Hlavní navigace

Leoš Mareš definitivně uzavře éru majora Zemana na Barrandově. Televize potřebuje mladé diváky

12. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

TV Barrandov musí omladit publikum a posílit podíl na trhu, aby přesvědčila čínského investora, že smlouva o smlouvě budoucí na podíl v Emprese Media dává smysl.

Další zásek Františka Borovského

Přechod Show Leoše Mareše z hlavního kanálu Primy na televizi Barrandov, který dnes oficiálně oznámí producent pořadu, společnost CE Media (provozovatel lifestylové Mňam TV), by ještě před půl rokem nedával příliš smysl. TV Barrandov byla „retro kanálem“, který bodoval především neustálým opakováním propagandistického seriálu Třicet případů majora Zemana a reinkarnovaných zábavných pořadů Československé televize, ideálně s jejich původními tvářemi. Letos na jaře se ale situace změnila, majitel Barrandova Jaromír Soukup najal na pozici programového ředitele bývalého šéfa slovenské televize Joj Františka Borovského a Barrandov začal viditelně stáčet kurz na mladší diváky. Čili na úplně jinou cílovou skupinu, než do té doby většinově oslovoval.

Nejprve to vypadalo jako nesmysl, ale nečekaný úspěch formátu Soudkyně Barbara, který ve svém vysílacím čase směle konkuruje hlavním kanálům Novy a Primy, ukázal, že tudy by mohla vést cesta. Borovský využil svých kontaktů na Slovensku na prověřené producentské společnosti a sáhl po těch, co slavily úspěch na Jojce. I když český trh a divák jsou trochu jiní než na Slovensku, Soudkyně Barbara uspěla a spolu s ní postupně i další nové lifestylové formáty jako Popelka nebo Tchyně. Tyto výrazně mladší formáty jsou ale v přímém protikladu proti těžkopádnějším zábavným soutěžím, které Barrandov zdědil z doby před nástupem Jaromíra Soukupa nebo byly nasazeny těsně po něm. I když v absolutních číslech dosahují dobrých výsledků, drtivou většinu diváků u nich tvoří lidé starší 55 let, kteří jsou pro většinu reklamních zadavatelů nezajímaví.

Mezi Barrandovem a Primou to jiskří

Programový „vítr“, který od jara výrazně proměnil podvečerní vysílání TV Barrandov, nyní zaduje do hlavního vysílacího času – což je o dost riskantnější půda, protože do těchto časových slotů nasazuje silnější konkurence vůbec to nejlepší, co má k dispozici. Konkurovat seriálům Místo zločinu Plzeň, Ordinace v růžové zahradě 2, Doktor Martin, Přístav nebo Četnické humoresky, o soutěžních show StarDance nebo SuperStar nemluvě, je nesmírně složité. Ovšem ve většině případů jde o formáty, které jsou divákům důvěrně známé a nepřináší nic nového, zatímco Barrandov by mohl zariskovat a trochu experimentovat. Show Leoše Mareše takovým riskem dozajista bude, zvlášť když ji chce Barrandov nasadit do poměrně exponovaného času od půl jedenácté večer, tedy na úplný závěr inzertně zajímavého prime time.

Zároveň si nelze nevšimnout okolností, za jakých Marešova show přechází z Primy na Barrandov. Vztahy mezi oběma televizemi jsou na bodu mrazu od chvíle, kdy se Barrandov nedohodl na nových podmínkách zastupování primáckým Media Clubem při prodeji reklamních časů na svých kanálech. Barrandov po posílení pozice svého hlavního kanálu na trhu a spuštění tří nových celoplošných programů požadoval větší kus koláče z mixu stanic, které Media Club zastupuje, ovšem Prima do toho naplánovala své dva nové kanály a dohodla se na zastupování lifestylové Mňam TV, která mimochodem vyrábí právě Show Leoše Mareše. Nedohoda na pokračování prodeje reklamních časů Barrandova přes Media Club znamená pro Jaromíra Soukupa velkou nepříjemnost: má velice krátkou dobu na to, aby postavit obchodní oddělení in house nebo našel jinou agenturu.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Jaromír Soukup má důvod mít „pifku“ na Primu

Mladší publikum = šance na víc reklamy

Soukup sice vlastní jednu z největších mediálních agentur u nás, Médeu, ale ta nemůže prodejem kanálů Barrandova klientům nabídnout tak velký zásah v televizi jako primácký Media Club nebo skupina Nova. Media Club přitom zastupovaným televizím garantuje, že část každé nakoupené kampaně bude umístěna i do jejich vysílání (právě podle podílu stanic, který se určuje pro každý kalendářní rok podle dosažených podílů na sledovanosti za uplynulý rok a dalších kritérií), takže když si nějaká firma objednala velkou kampaň na hlavním kanálu Primy, musela se část spotů objevit i na Barrandovu a televize se tak dostala k penězům, které by jinak při osamoceném prodeji reklamních časů nezískala. Proto je odchod od Media Clubu pro Barrandov dost nepříjemný a ještě bude bolet. Zvlášť když některé nové televizní kanály Barrandov rozhodně nedosahují výsledků, jaké od nich majitel očekával (zejména hudební Barrandov Muzika, u kterého je ale otázkou, zda jej příští rok nepřevezme slovenská televize Senzi).

Omlazováním publika by Barrandov mohl zvýšit svoji cenu v očích prodejců televizní reklamy. A to je důležité i kvůli nedávno uzavřené dohodě majitele Barrandova, mediální skupiny Empresa Media, s čínským investorem o vstupu do podniku. Samotná smlouva o prodeji podílu v Emprese dosud podepsána nebyla, jen smlouva o smlouvě budoucí s předkupním právem. Číňané nyní bedlivě sledují, jak se Barrandovu vede, aby nekupovali zajíce v pytli. Od jeho výsledků se může odvíjet i výše podílu, o jaký nakonec investor projeví zájem. Empresa ani čínská skupina CEFC dosud nezveřejnily, jak velkou část Empresy by měl investor získat, podle neoficiálních informací by ale mělo jít o blokační minoritní podíl s možností pozdějšího navýšení (patrně až na majoritu a naprostou kontrolu).

BRAND24


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Šéf Primy Marek Singer chtěl nechat Barrandov „vycukat“ ohledně podmínek zastupování jeho kanálů primáckým Media Clubem. Vypadá to však, že cesty obou televizních skupin se nadobro rozcházejí.

Kdy přijdou čínské akviziční formáty?

Bude zajímavé sledovat, jak se Barrandovu v této souvislosti podaří v programu namíchat původní zábavné pořady pro mladé, české seriály, publicistiky a akviziční pořady z Číny, které slibuje už od letošního léta. Na českém televizním trhu se zatím žádný čínský televizní formát neobjevil, a tak je těžké předvídat, co by na něj říkali čeští diváci. Hrnout ho ale bezhlavě do prime time by byl asi nesmysl. Naopak Show Leoše Mareše dává na Barrandovu logiku, zvlášť když její výkon na Primě by pro Barrandov znamenal nadprůměrné výsledky (průměrně přes 70 tisíc dospělých diváků při nasazení těsně po půlnoci; od půl jedenácté na Barrandovu by to mohlo být více, ale i při oněch 70 tisících divácích by to nebyl špatný výsledek). Zvláště když půjde v časech, kdy Barrandov běžně reprízuje starší pořady.

Marešova show by si měla na Barrandovu podržet stejný počet vydání týdně jako na Primě, půjde tedy o denní formát nasazovaný od pondělí do čtvrtka. Pokud bude skutečně zachován začátek ve 22:30, v pondělí by Mareš měl nahradit pořad Neuvěřitelný týden, případně reprízu původního barrandovského seriálu Bezdružice. V úterý ho televize nasadí místo repríz dokumentárního cyklu Tajemství o známých osobnostech českého showbyznysu. Ve středu Show Leoše Mareše zabere vysílací čas akvizičního krimi seriálu Zákon a pořádek a ve čtvrtek původní seriál Podvodníci. Samozřejmě je možné, že některé z těchto pořadů ve schématu zůstanou a pouze se posune jejich vysílací čas. Pro Mareše je dobré, že ani po přechodu na jinou televizi a do jiného vysílacího času nepůjde do přímého střetu s obdobnými talk show Jana Krause či Karla Šípa.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).