Jediným správným termínem dokončení procesu přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání je 11. listopad letošního roku. Shodují se na tom zástupci dvou největších českých komerčních televizí, Novy a Primy. Právě 11. listopad 2011 jako oficiální konec televizní digitalizace chce prostřednictvím pozměňovacího návrhu k senátní novele zákona o rozhlasovém a televizním vysílání prosadit ministerstvo kultury.
K TÉMATU: Ministerstvo kultury chce uzákonit konec digitalizace na 11.11.2011
Podle čl. II. bodu 1. zákona č. 304/2007 Sb. musí Technický plán přechodu (TPP) obsahovat minimální rozsah pokrytí území zemským digitálním televizním signálem ke dni dokončení přechodu na zemské digitální televizní vysílání. V ust. § 9 TPP je pod nadpisem „Dokončení procesu přechodu“ stanoveno, že k 11. 11. 2011 musí být zajištěno vysílací sítí 1 pokrytí území zemským digitálním televizním vysíláním v rozsahu alespoň 95 procent obyvatel, vysílacími sítěmi 2 a 3 pokrytí odpovídající pokrytí zemským analogovým televizním vysíláním a vysílací sítí 4 v rozsahu alespoň 70 procent obyvatel. O minimálním pokrytí k žádnému jinému datu se v TPP nehovoří. Je tedy zřejmé, že správným datem je 11. 11. 2011,
napsal v komentáři pro týdeník Marketing a Media právní zástupce Primy Pavel Kubina.
ČTĚTE TAKÉ: Nova i Prima licitují o přesný termín konce digitalizace. Mají své důvody
Letošní listopad prosazuje jako termín dokončení digitalizace také generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Ano, vycházíme z toho, že v tento den nastává pro výše uvedené účely tzv. analogová tma,
řekl šéf Novy v rozhovoru pro server MediaGuru.cz. Měsíc po dokončení digitalizace má podle zákona skončit reklama ve vysílání České televize, což by znamenalo, že by se většina z půl miliardy korun, které se v reklamě na ČT „protočí“ za rok, přesunula na komerční televize – zejména na Novu a Primu.
NAPSALI JSME: 11.11.2011 nebo 30.6.2012? Vede se spor o termín ukončení digitalizace
Skupina senátorů, podporovaná ministrem kultury Jiřím Besserem (TOP 09) se nyní snaží prosadit novelu zákona, která reklamu v ČT zachová minimálně na další dva roky. Proti tomu obě velké komerční televize protestují. Nechci rovnou vyhrožovat arbitráží, protože doufám, že tak daleko ještě nejsme. A zároveň bychom se podívali i na to, jestli je reklama na ČT k dnešnímu datu právoplatně. Podle určitých právních výkladů by tam neměla být už teď,
naznačil pro MediaGuru.cz Andruško. Letos v únoru přitom šéf Novy na semináři o reklamě v ČT v Poslanecké sněmovně mluvil i o možnosti arbitráže.
K VĚCI: Nova hrozí státu další arbitráží, pokud zachová reklamu v České televizi
Po dni dokončení přechodu mají být na trhu k dispozici docela zajímavé finanční prostředky, uvolněné tím, že ČT přestane vysílat reklamu. Ty bude možné použít k rozvoji nových digitálních stanic,
doplňuje Andruška právní zástupce Primy. Právě Primě přitom dnem dokončení digitalizace začne ubíhat zákonná lhůta pro zahájení vysílání čtvrtého programu Prima family, jehož licenci získala v letošním roce.