Hlavní navigace

Nová grafika zpravodajství České televize ve mně vyvolává rozpačité pocity

3. 1. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

1. ledna 2010 přinesl divákům zpravodajského kanálu ČT 24 nový grafický vizuál. Očekával jsem ho napjatě, protože novinky vždy vítám nadšeně a navíc to stejně nakonec ve výsledku působí jinak, než vám to bylo prezentováno. Jak se dalo počítat, nová grafika se na obrazovce objevila s úderem devatenácté hodiny, tedy hlavní zpravodajskou relací Události. Kromě těchto zpráv mě ale vizuál poměrně zklamal, protože když si změny rozložíte do celého dne, až tak nového zas moc nepřinesly.
Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

S velkým očekáváním jsem usedl v pátek večer na Nový rok k televizní obrazovce, konkrétně ke zpravodajskému kanálu ČT 24. Na tento program jsem si zvykl již před delší dobou a v současné době ho považuji za jednu z nejlepších tematických stanic, kterou v České republice máme. Nerad bych hodnotil něco, čemu nerozumím, takže personální změny, novinky ve vysílacím schématu apod. nechám na povolanějších. Jsem toho názoru, že Milan Fridrich, ředitel zpravodajství České televize, jistě ví, co dělá. Rád bych se ale zaměřil např. na grafiku jednotlivých zpravodajských stanic. Když vybraným novinářům předváděl p. Fridrich nový vizuál zpravodajského kanálu, hřálo mě u srdce. Hned úvodní znělka, kterou byly Události, nasadila laťku kvality hodně vysoko. Divák, který má, co se zahraničních stanic týká, přehled, musel hned vidět podobnost s britskou BBC World News, popř. BBC News. A proč ne? Znělka působí sice podobně, ale rozhodně nejde o žádné vykrádání.

U Událostí bych se ale ještě zastavil, protože právě tento pořad zastihly změny nejvíce. Dobrý krok ze strany ČT je rozhodně přiřazení informačního obdélníku ke zpravodajské liště (kraulu). I to působí moderním dojmem. Překvapením je ale pro mě skutečnost, že si grafici veřejnoprávní televize vůbec nevyhráli právě s kraulem samotným. Na představení grafiky vybraným novinářům jsem se na tuto skutečnost ptal a Milan Fridrich obsáhle zdůvodnil, proč se tak stalo, resp. nestalo. Já sám jsem však toho názoru, že i když je informační lišta v této podobě poměrně nová, mělo dojít ke změně. Když totiž sledují nové grafické prvky a do toho starý kraul, vyvolává to ve mně zvláštní pocit – napůl je to nové, napůl okoukané. U zpravodajského kanálu je ten problém, že se grafika okouká mnohem rychleji než u ostatních stanic jinak zaměřených, popř. plnoformátových. Abych ale svůj text neopíral pouze o jednu skutečnost, musím zmínit zpravodajství jako celek. Události sice dostaly znělku novou, ale ptám se, proč ji nedostaly i další relace? Byl by to snad takový problém?

Televizní diváci byli masírováni informační kampaní na obrazovce ČT ohledně nové grafiky ve zpravodajství, která proběhne 1. ledna 2010. Jak jsem již napsal, novinky v publicistice apod. hodnotit nechci, protože nejsem analytik. Vizuál, kromě samotných Událostí, na mě ale zas tak revolučně nepůsobí. Zpravodajská stanice totiž vysílá 24 hodin denně, a pokud se těch několik málo změn rozdělí do celého dne, divák je skoro ani nezaznamená. Vždyť původní znělku si zachovávají také Události, komentáře a řada dalších pořadů. Během dne vás nová grafika obšťastní pouze několikrát, a to ještě v různých částech dne. Abych to shrnul do jedné věty, změny jsou dobré, ale zdá se mi, že je jich málo (na zpravodajský kanál). Zároveň musím uvést, že jsem nepřehlédl nový pořad Hyde Park a novou grafiku Ekonomiky.

Se svým názorem ale nejsem sám. Podobně to vidí i čtenáři DigiZone.cz, kteří hodnotili nový vizuál zpravodajství České televize v diskusi pod touto aktualitou. Doufám, že další avizované změny grafiky budou postupně následovat až od prvního pracovního dne, napsal externí spolupracovník našeho webu Čestmír Polák. Tomu se navíc nelíbí, jak je nasvícen Newsroom za moderátory zpravodajské relace, a já mu dávám za pravdu. Pokud se podíváte na zahraniční stanice, takovouhle tmu opravdu nikde nemají. Jako příklad bych mohl např. uvést kanál France 24, který doslova svítí. A naše Čtyřiadvacítka? Redaktoři na denní směně tam pomalu působí jak černoši v tunelu. Kromě Čestmíra Poláka to vidí podobně i náš čtenář Štěpán Straník.

BRAND24

A co říkají na nový vizuál např. návštěvníci video serveru YouTube, konkrétně mého kanálu? Hned několik lidí se tu shodlo na tom, že jde o kopii BBC. Jak jsem již ale napsal, proč ne? Inspiraci nikdo nezakáže a právě Události na mě působí velice povedeně. Nepříjemně ale některé zaskočily např. burzovní grafy. 6 barev na rozpoznání v šesti vteřinách? Pochybuji, že průměrně IQ diváků televize obecně, je 150+, aby stihli správně přiřadit graficky znázorněný průběh k legendě, uvedl Rob1984cz. Jiné zas nepříjemně zaskočila použitá hudba u ekonomiky. Abych ale nekončil jen kritickým dojmem druhé strany, pošlu také kritiku trochu na sebe. Po pár hodinách vysílání se kritizuje jednoduše a hodnotit práci někoho jiného bylo pro nás vždy tak nějak obvyklé. Snad se v letošním roce dočkáme ještě dalších změn, které celkový dojem výrazně vylepší.

Nad novou grafikou ČT se zamýšlí také náš externista Čestmír Polák. S jeho pohledem se můžete seznámit zde.

Přijdou vám změny grafiky na zpravodajském kanálu ČT 24 dostatečné?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).