titulky

Titulky sice u některých pořadů fungují, ale v našem případě byly opožděné přibližně o čtyři vteřiny. (Foto: Česká televize)

Přehrávání samotných videí: Opožděné titulky a chybí HD

Tvrdit, že u iVysílání České televize je všechno v pořádku, by zavánělo placeným PR článkem, takže i tato sekce má bohužel své mínusy. Naštěstí pro diváka jich není moc a běžný uživatel si jich pravděpodobně vůbec nevšimne. U nové verze už bohužel nepřeskočíte reklamu, jakmile se spustí, musíte ji dokoukat až do konce. Jednotlivé příspěvky jsou ve formátu Flash Video. Ty původní byly ve Windows Media nebo Real Media. V předchozí verzi iVysílání stačilo, když jste si ukazatel stavu přetáhli na závěr bloku. Česká televize také v tiskové zprávě slibovala pořady vyrobené a vysílané v HD kvalitě (…) i na internetu“. To bohužel až tak úplně neplatí, respektive to zatím neplatí vůbec. Zkoušeli jsme přehrát minimálně dva (Stop! pro řidiče a Záhady Toma Wizarda), ale nejvyšší kvalita byla vždy pouze 576p, tedy klasické televizní rozlišení. Nebyli jsme v tom sami. Po HD už se pod druhým jmenovaným pořadem poptával i jeden z diváků. Pro neslyšící může být poměrně nepříjemným zjištěním také skutečnost, že titulky jsou o nějaké čtyři vteřiny opožděné oproti obrazu. Bylo tomu tak alespoň u videí, která jsme vyzkoušeli. Na druhou stranu, někomu je možná tento fakt zcela lhostejný, pokud se nesnaží odezírat z úst a nekontroluje si to s titulky. Tento fakt by vadil u snímků zahraničních, které tu však pochopitelně nenajdete.

BRAND24

iVysílání - registrace

Slibovaného registračního e-mailu jsme se free mailu nedočkali. Na pracovní přišel asi za deset minut. (Foto: Česká televize)

Malá výtka nakonec: Moje iVysílání se pro free mail rozběhnout nepodařilo

Nová i stará verze iVysílání má možnost vytvořit si vlastní videa, respektive příspěvky tak, jak to vyhovuje vám. Budete se dívat tedy pouze na to, co chcete vy. Jenže objevil se problém. Jakmile jsem vyplnil přihlašovací údaje, vše proběhlo, zdá se, v pořádku, objevilo se upozornění, že je nutné uvedený účet aktivovat. To ale nebylo možné, protože do požadované schránky registrační e-mailová zpráva vůbec nedorazila. Jde zřejmě o problém, který musí Česká televize řešit dlouhodobě. Ještě u původní verze iVysílání, když vznikal podobný článek na toto téma, jsem se zaregistroval a potvrzovací zpráva také nedorazila. V obou případech jsem použil nejprve free schránku na serveru Volny.cz, kterou zřejmě automat ČT vyhodnotil jako spam. Moje iVysílání se podařilo rozeběhnout až na mojí pracovní adrese, kam zpráva přišla asi za deset minut od registrace. Playlist si vytvoříte jednoduše v sekci Moje iVysílání, když kliknete na tlačítko Nový playlist. Zde se vám pak vznikne seznam vybraných pořadů, které můžete přesouvat nebo odstranit. Playlistů si můžete vytvořit kolik chcete a můžete také určit, který pořad se do kterého přidá.

Jaké iVysílání se vám líbí/líbilo více?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).